Tančící vášeň na scéně divadla Ponec

Divadlo Ponec tradičně podporuje vznik nových projektů na poli českého, respektive česko-slovenského současného tance. V posledních dnech jeho jeviště opanoval hříšný tanec – první ze série sedmi sól, jež chystá tanečník a choreograf Andrej Petrovič pod hlavičkou souboru ME-SA. Spojí je tematika sedmi smrtelných hříchů, intenzivních tužeb, které mají najít své zosobnění v tělech tanečníků. Taneční sólo je vždy velkou výzvou pro tvůrce i interpreta. Zdá se, že Andrej Petrovič sáhl hned s prvním titulem na jistotu: ztělesněním vášně, touhy a rozkoše pátého hříchu se stala Martina Hajdyla Lacová, která má onu žádanou schopnost zaujmout diváka a celou hodinu pro něj tvořit objekt, z něhož nelze spustit oči.

O+

Choreografie je vlastně velmi nevinná. Martina Haljdyla Lacová působí svým zjevem křehce, její štíhlé tělo podobné krásné soše neevokuje hřích, ale čistotu, kultivovaný projev je především estetickým zážitkem.

L / One of the Seven - Martina Hajdyla Lacová - Divadlo Ponec 2016 (foto ME-SA)
L / One of the Seven – Martina Hajdyla Lacová – Divadlo Ponec 2016 (foto ME-SA)

Je to ovšem dobře, protože choreografie v podání takové interpretky nikdy nesklouzne k lacinosti, s níž by téma mohlo snadno koketovat.

Martina je oblečená do černého několikadílného kostýmu a živočišnost či smyslnost postupně objevuje a rozvíjí, celá inscenace staví na postupné gradaci. Jedinou rekvizitou je jí bílá židle, s níž nejprve pomalu manipuluje, jako kdyby zkoumala terén.

L / One of the Seven - Martina Hajdyla Lacová - Divadlo Ponec 2016 (foto ME-SA)
L / One of the Seven – Martina Hajdyla Lacová – Divadlo Ponec 2016 (foto ME-SA)

Probouzení divokosti se děje pomalu, divák může sledovat především čisté linie celého těla, které vláční a pomalu jím proudí silnější a silnější energie. Snad nejlépe bychom mohli celkový dojem vyjádřit spojením „kultivovaná vášeň“.

Jako střípky v mozaice se skládají výjevy, v nichž postupně stále jasněji čte divák touhu a vášeň, od klidného začátku po dynamický vrchol kdesi ve třetí čtvrtině večera až k závěrečnému zklidnění. Hudební krajině dominuje většinou ticho, jako kdyby zvuk mohl narušit napětí, do něhož se dostává tělo tanečnice. Výtvarný dojem z inscenace zvyšuje čistý light design, který jen jednou použije „vášnivé“ červené světlo. Jeho barva jinak zůstává v odstínech žluté a teplé oranžové, některé typy bočního nebo kontra svícení vytvářejí i zajímavou hru stínů, například efekt zrcadlení odrazu na vodní hladině. Stupňující se dynamiku doprovází zrychlený rytmus perkusí až k pasáži s elektrickou kytarou evokující metalový koncert (jako hudební podklad byly vybrány úryvky z tvorby Australana Bena Frosta).

L / One of the Seven - Martina Hajdyla Lacová - Divadlo Ponec 2016 (foto ME-SA)
L / One of the Seven – Martina Hajdyla Lacová – Divadlo Ponec 2016 (foto ME-SA)

Štíhlé tělo tanečnice se postupně rozpohybuje a pročesává prostor jako na lovu, stává se vláčným, ale stále ve střehu jako pod vlivem prvotních instinktů. Nikdy se neuvolní docela. Choreografie také nepostrádá vtip – divákům asi dlouho utkví v paměti etuda s černými kalhotkami, ale spíš jako vzpomínka na téměř ekvilibristický výkon v oblékání spodního prádla bez použití rukou. Anebo její souboj s rybářskou sítí plnou bot, které možná připomínají spíš nešvar hamižnosti.

L / One of the Seven - Martina Hajdyla Lacová - Divadlo Ponec 2016 (foto ME-SA)
L / One of the Seven – Martina Hajdyla Lacová – Divadlo Ponec 2016 (foto ME-SA)

Z jeviště stále na publikum útočí energie, jež je pomalu dávkovaná, protože dynamické pasáže jsou střídány chvilkami zklidnění. Občasný oční kontakt s diváky působí jako stálé povzbuzování pozornosti.

Martina Hajdyla Lacová dokáže uchvátit zjevem i vnitřním napětím, které s ní diváci sdílejí, když sledují její pohyb i strnulé vyčkávání před další akcí. V závěru publikum sleduje skrze příčky v opěradle židle jako šelma zavřená v kleci.

L / One of the Seven - Martina Hajdyla Lacová - Divadlo Ponec 2016 (foto ME-SA)
L / One of the Seven – Martina Hajdyla Lacová – Divadlo Ponec 2016 (foto ME-SA)

Choreografie samozřejmě maximálně využívá její dispozice, téměř gymnastické rozsahy. Čistota celého sóla je uklidňující. Ačkoli se tu tančí o vášni a chtíči, nenajdete stopy po provokaci a vulgárnosti, i když pohybové narážky na sexuální uspokojení jsou patrné. Nejde však o syrové fyzické divadlo, ale spíše o hru na svádění, jejíž obětí může být právě sám divák. Hru, v níž necítí žádné ohrožení. Pro diváka, který chce zažít potěšení z krásy pohybu, bude tato choreografie ideální.

L / One of the Seven - Martina Hajdyla Lacová - Divadlo Ponec 2016 (foto ME-SA)
L / One of the Seven – Martina Hajdyla Lacová – Divadlo Ponec 2016 (foto ME-SA)

 

Hodnocení autorky recenze: 90%

L / One of the Seven
Koncept a choreografie: Andrej Petrovič
Kostýmy: Maroš Baran
Světelný design: Katarína Ďuricová
Hudba: Ben Frost
Vnější oko: Karolína Hejnová, Markéta Perroud
Producent: ME-SA / Karolína Hejnová
Premiéra 15. března 2016 divadlo Ponec

Tančí – Martina Hajdyla Lacová

www.divadloponec.cz

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - L / One of the Seven -Petrovič (Divadlo Ponec)

[yasr_visitor_votes postid="204703" size="small"]

Mohlo by vás zajímat