Hudební kurýr (13)

Letmý pohled na události ze světa hudby, které se odehrály v první polovině března 2016. Pavel Haas Quartet opustil violista vzhledem k nemoci v rodině. Klavírista Piotr Anderszewski oznámil, že přerušuje svou koncertní kariéru. Zemřel Peter Maxwell Davis. Letošní ročník festivalu Mstislava Rostropoviče v Baku je zrušen. Hudební pozůstalost Claudia Abbada bude zájemcům k dispozici v Berlíně. Další Chopinův nástroj byl objeven. Gershwin a chybné tóny v jeho skladbě Američan v Paříži. Uspěje česká houslistka Julie Svěcená v asijské konkurenci. Kolik chodí návštěvníků do berlínských divadel a koncertních sálů?

Pavel Haas Quartet opustil violista vzhledem k nemoci v rodině
Pavel Haas Quartet oznámil, že violista Pavel Nikl musí kvůli vážné nemoci v jeho nejbližší rodině s okamžitou platností soubor opustit. Na jeho postu jej nahradí dlouholetý přítel a doposud člen Škampova kvarteta Radim Sedmidubský. Pavel Nikl je velmi rád, že „tak skvělý violista, který studoval stejně tak jako já u profesora Milana Škampy, sdílí filozofii souboru a jeho hudební hodnoty“.

Pavel Haas Quartet (foto Marco Borggreve)
Pavel Haas Quartet (foto Marco Borggreve)


Klavírista Piotr Anderszewski oznámil, že přerušuje svou koncertní kariéru

Tato zpráva se objevila v sociálních médiích v New Yorku 1. března po setkání klavíristy s fotografem Brandonem Stantonem.

Anderszewského rozhovor zní takto: „Jsem pianista. Hraju svůj poslední koncert ve čtvrtek v noci. Pak si beru volno. Někteří z mých přátel mi říkají, že jsem blázen přestat hrát, ale já nechci, abych se stal hudebním strojem s dvěma sty koncerty za rok. To spotřebovává mnoho sil a energie vám pak vyhoří. Je to obrovský tlak hrát v Lincoln Center nebo v Carnegie Hall. Lidé zaplatí za vstupenky a vy musíte respektovat své publikum. Pokud pilotujete Boeing 777 se čtyřmi sty lidmi na palubě, nebudete zkoušet nové manévry. Nebudete mít ani radost, ani nemůžete experimentovat. Nemáte čas na své sny a nápady. Potřebujete se však ztratit z posluchačových očí, abyste měl prostor ke svému růstu. Neříkám, že vzít si volno z vás udělá ´lepšího´ hudebníka, protože nemám rád slovo ´lepší´. Zní to ambiciózně. Ale stanete se méně automatem a více člověkem. Je to něco jako objevovat nový kontinent. Pracovní volno je prostor, kde se začnou dít věci jinak než obvykle.”

Piotr Anderszewski (foto archiv autora)
Piotr Anderszewski (foto archiv autora)


Zemřel Peter Maxwell Davies
Britský skladatel Sir Peter Maxwell Davies zemřel 14. března 2016 ve věku jednaosmdesáti let. Komponista, všeobecně známý jako Max, trpěl po dobu několika let leukémií. Byl jedním z předních hudebníků naší doby, Maxwell Davies byl nebojácnou figurou poválečné avantgardy.

Peter Maxwell Davis (foto David Rose)
Peter Maxwell Davis (foto David Rose)

Za své poslání považoval spojit v co největším počtu různé cílové skupiny a umělce, psát hudbu pro různé cílové skupiny a umělce. Komponoval pro děti, pro svoji komunitu na Orknejích, stejně tak jako velké symfonie.

Byl také zkušeným dirigentem, zastával po deset let funkci rezidenčního skladatele a dirigenta v BBC Philharmonic a Royal Philharmonic Orchestra. Hostoval u řady významných orchestrů jako například San Francisco Symphony, Gewandhaus Leipzig a Philharmonia Orchestra. V roce 1987 byl povýšen do šlechtického stavu. Minulý měsíc byl oceněn nejvyšším možným vyznamenáním – zlatou medailí – Royal Philharmonic Society.


Letošní ročník festivalu Mstislava Rostropoviče v Baku je zrušen

Mstislav Rostropovich International Festival (foto archiv autora)
Mstislav Rostropovich International Festival (foto archiv autora)

Podle umělecké ředitelky festivalu Olgy Rostropovič se v umělcově rodišti Baku z finančních důvodů ruší veškeré koncerty a rovněž moskevská část přehlídky, která se bude konat od 27. března do 5. dubna v Moskvě a Petrohradě, bude omezena. Rostropovič se narodil v ázerbajdžánském hlavním městě v roce 1927. Ruská část festivalu byla založena v roce 2010, přičemž letošní ročník je věnovaný devadesátým narozeninám Galiny Višňevské. Tato sopranistka byla provdána za Rostropoviče od roku 1955 a žila s ním až do jeho smrti v roce 2007.


Hudební pozůstalost Claudia Abbada bude zájemcům k dispozici v Berlíně

Dar určený Berlínské státní knihovně obsahuje rozsáhlou sbírku partitur, ručně psaných poznámek, audio a video záznamů, muzikologickou literaturu a dopisy. Claudio Abbado byl šéfdirigentem Berlínské filharmonie v letech 1990-2002. Materiály budou k dispozici v čítárně a počítá se s jejich postupnou digitalizací. Berlínská filharmonie bude tuto sbírku spravovat. Vedle stávající dirigentské soutěže se uskuteční také řada výstav.

Nadace Claudia Abbada byla založena na konci roku 2014 čtyřmi dětmi dirigenta, s cílem trvale zachovat a předávat hudební dědictví velkého umělce.
více zde

Claudio Abbado (foto archiv)
Claudio Abbado (foto archiv)


Další Chopinův nástroj byl objeven

Švýcarský fyzik a Chopinův obdivovatel Alain Kohler prohlásil, že byl identifikován skladatelův klavír, který se údajně nacházel několik let v Chopinově pařížském bytě a byl jím zaručeně používán.

Chopinův klavír (foto archiv autora)
Chopinův klavír (foto archiv autora)

Kohler dohledal v dokumentech firmy Pleyel nástroje, které se vztahují k období mezi 1839-1847. Pleyel dal Chopinovi v tomto časovém úseku k dispozici několik nástrojů včetně křídla s výrobním číslem 11265. Nástroj s tímto označením byl zakoupen nizozemskou firmou Edwin Beunk a následně v roce 2009 renovován. Nyní je v osobním vlastnictví v Německu.

Křídlo číslo 11265, podle Kohlera, stálo mezi prosincem 1844 a červnem 1845 v Chopinově bytě na Place d’Orléans v Paříži. Chopin na něm vyučoval své často šlechtické studenty a dával veřejné koncerty. Také u něho pravděpodobně vznikla jeho Sonáta pro violoncello a klavír op. 65. Skladatel preferoval nástroje firmy Pleyel pro jejich vřelý a zastřený tón a lehký úhoz. Doposud bylo identifikováno šest Chopinových nástrojů, které se nacházejí v muzeích na Mallorce, v Paříži, Stockholmu, Krakově a Varšavě.


Gershwin a chybné tóny v jeho skladbě Američan v Paříži

Jazzová symfonická báseň Američan v Paříži, která byla napsána v roce 1928, zahrnuje sadu nástrojů, které rozhodně nejsou součástí standardní výbavy orchestrů. Jsou jím francouzské klaksony taxíků, které troubí na několika místech skladby tak, aby evokovaly zvuky města, které američtí turisté při objevování města světel slyší.

George Gershwin a James Rosenberg (perkusionista Cincinnati Symphony Orchestra) (zdroj Ira and Leonore Gershwin Trusts)
George Gershwin a James Rosenberg (perkusionista Cincinnati Symphony Orchestra) (zdroj Ira and Leonore Gershwin Trusts)

V této nejtypičtější americké skladbě však více než sedmdesátičlenným orchestrem zní jinak naladěné klaksony. Něco jako muzikologická bomba přichází ve formě kritického vydání děl George a Ira Gershwinových, které připravuje University of Michigan. To tvrdí, že ladění fanfár neodpovídá tomu, jak je Gershwin zamýšlel.

Gershwinova partitura označuje čtyři klaksony zakroužkovanými písmeny A, B, C, D. Tato písmena jsou interpretována jako noty ve stupnici A, B, C, D od doby Toscaniniho nahrávky s NBC Symphony Orchestra z roku 1945. Ale nové kritické vydání tvrdí, že Gershwinova písmena v kroužcích jsou pouze návodem, který klakson má hrát, a nejsou označením pro noty.

Pan Clague, docent hudební vědy na University of Michigan, zmiňuje, že Gershwin klaksony koupil během cesty do Paříže v roce 1928. Zmiňuje se rovněž o nahrávce, která vznikla pod skladatelovým dohledem v roce 1929 a pravděpodobně při ní byly použity skladatelem zakoupené klaksony.

Zvukový záznam navozuje větší atmosféru a je více disonantní. Tyto nástroje na nahrávce jsou laděny na As, B, vyšší D a nižší A.


Uspěje česká houslistka Julie Svěcená v asijské konkurenci?

Česká houslistka Julie Svěcená je v současné době mimořádnou posluchačkou v houslové třídě na Royal College of Music u vynikajícího houslisty a pedagoga Rodneyho Frienda.

Julie Svěcená (foto Michal Matyáš)
Julie Svěcená (foto Michal Matyáš)

Byla vybrána do soutěže společně s dalšími devětatřiceti houslisty a představí se před převážně asijskou porotou na Sendai International Music Competition, která se koná v Japonsku v době od 21. května do 5. června 2016. Budeme držet palce.
více zde


Kolik chodí návštěvníků do berlínských divadel a koncertních sálů?

Divadla a orchestry financované z veřejných zdrojů navštívilo v Berlíně v minulém roce více než 3,1 milionu platících návštěvníků. Nejvíce vstupenek bylo zakoupeno na vystoupení ve Friedrichstadt-Palast (470.000). Následují koncerty pořádané v Berlínské filharmonii (263.000), Deutsche Oper (241.000), Komické opeře (208 000) a Státní opeře a Berliner Ensemble (vždy necelých 175.000).

Berlínská filharmonie (foto archiv autora)
Berlínská filharmonie (foto archiv autora)

Třicet pět institucí nabídlo čtyři sta dvacet devět nových inscenací. Celkem bylo uskutečněno téměř devět a půl tisíce představení. Počty návštěvníků jsou důkazem „kvalitativně vynikající práce” divadel, orchestrů a tanečních skupin, řekl sekretář pro kulturu Berlína Tim Renner.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat