Elitní čeští houslisté hrají na vzácné nástroje. Hudební kurýr je tady

Hudební kurýr - vydání číslo 59. Letmý pohled na události ze světa klasické hudby, k nimž došlo v první polovině února 2018: Elitní čeští houslisté hrají na vzácné nástroje. Marek Kozák získal první cenu v 16. Evropské klavírní soutěži v Brémách. Špička českých komorních hráčů na přehlídce „Czech it out!“ v hamburské Elbphilharmonii. Smetanovo trio na koncertní cestě po Spojených státech. Facebook pomohl najít vzácné violoncello po krádeži v Paříži. Yannick Nézet-Séguin převezme Met o dva roky dříve. Konec hudebního časopisu v Rakousku. Také v Austrálii zanikl časopis Limelight. Olympijská hymna. Markrabská opera v Bayreuthu se brzy znovu otevře. Vynikající recenze na koncerty České filharmonie. Letadla a nástroje. Tipy na nejnovější nahrávky – Průlomové úplné vydání nahrávek děl Clauda Debussyho. Francouzští impresionisté, první sólové album Menahema Presslera. Violoncellista Sheku Kanneh-Mason na nejvyšším žebříčku. Daniil Trifonov získal cenu Grammy 2018 za nahrávku Transcendental.


Elitní čeští houslisté hrají na vzácné nástroje

Zajímavé údaje lze vyčíst z koncertních programů a životopisů českých houslistů. Bylo by krásné slyšet všechny nástroje současně na pódiu Rudolfina a třeba i za plentou porovnat. Kdo se toho ujme?

Rudolfinum Praha (zdroj commons.wikimedia.org/Wintermute314)

Josef Špaček: Guarneri del Gesù „LeBrun; Bouthillard“ cca 1732, zapůjčeno aukčním domem  Ingles & Hayday, London
Jan Mráček: Carlo Ferdinando Landolfi, 1758, zapůjčeno fy Peter Biddulph Ltd, London
Jiří Vodička: Joseph Gagliano, 1767, zapůjčeno rodinou Jiřího Bělohlávka
Václav Hudeček: vlastní nástroj Andrea Guarneri, 1674.
Ivan Ženatý: Giuseppe Antonio Guarneri, „Princ oranžský“ 1743, zapůjčeno od Harmony Foundation, New York
Čeněk Pavlík: Guarneri del Gesù „Zimbalist“ ze sbírky Luigi Tarisia, London
Pavel Šporcl: Jan Špidlen, modré housle z roku 2005

Ilustrační foto (zdroj commons.wikimedia.org / Jorge Royan)


Marek Kozák získal první cenu v 16. Evropské klavírní soutěži v Brémách

Nejen finálovým výkonem v Čajkovského Klavírním koncertu b moll za doprovodu Brémských filharmoniků přesvědčil porotu, ale získal také cenu publika a cenu za nejlepší interpretaci povinného díla Daniela Goloda. Gratulujeme.
více zde

Marek Kozák (zdroj YouTube)


Špička českých komorních hráčů na přehlídce „Czech it out!“ v hamburské Elbphilharmonii

V sérii vyprodaných koncertů pořádaných v malém sále Elbphilharmonie v Hamburku se představili a představí špičkoví čeští umělci. Jako na olympiádě Czech it out!„Češi do toho!“

Pavel Haas Quartet, Pavel Nikl, Tomáš Jamník, Gabriela Vermelho, Dvořákovo trio, Bennewitzovo kvarteto, Belfiato Quintet a Lukáš Vondráček.
více zde

Tschechische Sextette – Pavel Haas Quartet – Kleiner Saal Elbphilharmonie Hamburk 17. 2. 2018 (zdroj elbphilharmonie.de / foto © Daniel Dittus)


Smetanovo trio na koncertní cestě po Spojených státech

New York, Chicago, Washington, San Diego, Los Angeles patří mezi města, kde v únoru a začátkem března vystoupí Smetanovo trio (Jitka Čechová, Jiří Vodička a Jan Páleníček) prostřednictvím přední koncertní agentury Kirschbaum Associates Inc., která zastupuje mimo jiné Sira Andráse Schiffa, Pinchase Zukermana nebo Petera Serkina.
více zde

Smetanovo trio na turné v Americe (zdroj FB J. Páleníčka)


Facebook pomohl najít vzácné violoncello po krádeži v Paříži

Violoncello z osmnáctého století bylo vráceno francouzské violoncellistce poté, co jí bylo násilníkem s nožem v ruce odcizeno. Po oznámení o krádeži zveřejněném na Facebooku obdržela anonymní telefonát, že nástroj je v automobilu před jejím domem. V automobilu s rozbitým sklem nalezla nástroj v „dobrém stavu“. Jednalo se italský nástroj Francesco Goffriller, který jí byl zapůjčen bankou  Crédit Industriel et Commercial. Violoncello z roku 1737 má hodnotu přibližně 1,3 milionu eur. Oznámení na Facebooku bylo za dva dny sdíleno téměř 10.000krát.

Ophélie Gaillard (zdroj opheliegaillard.com)


Yannick Nézet-Séguin převezme Met o dva roky dříve

Yannick Nézet-Séguin se stane hudebním ředitelem Metropolitní opery na počátku sezony 2018/2019, dva roky před plánovaným termínem. V letech 2018/2019 a 2019/2020 bude dirigovat tři opery a dva koncerty Met Orchestra, a to místo původně dvou plánovaných oper, a v sezoně 2020/2021 provede minimálně pět oper.

Yannick Nézet-Séguin (zdroj commons.wikimedia.org/Davidt8)

Kromě uvedení nové La traviaty a pořádání dvou koncertů v Carnegie Hall povede Nézet-Séguin také nové nastudování Debussyho opery Pelléas a Mélisanda a Poulencova díla Dialogy karmelitek (Dialogues des Carmélites).

Nadace Neubauer Family Foundation, zakládající sponzor přenosů do kin Met Live v HD, darovala 15 milionů dolarů na počest jmenování hudebního ředitele Nézet-Séguina. Yannick Nézet-Séguin je od roku 2012 hudebním ředitelem Philadelphia Orchestra (kde zůstane nejméně do léta roku 2026) a uměleckým vedoucím a od roku 2000 hlavním dirigentem Orchestre Métropolitain v Montrealu. Ve své desáté a závěrečné sezoně je hudebním ředitelem Rotterdam Philharmonic Orchestra.


Konec hudebního časopisu v Rakousku

Österreichische Musikzeitschrift – únor 2018 (zdroj oemz.at)

Vydávání rakouského hudebního časopisu Österreichische Musikzeitschrift bude ukončeno již v únoru tohoto roku. Vydavatelé sdělili, že čtenářské chování se v posledních letech rychle změnilo. Čtenost a časové možnosti čtenářů jsou ovlivněny jinými médii (v neposlední řadě „sociálními“) a četnými bezplatně publikovanými publikacemi organizátorů koncertů a festivalů financovaných daňovými poplatníky. Analýza řešení složité situace, která ovlivňuje i další části hudebního života, nenabízí žádná řešení. Personální a finanční podmínky pro pokračování tradičního časopisu již nejsou po dvaasedmdesáti letech jeho existence příznivé. Totéž platí pro půl tuctu dalších hudebních časopisů v němčině. Všechny vznikly za okolností a za podmínek, které se od dnešních značně liší. Kromě toho, že výrobní náklady narůstají, subvence spolkové země a města Vídně, které byly vždy velmi skromné, byly v posledních letech sníženy na bezvýznamnou částku. Časopis byl založen roku 1919.


Také v Austrálii zanikl časopis Limelight

Měsíčně vydávaný časopis a webové stránky Limelight vstoupily do likvidace. Březnové číslo bylo zrušeno a zaměstnanci byli propuštěni. Původně rozhlasový časopis ABC Radio 24 Hours byl přejmenován na Limelight v roce 2003, následně byl prodán Haymarketu (tehdejším majitelům časopisu The Gramophone) v roce 2006 a zachráněn místním soukromým subjektem v roce 2014. V loňském roce byl převeden na neziskovou společnost s názvem Arts Initiative Australia. Je smutné vidět celý australský kontinent bez pokrytí informacemi z klasické hudby.


Olympijská hymna
Olympijská hymna byla napsána řeckým skladatelem Spyrosem Samarasem pro první moderní olympijské hry, konané roku 1896 v Aténách. V posledních letech ji zpívaly světové hvězdy jako Luciano Pavarotti, Plácido Domingo nebo Anna Netrebko. Při zahájení zimních olympijských her v Pyeongchangu v Jižní Koreji ji zpívala sopranistka Sumi Hwang, která působí v operním divadle v Bonnu. Zpěvačka je vítězkou Soutěže královny Alžběty v Bruselu roce 2014. Vystupuje na řadě evropských scén a v Bonnu zpívá ve Figarově svatbě a v Turandot.


Markrabská opera v Bayreuthu se brzy znovu otevře

Od června 2012 patří Markrabská opera v Bayreuthu na Seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Budova, dokončená v roce 1748, je jedním z posledních barokních divadel zachovaných v původním stavu. Její interiér se třemi úrovněmi balkonů patří k nejkrásnějším divadelním sálům na světě.

Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (zdroj commons.wikimedia.org/Avda)

Po letech rozsáhlých rekonstrukcí se na jaře tato budova znovu otevře. 10. února začal předprodej na první operní představení, které zde bude k vidění. Divadelní akademie Augusta Everdinga z Mnichova spolu s Hofkapelle München zde uvede barokní operu Artaserse Johanna Adolfa Hasse. Jedná se o operu, která zde byla provedena při uvedení provozu v roce 1748. Bavorsko investovalo do rekonstrukce opery přibližně 30 milionů eur.


Vynikající recenze na koncerty České filharmonie

Mimořádná hodnocení koncertů České filharmonie na současném koncertním zájezdu do Velké Británie můžete číst v níže vybraných recenzích:

The Guardian zde
The Telegraph zde
Nottingham Post zde
bachtrack zde
theartsdesk.com zde

Letadla a nástroje

Ruská federace – Pod vlnou veřejného tlaku a na radu z Kremlu ruská letecká společnost Aeroflot zrušila svůj plán zakázat přepravu hudebních nástrojů v kabině pro cestující. Na základě požadavků řady ruských předních hudebních souborů zvýšil Aeroflot velikost hudebních nástrojů, které mohou být přepravovány jako příruční zavazadla, ze 115 na 135 centimetrů celkových kombinovaných rozměrů, což umožní přepravovat na palubě většinu hudebních nástrojů.

Ilustrační foto (zdroj pexels.com)

V případech, kdy má být hudební nástroj přepravován jako příruční zavazadlo, bude nástroj jediným příručním zavazadlem povoleným na palubě. Aktualizované předpisy Aeroflotu jsou v souladu s praxí jiných předních mezinárodních leteckých společností a vstoupily v platnost dne 15. února 2018.

Skandinávie – Na základě stížnosti nejmenovaného violoncellisty a zároveň držitele zlaté karty zrušila společnost SAS Scandinavian Airlines poplatek dalších 50 eur za registraci violoncella, který požadovala kromě cenového tarifu za sedadlo, na němž je nástroj přepravován. Po měsíci sdílení na sociálních sítích a tlaku violoncellistů a hudebníků z celého světa byla společnost k tomuto ústupku donucena a poplatky již ani při online registraci nepožaduje.


Tipy na nejnovější nahrávky

Průlomové úplné vydání nahrávek děl Clauda Debussyho
25. března 2018 se slaví sté výročí úmrtí Clauda Debussyho a při této příležitosti vydává Deutsche Grammophon impozantní kompletní edici s nejlepšími nahrávkami jeho významného kompozičního umění. Trvalo dlouho, než se Debussymu dostalo uznání, které si zaslouží, ačkoli už během svého života měl mnoho obdivovatelů. Nicméně jen málo lidí se domnívalo, že se zařadí do dějin hudby jako jeden z nejvýznamnějších inovátorů.

Limitovaná edice ukazuje komplexní práci francouzského impresionisty v celé kráse. Velikáni jako Anne-Sophie Mutter, David Oistrach, Maurizio Pollini a Daniel Barenboim jsou mimo jiné interprety skladeb na celkem dvaadvaceti CD. Jako vizuální bonus jsou připojena dvě DVD s Debussyho operou Pelléas a Mélisanda v inscenaci Petera Steina a s dirigentem Pierrem Boulezem. Tři další CD s historickými nahrávkami v podání Friedricha Guldy, Monique Haase, Svjatoslava Richtera a dalších vyzývají ke srovnávacímu poslechu.


Francouzští impresionisté – první sólové album Menahema Presslera

Klavírista Menahem Pressler je ve svých čtyřiadevadesáti letech hudební legendou a je jedním z nejvíce čistokrevných komorních hráčů naší doby. Nyní se představuje v prvním sólovém albu s díly Clauda Debussyho, Gabriela Faurého a Maurice Ravela.

Jako zakladatel Beaux Arts Trio věnoval Menahem Pressler celou svou kariéru svému souboru a první sólové projekty realizoval až ve věku čtyřiaosmdesáti let. Zvolené skladby vždy hrály u Menahema Presslera zvláštní roli. První cena v Debussyho soutěži v San Francisku v roce 1946 byla počátečním signálem pro jeho skvělou kariéru. Sólové album Menahema Presslera bude vydáno 9. března, těsně před výročím Debussyho úmrtí 25. března 2018.

Menahem Pressler (zdroj YouTube)


Violoncellista Sheku Kanneh-Mason na nejvyšším žebříčku

Sheku Kanneh-Mason se stal letošním nejprodávanějším britským debutujícím umělcem napříč všemi žánry, když se jeho nahrávka Inspiration umístila mezi Top 20 v oficiálním britském žebříčku. Nahrávka, jejíž repertoár sahá od Dmitrije Šostakoviče až po Boba Marleyho, se zařadila v hlavní tabulce na osmnáctém místě a v klasické tabulce na nejvyšší pozici jako číslo jedna.

Osmnáctiletý violoncellista je prvním vítězem soutěže BBC Young Musician tmavé pleti, který se kdy v historii zařadil s debutním albem do tohoto žebříčku. Album, které vyšlo v minulých dnech u Decca Classics, bylo nahráno City of Birmingham Symphony Orchestra s dirigentkou Mirga Gražinytė-Tyla. Kanneh-Mason je na internetu nejnavštěvovanějším mladým klasickým umělcem a získal více než 2,5 milionu sledování na Spotify.


Daniil Trifonov získal cenu Grammy 2018 za nahrávku Transcendental

Cena Grammy je považována za nejvýznamnější americkou hudební cenu; v letošním roce byla udělena již pošedesáté. Po patnácti letech se ceremoniál udílení konal v Madison Square Garden v New Yorku. Daniil Trifonov byl oceněn v kategorii Nejlepší klasické instrumentální sólo za album Transcendental. Výjimečný klavírista nahrál kompletní Etudy Ference Liszta, za nahrávku získal minulý rok na podzim každoroční cenu německých kritiků ECHO Klassik.

Mohlo by vás zajímat