Elitní čeští houslisté hrají na vzácné nástroje. Hudební kurýr je tady

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Hudební kurýr - vydání číslo 59. Letmý pohled na události ze světa klasické hudby, k nimž došlo v první polovině února 2018: Elitní čeští houslisté hrají na vzácné nástroje. Marek Kozák získal první cenu v 16. Evropské klavírní soutěži v Brémách. Špička českých komorních hráčů na přehlídce „Czech it out!“ v hamburské Elbphilharmonii. Smetanovo trio na koncertní cestě po Spojených státech. Facebook pomohl najít vzácné violoncello po krádeži v Paříži. Yannick Nézet-Séguin převezme Met o dva roky dříve. Konec hudebního časopisu v Rakousku. Také v Austrálii zanikl časopis Limelight. Olympijská hymna. Markrabská opera v Bayreuthu se brzy znovu otevře. Vynikající recenze na koncerty České filharmonie. Letadla a nástroje. Tipy na nejnovější nahrávky – Průlomové úplné vydání nahrávek děl Clauda Debussyho. Francouzští impresionisté, první sólové album Menahema Presslera. Violoncellista Sheku Kanneh-Mason na nejvyšším žebříčku. Daniil Trifonov získal cenu Grammy 2018 za nahrávku Transcendental.


Elitní čeští houslisté hrají na vzácné nástroje

Zajímavé údaje lze vyčíst z koncertních programů a životopisů českých houslistů. Bylo by krásné slyšet všechny nástroje současně na pódiu Rudolfina a třeba i za plentou porovnat. Kdo se toho ujme?

Rudolfinum Praha (zdroj commons.wikimedia.org/Wintermute314)

Josef Špaček: Guarneri del Gesù „LeBrun; Bouthillard“ cca 1732, zapůjčeno aukčním domem  Ingles & Hayday, London
Jan Mráček: Carlo Ferdinando Landolfi, 1758, zapůjčeno fy Peter Biddulph Ltd, London
Jiří Vodička: Joseph Gagliano, 1767, zapůjčeno rodinou Jiřího Bělohlávka
Václav Hudeček: vlastní nástroj Andrea Guarneri, 1674.
Ivan Ženatý: Giuseppe Antonio Guarneri, „Princ oranžský“ 1743, zapůjčeno od Harmony Foundation, New York
Čeněk Pavlík: Guarneri del Gesù „Zimbalist“ ze sbírky Luigi Tarisia, London
Pavel Šporcl: Jan Špidlen, modré housle z roku 2005

Ilustrační foto (zdroj commons.wikimedia.org / Jorge Royan)


Marek Kozák získal první cenu v 16. Evropské klavírní soutěži v Brémách

Nejen finálovým výkonem v Čajkovského Klavírním koncertu b moll za doprovodu Brémských filharmoniků přesvědčil porotu, ale získal také cenu publika a cenu za nejlepší interpretaci povinného díla Daniela Goloda. Gratulujeme.
více zde

Marek Kozák (zdroj YouTube)


Špička českých komorních hráčů na přehlídce „Czech it out!“ v hamburské Elbphilharmonii

V sérii vyprodaných koncertů pořádaných v malém sále Elbphilharmonie v Hamburku se představili a představí špičkoví čeští umělci. Jako na olympiádě Czech it out!„Češi do toho!“

Pavel Haas Quartet, Pavel Nikl, Tomáš Jamník, Gabriela Vermelho, Dvořákovo trio, Bennewitzovo kvarteto, Belfiato Quintet a Lukáš Vondráček.
více zde

Tschechische Sextette – Pavel Haas Quartet – Kleiner Saal Elbphilharmonie Hamburk 17. 2. 2018 (zdroj elbphilharmonie.de / foto © Daniel Dittus)


Smetanovo trio na koncertní cestě po Spojených státech

New York, Chicago, Washington, San Diego, Los Angeles patří mezi města, kde v únoru a začátkem března vystoupí Smetanovo trio (Jitka Čechová, Jiří Vodička a Jan Páleníček) prostřednictvím přední koncertní agentury Kirschbaum Associates Inc., která zastupuje mimo jiné Sira Andráse Schiffa, Pinchase Zukermana nebo Petera Serkina.
více zde

Smetanovo trio na turné v Americe (zdroj FB J. Páleníčka)


Facebook pomohl najít vzácné violoncello po krádeži v Paříži

Violoncello z osmnáctého století bylo vráceno francouzské violoncellistce poté, co jí bylo násilníkem s nožem v ruce odcizeno. Po oznámení o krádeži zveřejněném na Facebooku obdržela anonymní telefonát, že nástroj je v automobilu před jejím domem. V automobilu s rozbitým sklem nalezla nástroj v „dobrém stavu“. Jednalo se italský nástroj Francesco Goffriller, který jí byl zapůjčen bankou  Crédit Industriel et Commercial. Violoncello z roku 1737 má hodnotu přibližně 1,3 milionu eur. Oznámení na Facebooku bylo za dva dny sdíleno téměř 10.000krát.

Ophélie Gaillard (zdroj opheliegaillard.com)


Yannick Nézet-Séguin převezme Met o dva roky dříve

Yannick Nézet-Séguin se stane hudebním ředitelem Metropolitní opery na počátku sezony 2018/2019, dva roky před plánovaným termínem. V letech 2018/2019 a 2019/2020 bude dirigovat tři opery a dva koncerty Met Orchestra, a to místo původně dvou plánovaných oper, a v sezoně 2020/2021 provede minimálně pět oper.

Yannick Nézet-Séguin (zdroj commons.wikimedia.org/Davidt8)

Kromě uvedení nové La traviaty a pořádání dvou koncertů v Carnegie Hall povede Nézet-Séguin také nové nastudování Debussyho opery Pelléas a Mélisanda a Poulencova díla Dialogy karmelitek (Dialogues des Carmélites).

Nadace Neubauer Family Foundation, zakládající sponzor přenosů do kin Met Live v HD, darovala 15 milionů dolarů na počest jmenování hudebního ředitele Nézet-Séguina. Yannick Nézet-Séguin je od roku 2012 hudebním ředitelem Philadelphia Orchestra (kde zůstane nejméně do léta roku 2026) a uměleckým vedoucím a od roku 2000 hlavním dirigentem Orchestre Métropolitain v Montrealu. Ve své desáté a závěrečné sezoně je hudebním ředitelem Rotterdam Philharmonic Orchestra.


Konec hudebního časopisu v Rakousku

Österreichische Musikzeitschrift – únor 2018 (zdroj oemz.at)

Vydávání rakouského hudebního časopisu Österreichische Musikzeitschrift bude ukončeno již v únoru tohoto roku. Vydavatelé sdělili, že čtenářské chování se v posledních letech rychle změnilo. Čtenost a časové možnosti čtenářů jsou ovlivněny jinými médii (v neposlední řadě „sociálními“) a četnými bezplatně publikovanými publikacemi organizátorů koncertů a festivalů financovaných daňovými poplatníky. Analýza řešení složité situace, která ovlivňuje i další části hudebního života, nenabízí žádná řešení. Personální a finanční podmínky pro pokračování tradičního časopisu již nejsou po dvaasedmdesáti letech jeho existence příznivé. Totéž platí pro půl tuctu dalších hudebních časopisů v němčině. Všechny vznikly za okolností a za podmínek, které se od dnešních značně liší. Kromě toho, že výrobní náklady narůstají, subvence spolkové země a města Vídně, které byly vždy velmi skromné, byly v posledních letech sníženy na bezvýznamnou částku. Časopis byl založen roku 1919.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář