Hudební kurýr: ocenění pro Jessye Norman a další události světa klasické hudby
Americká sopranistka Jessye Norman získala Cenu Glenna Goulda
Organizátoři Ceny Glena Goulda vyznamenali pětinásobnou vítězku Grammy a nositelku ceny Kennedyho Centra ve Washingtonu D. C.. Sto tisíc dolarů získala zpěvačka a „jedna z nejslavnějších vokálních umělkyň naší doby a možná i všech věků“ za svůj životní přínos k umění.

Cena Glenna Goulda, která se uděluje od roku 1987, svým jménem vzdává hold světově uznávanému kanadskému klavírnímu virtuózovi, který zemřel na mozkovou mrtvici v roce 1982 ve věku padesáti let. Cena, která se uděluje každý druhý rok, byla také v posledních letech udělena americkému skladateli Philipu Glassovi, kanadské divadelní ikoně Robertu Lepagemu a hudebníku, básníkovi a romanopisci Leonardu Cohenovi.
Výjimka ze zákazu prodeje slonoviny pro hudební nástroje
Zákaz prodeje slonoviny, který má být ve Spojeném království zaveden poté, co byl po veřejné konzultaci tento návrh podpořen, uděluje výjimky pro hudební nástroje obsahující malé procento tohoto materiálu. Dovoz bude povolen také pro starožitné a muzeální předměty. Zatím nebylo stanoveno žádné datum pro zavedení těchto právních předpisů, ale očekává se, že vstoupí v platnost co nejdříve. Hudební nástroje s obsahem méně než 20 procent slonoviny a vyrobené před rokem 1975 budou od tohoto zákazu osvobozeny, stejně jako vzácné nástroje, jejichž stáří přesahuje sto let.

Počet slonů ve volné přírodě se podle odhadů v uplynulém desetiletí snížil o téměř třetinu a odhaduje se, že lidé ročně zabijí dvacet tisíc zvířat, aby se uspokojila celosvětová poptávka po slonovině. Ministr životního prostředí Michael Gove popsal obchod se slonovinou jako „odporný“ a řekl: „Slonovina by nikdy neměla být považována za komoditu pro finanční zisk nebo symbol společenského postavení, a proto zavedeme jeden z nejtvrdších zákazů pro prodej slonoviny na světě a tím chceme uchránit slony pro budoucí generace.“
Saudská Arábie pověří francouzské odborníky, aby v zemi zřídili operu a orchestr
Saúdská Arábie na základě dohody podepsané v minulých dnech využije francouzské odborné znalosti k založení národní opery a orchestru. Tato dohoda podtrhla modernizační agendu královského korunního prince při jeho oficiální cestě do Paříže. Pařížská opera bude pomáhat v ultrakonzervativním islámském prostředí vytvářet vlastní klasickou hudbu a podpoří snahy korunního prince Mohammeda bin Salmana změnit obraz jeho vlasti.

Korunní princ již před nedávnem oznámil zrušení zákazu řízení automobilů ženami, poprvé za více než tři desetiletí opětovné otevření kin a také společné koncertní vystoupení mužů a žen. To vše navzdory tvrdé opozici náboženských představitelů. Francouzská ministryně kultury Françoise Nyssen, která jednala se svým saúdským protějškem, prohlásila, že také diskutovali o „významu oboustranného překladu knih“. V únoru oznámilo ministerstvo Saudi Arabia’s General Entertainment Authority (GEA), že v roce 2018 uspořádá více než 5.000 festivalů a koncertů a v následujícím desetiletí vyčerpá na kulturní akce 64 miliard dolarů.
Muzicírování zlepšuje školní výkony
V rámci studie o hudebním vzdělávání ve školním věku se tým z Norimberské univerzity Nürnberg-Erlangen dotazoval studentů na jejich zkušenosti s hudbou. Jak z výzkumu vyplynulo, hudba obecně zlepšuje výkon ve škole. Podle studie mají studenti, kteří využívají hudební nabídky, mnohem lepší výsledky v mateřském jazyce a mají rovněž větší schopnost při učení se cizím jazykům. Podle vedoucího studie Alexandera Köhlera instrumentální hra „výrazně souvisí s lepšími známkami v německém jazyce a matematice“. Hudba kromě toho podporuje motivaci a má účinek na tělesné a duševní zdraví. Dotazníkové akce se zúčastnilo celkem 2.800 studentů. Zahrnuti byli žáci a členové sborů Regensburger Domspatzen, Windsbacher Knabenchor, Thomanerchor Leipzig, studenti dvou hudebních gymnázií a matematicko-přírodovědecké střední školy bez hudebního vzdělávání.

Zemřel milovaný americký doprovázeč Irwin Gage
Irwin Gage se narodil v Clevelandu a studoval klavír, muzikologii a literaturu na University of Michigan a Yale a později u Erika Werba na Vídeňské hudební akademii. Vystupoval jako sólista, ale hlavně spolupracoval se zpěváky jako Elly Ameling, Arleen Auger, Walter Berry, Brigitte Fassbaender, Dietrich Fischer-Dieskau, Gundula Janowitz, Christa Ludwig, Edda Moser, Jessie Norman, Lucia Popp, Hermann Prey, Christine Schäfer, Peter Schreier a Cheryl Studer. Z jeho spolupráce s mezinárodními elitními zpěváky pochází řada oceněných nahrávek.
V roce 1970 naplánoval a doprovázel celou sérii písňových recitálů ve vídeňském Konzerthausu. V letech 1979 až 2005 vedl třídu písňové interpretace na Akademii múzických umění a v divadle v Curychu.
Patnáctiletý akordeonista vítězem soutěže v Trossingenu
Martin Kot, jeden z našich největších hudebních talentů, zvítězil v další prestižní soutěži v německém Trossingenu, ve městě, kde se od roku 1903 vyrábějí hudební nástroje firmy Hohner. Patnáctiletý akordeonista ovládl, jako nejmladší, kategorii do osmnácti let. Celkem se hudebního klání, které se konalo 3. – 7. dubna 2018, zúčastnilo na osmdesát soutěžících z celé Evropy. Českou republiku zastupoval v mezinárodní porotě pedagog Pražské konzervatoře a náš přední akordeonista Ladislav Horák, se kterým talentovaný Martin již přes rok spolupracuje.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]