Tanec Praha 2025 (3): Nadnárodní ikona YAV

Hned z prvních minut jeho již osvětlené přítomnosti na scéně bylo zřejmé, že belgický sólista s kořeny v Kongu a žijící v Nizozemsku bude tím, kdož si dopřává čas nazrávání pravých okamžiků k vývoji či změně. Práce s načasováním pohybových akcí, střihových změn či vůbec odlišné tempo při rozvíjení jednotlivých figur předznamenávaly vědomé uchopování přítomnosti, a to jak ve vztahu k sobě, tak publiku. Ve fyzické rovině se mísily africké kořeny s tělesností nabytou průpravou v klasickém tanci i contemporary dance, akrobatickým tréninkem se soudobou pouliční scénou, či dokonce voguingem. Umělec se například zaměřil na absolutní procítění nášlapu, ať vedeného od paty po postupně na podlahu kladené konečky prstů nebo na oporu napjaté nohy o špičky. Anebo k běžné modelingové chůzi připojil výrazný pohyb v kyčlích, tak typický pro jeho předky, a k rozsahu dolních i horních končetin dodal lomení v liniích a rytmizaci rámování. Inspirace klubovou a módní scénou současně s přiznaným vztahem ke své tradici vytvářela prostředí protichůdností, které se nevyvracely, ale vzájemným prolínáním dávaly vzniknout jak audiovizuální, tak myšlenkové mnohovrstevnatosti různými způsoby interpretovatelného díla.
YAV často zpíval. Postupoval svůj hlas prostoru, jako tělo vystavoval různorodosti dění, jemuž přizpůsoboval taneční styly. V auditivní rovině se chvílemi až zdálo, že vyčkává na rezonanci sama sebe, až se zaslechne nebo uslyší vyslaný vzkaz. Nastavoval se do pozic tu zády, jindy čelem uprostřed sálu, s mikrofonem v ruce v pohybu i zastaven v pevném bodě. Jeho zhruba sedmidílná performance i díky fascinující energii, kterou z jeviště vysílal, připomínala experimentální taneční koktejl, galerijní expozici, fashion trailer, vzpomínku či snad obřad za prekoloniální svět, vkořeňování se a metafyzický dialog, flash mob, spontánní emocionální projev, celou svou bytostí vedený stand up, otevřené sdílení zkušeností.



Jednotlivé kapitoly se od sebe lišily také převlekem. Objevily se kostýmy s prvky naznačujícími africký kontinent, ale také velice soudobé kombinace svršků a obuvi. Asociace jej umisťovaly na pláň, později zas jako by se ocitnul v nočním klubu na rave party. K tomu používal výrazné pokrývky hlavy, čímž nechával vzniknout dojmu maskování. Zdálo se, že při své zhruba čtyřicetiminutové exponaci zažívá spirituální pouť s přiznanými zastávkami ke spočinutí, ale také s průrvami, kdy byl zcela stržen hudbou či situací, celkově prostředím k intenzivní komunikaci tancem.
Interpret s bohatým rejstříkem uměleckých disciplín v rámci letošní dramaturgie pomyslně působil jako jeden z mediátorů tradičních hodnot a komerčního soukolí. S jasně citelným charisma a tušeným tvůrčím záměrem vystavit se a dopřát si/se pozorovat předestřel mozaiku hlubokého duševního hnutí v sepětí s vizuálně snadno stravitelným. Ukázal cestu autentického bytí, ve kterém každá „estetická jednohubka“ může skrývat mnoho chutí a na pohled i odstínů.


Movements of Soul
Koncept, produkce, choreografie & provedení: YAV (BE/NL)
Styling: YAV Costumes
Trailer: Bodil Ouédraogo
Hudba: YAV & SAFA LIRON
Text: K Yav Mbwamb & YAV
Producent: YAV
Poděkování: Simone Zeefuik , Bijlmer Parktheater, Cherish Menzo, Nicole Geertruida, Courtney May Robertson, Brandon Maceo & R.Dk
Premiéra: 4. 9. 2021 – Bijlmerparktheater Amsterdam
Psáno z představení 16. června 2025, Divadlo Ponec Praha.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]