Tanec Praha uvedl konžské hudebníky s barokními áriemi

Jako jeden z vrcholů letošního programu festivalu Tanec Praha viděli včera večer diváci v karlínském divadle představení Coup Fatal (Osudová rána). Přivezl ho slavný belgický soubor Les Ballets C de la B známého choreografa Alaina Platela, a to necelé dva týdny po světové premiéře ve Vídni. Soubor se na pražský festival vrátil po čtyřech letech, včerejší představení originálně propojuje evropské barokní árie a africkou hudbu.

Kromě zpěváka barokních árií si pozornost publika vysloužili především dva sólisté, kteří celý večer táhli takřka bez odpočinku jak pěvecky, tak tanečně. Přestože publikum se během představení nenechalo příliš strhnout, na závěr soubor odměnilo dlouhotrvajícím potleskem vstoje.

Vedle vlámského performera v představení účinkuje čtrnáct muzikantů a tanečníků z Konga, operní zpěvák Serge Kakudji a třináct konžských hudebníků na tradiční nástroje i na elektrické kytary. Kontratenor Kakudji spolu s orchestrem uvedl repertoár několika barokních skladatelů. Hlavním tématem multižánrového díla je bohatství, barevnost, eruptivnost, kterou přináší sdílení krásy obsažené v mixu barokních árií s tradiční i populární konžskou hudbou, s rockem a jazzem.Choreograf a režisér Alain Platel, bruselský skladatel Fabrizio Cassol a kytarista Rodriguez Vangama a tanečník Romain Guion se při hledání scénické podoby inspirovali konžským fenoménem takzvaných sapeurs, extravagantně oblékaných mužů s vyhraněným životním postojem. Mladí vznětliví muži, místní dandyové, patří ke koloritu Kinshasy, hlavního města Konga.

Hudebníci zároveň zpívají a hrají, překypují energií a radostí ze života. Prostřednictvím dekorace – závěsu z vystřílených nábojů posbíraných ve válečné zóně – se připomíná bolestná realita občanské války, sužující Kongo již mnoho let.

Soubor Les Ballets C de la B založil Platel v roce 1984 a postupně se stal platformou pro různé choreografy. Stále uchovává své původní principy – umožnit umělcům z různých oborů podílet se na dynamickém kreativním procesu. Motto souboru je Náš tanec patří celému světu a svět patří všem – styl skupiny lze těžko charakterizovat, každé představení ale je trochu eklektické, trochu angažované, trochu anarchistické a trochu lidové.

Foto Chris Van der Burght

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]