Tanec za času korony (4): Věra Ondrašíková

Dnes se s naším anketním rozhovorem zastavíme u týmu choreografky a tanečnice Věry Ondrašíkové. V posledních letech sklízí úspěchy především s projektem GUIDE, s nímž často hostuje v zahraničí. I proto jsou dopady současné krize na její tým zásadní.
Věra Ondrašíková a kol. – Guide (foto Vojtěch Brtnický)

Jako u každého z nás a nejen tanečníků, úvodní otázka je nasnadě: jsou přímé dopady korona-krize na tebe a tvůj tým?
Víkend předtím, než se zavřela divadla, jsem strávila v divadle Ponec na intenzivní dílně Čáry, Máry, Fuk – světlo, pohyb, zvuk (třídenní tvůrčí dílna pro teenagery, kteří si mohou vyzkoušet tvorbu v profesionálním prostředí divadla a pod supervizí umělců, pozn. red.) a den před tím, než se omezila kapacita na 99, jsme odehráli vyprodané představení GUIDE.

Před představením (to bylo 9. března) jsme se měli rozhodnout, zda zrušíme zájezd do Madridu, nebo to „riskneme“. Všechny věci se totiž balily k přepravě a dostali jsme echo od dopravce, abychom cestu zvážili. V tu dobu ve Španělsku ještě nebyla žádná opatření a setkali jsme se spíš s negativní reakcí od španělských promotérů.

Podobnou situaci jsem zažila před zájezdem do Izraele. Tehdy vydalo MZV doporučení nejezdit do Jeruzaléma a my tam zrovna měli dvě představení. Tehdy jsme hodně váhali, ale jeden nejmenovaný náměstek ministra mi řekl „že stejně tak se nám může něco přihodit v Praze“. Což mě tehdy opravdu v rozhodování nepomohlo.

Jenomže teď to vnímám tak, že nejde jen o nás. Takže všechno jsme zrušili, nakonec nemáme ani individuální zkoušky na nový projekt, nevedu ani žádné individuální lekce.

Věra Ondrašíková, Josef Kotěšovský a Jaro Ondruš při tvorbě inscenace Guide (foto Martin Šandera)

Nakolik tě situace zasáhne finančně? Jak dlouho by musela karanténa trvat, aby pro tebe a pro vás všechny byla likvidační?
Právě to zrušení představení v zahraničí přinese finanční problémy celému týmu, ale hlavně těm, kteří jsou OSVČ a mají vyblokované termíny už třeba půl rok dopředu. Nedisponuji celoročním grantem, takže pokud se představení nezrealizuje, není žádné náhrady. Zároveň se ale tým představení GUIDE shodl na zrušení zahraničního hostování ještě před tím, než to vyhlásila vláda. Za to si lidí, s kterými pracuji, vážím.

Dovedu si představit, že by existovala i po skončení této situace určitá platforma pro tanečníky, kde by bylo možné najít příležitostnou práci. Někdo bude potřebovat záskok na učení, asistenta choreografa, výpomoc s produkcí, s hlídáním, anebo jakoukoliv manuální práci, třeba i v zahradnictví…

Dostala jsi grantovou podporu na nový projekt, který ohrozilo už stěhování Studia ALTA a absence prostor ke zkoušení, jaké jsou vyhlídky na jeho dokončení?
Jestliže GUIDE vznikal doslova na koleni a dotáhli jsme ho až půl roku po premiéře, tak ani nechci myslet na to, jak to bude nyní. Nový projekt vzniká za vícero komplikovaných okolností. Chybí nám adekvátní zkušebna, i když Ponec se nám snaží pomáhat. Vyhlídky na letní rezidenci v zahraničí jsou v současné chvíli také pryč a do toho by interpreti měli být na podzim v zahraničí na jiných projektech. Ale věřím, že to zvládneme. Kdybych zkoušela např. sólovou věc, určitě bych pokračovala i v této situaci dál sama, ale nás je přece jen víc a nebylo by to zodpovědné vůči nikomu.

Nepřidáte se k „online vysílačům“ na internetu?
Ne. Jednak jsou moje představení špatně zaznamenatelná, a pokud nemáte opravdu kvalitní záznamy, nemá to velký smysl. A jít s něčím naživo? Pracuji ve skupině introvertů, takže to je dost složité a sama jsem také raději za kamerou než před ní. Není to cesta pro nás a myslím, že v tom nejsme sami. Ostatně nabídka na internetu od ostatních tanečníků a souborů je už opravdu velká.

Cítíš psychický tlak z nedostatku sociálních kontaktů, nebo jsi v situaci, že ti to (zatím) nevadí?
Zatím mi to nevadí. Stýská se mi ale po zkoušení v divadle, po některých mých studentech i po lidech, kteří chodí na moje lekce.

Vidíš na tom, co se stalo, i nějaké pozitivum?
Uklidňuje mě ta vlna solidarity. Divadla se zavřou, lidé jeden dva dny nadávají, ale pak se okamžitě vrhnou do šití roušek nebo jiné činnosti. To mně udělalo velkou radost. Sleduju i zapojení českých organizací a institucí, které např. vyrábějí filtry do roušek, testovací sady atd. Kéž bychom do budoucna většinu věcí dokázali vyrábět u nás v České republice a nedováželi všechno z Číny, více podporovali lokální farmáře i výrobce. Týká se to i tanečníků. Třeba by se mohlo změnit to, že když přijede dejme tomu Thom Yorke natáčet videoklip do pražského metra, nepřiveze si s sebou 60 tanečníků z Británie, ale najde si je tady (zpěvák skupiny Radiohead tu v roce 2019 natáčel krátký film ke svému sólovému albu, pozn. red.)

Ovlivní tahle krize do budoucna tvoji tvorbu? Už teď se myslím dotýkáš problémů, které s těmito globálními událostmi tak trochu souvisí.
Ta situace ovlivní všechny, akorát si ještě nikdo asi nedokážeme představit jak. Už v lednu jsem četla různé osobní výpovědi lékařů o tom, jak se izolovali od svých rodin, čím procházeli… To člověka hodně ovlivní, takže se to určitě odrazí v práci nás všech.

Pokud chcete, můžete Věru Ondrašíkovou a její tým podpořit zde.

Mohlo by vás zajímat