Thálie 2022: nominace v tanečním a pohybovém divadle přehledně

Herecká asociace vyhlásila 8. září nominace na Ceny Thálie 2022. Letos se budou Ceny Thálie udělovat po devětadvacáté, a to v sobotu 8. října od 20 hodin v historické budově Národního divadla v přímém přenosu na ČT1, v průběhu přenosu bude vyhlášeno 18 laureátů. Přinášíme podrobný přehled nominací z tanečního a pohybového divadla, které jsou rozvrstveny do dvou kategorií. To ostatně dokládá, jakým způsobem dnes mizí hranice mezi jednotlivými žánry performativního umění. Připomínáme, že poroty měly nelehký úkol hodnotit výkony za dvě uplynulé sezony.
Rodion Ščedrin a Georges Bizet: Carmen – Natalia Adamska, Národní divadlo moravskoslezské (foto Serghei Gherciu)
Rodion Ščedrin a Georges Bizet: Carmen – Národní divadlo moravskoslezské (Natalia Adamska, foto Serghei Gherciu)

Užší nominace na Ceny Thálie 2022 v oboru Balet, tanec a pohybové divadlo

Natalia Adamska
Role: Carmen
Inscenace: Carmen
Choreografie: Jiří Pokorný
Dramaturgická spolupráce: Václav Janeček
Hudba: Georges Bizet, Rodion Konstantinovič Ščedrin
Premiéra: 12. května 2022
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

„Tato velmi mladá tanečnice, rodačka z polské Bydgoště, předvedla v titulní roli Carmen jistý a velmi komplexní výkon. Její technická suverenita a přirozený herecký projev utvářely od prvního okamžiku naprosto sebevědomou, přesvědčivou a krásnou postavu moderní dívky plné vášně, lásky a svobody. Každým dalším pohybem, gestem a výrazem dostává diváky na svou stranu. Její Carmen je bezpochyby výjimečným zjevením na taneční scéně v minulé sezoně.“

Národní divadlo moravskoslezské – Carmen (Rei Masatomi jako Escamillo a Natalia Adamska jako Carmen, foto Serghei Gherciu)

Jarmila Hruškociová
Role: Katherine
Inscenace: Lady Macbeth – 1865
Libreto: Zdeněk Prokeš, Libor Vaculík
Choreografie, režie a výběr hudby: Libor Vaculík
Hudba: Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič, Arvo Pärt, Petr Malásek
Premiéra: 19. března 2022
Divadlo J. K. Tyla Plzeň

„Dramatická role Katherine byla Jarmile Hruškociové choreografem tzv. ušita na tělo. Milující žena, která se z touhy po lásce a záchraně svého štěstí postupně mění ve vražedkyni, je v jejím podání rozhodná a nemilosrdná. Muzikální tanečnice s jistou technikou klasického tance a citem pro partnerskou souhru v náročných duetech podává v drastickém příběhu o čtyřnásobné vraždě zralý, nepřehlédnutelný a herecky působivý výkon.“

DJKT – Lady Macbeth (Jarmila Hruškociová a Gaëtan Pires; foto Irena Štěrbová)

Alina Nanu
Role: Julie
Inscenace: Romeo a Julie
Choreografie: John Cranko
Nastudování: Filip Barankiewicz
Hudba: Sergej Prokofjev
Premiéra: 10. února 2022
Národní divadlo Praha

„Dvojnásobná držitelka Ceny Thálie opět dokazuje, že je skutečnou primabalerínou. Její Julie je vynikajícím zosobněním Shakespearovy divadelní postavy. Něžnost, křehkost a intenzita těch nejniternějších sdělení bere dech. Technickou jistotu a virtuozitu, s níž ztvárňuje všechny role klasického i současného repertoáru, v tomto případě ani není třeba vnímat. Je totiž zcela samozřejmá. Julie Aliny Nanu je prostě krásná.“

Alina Nanu jako Julie (Romeo a Julie, chor. John Cranko, Národní divadlo 2022; foto Pavel Hejný)

Francesco Fasano
Role: Don José
Inscenace: Carmen
Choreografie: Jiří Pokorný
Dramaturgická spolupráce: Václav Janeček
Hudba: Georges Bizet, Rodion Konstantinovič Ščedrin
Premiéra: 12. května 2022
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

„Francesco Fasano podal v roli Josého strhující výkon. Mimořádně ovládá skvěle vyškolené tělo, a může tak dokonale realizovat záměr choreografa. Ztvárnění čistoty charakteru Dona Josého v kontrastu s jeho sžíravou milostnou touhou bylo výzvou, kterou Fasano naplňuje vrchovatě. Hudební fráze jsou bezezbytku nasyceny plasticitou pohybu i prožitkem. Intenzita herectví kulminuje v duetech s Carmen a v monologu na citaci árie kartové scény.“

Národní divadlo moravskoslezské – Carmen (Francesco Fasano jako Don José, Rita Pires – rivalka, Arianna Marchiori – Mercedés; foto Serghei Gherciu)

Sebastiano Mazzia
Role: Alex
Inscenace: Mechanický pomeranč
Choreografie, režie: Tomáš Rychetský
Choreografie: Ondřej Vinklát
Režie: Pavel Šimák
Hudba: Ivan Acher
Premiéra: 26. listopadu 2021
Jihočeské divadlo České Budějovice

„Není to poprvé, co tento mladý Ital zaujal svým výkonem porotu Cen Thálie. Pro svou techniku a herecký talent je vyhledávaným představitelem hlavních rolí. Postava Alexe v inscenaci Tomáše Rychetského a Ondřeje Vinkláta jej však ukazuje v novém světle. Neskutečná energie v nasazení, silné emoce a přesvědčivý herecký výkon jde u něj za hranici možností. Je na scéně tak přesvědčivý, že vyvolává pocit úzkosti a nenávisti. Jeho výkon je nezpochybnitelně jedním z nejsilnějších z minulé sezony.“

Jihočeské divadlo – Dekkadancers – Mechanický pomeranč (Sebastiano Mazzia; foto Petr Zikmund)

Sergio Méndez Romero
Role: On
Inscenace: Sólo pro tři
Choreografie a režie: Petr Zuska
Hudba: Jacques Brel, Vladimír Vysockij, Karel Kryl
Premiéra: 3. září 2021
Moravské divadlo Olomouc

„Španělský rodák byl sedm let oporou ostravského baletu. Před rokem změnil pomyslný dres za olomoucký a v hanácké metropoli se uvedl v rozměrné hlavní roli Zuskova Sóla pro tři. A hned šlo o výkon mimořádný. S obrovským nasazením tančí svého rozervance s neodmyslitelnou kytarou. Je pomyslným Brelem, Krylem i Vysockým. Pro songy tak rozdílných autorů nachází pravdivý taneční výraz; pohybem nevyjadřuje jen texty, ale především jejich smysl, hloubku a niterná sdělení.“

Sergio Méndez Romero v inscenaci Sólo pro tři, Moravské divadlo Olomouc (foto Filip Jančo)

Širší nominace na Ceny Thálie 2022 v oboru Balet, tanec a pohybové divadlo

Irina Burduja
Role: Julie; Inscenace: Romeo a Julie; Choreografie: John Cranko; Nastudování: Filip Barankiewicz; Hudba: Sergej Prokofjev; Premiéra: 10. února 2022 – Národní divadlo Praha

„Burduja je v roli Julie naprosto uvěřitelná; postavu představuje v celém jejím vývoji procítěně, pravdivě a samozřejmě. Je technicky jistá a herecky autentická. Tato role je zatím její nejlepší kreací na prknech Národního divadla.“

Kristina Kornová
Role: Dívka s pomerančem; Inscenace: Bon Appétit!; Choreografie: Jan Kodet; Režie: SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský); Hudba: Ivan Acher; Premiéra: 10. září 2020 – Národní divadlo Praha

„Přirozený talent Kristiny Kornové kombinující moderní tanec, herectví a vynikající pěveckou techniku jsme mohli obdivovat i na jiných scénách. V případě Dívky s pomerančem potvrzuje tuto svou všestrannost a je jednoznačně nejvýraznější osobností představení. V křehkých sólech i energických duetech předvedla výjimečný taneční výkon s velkým hudebním a hereckým přesahem.“

Nikola Márová
Role: Princezna Aurora; Inscenace: Spící krasavice; Choreografie: Márcia Haydée podle Mariuse Petipy; Hudba: Petr Iljič Čajkovskij; Nastudování: Filip Barankiewicz; Premiéra: 16. září 2021 – Národní divadlo Praha

„Technická jistota, preciznost provedení, stylová čistota, lehkost, přirozenost – to vše vystihuje Auroru v jejím podání. Nikola Márová náleží mezi stálice českého tance a dokazuje, že právem stále patří mezi ty nejlepší. Skvěle zde úročí své jevištní zkušenosti a vyzrálost.“

Ayano Nagamori
Role: Bystrouška; Inscenace: Rádio Svobodná Bystrouška; Choreografie: Petr Zuska; Režie: Petr Zuska, Štěpán Benyovszký; Hudba: Hudební koláž, audionahrávka „Příhody Lišky Bystroušky“, R. Těsnohlídek (K. Höger); Premiéra: 26. prosince 2020 – Jihočeské divadlo České Budějovice

„Ayano Nagamori patří již několik let k výrazným osobnostem baletu Jihočeského divadla. Její Liška je nesmírně hravá, nespoutaná a přirozeně sebevědomá. Přesvědčivě prochází všemi polohami své role – od malé lištičky přes nespoutanou teenagerku až po dospělou zamilovanou bytost. Technicky velmi náročnou choreografii zvládla bez zaváhání, navíc s ohromným citem pro Janáčkovu hudbu.“

Francesca Raule
Role: Nevěsta; Inscenace: Krvavá svatba; Libreto: Alena Pešková (podle stejnojmenného dramatu F. G. Lorcy); Choreografie a režie: Alena Pešková; Hudba: Gabriela Vermelho; Premiéra: 7. září 2020 – Moravské divadlo Olomouc

„Italka Francesca Raule tančí náročnou roli Nevěsty s technickou suverenitou. Její herecké uchopení postavy se opírá o maximální prožitek. Doslova s ní splývá a předává divákovi všechny její emocionální odstíny. Její výkon dominuje představení.“

Michaela Vápeníková
Role: Svanilda; Inscenace: Coppélia; Choreografie a režie: Giorgio Madia; Hudba: Léo Delibes, Premiéra: 19. září 2020 – Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

Tanečnice, která dokázala vysokou úroveň interpretace v řadě ostravských inscenací, zúročila v roli Svanildy dosavadní zkušenosti. S lehkostí a bravurou zvládá ty nejobtížnější kreace, jimiž je choreografie nasycena. Jejímu ztvárnění nechybí humor a spontaneita. Jistota techniky klasického tance se u ní snoubí s detailním vedením postavy a přesným vypointováním jednotlivých scén.

Emilia Vuorio
Role: Žena; Inscenace: Radio and Juliet; Choreografie a režie: Edward Clug; Hudba: Radiohead; Premiéra: 8. srpna 2020 – Národní divadlo Brno

„Emilia Vuorio je charizmatická osobnost disponující bezpečně zvládnutou taneční technikou, jejíž interpretace vyniká elegancí a ženskostí. Netradiční pojetí i specifický choreografický slovník Edwarda Cluga ji skvěle sedí a stává se prostředkem pro autentické ztvárnění role. Její Julie vyniká přirozeným herectvím, citlivou dynamikou pohybu a muzikalitou.“

Rory Ferguson
Role: Tygr Šer Chán; Inscenace: Mauglí; Choreografie a režie: Marika Mikanová; Hudba: Aleš Březina; Premiéra: 24. září 2021 – Divadlo F. X. Šaldy Liberec

„Tygr Šer Chán je v podání Roryho Fergusona opravdovým zosobněním zla. Jeho proměna v šelmu je obdivuhodná a dynamický taneční projev strhující. Ferguson je ve všech svých rolích nepřehlédnutelný nejen svou taneční technikou, ale i přesvědčivým emotivním projevem.“

Michal Heriban
Role: sólová role; Inscenace: Ostrov!; Choreografie a režie: Jana Burkiewiczová; Hudba: Jiří Konvalinka (Mutanti hledaj východisko); Premiéra: 8. listopadu 2021 – Burki&COM Praha

„Slovenský tanečník, performer a všestranný umělec patří k vyhledávaným osobnostem současného tance. Naposledy zazářil v ojedinělém díle Ostrov! Jany Burkiewiczové. Přestože jde o kolektivní choreografii, jeho jevištní prezentace je natolik sytá a herecky nosná, že se jeho výkon silně vrývá do paměti.“

Paul Irmatov
Role: Romeo; Inscenace: Romeo a Julie; Choreografie: John Cranko; Nastudování: Filip Barankiewicz; Hudba: Sergej Prokofjev; Premiéra: 10. února 2022 – Národní divadlo Praha

„Mladistvý vzhled a fyzické dispozice předurčují Paula Irmatova ke ztvárnění role Romea. Bravurně zvládá technicky obtížné krokové i skokové pasáže, je skvělým tanečním partnerem a díky přirozenému hereckému projevu působí v této roli velmi přesvědčivě.“

Balet ND – Romeo a Julie (Ayaka Fuji, Paul Irmatov; foto Serghei Gherciu, Státní opera 2022)

Štěpán Pechar
Role: sólová role; Inscenace: I.AM.A.I. (A.I.); Choreografie: Ondřej Vinklát, Štěpán Pechar, Viktor Konvalinka; Scénář a režie: Štěpán Benyovszký & Dekkadancers; Hudba: Hauschka, Amon Tobin, Alva Noto, DEKKADANCERS; Premiéra: 22. září 2020 – DEKKADANCERS Praha

„V inscenaci inspirované robotikou a umělou inteligencí udivují všichni protagonisté technickou precizností. Štěpán Pechar navíc přesvědčil diváky dokonalou kvalitou pohybu, přidal téměř akrobatické prvky a nechal vyniknout i svůj komediální talent.“

Matěj Šust
Role: Merkucio; Inscenace: Romeo a Julie; Choreografie: John Cranko; Nastudování: Filip Barankiewicz; Hudba: Sergej Prokofjev; Premiéra: 10. února 2022 – Národní divadlo Praha

„Matěj Šust je svým mladistvým, stále klukovským projevem ideálním typem pro roli Merkucia. V současné inscenaci Národního divadla je obdivuhodné, s jakou lehkostí a noblesou tančí mimořádně technicky náročný part, a přitom zůstává přirozený – je hravým, ale i hrdým Merkuciem, který stojí po boku svého přítele.“

Ondřej Vinklát
Role: sólová role; Inscenace: Epitaf; Choreografie a režie: Petr Zuska; Hudba: Antonín Dvořák; Premiéra: 22. listopadu 2020 – Pražský komorní balet

„Jeden z nejvyhledávanějších tanečníků současnosti předvedl v choreografii Petra Zusky výjimečný výkon. Vysoká technická náročnost choreografie je umocněna naprosto přirozeným pohybovým slovníkem interpreta. Spolu s partnerkou Terezou Hlouškovou vytvořili jedinečný pár s citem pro tanec, hudbu a silný příběh.“

František Vlček
Role: Tristan; Inscenace: Tristan a Isolda; Libreto, choreografie, režie: Alena Pešková; Hudba: Michal Vejskal, Richard Wagner; Premiéra: 7. dubna 2022 – Jihočeské divadlo České Budějovice

„Nadaný tanečník, obdařený schopnostmi mužného i plastického pohybu a zároveň hlubokého prožitku, dokáže svým jevištním projevem zasáhnout srdce diváků. Zejména závěrečný duet Tristana a Isoldy a jejich společná smrt vhání slzy do očí a je vyvrcholením jevištního zpracování této tragické legendy.“

Užší nominace na Ceny Thálie 2022 v oboru Alternativní divadlo

Eliška Brtnická
Role: perfomerský výkon
Inscenace: Hang Out
Koncept a choreografie: Eliška Brtnická
Dramaturgická spolupráce: Viktorie Knotková
Premiéra: 22. září 2020 v KD Mlejn, Praha
Ve spolupráci s: KD Mlejn, Cirqueon, Roundabout Europe

„Akční experimentátorka, performerka a akrobatka Eliška Brtnická je na poli fyzického divadla už delší dobu významnou osobností. Ve své tvorbě dlouhodobě propojuje vysokou kvalitu fyzického projevu, dovednost v akrobatických prvcích především na laně, trapézu a akrobatických šálách. V tvůrčí práci své skvělé fyzické dovednosti kombinuje s odvážným hledačstvím a osobní angažovaností ve sledovaných tématech. Křehká a lyrická Eliška Brtnická se v performanci Hang Out představuje v odvážných, fyzicky náročných a riskantních akcích na římsách a fasádách domů, na mostních konstrukcích nebo na lešeních a jeřábech či plošinách, aby diváky konfrontovala s jejich vzpomínkami na dětské experimentování se strachem. I v těch nejdrsnějších prostředích udržuje, také díky vysoké úrovni svého performerského vybavení, nadhled a něhu.“

Eliška Brtnická – Hang Out (foto Markéta Bendová, Malá inventura 2021)

Miřenka Čechová
Role: performerský výkon
Inscenace: Baletky
Koncept a režie: Miřenka Čechová
Dramaturgie: Martina Kinská
Premiéra: 23. února 2022 v Paláci Akropolis, Praha
Producent: Spitfire Company, Praha

„Výrazná představitelka současného tance a fyzického divadla, renomovaná, úspěšná tanečnice, performerka, režisérka, spisovatelka a pedagožka, spoluzakladatelka skupin Tantehorse a Spitfire Company. Autorka knih Miss AmeriKa a Baletky. Právě druhá z nich dala vzniknout dvěma adaptacím. Nejprve to byl projekt MetaBaletky, který se zrodil v čase covidových uzávěr a prezentoval ve virtuálním prostoru internetu. Poté došlo i na svébytné jevištní dílo Baletky. Akcentováno je ústřední téma knihy – neúnosně fyzicky a psychicky náročný, bolestný, osobnost degradující život dětských adeptek baletu na konzervatoři, jak jej sama autorka zažila. Miřenka Čechová hraje s velkým osobním zaujetím a nasazením, téma vnímá existenciálně jako hledání/objevování identity mladého, pochybujícího člověka v jemu nepochopitelném prostředí. Dalším velkým tématem je smysl umění/baletu. Vše podává originálně nejen tematicky a obsahově, ale i náročným tanečně performativním herectvím, výtvarnou složkou, filmovými projekcemi a zvukovou/hudební stopou.“

Miřenka Čechová – Baletky (foto Vojtěch Brtnický)

Nela H. Kornetová
Role: performerský výkon
Inscenace: Badman
Koncept: Nela H. Kornetová
Dramaturgie: Anders Firing Aardal
(Text: T.I.T.S. a Karmenlara Ely)
Česká premiéra: 11. července 2020 ve Studiu ALTA, Praha
Producent: T.I.T.S., koproducenti: Grenland Friteater, Black Box theater, Blå Grotte, Scenekunst Østfold, Studio Alta, Shin Theatre, Na Cucky theatre

„Nezávislá performerka, herečka a režisérka, absolventka JAMU Brno, nyní působící (především) v Norsku. Umělecká vedoucí mezinárodní T.I.T.S. performance group. Badman je autorská sólová performance plná historických i soudobých obrazů zkázy a deprese. Deprese, z níž se rodí vzdor, vzpurnost, punk. Důležitým partnerem Kornetové jsou moderní technologie a práce s videoprojekcemi, filmovým střihem, různě modulovaným zvukem a předtočenými nahrávkami. Způsob, jakým s nimi pracuje, upomíná na performativní, videoartové či zvukové instalace radikálních světových performerek (Abramović), od nichž čerpá prvotní inspirace, jež formálně i tematicky rozvíjí. Performance Nely H. Kornetové je uhrančivá, syrová, bolestivá, občansky angažovaná. Je to nekompromisní otisk stavů její mysli a situací, které žije a živě reflektuje.“

Nela H. Kornetová v inscenaci Badman (foto Vojtěch Brtnický)

Lucia Kašiarová
Role: performerský výkon
Inscenace: Mnohodinec
Koncept: Lucia Kašiarová
Dramaturgie: Sára Arnstein, Jiří Šimek
Premiéra: 17. června 2021 ve Studiu ALTA, Praha
Producenti: Ufftenživot a Studio ALTA

„Lucia Kašiarová, spoluzakladatelka Studia ALTA, autorka, režisérka a performerka, patří k nejzajímavějším osobnostem české alternativní scény. Projekt Mnohodinec se pozoruhodným způsobem dotýká samotné podstaty a smyslu lidského bytí. V autorčině pojetí neexistuje jedinec, nýbrž mnohodinec, protože my všichni jsme součástí jednoho nekonečného vesmíru, jsme částečky vyššího celku. Zároveň je však onen mnohodinec intimní vnitřní krajinou, v níž se potýkáme sami se sebou, se svým egem. Lucia Kašiarová dosahuje maximální působivosti díky vytvoření imerzivního prostoru, v němž jsou na ni diváci napojeni nejen sdílenou energii, ale i přímo fyzickým chvěním. Toto propojení umožňuje struktura scény a citlivý autentický projev, jímž se performerka divákům zcela otevírá, ale zároveň neztrácí tajemnost.“

Lucie Kašiarová – Mnohodinec (foto Anežka Medová)

Petr Krušelnický
Role: performerský výkon
Inscenace: Průvodce peklem_Lido di Dante
Autoři: Petr Borkovec a Petr Krušelnický
Koncept: Petr Krušelnický
Premiéra: 24. září 2020 v Ateliéru ve Vysočanech (v rámci festivalu …příští vlna/next wave…), Praha
Autorská produkce

„Výrazná osobnost české nezávislé performativní scény, absolvent katedry nonverbálního divadla pražské HAMU u prof. Ctibora Turby. Představitel fyzického, se zvukem, obrazem a digitálními i analogovými objekty experimentujícího, „industriálního“ divadla. Performance Průvodce peklem_Lido di Dante je nonverbální surrealistický obraz řízený jedním performerem a jedním strojem. Živá prostorová instalace využívá staré technologie a nová média, propojuje robotiku a člověka. Prolíná se v ní literatura (inspirací jsou prozaické reportáže Petra Borkovce z jeho sbírky Lido di Dante), moderní pantomima a tanec se světem mechanických strojů. Industriální prostor autorova vysočanského ateliéru, kde se představení odehrává, je promořený kamerami, světly, monitory, reproduktory, kontaktními mikrofony, čidly či krokovými motory. Vytváří tak kontrast k intimnímu, subtilnímu herectví. Jako když průvodce v Božské komedii provádí peklem.“

Petr Krušelnický – Průvodce peklem_Lido di Dante (foto Markéta Bendová)

S tanečním oborem souvisí i některé širší nominace z kategorie Alternativní divadlo:

Štěpán Pechar
Role: herecký, taneční a performerský výkon; Inscenace: Muž z Malty; Námět, choreografie, režie: Štěpán Pechar; Premiéra: 30. května 2021 v Azylu78, Praha; Produkce: DEKKADANCERS

„Tanečník a choreograf skupiny DEKKADANCERS ve svém sólovém projektu Muž z Malty představuje v nadsázce útržky z vlastního života ve formě stand-upu. Nápadité a energeticky nabité zpracování zahrnuje vtipně pojatou kritiku tohoto žánru a propojuje s umělecky výborně zvládnutou choreografickou složkou.“

Markéta Vacovská
Role: performerský výkon; Inscenace: Odloučení; Koncept a choreografie: Markéta Vacovská; Hudba: Sára Vondrášková; Dramaturgie: Jindřiška Křivánková, Aleš Čermák; Premiéra: 15. června 2020; Koprodukce: Divadlo Venuši ve Švehlovce Praha

„Zkušená performerka a tanečnice Markéta Vacovská ve své autorské inscenaci nabízí nadmíru intimní výpověď o prožité osobní tragédii. Svou bolestnou zkušenost dokáže soustředěným výrazem nést k silné scénické akci, hluboké, citově nepodbízivé. S publikem komunikuje svou elegancí, vysokou kulturou pohybu a suverénní prací s prostorem a časem.“

A další najdete ZDE.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments