Thálie 2022: nominace v tanečním a pohybovém divadle přehledně
Užší nominace na Ceny Thálie 2022 v oboru Balet, tanec a pohybové divadlo
Natalia Adamska
Role: Carmen
Inscenace: Carmen
Choreografie: Jiří Pokorný
Dramaturgická spolupráce: Václav Janeček
Hudba: Georges Bizet, Rodion Konstantinovič Ščedrin
Premiéra: 12. května 2022
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
„Tato velmi mladá tanečnice, rodačka z polské Bydgoště, předvedla v titulní roli Carmen jistý a velmi komplexní výkon. Její technická suverenita a přirozený herecký projev utvářely od prvního okamžiku naprosto sebevědomou, přesvědčivou a krásnou postavu moderní dívky plné vášně, lásky a svobody. Každým dalším pohybem, gestem a výrazem dostává diváky na svou stranu. Její Carmen je bezpochyby výjimečným zjevením na taneční scéně v minulé sezoně.“
Jarmila Hruškociová
Role: Katherine
Inscenace: Lady Macbeth – 1865
Libreto: Zdeněk Prokeš, Libor Vaculík
Choreografie, režie a výběr hudby: Libor Vaculík
Hudba: Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič, Arvo Pärt, Petr Malásek
Premiéra: 19. března 2022
Divadlo J. K. Tyla Plzeň
„Dramatická role Katherine byla Jarmile Hruškociové choreografem tzv. ušita na tělo. Milující žena, která se z touhy po lásce a záchraně svého štěstí postupně mění ve vražedkyni, je v jejím podání rozhodná a nemilosrdná. Muzikální tanečnice s jistou technikou klasického tance a citem pro partnerskou souhru v náročných duetech podává v drastickém příběhu o čtyřnásobné vraždě zralý, nepřehlédnutelný a herecky působivý výkon.“
Alina Nanu
Role: Julie
Inscenace: Romeo a Julie
Choreografie: John Cranko
Nastudování: Filip Barankiewicz
Hudba: Sergej Prokofjev
Premiéra: 10. února 2022
Národní divadlo Praha
„Dvojnásobná držitelka Ceny Thálie opět dokazuje, že je skutečnou primabalerínou. Její Julie je vynikajícím zosobněním Shakespearovy divadelní postavy. Něžnost, křehkost a intenzita těch nejniternějších sdělení bere dech. Technickou jistotu a virtuozitu, s níž ztvárňuje všechny role klasického i současného repertoáru, v tomto případě ani není třeba vnímat. Je totiž zcela samozřejmá. Julie Aliny Nanu je prostě krásná.“
Francesco Fasano
Role: Don José
Inscenace: Carmen
Choreografie: Jiří Pokorný
Dramaturgická spolupráce: Václav Janeček
Hudba: Georges Bizet, Rodion Konstantinovič Ščedrin
Premiéra: 12. května 2022
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
„Francesco Fasano podal v roli Josého strhující výkon. Mimořádně ovládá skvěle vyškolené tělo, a může tak dokonale realizovat záměr choreografa. Ztvárnění čistoty charakteru Dona Josého v kontrastu s jeho sžíravou milostnou touhou bylo výzvou, kterou Fasano naplňuje vrchovatě. Hudební fráze jsou bezezbytku nasyceny plasticitou pohybu i prožitkem. Intenzita herectví kulminuje v duetech s Carmen a v monologu na citaci árie kartové scény.“
Sebastiano Mazzia
Role: Alex
Inscenace: Mechanický pomeranč
Choreografie, režie: Tomáš Rychetský
Choreografie: Ondřej Vinklát
Režie: Pavel Šimák
Hudba: Ivan Acher
Premiéra: 26. listopadu 2021
Jihočeské divadlo České Budějovice
„Není to poprvé, co tento mladý Ital zaujal svým výkonem porotu Cen Thálie. Pro svou techniku a herecký talent je vyhledávaným představitelem hlavních rolí. Postava Alexe v inscenaci Tomáše Rychetského a Ondřeje Vinkláta jej však ukazuje v novém světle. Neskutečná energie v nasazení, silné emoce a přesvědčivý herecký výkon jde u něj za hranici možností. Je na scéně tak přesvědčivý, že vyvolává pocit úzkosti a nenávisti. Jeho výkon je nezpochybnitelně jedním z nejsilnějších z minulé sezony.“
Sergio Méndez Romero
Role: On
Inscenace: Sólo pro tři
Choreografie a režie: Petr Zuska
Hudba: Jacques Brel, Vladimír Vysockij, Karel Kryl
Premiéra: 3. září 2021
Moravské divadlo Olomouc
„Španělský rodák byl sedm let oporou ostravského baletu. Před rokem změnil pomyslný dres za olomoucký a v hanácké metropoli se uvedl v rozměrné hlavní roli Zuskova Sóla pro tři. A hned šlo o výkon mimořádný. S obrovským nasazením tančí svého rozervance s neodmyslitelnou kytarou. Je pomyslným Brelem, Krylem i Vysockým. Pro songy tak rozdílných autorů nachází pravdivý taneční výraz; pohybem nevyjadřuje jen texty, ale především jejich smysl, hloubku a niterná sdělení.“
Širší nominace na Ceny Thálie 2022 v oboru Balet, tanec a pohybové divadlo
Irina Burduja
Role: Julie; Inscenace: Romeo a Julie; Choreografie: John Cranko; Nastudování: Filip Barankiewicz; Hudba: Sergej Prokofjev; Premiéra: 10. února 2022 – Národní divadlo Praha
„Burduja je v roli Julie naprosto uvěřitelná; postavu představuje v celém jejím vývoji procítěně, pravdivě a samozřejmě. Je technicky jistá a herecky autentická. Tato role je zatím její nejlepší kreací na prknech Národního divadla.“
Kristina Kornová
Role: Dívka s pomerančem; Inscenace: Bon Appétit!; Choreografie: Jan Kodet; Režie: SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský); Hudba: Ivan Acher; Premiéra: 10. září 2020 – Národní divadlo Praha
„Přirozený talent Kristiny Kornové kombinující moderní tanec, herectví a vynikající pěveckou techniku jsme mohli obdivovat i na jiných scénách. V případě Dívky s pomerančem potvrzuje tuto svou všestrannost a je jednoznačně nejvýraznější osobností představení. V křehkých sólech i energických duetech předvedla výjimečný taneční výkon s velkým hudebním a hereckým přesahem.“
Nikola Márová
Role: Princezna Aurora; Inscenace: Spící krasavice; Choreografie: Márcia Haydée podle Mariuse Petipy; Hudba: Petr Iljič Čajkovskij; Nastudování: Filip Barankiewicz; Premiéra: 16. září 2021 – Národní divadlo Praha
„Technická jistota, preciznost provedení, stylová čistota, lehkost, přirozenost – to vše vystihuje Auroru v jejím podání. Nikola Márová náleží mezi stálice českého tance a dokazuje, že právem stále patří mezi ty nejlepší. Skvěle zde úročí své jevištní zkušenosti a vyzrálost.“
Ayano Nagamori
Role: Bystrouška; Inscenace: Rádio Svobodná Bystrouška; Choreografie: Petr Zuska; Režie: Petr Zuska, Štěpán Benyovszký; Hudba: Hudební koláž, audionahrávka „Příhody Lišky Bystroušky“, R. Těsnohlídek (K. Höger); Premiéra: 26. prosince 2020 – Jihočeské divadlo České Budějovice
„Ayano Nagamori patří již několik let k výrazným osobnostem baletu Jihočeského divadla. Její Liška je nesmírně hravá, nespoutaná a přirozeně sebevědomá. Přesvědčivě prochází všemi polohami své role – od malé lištičky přes nespoutanou teenagerku až po dospělou zamilovanou bytost. Technicky velmi náročnou choreografii zvládla bez zaváhání, navíc s ohromným citem pro Janáčkovu hudbu.“
Francesca Raule
Role: Nevěsta; Inscenace: Krvavá svatba; Libreto: Alena Pešková (podle stejnojmenného dramatu F. G. Lorcy); Choreografie a režie: Alena Pešková; Hudba: Gabriela Vermelho; Premiéra: 7. září 2020 – Moravské divadlo Olomouc
„Italka Francesca Raule tančí náročnou roli Nevěsty s technickou suverenitou. Její herecké uchopení postavy se opírá o maximální prožitek. Doslova s ní splývá a předává divákovi všechny její emocionální odstíny. Její výkon dominuje představení.“
Michaela Vápeníková
Role: Svanilda; Inscenace: Coppélia; Choreografie a režie: Giorgio Madia; Hudba: Léo Delibes, Premiéra: 19. září 2020 – Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Tanečnice, která dokázala vysokou úroveň interpretace v řadě ostravských inscenací, zúročila v roli Svanildy dosavadní zkušenosti. S lehkostí a bravurou zvládá ty nejobtížnější kreace, jimiž je choreografie nasycena. Jejímu ztvárnění nechybí humor a spontaneita. Jistota techniky klasického tance se u ní snoubí s detailním vedením postavy a přesným vypointováním jednotlivých scén.
Emilia Vuorio
Role: Žena; Inscenace: Radio and Juliet; Choreografie a režie: Edward Clug; Hudba: Radiohead; Premiéra: 8. srpna 2020 – Národní divadlo Brno
„Emilia Vuorio je charizmatická osobnost disponující bezpečně zvládnutou taneční technikou, jejíž interpretace vyniká elegancí a ženskostí. Netradiční pojetí i specifický choreografický slovník Edwarda Cluga ji skvěle sedí a stává se prostředkem pro autentické ztvárnění role. Její Julie vyniká přirozeným herectvím, citlivou dynamikou pohybu a muzikalitou.“
Rory Ferguson
Role: Tygr Šer Chán; Inscenace: Mauglí; Choreografie a režie: Marika Mikanová; Hudba: Aleš Březina; Premiéra: 24. září 2021 – Divadlo F. X. Šaldy Liberec
„Tygr Šer Chán je v podání Roryho Fergusona opravdovým zosobněním zla. Jeho proměna v šelmu je obdivuhodná a dynamický taneční projev strhující. Ferguson je ve všech svých rolích nepřehlédnutelný nejen svou taneční technikou, ale i přesvědčivým emotivním projevem.“
Michal Heriban
Role: sólová role; Inscenace: Ostrov!; Choreografie a režie: Jana Burkiewiczová; Hudba: Jiří Konvalinka (Mutanti hledaj východisko); Premiéra: 8. listopadu 2021 – Burki&COM Praha
„Slovenský tanečník, performer a všestranný umělec patří k vyhledávaným osobnostem současného tance. Naposledy zazářil v ojedinělém díle Ostrov! Jany Burkiewiczové. Přestože jde o kolektivní choreografii, jeho jevištní prezentace je natolik sytá a herecky nosná, že se jeho výkon silně vrývá do paměti.“
Paul Irmatov
Role: Romeo; Inscenace: Romeo a Julie; Choreografie: John Cranko; Nastudování: Filip Barankiewicz; Hudba: Sergej Prokofjev; Premiéra: 10. února 2022 – Národní divadlo Praha
„Mladistvý vzhled a fyzické dispozice předurčují Paula Irmatova ke ztvárnění role Romea. Bravurně zvládá technicky obtížné krokové i skokové pasáže, je skvělým tanečním partnerem a díky přirozenému hereckému projevu působí v této roli velmi přesvědčivě.“
Štěpán Pechar
Role: sólová role; Inscenace: I.AM.A.I. (A.I.); Choreografie: Ondřej Vinklát, Štěpán Pechar, Viktor Konvalinka; Scénář a režie: Štěpán Benyovszký & Dekkadancers; Hudba: Hauschka, Amon Tobin, Alva Noto, DEKKADANCERS; Premiéra: 22. září 2020 – DEKKADANCERS Praha
„V inscenaci inspirované robotikou a umělou inteligencí udivují všichni protagonisté technickou precizností. Štěpán Pechar navíc přesvědčil diváky dokonalou kvalitou pohybu, přidal téměř akrobatické prvky a nechal vyniknout i svůj komediální talent.“
Matěj Šust
Role: Merkucio; Inscenace: Romeo a Julie; Choreografie: John Cranko; Nastudování: Filip Barankiewicz; Hudba: Sergej Prokofjev; Premiéra: 10. února 2022 – Národní divadlo Praha
„Matěj Šust je svým mladistvým, stále klukovským projevem ideálním typem pro roli Merkucia. V současné inscenaci Národního divadla je obdivuhodné, s jakou lehkostí a noblesou tančí mimořádně technicky náročný part, a přitom zůstává přirozený – je hravým, ale i hrdým Merkuciem, který stojí po boku svého přítele.“
Ondřej Vinklát
Role: sólová role; Inscenace: Epitaf; Choreografie a režie: Petr Zuska; Hudba: Antonín Dvořák; Premiéra: 22. listopadu 2020 – Pražský komorní balet
„Jeden z nejvyhledávanějších tanečníků současnosti předvedl v choreografii Petra Zusky výjimečný výkon. Vysoká technická náročnost choreografie je umocněna naprosto přirozeným pohybovým slovníkem interpreta. Spolu s partnerkou Terezou Hlouškovou vytvořili jedinečný pár s citem pro tanec, hudbu a silný příběh.“
František Vlček
Role: Tristan; Inscenace: Tristan a Isolda; Libreto, choreografie, režie: Alena Pešková; Hudba: Michal Vejskal, Richard Wagner; Premiéra: 7. dubna 2022 – Jihočeské divadlo České Budějovice
„Nadaný tanečník, obdařený schopnostmi mužného i plastického pohybu a zároveň hlubokého prožitku, dokáže svým jevištním projevem zasáhnout srdce diváků. Zejména závěrečný duet Tristana a Isoldy a jejich společná smrt vhání slzy do očí a je vyvrcholením jevištního zpracování této tragické legendy.“
Užší nominace na Ceny Thálie 2022 v oboru Alternativní divadlo
Eliška Brtnická
Role: perfomerský výkon
Inscenace: Hang Out
Koncept a choreografie: Eliška Brtnická
Dramaturgická spolupráce: Viktorie Knotková
Premiéra: 22. září 2020 v KD Mlejn, Praha
Ve spolupráci s: KD Mlejn, Cirqueon, Roundabout Europe
„Akční experimentátorka, performerka a akrobatka Eliška Brtnická je na poli fyzického divadla už delší dobu významnou osobností. Ve své tvorbě dlouhodobě propojuje vysokou kvalitu fyzického projevu, dovednost v akrobatických prvcích především na laně, trapézu a akrobatických šálách. V tvůrčí práci své skvělé fyzické dovednosti kombinuje s odvážným hledačstvím a osobní angažovaností ve sledovaných tématech. Křehká a lyrická Eliška Brtnická se v performanci Hang Out představuje v odvážných, fyzicky náročných a riskantních akcích na římsách a fasádách domů, na mostních konstrukcích nebo na lešeních a jeřábech či plošinách, aby diváky konfrontovala s jejich vzpomínkami na dětské experimentování se strachem. I v těch nejdrsnějších prostředích udržuje, také díky vysoké úrovni svého performerského vybavení, nadhled a něhu.“
Miřenka Čechová
Role: performerský výkon
Inscenace: Baletky
Koncept a režie: Miřenka Čechová
Dramaturgie: Martina Kinská
Premiéra: 23. února 2022 v Paláci Akropolis, Praha
Producent: Spitfire Company, Praha
„Výrazná představitelka současného tance a fyzického divadla, renomovaná, úspěšná tanečnice, performerka, režisérka, spisovatelka a pedagožka, spoluzakladatelka skupin Tantehorse a Spitfire Company. Autorka knih Miss AmeriKa a Baletky. Právě druhá z nich dala vzniknout dvěma adaptacím. Nejprve to byl projekt MetaBaletky, který se zrodil v čase covidových uzávěr a prezentoval ve virtuálním prostoru internetu. Poté došlo i na svébytné jevištní dílo Baletky. Akcentováno je ústřední téma knihy – neúnosně fyzicky a psychicky náročný, bolestný, osobnost degradující život dětských adeptek baletu na konzervatoři, jak jej sama autorka zažila. Miřenka Čechová hraje s velkým osobním zaujetím a nasazením, téma vnímá existenciálně jako hledání/objevování identity mladého, pochybujícího člověka v jemu nepochopitelném prostředí. Dalším velkým tématem je smysl umění/baletu. Vše podává originálně nejen tematicky a obsahově, ale i náročným tanečně performativním herectvím, výtvarnou složkou, filmovými projekcemi a zvukovou/hudební stopou.“
Nela H. Kornetová
Role: performerský výkon
Inscenace: Badman
Koncept: Nela H. Kornetová
Dramaturgie: Anders Firing Aardal
(Text: T.I.T.S. a Karmenlara Ely)
Česká premiéra: 11. července 2020 ve Studiu ALTA, Praha
Producent: T.I.T.S., koproducenti: Grenland Friteater, Black Box theater, Blå Grotte, Scenekunst Østfold, Studio Alta, Shin Theatre, Na Cucky theatre
„Nezávislá performerka, herečka a režisérka, absolventka JAMU Brno, nyní působící (především) v Norsku. Umělecká vedoucí mezinárodní T.I.T.S. performance group. Badman je autorská sólová performance plná historických i soudobých obrazů zkázy a deprese. Deprese, z níž se rodí vzdor, vzpurnost, punk. Důležitým partnerem Kornetové jsou moderní technologie a práce s videoprojekcemi, filmovým střihem, různě modulovaným zvukem a předtočenými nahrávkami. Způsob, jakým s nimi pracuje, upomíná na performativní, videoartové či zvukové instalace radikálních světových performerek (Abramović), od nichž čerpá prvotní inspirace, jež formálně i tematicky rozvíjí. Performance Nely H. Kornetové je uhrančivá, syrová, bolestivá, občansky angažovaná. Je to nekompromisní otisk stavů její mysli a situací, které žije a živě reflektuje.“
Lucia Kašiarová
Role: performerský výkon
Inscenace: Mnohodinec
Koncept: Lucia Kašiarová
Dramaturgie: Sára Arnstein, Jiří Šimek
Premiéra: 17. června 2021 ve Studiu ALTA, Praha
Producenti: Ufftenživot a Studio ALTA
„Lucia Kašiarová, spoluzakladatelka Studia ALTA, autorka, režisérka a performerka, patří k nejzajímavějším osobnostem české alternativní scény. Projekt Mnohodinec se pozoruhodným způsobem dotýká samotné podstaty a smyslu lidského bytí. V autorčině pojetí neexistuje jedinec, nýbrž mnohodinec, protože my všichni jsme součástí jednoho nekonečného vesmíru, jsme částečky vyššího celku. Zároveň je však onen mnohodinec intimní vnitřní krajinou, v níž se potýkáme sami se sebou, se svým egem. Lucia Kašiarová dosahuje maximální působivosti díky vytvoření imerzivního prostoru, v němž jsou na ni diváci napojeni nejen sdílenou energii, ale i přímo fyzickým chvěním. Toto propojení umožňuje struktura scény a citlivý autentický projev, jímž se performerka divákům zcela otevírá, ale zároveň neztrácí tajemnost.“
Petr Krušelnický
Role: performerský výkon
Inscenace: Průvodce peklem_Lido di Dante
Autoři: Petr Borkovec a Petr Krušelnický
Koncept: Petr Krušelnický
Premiéra: 24. září 2020 v Ateliéru ve Vysočanech (v rámci festivalu …příští vlna/next wave…), Praha
Autorská produkce
„Výrazná osobnost české nezávislé performativní scény, absolvent katedry nonverbálního divadla pražské HAMU u prof. Ctibora Turby. Představitel fyzického, se zvukem, obrazem a digitálními i analogovými objekty experimentujícího, „industriálního“ divadla. Performance Průvodce peklem_Lido di Dante je nonverbální surrealistický obraz řízený jedním performerem a jedním strojem. Živá prostorová instalace využívá staré technologie a nová média, propojuje robotiku a člověka. Prolíná se v ní literatura (inspirací jsou prozaické reportáže Petra Borkovce z jeho sbírky Lido di Dante), moderní pantomima a tanec se světem mechanických strojů. Industriální prostor autorova vysočanského ateliéru, kde se představení odehrává, je promořený kamerami, světly, monitory, reproduktory, kontaktními mikrofony, čidly či krokovými motory. Vytváří tak kontrast k intimnímu, subtilnímu herectví. Jako když průvodce v Božské komedii provádí peklem.“
S tanečním oborem souvisí i některé širší nominace z kategorie Alternativní divadlo:
Štěpán Pechar
Role: herecký, taneční a performerský výkon; Inscenace: Muž z Malty; Námět, choreografie, režie: Štěpán Pechar; Premiéra: 30. května 2021 v Azylu78, Praha; Produkce: DEKKADANCERS
„Tanečník a choreograf skupiny DEKKADANCERS ve svém sólovém projektu Muž z Malty představuje v nadsázce útržky z vlastního života ve formě stand-upu. Nápadité a energeticky nabité zpracování zahrnuje vtipně pojatou kritiku tohoto žánru a propojuje s umělecky výborně zvládnutou choreografickou složkou.“
Markéta Vacovská
Role: performerský výkon; Inscenace: Odloučení; Koncept a choreografie: Markéta Vacovská; Hudba: Sára Vondrášková; Dramaturgie: Jindřiška Křivánková, Aleš Čermák; Premiéra: 15. června 2020; Koprodukce: Divadlo Venuši ve Švehlovce Praha
„Zkušená performerka a tanečnice Markéta Vacovská ve své autorské inscenaci nabízí nadmíru intimní výpověď o prožité osobní tragédii. Svou bolestnou zkušenost dokáže soustředěným výrazem nést k silné scénické akci, hluboké, citově nepodbízivé. S publikem komunikuje svou elegancí, vysokou kulturou pohybu a suverénní prací s prostorem a časem.“
A další najdete ZDE.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]