Thálie 2022: nominace v tanečním a pohybovém divadle přehledně

Užší nominace na Ceny Thálie 2022 v oboru Balet, tanec a pohybové divadlo
Natalia Adamska
Role: Carmen
Inscenace: Carmen
Choreografie: Jiří Pokorný
Dramaturgická spolupráce: Václav Janeček
Hudba: Georges Bizet, Rodion Konstantinovič Ščedrin
Premiéra: 12. května 2022
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
„Tato velmi mladá tanečnice, rodačka z polské Bydgoště, předvedla v titulní roli Carmen jistý a velmi komplexní výkon. Její technická suverenita a přirozený herecký projev utvářely od prvního okamžiku naprosto sebevědomou, přesvědčivou a krásnou postavu moderní dívky plné vášně, lásky a svobody. Každým dalším pohybem, gestem a výrazem dostává diváky na svou stranu. Její Carmen je bezpochyby výjimečným zjevením na taneční scéně v minulé sezoně.“

Jarmila Hruškociová
Role: Katherine
Inscenace: Lady Macbeth – 1865
Libreto: Zdeněk Prokeš, Libor Vaculík
Choreografie, režie a výběr hudby: Libor Vaculík
Hudba: Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič, Arvo Pärt, Petr Malásek
Premiéra: 19. března 2022
Divadlo J. K. Tyla Plzeň
„Dramatická role Katherine byla Jarmile Hruškociové choreografem tzv. ušita na tělo. Milující žena, která se z touhy po lásce a záchraně svého štěstí postupně mění ve vražedkyni, je v jejím podání rozhodná a nemilosrdná. Muzikální tanečnice s jistou technikou klasického tance a citem pro partnerskou souhru v náročných duetech podává v drastickém příběhu o čtyřnásobné vraždě zralý, nepřehlédnutelný a herecky působivý výkon.“

Alina Nanu
Role: Julie
Inscenace: Romeo a Julie
Choreografie: John Cranko
Nastudování: Filip Barankiewicz
Hudba: Sergej Prokofjev
Premiéra: 10. února 2022
Národní divadlo Praha
„Dvojnásobná držitelka Ceny Thálie opět dokazuje, že je skutečnou primabalerínou. Její Julie je vynikajícím zosobněním Shakespearovy divadelní postavy. Něžnost, křehkost a intenzita těch nejniternějších sdělení bere dech. Technickou jistotu a virtuozitu, s níž ztvárňuje všechny role klasického i současného repertoáru, v tomto případě ani není třeba vnímat. Je totiž zcela samozřejmá. Julie Aliny Nanu je prostě krásná.“

Francesco Fasano
Role: Don José
Inscenace: Carmen
Choreografie: Jiří Pokorný
Dramaturgická spolupráce: Václav Janeček
Hudba: Georges Bizet, Rodion Konstantinovič Ščedrin
Premiéra: 12. května 2022
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
„Francesco Fasano podal v roli Josého strhující výkon. Mimořádně ovládá skvěle vyškolené tělo, a může tak dokonale realizovat záměr choreografa. Ztvárnění čistoty charakteru Dona Josého v kontrastu s jeho sžíravou milostnou touhou bylo výzvou, kterou Fasano naplňuje vrchovatě. Hudební fráze jsou bezezbytku nasyceny plasticitou pohybu i prožitkem. Intenzita herectví kulminuje v duetech s Carmen a v monologu na citaci árie kartové scény.“

Sebastiano Mazzia
Role: Alex
Inscenace: Mechanický pomeranč
Choreografie, režie: Tomáš Rychetský
Choreografie: Ondřej Vinklát
Režie: Pavel Šimák
Hudba: Ivan Acher
Premiéra: 26. listopadu 2021
Jihočeské divadlo České Budějovice
„Není to poprvé, co tento mladý Ital zaujal svým výkonem porotu Cen Thálie. Pro svou techniku a herecký talent je vyhledávaným představitelem hlavních rolí. Postava Alexe v inscenaci Tomáše Rychetského a Ondřeje Vinkláta jej však ukazuje v novém světle. Neskutečná energie v nasazení, silné emoce a přesvědčivý herecký výkon jde u něj za hranici možností. Je na scéně tak přesvědčivý, že vyvolává pocit úzkosti a nenávisti. Jeho výkon je nezpochybnitelně jedním z nejsilnějších z minulé sezony.“

Sergio Méndez Romero
Role: On
Inscenace: Sólo pro tři
Choreografie a režie: Petr Zuska
Hudba: Jacques Brel, Vladimír Vysockij, Karel Kryl
Premiéra: 3. září 2021
Moravské divadlo Olomouc
„Španělský rodák byl sedm let oporou ostravského baletu. Před rokem změnil pomyslný dres za olomoucký a v hanácké metropoli se uvedl v rozměrné hlavní roli Zuskova Sóla pro tři. A hned šlo o výkon mimořádný. S obrovským nasazením tančí svého rozervance s neodmyslitelnou kytarou. Je pomyslným Brelem, Krylem i Vysockým. Pro songy tak rozdílných autorů nachází pravdivý taneční výraz; pohybem nevyjadřuje jen texty, ale především jejich smysl, hloubku a niterná sdělení.“

Širší nominace na Ceny Thálie 2022 v oboru Balet, tanec a pohybové divadlo
Irina Burduja
Role: Julie; Inscenace: Romeo a Julie; Choreografie: John Cranko; Nastudování: Filip Barankiewicz; Hudba: Sergej Prokofjev; Premiéra: 10. února 2022 – Národní divadlo Praha
„Burduja je v roli Julie naprosto uvěřitelná; postavu představuje v celém jejím vývoji procítěně, pravdivě a samozřejmě. Je technicky jistá a herecky autentická. Tato role je zatím její nejlepší kreací na prknech Národního divadla.“
Kristina Kornová
Role: Dívka s pomerančem; Inscenace: Bon Appétit!; Choreografie: Jan Kodet; Režie: SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský); Hudba: Ivan Acher; Premiéra: 10. září 2020 – Národní divadlo Praha
„Přirozený talent Kristiny Kornové kombinující moderní tanec, herectví a vynikající pěveckou techniku jsme mohli obdivovat i na jiných scénách. V případě Dívky s pomerančem potvrzuje tuto svou všestrannost a je jednoznačně nejvýraznější osobností představení. V křehkých sólech i energických duetech předvedla výjimečný taneční výkon s velkým hudebním a hereckým přesahem.“
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]