Thálie 2022: nominace v tanečním a pohybovém divadle přehledně

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Herecká asociace vyhlásila 8. září nominace na Ceny Thálie 2022. Letos se budou Ceny Thálie udělovat po devětadvacáté, a to v sobotu 8. října od 20 hodin v historické budově Národního divadla v přímém přenosu na ČT1, v průběhu přenosu bude vyhlášeno 18 laureátů. Přinášíme podrobný přehled nominací z tanečního a pohybového divadla, které jsou rozvrstveny do dvou kategorií. To ostatně dokládá, jakým způsobem dnes mizí hranice mezi jednotlivými žánry performativního umění. Připomínáme, že poroty měly nelehký úkol hodnotit výkony za dvě uplynulé sezony.

Rodion Ščedrin a Georges Bizet: Carmen – Natalia Adamska, Národní divadlo moravskoslezské (foto Serghei Gherciu)
Rodion Ščedrin a Georges Bizet: Carmen – Národní divadlo moravskoslezské (Natalia Adamska, foto Serghei Gherciu)

Užší nominace na Ceny Thálie 2022 v oboru Balet, tanec a pohybové divadlo

Natalia Adamska
Role: Carmen
Inscenace: Carmen
Choreografie: Jiří Pokorný
Dramaturgická spolupráce: Václav Janeček
Hudba: Georges Bizet, Rodion Konstantinovič Ščedrin
Premiéra: 12. května 2022
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

„Tato velmi mladá tanečnice, rodačka z polské Bydgoště, předvedla v titulní roli Carmen jistý a velmi komplexní výkon. Její technická suverenita a přirozený herecký projev utvářely od prvního okamžiku naprosto sebevědomou, přesvědčivou a krásnou postavu moderní dívky plné vášně, lásky a svobody. Každým dalším pohybem, gestem a výrazem dostává diváky na svou stranu. Její Carmen je bezpochyby výjimečným zjevením na taneční scéně v minulé sezoně.“

Národní divadlo moravskoslezské – Carmen (Rei Masatomi jako Escamillo a Natalia Adamska jako Carmen, foto Serghei Gherciu)

Jarmila Hruškociová
Role: Katherine
Inscenace: Lady Macbeth – 1865
Libreto: Zdeněk Prokeš, Libor Vaculík
Choreografie, režie a výběr hudby: Libor Vaculík
Hudba: Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič, Arvo Pärt, Petr Malásek
Premiéra: 19. března 2022
Divadlo J. K. Tyla Plzeň

„Dramatická role Katherine byla Jarmile Hruškociové choreografem tzv. ušita na tělo. Milující žena, která se z touhy po lásce a záchraně svého štěstí postupně mění ve vražedkyni, je v jejím podání rozhodná a nemilosrdná. Muzikální tanečnice s jistou technikou klasického tance a citem pro partnerskou souhru v náročných duetech podává v drastickém příběhu o čtyřnásobné vraždě zralý, nepřehlédnutelný a herecky působivý výkon.“

DJKT – Lady Macbeth (Jarmila Hruškociová a Gaëtan Pires; foto Irena Štěrbová)

Alina Nanu
Role: Julie
Inscenace: Romeo a Julie
Choreografie: John Cranko
Nastudování: Filip Barankiewicz
Hudba: Sergej Prokofjev
Premiéra: 10. února 2022
Národní divadlo Praha

„Dvojnásobná držitelka Ceny Thálie opět dokazuje, že je skutečnou primabalerínou. Její Julie je vynikajícím zosobněním Shakespearovy divadelní postavy. Něžnost, křehkost a intenzita těch nejniternějších sdělení bere dech. Technickou jistotu a virtuozitu, s níž ztvárňuje všechny role klasického i současného repertoáru, v tomto případě ani není třeba vnímat. Je totiž zcela samozřejmá. Julie Aliny Nanu je prostě krásná.“

Alina Nanu jako Julie (Romeo a Julie, chor. John Cranko, Národní divadlo 2022; foto Pavel Hejný)

Francesco Fasano
Role: Don José
Inscenace: Carmen
Choreografie: Jiří Pokorný
Dramaturgická spolupráce: Václav Janeček
Hudba: Georges Bizet, Rodion Konstantinovič Ščedrin
Premiéra: 12. května 2022
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

„Francesco Fasano podal v roli Josého strhující výkon. Mimořádně ovládá skvěle vyškolené tělo, a může tak dokonale realizovat záměr choreografa. Ztvárnění čistoty charakteru Dona Josého v kontrastu s jeho sžíravou milostnou touhou bylo výzvou, kterou Fasano naplňuje vrchovatě. Hudební fráze jsou bezezbytku nasyceny plasticitou pohybu i prožitkem. Intenzita herectví kulminuje v duetech s Carmen a v monologu na citaci árie kartové scény.“

Národní divadlo moravskoslezské – Carmen (Francesco Fasano jako Don José, Rita Pires – rivalka, Arianna Marchiori – Mercedés; foto Serghei Gherciu)

Sebastiano Mazzia
Role: Alex
Inscenace: Mechanický pomeranč
Choreografie, režie: Tomáš Rychetský
Choreografie: Ondřej Vinklát
Režie: Pavel Šimák
Hudba: Ivan Acher
Premiéra: 26. listopadu 2021
Jihočeské divadlo České Budějovice

„Není to poprvé, co tento mladý Ital zaujal svým výkonem porotu Cen Thálie. Pro svou techniku a herecký talent je vyhledávaným představitelem hlavních rolí. Postava Alexe v inscenaci Tomáše Rychetského a Ondřeje Vinkláta jej však ukazuje v novém světle. Neskutečná energie v nasazení, silné emoce a přesvědčivý herecký výkon jde u něj za hranici možností. Je na scéně tak přesvědčivý, že vyvolává pocit úzkosti a nenávisti. Jeho výkon je nezpochybnitelně jedním z nejsilnějších z minulé sezony.“

Jihočeské divadlo – Dekkadancers – Mechanický pomeranč (Sebastiano Mazzia; foto Petr Zikmund)

Sergio Méndez Romero
Role: On
Inscenace: Sólo pro tři
Choreografie a režie: Petr Zuska
Hudba: Jacques Brel, Vladimír Vysockij, Karel Kryl
Premiéra: 3. září 2021
Moravské divadlo Olomouc

„Španělský rodák byl sedm let oporou ostravského baletu. Před rokem změnil pomyslný dres za olomoucký a v hanácké metropoli se uvedl v rozměrné hlavní roli Zuskova Sóla pro tři. A hned šlo o výkon mimořádný. S obrovským nasazením tančí svého rozervance s neodmyslitelnou kytarou. Je pomyslným Brelem, Krylem i Vysockým. Pro songy tak rozdílných autorů nachází pravdivý taneční výraz; pohybem nevyjadřuje jen texty, ale především jejich smysl, hloubku a niterná sdělení.“

Sergio Méndez Romero v inscenaci Sólo pro tři, Moravské divadlo Olomouc (foto Filip Jančo)

Širší nominace na Ceny Thálie 2022 v oboru Balet, tanec a pohybové divadlo

Irina Burduja
Role: Julie; Inscenace: Romeo a Julie; Choreografie: John Cranko; Nastudování: Filip Barankiewicz; Hudba: Sergej Prokofjev; Premiéra: 10. února 2022 – Národní divadlo Praha

„Burduja je v roli Julie naprosto uvěřitelná; postavu představuje v celém jejím vývoji procítěně, pravdivě a samozřejmě. Je technicky jistá a herecky autentická. Tato role je zatím její nejlepší kreací na prknech Národního divadla.“

Kristina Kornová
Role: Dívka s pomerančem; Inscenace: Bon Appétit!; Choreografie: Jan Kodet; Režie: SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský); Hudba: Ivan Acher; Premiéra: 10. září 2020 – Národní divadlo Praha

„Přirozený talent Kristiny Kornové kombinující moderní tanec, herectví a vynikající pěveckou techniku jsme mohli obdivovat i na jiných scénách. V případě Dívky s pomerančem potvrzuje tuto svou všestrannost a je jednoznačně nejvýraznější osobností představení. V křehkých sólech i energických duetech předvedla výjimečný taneční výkon s velkým hudebním a hereckým přesahem.“

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments