Tisíce operních poutníků už brzy znovu zamíří do pražské Šárky. Jak vypadají přípravy?

Už prakticky jen dva týdny dělí tisíce operních fanoušků od každoročního svátku: i letos se první zářijovou neděli – tentokrát tedy 6. září – v pražské Šárce odehraje unikátní operní představení pod širým nebem, v místech někdejšího přírodního divadla.Po loňském Dvořákově Čertovi a Káče s úctyhodnými sedmnácti tisíci (!) diváků je tentokrát ohlášena Rusalka (více zde). O historii přírodního divadla na okraji Prahy, vzniklého před první světovou válkou, i o novodobém provozování opery v těchto místech jsme v minulosti psali opakovaně (mimo jiné zde). Dnes přinášíme rozhovor s oběma protagonistkami projektu operních představení v Šárce, které stály u jeho znovuzrození před deseti lety, tedy v roce 2005 – s Janou Divišovou a Renée Nachtigallovou.
Kdo z vás dvou s nápadem na obnovení operních představení v Šárce přišel?

S nápadem přišla Jana Divišová, která poblíž původního přírodního divadla bydlí. Podle vyprávění starousedlíků v Šáreckém údolí se zhruba před čtyřiceti lety dověděla, že tu bývalo velké lesní divadlo. Tak začala postupně sbírat dokumenty a materiály, týkající se této scény.

Co na cestě od nápadu k realizaci prvního představení bylo nejtěžší?

Nejdřív Jana Divišová hledala někoho, s kým by mohla poněkud bláznivou myšlenku připomenutí šárecké scény realizovat, a tak se spojila s Renée Nachtigallovou. Nejtěžší bylo přesvědčit okolí i pražské úřady, že nabídnout široké veřejnosti českou operu v lese má smysl.

Z čeho jste v roce 2005 před prvním představením měly největší obavy?

Největší starost nám tehdy dělalo a dodnes dělá počasí. Neustále děkujeme nahoru, že nad námi někdo nebo něco drží ochrannou ruku a naše představení ještě nezmokla.

Jak náročné je finanční zajištění celého projektu a kdo se na něm podílí?

Celou akci financuje Městská část Praha 6, v minulých letech nám třikrát přispěla i společnost ČEZ. Velmi si vážíme i nemateriální podpory Národního divadla, Budvaru, firmy Auto Přerost – Švorc a dalších.

Podle čeho vybíráte konkrétní tituly oper?

Od samého začátku chceme v Šárce uvádět výhradně české tituly.Jak probíhají zkoušky? Kolik času jim věnujete? A jak vůbec vypadá režírování ve dvou?

Přípravě opery věnujeme prakticky celý rok. V momentě, kdy se nám podaří produkčně dokončit jeden titul, začínáme s druhým.

K režírování: vzhledem k tomu, že pro práci s umělci přímo na místě nemáme mnoho časového prostoru, musíme představení o to podrobněji připravit spolu. Máme mnoho společných názorů, jak na výběr repertoáru, tak na styl režie. Nechceme vymýšlet novátorské postupy. Podle nejlepšího svědomí se snažíme respektovat myšlenku skladatele a libretisty, vzájemně respektujeme jedna druhou. Zatím to tak funguje. Velkou roli tu hraje i výběr spolupracovníků, jak umělců, tak ostatních. Bez jejich kamarádského přístupu, nadšení a profesionality by se nám představení realizovat nepodařilo.Co všechno obnáší organizační zajištění představení v Šárce a jak velký je váš organizační tým?

Zajistit operní představení v Šárce obnáší jednak přípravu technického zázemí (zvuk, zastřešené podium pro orchestr, stavba jednoduchých dekorací, dovoz toalet, zdravotní služby, stany na šatny pro účinkující, maskérny, hasiče, stánky s občerstvením, úpravu terénu, rozmístění odpadkových pytlů v celém prostoru, úpravu prostoru pro seniory, vyznačení hrací plochy, vyznačení tří přístupových cest k divadlu od městské hromadné dopravy, zajištění bezpečnostní služby a kdoví co ještě).

Součástí umělecké přípravy je vymyslet scénu, vycházející z okolní přírody, výběr dekorací, kostýmů a rekvizit a vlastní instalace. Všechno musíme do Šárky dopravit. S velkými auty se dostaneme k divadlu, dál už se všechno stěhuje v lepším případě multikárou, v horším ručně. Zanedbatelná nejsou ani úřední jednání: pojištění akce, povolení ke vjezdu do přírodního parku, povolení od majitelů pozemku, spolupráce s Městskou policií.

Tomu všemu ale předchází výběr titulu a společně s dirigentem výběr umělců pro jednotlivé role. S nimi se musí dojednat všechny podmínky včetně termínů všech zkoušek a tak dále. Zajistit se musí i orchestr, sbor, balet, komparz, organizační asistenti. Účinkujících je podle titulu zhruba 250.

V tuto chvíli můžeme začít připravovat propagaci – plakáty, letáky a programy, začíná spolupráce s médii, distribuce materiálů.

Čtyři dny před produkcí se staví a připravuje scéna a postupně se instaluje celé technické zázemí. To už se náš dvoučlenný organizační štáb rozroste na cca patnáct lidí. V den představení je třeba dopravit ještě nástroje, účinkující, maskéry, kostyméry, fotografy, imobilní seniory, rozmístit všechny asistenty, zajistit prostor pro výstavu Mezi stromy Taťány Součkové, kterou instaluje u vstupu do areálu, dopravit stánky s občerstvením a vyřešit spoustu dalších věcí, které se neplánovaně vyskytnou.

V deset hodin začíná generálka, ve čtrnáct představení. Teď nastává ta chvíle, kdy už můžeme jen všem popřát Zlomte vaz! a držet si palce, aby ten uplynulý rok práce nebyl marný. Snad ne, když za posledních deset let navštívilo podle policejních odhadů opery v Šárce cca 120 000 diváků (to je 120 x vyprodané Národní divadlo v Praze).

Představení skočí, všichni jsou nadšeni a nám začíná noční směna – likvidace všeho, co jsme sem dopravili. Končíme druhý den závěrečným odvozem odpadků a předáním pozemku v původním stavu majitelům. Jakoby se tu ani nic neudálo…Kterou z dosavadních produkcí považujete za nejúspěšnější?

To je těžko říct, každá následující inscenace přinese něco nového a největší dojem na nás vždycky zanechá ta poslední.Nejkurióznější zážitek?

Jednou se nám asi pětiletý chlapeček z publika běžel vyčůrat ke stromu. Jenom si neuvědomil, že ten strom je na jevišti, a tak jeho výkon s potleskem sledovalo asi 10 000 nadšených diváků.

A situace, na kterou nejméně rády vzpomínáte?

Jednoznačně jenom jedna, ale opravdu smutná. Před třetím představením v roce 2007 nás ve vrcholných přípravách zastihla zpráva, že náš dirigent a kamarád, se kterým jsme v Šárce začínali, František Preisler mladší, tragicky zahynul.

Jak dlouho ještě chcete vydržet?

Pokud nám to zdraví dovolí a Městská část Praha 6 bude ochotna představení finančně zajišťovat, rády ještě nějaký ten rok vydržíme.

Díky za vaše odpovědi!

My děkujeme také!
Foto Jaroslav Tatek, Hana Smejkalová, archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat