Tomáš Netopil: Když bude zaručena stabilita, vydržím

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Potkali jsme se v klubu Stavovského divadla, kde měl za hodinu zkoušku před večerním představením Figarovy svatby. Mozarta má nejspíš hodně rád. Pokaždé, když se na něj stočila řeč, očividně pookřál. Až s klukovským nadšením třeba líčil, jak se chystá studovat novou mozartovskou partituru, a že ze všeho nejdřív chce projít party jednotlivých nástrojů a promyslet smyky u smyčců. Když mu ty noty po chvíli přinesli, mimoděk je několikrát zlehka pohladil. Celkově ale působí dojmem energického, poměrně otevřeného člověka, který přesně ví, co chce. Jeho stisk ruky byl při pozdravu nečekaně silný. Říká se, že takový mají hlavně upřímní lidé. Následující hodina, strávená s pětatřicetiletým šéfdirigentem orchestru Národního divadla Tomášem Netopilem, to potvrdila.


Když už spolu mluvíme ve Stavovském divadle, začnu Mozartem: Na květen chystáte nový Mozartův Únos ze serailu. Jaký bude?

Doufám, že se po hudební stránce dostaneme opět dále a budeme tak moci navázat na zkušenosti s Idomeneem. To znamená detailnější práce s frází, živoucí a provokující doprovodná složka uvnitř orchestru, odlehčený a barvitě stále zajímavější náboj. To asi jen tak v kostce. Nejdůležitější je pak ovšem čas strávený přímo v orchestřišti Stavovského divadla, kde je nejpodstatnější sehrát tvrdý boj s akusticky ne příliš povedeným prostředím.

Jak velký posun k lepšímu v interpretaci Mozarta orchestr pod vaším vedením za ty zhruba dva roky udělal?

Rozhodně udělal. Přesně jsem to poznal při návratu produkce Idomenea do programu divadla. Po téměř půlroční pauze jsme se ocitli na první zkoušce a já jsem měl krásný pocit z práce, která nás nevracela zpět k základním problémům, ale otevírala prostor k novým hudebním podnětům a inspiracím. Konkrétně u mozartovských produkcí je nezbytné zachovat stejné orchestrální obsazení souboru a tím oživit možnost hlubší a detailnější práce. Bez tohoto systému si vznik nových mozartovských produkcí nedokážu představit.

Když už mluvíme o Mozartovi – jak jste byl spokojený s jeho posledními Narozeninami?

Osobně jsem se na tento koncert velmi těšil. Byl to pro mne už třetí narozeninový a koncepčně velmi zdařilý, mimo jiné také z důvodů využití sólových hráčů našeho orchestru. V době naší přípravy docházelo k menšímu či většímu prosakování různých informací o budoucím fungování orchestru, které do dnešního dne nemají žádný určitý tvar. Tvořivou atmosféru v tomto období si asi každý dokáže představit, a já chci touto cestou poděkovat orchestru, že se tímto nenechal rozhodit a své síly proměnil v krásnou hudbu!

Ještě k akustice Stavovského divadla: Orchestr jste při Mozartových narozeninách zvedl trochu výš…

Doposud byl tady ve Stavovském divadle orchestr při koncertech na jevišti, což je dle mého názoru ta úplně nejhorší varianta. Tentokrát jsem ho při Narozeninách poprvé posadil do orchestřiště, kde dřevo, které hráče obklopuje, funguje alespoň trochu jako rezonanční skříň. Samotná akustika Stavovského divadla je skutečně tristní, s tím by se něco mělo dělat…

Čím to je?

Určitě tou textilií, která je v řadách, myslím ten modrý samet. Pokud by tam bylo dřevo, tak by to bylo něco úplně jiného. Hlediště je vysoké, ten zvuk má kam jít, ale hned v začátku je bohužel pohlcen „sametem“.

Jaký dopad to má na výsledný zvuk – alespoň podle vašich uší?

Zvuk orchestru se nestmelí tak, jak by měl. Je to slyšet hlavně v koncích frází, které musíme uměle dotvořit, hlavně s využitím smyčcových nástrojů. Je to hodně velký rozdíl třeba oproti sálům, jako je Rudolfinum nebo Obecní dům.

Když se podíváte na orchestr Národního divadla v celém spektru repertoáru, s čím stále nejste spokojen?

Nejsem spokojen se samotnou organizací práce. Orchestr je dnes v dobré kondici, to jsem si potvrdil už několikrát při naší společné práci – myslím koncerty, koncertní provedení oper Salome Richarda Strausse, Ariadna Bohuslava Martinů a Slavík Igora Stravinského.

Záměrně zde uvádím projekty, které jsou jednorázové a tím také nepodléhají jistému opotřebení nebo ohrávání, které může být do jisté míry přínosem, ale velmi brzy se stává kontraproduktivní. A teď zpět na začátek. Abych mohl s hráči manipulovat ve smyslu osobní fixace k tomu či onomu opernímu projektu, musí mít hráč jistotu, že bude zaplacen. Pokud se tak nestane, bude hráč stále nucen vynakládat svou energii jinde, jen pro naplnění základní potřeby. Ale abych vám také odpověděl na vaši otázku, týkající se spokojenosti či nespokojenosti. Mám-li být konkrétní, je to hlavně bohatost, lehkost, ušlechtilost a kompaktnost zvuku horních smyčců. Vylepšení této složky si dávám za svůj cíl.

Jak jste spokojený se svým, nazvu to sblížením se s orchestrem?

Myslím, že orchestr ví, jakým směrem chci jít a co je pro mne důležité. Ani to snad netrvalo dlouho, myslím tím společné sladění.

Troufnul byste si dnes třeba říci, že vám orchestr věří?

To ano, myslím, že mi věří.

Určitě jako šéfdirigent máte na srdci i řekněme „mimohudební“ záležitosti. Například platové poměry v orchestru, jak jste už naznačil. Co z toho se za dobu vašeho šéfování podařilo?

Nepodařilo se vůbec nic, právě naopak. Platové podmínky v orchestru jsou kvůli nynějším úsporám daleko horší, než za mého nástupu. To je bohužel fakt, který mě mrzí nejvíce. Asi trochu naivně jsem předpokládal, že to dokážu ovlivnit nebo že naší společnou prací dokážu upozornit na fakt, že orchestr první scény v Praze by měl být důstojně ohodnocen. Bohužel se tak nestalo, ba co víc, podmínky jsou nejhorší za poslední léta.

Projevuje se to na úrovni práce, na tom, co orchestr odvádí?

Pokud mám odpovědět zcela upřímně, tak určitě ano. Má-li člen orchestru Národního divadla kvalitně odvádět svoji práci a přitom dostatečně finančně zabezpečit svůj život nebo rodinu, tak to jsou za dnešních poměrů dvě věci, které se vzájemně neslučují. Každý muzikant, který tu je, ví, že z platu v divadle se rodina uživit nedá. A proto chodí i jinam, do jiného orchestru, do studia, kde dostane vedlejší příjem, aby rodinu mohl uživit.

Přebíhají lidé z orchestru Národního divadla takhle často?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


23
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
23 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
VTSlajer

Konecne po delsi dobe zase neco trochu osvezujicho a optimistickeho primo z Narodniho divadla! Velmi ocenuji, ze se Tomas Netopil neboji inteligentne a otevrene odpovedet na vsechny zde polozene otazky – a nebylo jich malo. Napada me trochu srovnani s nasim YNS, i kdyz ten nam uz bohuzel skoro zmizel z Montrealu. Narodni divadlo by si nemelo nechat Mr. Netopila odejit do zahranici, kde on se nepochybne dobre uplatni. Ale to mluvim pod vlivem prvni whiskey pred veceri a zapominam na to neskutecne tezke organizacni bahno, kterym tam nejen Tomas ale vsichni umelci museji proplouvat. Dekuji rovnez editorovi OP za… Číst vice »

Anonymous

Též děkuji panu dirigentovi za krásné názory v článku, jeho optimismus a nadšení s jakým pracuje. Budeme se těšit na Únos ze Serailu! Držím palce i orchestru Národního divadla, aby se nenechal od stolu zlikvidovat žádným úředníkem z MK.

Martin

Opět vydařený rozhovor, pan dirigent působí velmi sympaticky. Největší "dojem" na mě ovšem udělaly informace o těch záplatovaných nástrojích. Jak je toto, proboha, vůbec možné? Státu unikají miliardy oknem a naše první scéna přitom nemá na kvalitní hudební nástroje? Je pro mě opravdu velmi frustrující vědomí, že se u nás kultura a vzdělání odsouvají na poslední místo… Je to tak nízké, tak malé.

Anonymous

Když už je řeč o Stavovském divadle, orchestr tam má jedno, možná světové specifikum. Při představení táhne přes orchestřiště z podzemí do prvních řad silná vůně knedlíků s vajíčkem a ohřívané bramborové polévky. Jistě inspirující, ale do ředitelské lože ta vůně zřejmě nedovane. mb

Zdeněk Potter

Také já si dovolím moc poděkovat panu Netopilovi za příkladný přístup k práci s orchestrem ND. Idomeneo byl určitě nadstandardně proveden.
A k těm věčně propíraným platům, není prostě možné dojednat, aby ministerstvo přesunulo v rozpočtu určité prostředky s příspěvku na provoz ND na prostředky příspěvku platů zaměstnanců? Na provozu ND by se dalo jistě ušetřit.

Anonymous

Logicky nebudu psát, kdo jsem. Zde je Však pro Vás jedna zajímavá informace. Před rokem Ministerstvo kultury za resort vracelo do státního rozpočtu určitý dosti veliký balík peněz. Přesnou sumu znám. Ano, slyšíte dobře. Informaci si můžete ověřit a úsudek udělat sami…

Anonymous

Po delší době zmítání se v článcích o koncepcích,. které nám podsouvají prostřednictvím absolutně irelevatních osob typu Drápelová, Herman a spol. je tu konečně zase článek o umění a s umělcem. Tvrdá ruka pana Netopila orchestru očividně svědčí. Jen tak dál.

Anonymous

Konecne rozhovor na urovni, pan sef jako vubec prvni vyslovil slova uznani na adresu orchestru a velmi mne prekvapilo, ze nebyl osloven na dalsi spolupraci ve funkci sefdirigenta, protoze reditel ND p.Cerny na schuzi s orchestrem rekl,ze "pan sefdirigent neprojevil zajem nadale spolupracovat a hledaji noveho kandidata,jehoz jmeno chteji do 2-3mesicu mit"….nevim co si o tom myslet. k.puteany

Anonymous

Jsem jako pravidelný návštěvník opery ND v šoku. Konečně po dlouhé době pořádný a hlavně perspektivní šéfdirigent, který i při té stále větší mizérii a možnosti uplatnit se jistě lépe v zahraničí chce vydržet a makat doma, a oni se ho zřejmě chtějí zbavit. Otřesné! Národní divadlo je pod vedením Ondřeje Černého skutečně v kompetentních rukou!

Anonymous

Pan Černý se hodí leda k tomu, aby na jevišti hrál "paní, nesu vám psaní." Podle toho ND žel taky vypadá.

Anonymous

Potesili ma 2 veci: zaujimavy rozhovor s panom Netopilom a ze pan VTSlajer si dal pred vecerou prvy pohar whiskey a dufam, ze mu chutili aj tie dalsie :-))))

Anonymous

Včera pan Černý a Dolanský předložili své vize slučování SOP a ND. Pan Dolanský ve svých podkladech uvedl, že je proti slučování (uvedl důvody) a zachování obou scén. Pan Černý splnil zadání MK a předložil návrh, jak to lze učinit. Více se snad dozvíme v nejbližších dnech.
http://www.ct24.cz/kultura/115635-sefove-opernich-scen-odevzdali-domaci-ukoly/

Anonymous

I me tento rozhovor potesil. Pan Netopil je jiste vyborny, ale hlavne zapaleny mlady dirigent. Neni jich tu u nas mnoho. Bohuzel se ocenuji hlavne ti, kterym se v muzikantskych kruzich rika "belohlavkuv klon". Nejsou spatni, ale stale za nimi stoji jejich "velky" ucitel. Obavam se, ze pana Netopila si ND neudrzi. Je totiz drahy a bude drazsi. Protoze je dobry a zna svoji cenu. Uz ted je placen na hranicich moznosti. Skoda, ze na toto tema nepadla v rozhovoru otazka.Jinak slysel jsem, ze pan Belohlavek se radsi hodil marod, nez by predstoupil pred orchestr ND? No, maji se v… Číst vice »

Anonymous

Opravdu hezký rozhovor! Je pravda, že představení, dirigovaná v ND panem šéfdirigentem Netopilem, převyšují celkový průměr. On je absolutní špička mezi naší mladou dirigentskou generací, ti ostatní jsou hodně daleko za ním.
Pokud si ho pan Černým nechá utéci, bude to věčná škoda. Ředitelů, jako je on, se sežene 150, ale dirigentů Netopilova formátu ani pět.

Anonymous

Musím se zastat pana ředitele Černého, který dělá vše pro zdárné fungování Národního divadla. Nikdo nevíte, jaké jsou vztahy mezi panem dirigentem Netopilem a panem ředitelem. Je těžké soudit, zda nějaké nabídky proběhly nebo nikoliv a zda na nabídky někdo reflektoval nebo nikoliv. Navíc jmenování není pouze v rukou pana ředitele ND. Je zde též rada ND a nezapomeňte na to, že byl odvolán dosavadní šéf opery a nastoupí nový pan Rocc. Ten bude též ovlivňovat jmenování nového šéfdirigenta. Budu spolu s Vámi doufat, že jím pan Netopil bude.

Anonymous

Též se musím ředitele Černého zastat. Jenom vzpomeňte na tuneláře scénografa Dvořáka, schopného manažera, který ale v Nár. divadle řediteloval stylem "malá domů" (mají ho teď v Brně). To pan ředitel Černý nedělá. Je velmi solidní a o Národní divadlo mu jde. Omlouvám se však za vybočení, tento článek je o panu dirigentovi Netopilovi.

Anonymous

Pan Netopil ovládá dirigentské řemeslo, Černý neovládá žádné, nemůže hrát ani malé domů jako Dvořák, neumí totiž malovat,ani ředitelovat – tak se provede ke zdárnému fungování ND transformace…

Anonymous

No, aby jste se zase z pana dirigenta Netopila všichni tady nezkáceli na znak. Je to sice nadějný a dobrý dirigent, ale věřte tomu, že úplně z čisté lásky k Národnímu nediriguje. Zeptejte se na jeho honoráře v době, kdy není na mzdy pro řadové umělce, kterým se muselo snižovat. Honoráře pana dirigenta jsou ve finančním prostředí ND i v prostředí celé ČR velmi luxusní. To, že se vedení nějak do spolupráce s Netopilem nehrne, když se nehrne ani on, je celkem pochopitelné. Jsou další mladí nadějní, jako třeba solidní Švec nebo velmi talentovaný a solidní Jindra a ti dirigují… Číst vice »

Anonymous

dekuji mistrovi netopilovi za zajimavy rozhovor, ktery by si mel precist kazdy jednotlivy clen soucasne antikulturni vlady.
je nehorazne platit takto bidne orchestr narodniho divadla, zatimco cessti politici a poslanci jsou nejlip placeni v cele evropske unii.
ministerstvo kultury chtel zrusit jiz pavel tigrid. vzhledem k jeho barbarskemu chovani proti opere v praze je nacase tuto neblahou instituci zlikvidovat a tim ziskane prostredky dat k dispozici narodnimu divadlu.

Anonymous

Ackoliv se zbytkem souhlasim, tak musim podotknout ze cesti politici nejsou ani nahodou nejlepe placeni v cele Unii. Kdyz pomineme europoslance, tak napriklad v Italii je plat poslance asi 130000EUR rocne, coz je mnohem vice i v pomeru k vyssim platum. Naopak bych spis rekl, ze platy politiku jsou prilis nizke aby prilakaly schopne a zaroven cestne lidi. Nezapomente, ze politika je bydlo silne nestabilni a clovek musi opustit karieru jinde.

Anonymous

Politika je bydlo nestabilní,ale politik také za svou špatnou práci nenese žádnou zodpovědnost.Kdyby ano,tak tu není tolik předražených zakázek a ve státní kase by bylo tolik peněz,že by se nemuselo zvedat DPH, a z těch zmizelých miliard,by bylo více na zdravotnictví a kulturu. A věřte, že politici rádi odcházejí ze svého zaměstnání třeba do parlamentu,senátu atd.,protože v záměstnání museli řádně pracovat a za chybné rozhodnutí jim hrozil postih.
Petr

Anonymous

To mate sice pravdu, ale je to zacarovany kruh. Neco jako platy ucitelu: stav je tristni, prece tem "neschopnym" ucitelum za to jeste nebudeme pridavat. Ale kdo schopny zase za techto podminek pujde ucit? Podobne kdo schopny zahodi slibnou karieru a pujde "slouzit lidu"? Ano, soucasni politici radi odchazeji ze zamestnani do politiky, a proto to vypada, jak to vypada. Ja to vidim napriklad na svem otci, ktery se mohl rozhodnout mezi karierou reditele gymnazia nebo mistostarosty mesta. Zvolil mistostarostu, ovsem po skonceni volebniho obdobi je zpet na gymnaziu, ovsem jako radovy ucitel a v horsi pozici nez predtim. Politici… Číst vice »

Anonymous

Bohužel těch špatných politiků je tam hodně. A zas tak mizerně placení njesou.Jen si vemte doktory a učitelé,umělce.Ti jsou na
na tom daleko hůře. A přesto své povolání dělají svědomitě a troufám si říci i s láskou. Když mají politici málo, tak je to jednoduché,nemusí být tolik ministerstev a když už,tak s menším počtem.To samé platí pro poslance a senátory.Když jich bude míň, budou mít větší platy a možná budou i výkonnější.
Petr