Toulouse na podruhé tolik nepřesvědčil, přesto má svou jedinečnost

Druhý koncert hostujících symfoniků z Toulouse, který byl zároveň závěrečným koncertem letošního festivalu Pražské jaro, nedostál tak docela očekáváním, která měli hlavně ti, kdo slyšeli jejich první vystoupení.
Orchestre National du Capitole de Toulouse, Tugan Sochijev, Renaud Capuçon Pražské jaro 4.6.2019 (foto © Ivan Malý)

Ve Smetanově síni Obecního domu v úterý 4. června 2019 uvedl francouzský Orchestre National du Capitole de Toulouse v čele s Tuganem Sochievem hudbu tří velkých hudebních i myšlenkových světů. A to Houslový koncert a moll Antonína Dvořáka, Debussyho Moře a Ptáka Ohniváka Igora Stravinského.

Ve svém koncertním diáři mám u prvního koncertu poznámku „jemnost a vytříbenost“ (týkala se provedení Borodinovy symfonické básně Ve stepích Střední Asie), zatímco u Dvořákovy skladby jsem si musela poznamenat „těžkopádnost“. Houslista Renaud Capuçon se s obsahem skladby docela minul. Hrál z not, což je u jedné ze základních skladeb houslového repertoáru zvláštní. Neustále se snažil „tlačit na pilu“, což ale mělo za následek zbytečné drama místo zpěvnosti a furioso tam, kde autor předepsal giocoso. Jako by svou neujasněností nakazil i dirigenta, potažmo orchestr, takže došlo k několika lapsům v souhře. Nu což, i ty největší hvězdy jsou jen lidé.

Orchestre National du Capitole de Toulouse, Tugan Sochijev, Renaud Capuçon Pražské jaro 4.6.2019 (foto © Ivan Malý)

Po pauze zazněly tři symfonické skici Moře Clauda Debussyho, emblematické dílo hudebního impresionismu. Tady Francouzi předvedli zážitek místy až fyzicky senzuální. A překvapivý – při srovnání mnohých interpretací rozličných jiných, ne-francouzských orchestrů jsme si zvykli cenit si hlavně jemnosti barevných nuancí. Sochiev se soustředil hlavně na vedení melodie a Moře účinně vykreslil sytějšími odstíny.

Nejlépe asi vyzněla poslední skladba večera, Stravinského suita Pták Ohnivák, v níž se orchestr zjevně cítil nejvíce doma. Po témže přídavku jako předchozí večer (předehra z Carmen) jsem si uvědomila, jak jiný je zážitek ze Smetanovy síně, sedíte-li o pár řad blíž nebo dál.

A proto i tuto recenzi je nutno chápat jako otisk velice subjektivního dojmu, na nějž má vliv mnoho různých faktorů…

Orchestre National du Capitole de Toulouse, Tugan Sochijev, Renaud Capuçon Pražské jaro 4.6.2019 (foto © Ivan Malý)

Závěrečný koncert Pražského jara
Úterý, 4. 6. 2019 od 20.00, Obecní dům – Smetanova síň

Antonín Dvořák: Koncert pro housle a orchestr a moll op. 53
Claude Debussy: Moře (La Mer)
Igor Stravinskij: Pták Ohnivák, koncertní suita č. 2 (1919)

Orchestre National du Capitole de Toulouse
Tugan Sochijev – dirigent
Renaud Capuçon – housle

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na