Turandot z New Yorku: Nejlepší byl Zeffirelli

Eva Marton to nebyla, Plácido Domingo či José Carreras také ne. Ale to se vlastně dalo předpokládat už před začátkem zatím posledního přímého přenosu z newyorské MET.

Ale pěkně popořádku: Na inscenaci Franca Zeffirelliho těch více než dvacet let od její premiéry prakticky není znát. Je prostě pořád dokonalá, vše stále drží skvěle pohromadě, často až rafinovaně promyšlená pohybová složka a vůbec celé aranžmá byly i tentokrát dodrženy tak perfektně, jakoby šlo o premiéru a ne o x-tou reprízu.

To, že člověk dokáže této produkci znovu propadnout, jakoby ji viděl poprvé, a jakoby ji vůbec neznal z nejednou přehraného DVD, je bezesporu zásluha pana Zeffirelliho, ale třeba i díky tomu, že Turandot je pohádka, kde iluzím se podléhá tak snadno… Třeba v prvním jednání při němém gestu Turandot, kterým posílá Perského prince na smrt, aspoň ve mně se na chvíli snad až zastavila krev. Naopak tak trochu nečekaně nevěrohodně aspoň v mých očích vyzněl předposlední obraz, kdy na do té doby dokonale zalidněné ohromné scéně zůstávají Turandot s Kalafem nečekaně sami. Ovšem velkolepé finále dá vzápětí rozhodně na tento pocit rychle zapomenout.


Maria Guleghina měla, aspoň to tak vypadalo, svůj velký den. Hned od samého začátku zaujala hlavně nádherně plným, temným témbrem, ale taky velmi dobrým herectvím. Pravda, při několika nejvyšších tónech, kdy nepůsobila úplně jistým dojmem, se dalo vytušit, že toho má už poměrně dost za sebou. Ale rozhodně kloubouk dolů, slyšet jsem ji už nejednou zpívat v daleko horší formě, byť třeba její ne tak dávná Turandot z Valencie se mi zdála o chlup lepší, než tato z MET.


Marcello Giordani odvedl bezesporu velmi dobrý výkon a znovu se předvedl jako velmi spolehlivý a inteligentní zpěvák. Možná je to věcí vkusu, ale nemohu se zbavit dojmu, že Kalaf není role úplně pro něj, že jeho hlas je pro tuto roli přece jen lyričtější víc, než by bylo záhodno. Pravda, slavné Nessun dorma (až na méně znělé hloubky hned zkraje) vystřihl suverénně, bez jakéhokoli zaváhání.

Marina Poplavskaya coby Liu mě příliš neoslnila, měl jsem pocit jakési zastřenosti jejího technicky jistě skvěle vedeného sopránu. Samuel Ramey (Timur) má už delší dobu svá nejlepší léta za sebou, podobně jako i Charles Anthony (Altoum) – jakkoli je třeba v jeho letech vzdát mu hold. Pánové Joshua Hopkins, Tony Stevenson a Eduardo Valdes v trojici ministrů byli báječní, podobně se i přes malou roli blýskl Keith Miller jako Mandarin.
Zmínit je ovšem určitě třeba i energického dirigenta Andrise Nelsonse – jak skvostně zní orchestr Metropolitní opery, toho si musel všimnout každý. Skvěle volená tempa, neomylný instinkt pro vyzdvižení té či oné nástrojové skupiny, důmyslně promyšlené vygradování jednotlivých scén.

Suma sumárum: Přes všechny dílčí výhrady příjemný večer! Hodně ale vadil trojí výpadek signálu v žižkovském Aeru – přinejmenším ten třetí ne kvůli závadě na trase, ale kvůli plnému místnímu harddisku, jak prozradil nápis na plátně…
 
Giacomo Puccini:
Turandot
New York The Metropolitan Opera
7.11.2009
Dirigent: Andris Nelsons
Režie Franco Zeffirelli
Scéna: Franco Zeffirelli
Kostýmy: Dada Saligeri, Anna Anni
Choreografie: Chiang Ching
 
Turandot: Maria Guleghina
Liù: Marina Poplavskaya
Calaf: Marcello Giordani
Timur: Samuel Ramey
Ping: Joshua Hopkins
Pang: Tony Stevenson
Pong: Eduardo Valdes
Emperor Altoum: Charles Anthony
Mandarin: Keith Miller
Maid: Anne Nonnemacher
Maid: Mary Hughes
Prince of Persia: Sasha Semin
Executioner: Antonio Demarco
Three Masks: Mark DeChiazza, Andrew Robinson, Sam Meredith
Temptresses: Linda Gelinas, Alexandra Gonzalez, Annemarie Lucania, Rachel Schuette
 
fota B.Schiller, K.Howard

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments