Železňák Marcello Giordani a jeho Kalaf z MET

Jeden z nejuznávanějších tenoristů současnosti, hlavně v rolích italského repertoáru. Třeba jen Verdiho rolí má na repertoáru víc než desítku. Nechybí v něm pochopitelně všichni hlavní Pucciniho hrdinové, ale ani zdaleka ne jeden part od Donizettiho, podobně jako i Belliniho či Rossiniho. Zpívá ovšem také francouzskou operu – řadu rolí od Gounoda, Berlioze, Bizeta, Masseneta, Offenbacha, zabrousil už také do Richarda Strausse, nechybí ani Čajkovského Lenskij…

Ital Marcello Giordani (v lednu bude mít sedmačtyřicet) zpíval už prakticky všude, od La Scaly po MET, od Covent Garden po Los Angeles. Kritika chválí hlavně jeho typicky italský pružný tenor, příkladné belcanto, neochvějný smysl pro dynamiku i barevnou škálu, přirozenou pěveckou inteligenci, oceňována je i jeho hlasová výdrž. Však ho taky šéf newyorské Metropolitní Peter Gelb nazval “železňákem”, když si po Berliozově Faustovi v odpoledním představení, přenášeném do kin, troufl sotva pár hodin na to zaskočit za nemocného kolegu ve večerním představení roli Pinkertona.
Ani v této sezóně Marcello Giordani nebude v přímých přenosech z MET do kin po celém světě chybět. Nejdřív ho dnes uvidíme v Pucciniho Turandot. Především o Kalafovi a Metropolitní opeře je proto náš rozhovor:
Jste zpěvák, jehož jméno se na programech přímých přenosů z Metropolitní opery do kin po celém světě objevuje nejčastěji. Jak jste si na kamery během představení zvykl? Přizpůsobujete jim nějak své výkony? Je takové představení pro vás těžší?
 
Samozřejmě, je velký rozdíl vystupovat před kamerami, protože nesmíte ani na okamžik ztratit soustředění, musíte být vždy „v roli“ a plně koncentrovaný. Ze stejných důvodů je to však pro výkon i prospěšné.
G.Puccini: Manon Lescaut -MET New York (Des Grieux – s Karitou Mattilou jako Manon)
 
Kterou roli z těch, co jste v MET už zpíval nebo budete zpívat, máte nejraději?
 
Obvykle je to právě to představení, ve kterém zrovna účinkuji!
G.Puccini: Madama Butterfly – MET New York (Pinkerton)(foto K.Howard)
 
Kalafa v Turandot jste zpíval už mnohokrát. Řada lidí v “Nessun dorma” ale milovala Luciana Pavarottiho. Je to hodně těžké zpívat tu roli po něm? V čem myslíte, že jste jako Kalaf jiný, originální?

Je to určitě obrovská zodpovědnost přijít po takových legendách, jako byl Luciano Pavarotti. Nemyslím si ale, že je úplně fér to srovnávat, protože každý z nás má jiný přístup a odlišný výklad téhle role. Jsme individuality, a proto každý se vyjadřujeme prostřednictvím role sám za sebe.
G.Puccini: Turandot – La Scala Milán (Calaf)

V čem jsou podle vás hlavní úskalí role Kalafa?
 
Kalaf je velmi náročná a hlasově exponovaná role, a proto musíte bedlivě zvážit, jak rozvrhnete své síly, protože poslední dějství má rozhodně ještě výraznou dynamiku.

G.Puccini: Turandot -La Scala Milán (Calaf – s A.Gruber jako Turandot)
 
Po listopadové Turandot vás celý svět v kinech bude sledovat v únoru v roli Adorna ve Verdiho Simonu Boccanegrovi. Jak se těšíte na svého „konkurenta“ Plácida Dominga, tentokrát ovšem v barytonové roli? Sešli jste se vůbec někdy společně na jevišti?

Určitě nevnímám Plácida Dominga jako soupeře, spíše je pro mě velkou ctí mít možnost sdílet jeviště s tak báječným a dokonalým umělcem. Dirigoval několik oper, ve kterých jsem zpíval, a můžu vám říct, že všechno co dělá, dělá perfektně.
G.Verdi: Simon Boccanegra – Washington (Gabriele Adorno)
 
Co říkáte nové Tosce od Luc Bondyho v Metropolitní opeře, v níž máte Cavaradossiho zpívat na jaře? Pokud jste tu novou inscenaci ještě neviděl, určitě jste o ní aspoň slyšel…

Bohužel jsem tu produkci ještě neviděl. Samozřejmě, už je na světě spousta historek a drbů, ale nenaslouchám jim, dokud si neudělám svůj vlastní názor.

Právě v souvislosti s novou Toscou v MET se začalo znovu hodně mluvit o tom, zda jsou lepší tradiční režie nebo ty modernější. Kterým vy dáváte přednost?

Většinou je mi jedno, v jaké inscenaci zpívám. Pokud respektuje hudbu, zpěváky a vychází vstříc požadavkům publika.

Rodinné foto z roku 2004

Co vás v téhle sezóně kromě MET ještě čeká? A co připravujete pro další sezóny? Budete mít nějaké nové role?
 
Hned po téhle produkci jedu do Vídně, kde budu zpívat v Maškarním plese. V prosinci zpívám ve Vilému Tellovi v Amsterdamu. Krátce po Vánocích se vrátím do MET na Simona Boccanegru. Budu mít také recitál ve Vero Beach na Floridě. Na to se zvlášť těším, protože tam také povedu dva mistrovské kurzy. Zajímají mě mladí talentovaní začínající zpěváci a snažím se jim pomoci.
Při vedení mistrovských kursů
 
Moje další nová role bude příští rok v září v San Franciscu Radames v Aidě. Také mě čeká Děvče ze Západu.
G.Verdi: Il trovatore – Houston (Manrico)
G.Verdi: Un ballo in maschera – MET New York (Riccardo – s D.Voigt jako Amélií)(foto K.Howard)
 
Pane Giordani, děkujeme, že jste si na Operu Plus našel před přenosem Turandot z newyorské MET do kin čas, držíme palce a těšíme se na vašeho Kalafa!

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat