Týden s hudbou (112)

Co přinese tento týden
Zahraničí
Projekt operního studia je, podobně jako v mnoha jiných zahraničních operních domech, i v Opeře Slovenského národního divadla zacílený na mladé interprety – zpěváky, instrumentalisty, dirigenty či režiséry, kterým poskytne příležitost získávat cenné profesionální zkušenosti a zároveň jim umožní upozornit na sebe v rámci profesionální i laické hudební a divadelní veřejnosti. Pilotní ročník v sezoně 2014/2015 otevírá ve středu 24. června Paisiellova komedie Král Teodor v Benátkách v dramaturgicko instrumentálním zpracování Hanse Wernera Henzeho. Inscenační tým tvoří Marián Lejava (hudební nastudování), Lenka Horinková (režie), Jaroslav Valek (scéna) a Martin Kotúček (kostýmy). Zpívají Kristýna Vylíčilová (Lisetta), Reinhild Buchmayer (Belisa), Klaus Dieter Paar (Gafforio), Ruzil Gatin (Sandrino), Csaba Kotlár (Acmet), Josef Škarka (Teodoro), Tomáš Šelc (Taddeo), Michaela Sojčáková a Dominika Výberová (Dvě Donzelle), Marián Hrdina (Messer grande) a Matej Benda (Krab Grancchio).
Česká filharmonie hlásí další zahraniční zájezd: na konci června orchestr vyjede s japonsko-americkou houslistkou Midori na miniturné do německého Bad Kissingenu.

Praha
Druhé absolventské představení Taneční konzervatoře hlavního města Prahy se uskuteční v pondělí 22. června ve Stavovském divadle. Na rozdíl od minulých let, kdy dostávali absolventi příležitost ukončit studium sólovými úkoly ve větších baletních celcích, se letošní představení vrací k formě tří částí. V první se představí absolventky oboru klasický tanec, které předvedou scénické adagio, dále Fresky z baletu Koníček Hrbáček a Pas de trois z prvního jednání Labutího jezera. V této části se představí také členové Bohemia Baletu, souboru Taneční konzervatoře hlavního města Prahy, Lenka Maříková a Gaëtan Pires, kteří vystoupí v duetu Odetty a Prince ze druhého jednání Labutího jezera a v Pas de deux Diany a Acteona z baletu Esmeralda. Vyvrcholením první části bude premiéra Klasické symfonie Sergeje Prokofjeva v choreografii Jiřího Horáka. Druhá část je věnována modernímu tanci. Pro absolventky tohoto oboru a studenty vyšších ročníků nastudovala Alena Drapalíková v premiéře tři choreografie – Kapky světla, Kánon a Dupání. Třetí část bude věnována lidovému tanci, jehož výuka má na konzervatoři velkou tradici.

Již čtvrtý koncert letošního ročníku Musica Orbis, zaměřeného na mládežnické orchestry, se bude konat v úterý 23. června ve Dvořákově síni Rudolfina. Představí se orchestr z Kalifornie – Orange County School of the Arts Symphony Orchestra, pod taktovkou Christophera Russella. Jak dirigent, tak orchestr získali četná ocenění za odvážnou dramaturgii, což se odráží i na programu avizovaného koncertu. Zazní málo hrané Intermezzo pro velký orchestr Bohuslava Martinů, ale i česká premiéra díla Anima Mundi sedmnácti leté skladatelky Katyi Richardson, která bude koncertu přítomna i jako členka orchestru. Program je ukotven symfoniemi Josefa Haydna (Symfonie č. 100, „Vojenská“) a Dmitrije Šostakoviče (Symfonie č. 9).Umělecké vedení Státní opery Praha nabídlo spolupráci na hudebním nastudování Verdiho Macbetha jako druhému dirigentovi výrazné osobnosti nastupující generace, Marku Šedivému. Ve Státní opeře se poprvé představí v první repríze Macbethaúterý 23. června 2015.

Na závěrečných koncertech osmdesáté sezony Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK, které se uskuteční ve středu 24. a ve čtvrtek 25. června ve Smetanově síni Obecního domu, zazpívá Adam Plachetka, který se zhostí náročných basbarytonových rolí z oper Richarda Wagnera. Pražské symfoniky povede hlavní hostující dirigent Jac van Steen. Árie v podání Plachetky budou doplněny předehrami a dalšími hudebními čísly, návštěvníci se mohou těšit na Mistry pěvce norimberské, Parsifala a Tannhäusera.

Letošní ročník Tance Praha jde do svého závěru. V pondělí 22. a v úterý 23. června je na programu představní Histoire de l’imposture belgické dvojice Nicole Mossoux a Patrick Bonté. Samotný závěr je pak věnován nejnovějšímu dílu Ohada Naharina s názvem LAST WORK, které mělo světovou premiéru teprve v červnu letošního roku. Představení se uskuteční se středu 24. a ve čtvrtek 25. června v Hudebním divadle v Karlíně a rozvíjí tělesný pohyb, coby nejsilnější výraz ze všech uměleckých prostředků, propojuje nekonečné spektrum emocí a citů, které je možné zobrazit na scéně. V díle se představí všech osmnáct členů souboru. Batsheva Dance Company tak historicky poprvé zavítá do České republiky.Nejvýznamnější mezinárodní přehlídka v oblasti divadla a scénografie na světě s tradicí od roku 1967 Pražské quadriennale se po čtyřech letech vrátila do Prahy. Její třináctý ročník se nese v duchu živé výstavy, která během jedenácti dnů nabídne návštěvníkům prezentaci děl a umělců z rekordních sedmdesáti osmi zemí. Hudba je přitom jedním z hlavních témat. Před Rudolfinem proto vyrostla expozice Hudba a prostor kurátora Jiřího Heřmana, na Nové scéně se uskuteční workshopy pro zvukové designéry, v areálu Podolského plaveckého bazénu zahrají švýcarští hudebníci a v přednáškovém programu vystoupí například Bianca Casady ze skupiny CocoRosie. V Galerii Jaroslava Fragnera už byla otevřena multimediální instalace věnovaná fenoménu festivalu v Glastonbury. Zahrada před Rudolfinem vytvořila v srdci rušného velkoměsta klidovou zónu, ve které několikrát denně zní skladba dirigenta a hudebního skladatele Marko Ivanoviće. Hudba je však také výrazně zastoupena v Sekci zemí a regionů, hlavní programové části Pražského quadriennale 2015. Zvuky a hudba jsou totiž mnohdy hlavními vyjadřovacími prostředky kurátorů jednotlivých expozic. Návštěvníci se tak mohou těšit na netradiční zvukové i hudební zážitky. Například Katalánsko uvádí záznamy nedávných operních inscenací Alfonse Florese a Izrael přivezl do Prahy videartovou instalaci, která představuje čtyřicet pět produkcí izraelských muzikálů a oper. Foyer Nové scény Národního divadla se od pondělí 22. do středy 24. června stane sídlem projektu Sound Kitchen, který nabídne prostor pro prezentaci a diskuzi umělců z celého světa působících v oblasti zvukového designu.

Regiony
Jihlava bude mít svoje první pianino v ulicích, podobě jak se před časem objevilo třeba v Praze. Umístěno bude od pondělí 22. června ve volně přístupném vstupním prostoru Horáckého divadla, kde bude chráněno před nepřízní počasí. Zahrát si na něj bude moci kdokoliv. Hudební festival Smetanova Litomyšl nabídne v tomto týdnu v pondělí 22. června ve Svitavách koncert Kateřiny Chrobokové Katt: Inside the Apple, na kterém vystoupí se speciálně postaveným nástrojem a softwarem, zahrnujícím nasamplované zvuky varhan z celého světa a odkrývajícím prý netušené možnosti, které umí připravit kombinace unikátního zvuku královského nástroje a elektroniky. Na úterý 23. června je připraven koncert Dana Bárty a jeho skupiny Illustratosphere s Komorní filharmonií Pardubice pod vedením dirigenta Marko Ivanoviće. Koncert Il Santo Nome di Maria je připraven na středu 24. června do Piaristického chrámu Nalezení sv. Kříže. Sólistkami večera budou Lucie Silkenová a Václava Krejčí Housková. Dále vystoupí dívčí část pěveckého sboru KOS Litomyšl se sbormistrem Milanem Motlem, Barocco sempre giovane s uměleckým vedoucím Josefem Krečmerem. Koncert bude řídit dirigent Petr Louženský. Ve čtvrtek 25. června Baletní soubor Národního divadla moravskoslezského Ostrava přiveze na festival Balady Zuzany Lapčíkové v choreografii a režii Hany Litterové. Na pátek 26. června je připravena inscenace Národního divadla Brno, Pucciniho Tosca v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Jakuba Kleckera. V hlavních rolích vystoupí Maida Hundeling (Tosca), Mickael Spadaccini (Cavaradossi) a Jiří Sulženko (Scarpia). A v sobotu 27. června brněnský soubor odehraje ještě Verdiho operu Nabucco v režijní adaptaci Jaromíra Brycha. V hlavních rolích se tentokrát představí Jakub Kettner (Nabucco), Rafael Álvarez (Ismael), Gustáv Beláček (Zachariáš) a Anda-Louise Bogza v roli Abigaill. Představení bude opět řídit dirigent Jakub Klecker. V neděli se uskuteční premiérové hostování orchestru Tonkünstler Orchester Niederösterreich. Sólistou večera bude Josef Špaček (housle), diriguje Jun Märkl. Zazní skladby Ludwiga van Beethovena, Petra Iljiče Čajkovského a Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. V regionech nabídne Tanec Praha v posledním týdnu mimo jiných i tato vystoupení: v úterý 23. června v Hradci Králové to bude v rámci Mezinárodního festivalu divadlo evropských regionů v dopoledních hodinách inscenace Barbory Látalová a jejích kolegů pro děti – Karneval zvířat. Odpoledne je naplánováno představení souboru VerTeDance Simulante Bande. V Klatovech se ve středu 24. června uskuteční site-specific Zoes Bios Box 2 – Episodes About Who We Are Alexandra Karabelassa. V Plzni se budou promítat filmy Mossoux – Bonté. Festival myslí i na děti, tentokrát uvede interaktivní Svět z papíru v prostorách Papírny a to v úterý 23. června. Dopoledne dvakrát pro školy a odpoledne pro rodiny s dětmi. Rovněž ožijí kavárny. Micha Purucker pracuje s českými tanečníky a moderátory na nevšední choreografické instalaci, ta probíhá ve dvacetiminutových „smyčkách“ a bude k vidění v Literární kavárně Íčko po dva večery, v úterý 23. a ve středu 24. června. Na čtvrtek 25. jsou naplánována i poslední dvě představení – site-specific Zoes Bios Box 2 – Episodes About Who We Are a Histoire de l’imposture dvojice Cie Mossoux – Bonté.

V roce 2015 připomíná Ensemble Opera Diversa výročí konce druhé světové války cyklem unikátních programů věnovaných jednotlivým spojeneckým zemím. Děje se tak mimo jiné i ve spojitosti s Rokem smíření, vyhlášeným městem Brnem. Po koncertu amerických skladeb čtyřicátých let s názvem Hlas Ameriky a projektu Nad propastí s kompozicemi vzniklými v letech 1939 a 1943 se orchestr Ensemble Opera Diversa představí ve středu 24. června 2015 v anglicky laděném programu s názvem Ostrov uprostřed proudu. Vrcholem budou Brittenovy Les Illuminations se sopranistkou Hanou Škarkovou. Program doplní suity a kratší díla Geralda Finziho Gustava Holsta a Herberta Howellse.

Hrad Šternberk se stane kulisou pro italskou operu Turandot. Pod širým nebem ji v prostorách hradu představí Moravské divadlo v Olomouci. Pucciniho opera se v hudebním nastudování Petra Šumníka a v režii Václava Málka objeví pod širým nebem vůbec poprvé. Představení se bude hrát ve čtvrtek 25. června za každého počasí. Nové nastudování v režii Václava Málka mělo v Olomouci premiéru loni v květnu. Po více než roce se inscenace Turandot dočká vůbec prvního open air uvedení. Světově známé operní árie z Rusalky, Toscy, Carmen, Prodané nevěsty a dalších slavných děl klasické hudby nabídne plzeňskému publiku výjimečný koncert Noc s operou. Na pátek 26. června jej připravilo Divadlo J. K. Tyla v Plzni. V nově rekonstruovaném lochotínském amfiteátru se pod širým nebem představí sólisté Eva Urbanová a Miroslav Dvorský, sbor a orchestr opery a další. Pomyslnou třešničkou na dortu bude instrumentální skladba Pochod třetí americké armády generála Pattona, kterou složil a osobně dirigoval americký seržant a která zazní v Čechách poprvé od osvobození Plzně v roce 1945. Orchestrální materiál skladby osobně získal hlavní dirigent Oliver Dohnányi od svých amerických kolegů.

Mezinárodní festival Hudební léto Kuks se letos bude konat už po šesté. Mezi 27. červnem a 22. srpnem je naplánováno celkem pět sobotních koncertů v kostele Nejsvětější Trojice v Kuksu. Vedle světové premiéry skladby Otomara Kvěcha zazní i dvě novodobé premiéry – Stephana Sailera z kukského archivu a letošního jubilanta Jakuba Jana Ryby. Festival zahájí v sobotu 27. června Adam Plachetka, který za doprovodu varhaníka Přemysla Kšici provede kompletní cyklus Biblických písní Antonína Dvořáka. Na programu budou dále Dvořákovy duchovní zpěvy Ave Maria a Hymnus k Nejsvětější Trojici, ale i Sonata IV pro varhany jednoho z Dvořákových učitelů Leopolda Zvonaře.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Symfonický orchestr Českého rozhlasu odjel 17. června na třítýdenní japonské turné. Do země vycházejícího slunce vyráží už po jedenácté a shodou okolností zde odehraje jedenáct vystoupení v prestižních koncertních síních od Ósaky či Sappora až po Tokio. Tradičně během nich zazní hudba Dvořáka a Smetany, na programu budou i díla Beethovena, Rachmaninova a Chopina. Na programu turné bude tradičně Smetanova Vltava, jednou zazní i kompletní cyklus Má vlast. Dále jsou pro japonské publikum připraveny Dvořákovy symfonie Anglická a Novosvětská a Beethovenovy Symfonie č. 5 a 7. Dojde také na Chopinův První a Rachmaninovův Druhý klavírní koncert se sólisty z Japonska (Ajako Uehara, Šinja Kijozuka, Fudžiko Hemming) a Spojených států (Sean Kennard).

Velké gramofonové firmy, sdružené v české IFPI (Universal Music, Warner Music, Supraphon a další), ale i některé independent labely, sjednocují v Česku den, kdy bude vycházet nová hudba. Od 10. července 2015 budou novinky (singly, alba) vycházet vždy v pátek. Doposud hudební firmy vydávaly nové nahrávky v nahodilý den. Hudební pátky odstartují v celkem čtyřiceti pěti zemích po celém světě.

Praha
Tisíce lidí ve středu na zaplněném Hradčanském náměstí v Praze sledovaly koncert České filharmonie, která se pod taktovkou šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka rozloučila se svou sto devatenáctou sezonou. Podle pořadatelů v teplém počasí dorazilo šest tisíc pět set posluchačů, zatím nejvíce v tříleté historii open air koncertů České filharmonie. Mnozí z přítomných se museli spokojit s místy k stání. Orchestr uvedl večer symfonickou básní Tábor z cyklu Má vlast Bedřicha Smetany. Poté vystoupil ruský klavírista Kirill Gerstein s Rapsodií v modrém George Gershwina a Rapsodií na Paganiniho téma op. 43 Sergeje Rachmaninova. Program doplnily dvě části z baletu amerického skladatele Aarona Coplanda Rodeo ze života amerických kovbojů – Saturday Night Waltz a Hoe Down. Hradčanským náměstím zazněly na závěr hlasy dětí z romského sboru Čhavorenge, které pod vedením Idy Kelarové zazpívaly výběr romských písní. Sólisté světových baletních scén spolu s tanečníky Národního divadla vystoupili 21. června ve Státní opeře v představení Dance Gala. O dramaturgii slavnostního večera se postaral budoucí umělecký šéf baletního souboru Národního divadla Filip Barankiewicz. Svým výběrem choreografií a zahraničních hostů nastínil svou uměleckou vizi a směřování souboru. Večer nabídl výběr z klasických i moderních děl světových choreografů, mimo jiné i světovou premiéru choreografie Firebreather. Její autorka Katarzyna Kozielská patří k nastupující generaci mladých choreografů. První sólista Stuttgartského baletu Filip Barankiewicz se stane šéfem Baletu Národního divadla od sezony 2017/2018. Vzešel z konkurzu, ve kterém byli ještě první sólista drážďanského baletu Semperoper Jiří Bubeníček a bývalá primabalerína Anglického národního baletu Daria Klimentová.

Regiony.
Ve věku čtyřiaosmdesáti let zemřel v pondělí jeden z nejlepších českých sbormistrů poválečné éry v Čechách, profesor a hudební pedagog Jiří Štrunc. Jiří Štrunc je pro historii navždy spjat s pojmem Karlovarský dívčí sbor, který založil v roce 1965 na Střední pedagogické škole v Karlových Varech. 

Novým šéfdirigentem Karlovarského symfonického orchestru bude od sezony 2015/2016 Jan Kučera. Za dirigentským pultem vystřídá Martina Lebela, který řídil orchestr s roční přestávkou od roku 2009. Kučera chce na jeho práci navázat, ale také se víc věnovat i soudobé české a světové hudbě. Kučera s orchestrem už pravidelně spolupracoval. Pokračovat chce i v úspěšných projektech, kde se prolíná symfonická hudba s jinými žánry. Kučera přichází do orchestru v době, kdy se po vyhrocení vnitřních sporů rozhodl rezignovat dosavadní ředitel Šimon Kaňka. Jeho nástupce, který vzejde z výběrového řízení, by se měl funkce ujmout v září. Příběh básníka Andrea Chéniera se v Ostravě hraje po osmaosmdesáti letech. Premiéra opery Umberta Giordana Andrea Chénier se uskutečnila 18. června v Divadle Antonína Dvořáka. Jejím uvedením divadlo navázalo na nastudování opery Fedora téhož skladatele. V titulní roli vystoupil stálý host Národního divadla moravskoslezského, italský tenorista Gianluca Zampieri, alternuje Rafael Alvarez. Part Gérarda nastudovali Jakub Kettner a Richard Haan, roli Maddaleny nastudovala poprvé ve svojí kariéře Eva Urbanová, alternují Olga Romanko a přední ostravská sopranistka Eva Dřízgová-Jirušová. Hudebního nastudování se, stejně jako v případě Fedory před čtyřmi lety, ujal Zbyněk Müller. K režijnímu ztvárnění díla byl přizván umělecký šéf ostravské komorní scény Aréna Ivan Krejčí. Scéna je dílem Milana Davida, kostýmy navrhla Marta Rozskopfová, na inscenaci se dále podílel sbormistr Jurij Galatenko a choreograf Igor Vejsada.

Hana Maciuchová vystoupila s klavíristou Ivem Kahánkem v unikátním projektu o vztahu Goerge Sandové a Fryderyka Chopina. Představení se uskutečnilo v rámci festivalu Smetanova Litomyšl. Hudebně-literární projekt posluchačům přiblížil kontext života a tvorby dvou význačných uměleckých osobností: spisovatelky George Sandové a klavírního virtuosa a skladatele Fryderyka Chopina. V rámci hudebně-literárního pořadu zazněla hudba Fryderyka Chopina, ale i Ferenze Liszta, Franze Schuberta, Bedřicha Smetany a dalších, spolu s básněmi a ukázkami z korespondence velkých osobností romantismu.

Mladí tanečníci z deseti zemí Evropy se v pátek utkali v Plzni v mezinárodním finále soutěže Eurovision Young Dancers. Finále, které viděli diváci i v dalších devíti zemích, odvysílala Česká televize v přímém přenosu. Soutěžící z Albánie, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Slovenska, Slovinska, Švédska a České republiky vzešli z národních kol. Evropské soutěže se účastní tanečníci ve věku od šestnácti do dvaceti jedna let napříč různými žánry a styly. Českou republiku reprezentovala sedmnáctiletá Helena Nováčková, která se vedle klasického baletu snaží své výrazové prostředky rozšiřovat také o akrobacii, jazz dance a výrazový tanec. Finálovou soutěž posuzovala porota, v níž zasedl tanečník Jiří Bubeníček, vítězka soutěže z roku 1993 Zenaida Yanowski nebo kanadská hip-hopová performerka Alexandra “Spicey” Landé. Vítězkou se stala Viktoria Nowaková z Polska.Dvě operní jednoaktovky, uvedené pod souhrnným názvem Mozart a smrt, byly v sobotu poslední premiérou plzeňského Divadla J. K. Tyla v této sezoně. Obě opery vzniklé s odstupem téměř sta let se zabývají fiktivním osudem Wolfganga Amadea Mozarta. První z oper je komorní dílo Mozart a Salieri Nikolaje Rimského-Korsakova z roku 1898, druhou Významné tajemství složil současný italský skladatel Sergiao Rendine. Děj je založen na fikci, že Mozart nezemřel, ale uprchl do Itálie, kde psal opery za Gioacchina Rossiniho. Za dirigentským pultem stál při premiéře Jakub Zicha, tvůrci inscenace jsou režisér Tomáš Pilař a scénograf Aleš Valášek. V Korsakovově opeře se alternují v roli Salieriho Jevhen Šokalo a František Zahradníček, v roli Mozarta Michal Bragagnolo a Tomáš Kořínek, kteří se o stejnou postavu dělí i ve Významném tajemství. Na scéně se v alternacích dále objeví Jiří Hájek, Luboš Skála, Pavel Horáček, Dalibor Tolaš, Jana Foff Tetourová, Gosha Kowalinská, Jana Piorecká, Radka Sehnoutková, Vanda Šípová či mladá maďarská zpěvačka Andrea Puja.

Umělecký soubor Brno Contemporary Orchestra zahájil v neděli 21. června svou novou koncertní sezonu ve vile Tugendhat. Odstartoval tak svou čtvrtou koncertní řadu, tentokrát inspirovanou rytmy jihoamerického tanga. Nedělní koncert nabídl skladbu od průkopníka mnoha stylů a modernisty Edgara Varése nebo od Francouzů Arthura Honeggera či Henry Poulenca. Brno Contemporary Orchestra vznikl v roce 2011 s cílem hrát současnou světovou hudbu v Česku a naopak českou hudbu po celém světě. Motto orchestru zní “Janáčkem to nekončí” a vyjadřuje vůli uvádět skladby z druhé poloviny dvacátého století, stejně jako úplné novinky. Od roku 2013 orchestr spolupracuje s Filharmonií Brno. Slezské divadlo v Opavě připravilo na neděli 21. června premiéru Donizettiho komické opery Nápoj lásky. Inscenaci nastudoval tým ve složení Francesco Bottigliero (dirigent), Dana Dinková (režie), Jaro Válek (scéna), Adriana Adamíková (kostýmy). Do hlavních rolí byli obsazeni Juraj Nociar, Dušan Růžička, Tereza Kavecká, Zdeněk Kapl, Alexander Peter Soós a další.

Výročí
Ve středu 24. června se dožívá osmdesáti let český skladatel Jiří Teml. Jeho dílo zahrnuje několik symfonií, koncertů, písňových cyklů, chorálních skladeb, dětských oper, komorní hudbu, písně a skladby pro sólové varhany a klavír. 

Před padesáti lety zemřel český barytonista Jan Konstantin (30. 9. 1894 – 28. 6. 1965). V letech 1919 – 20 účinkoval v Ostravě a 1920 – 21 v Bratislavě. V roce 1921 byl přijat do Národního divadla v Praze, kde působil až do roku 1960, dále zde však ještě hostoval. K jeho nejvýznamnějším úlohám patřil z českého repertoáru zvláště Vladislav (Dalibor), Přemysl (Libuše i Šárka), Kalina i Mistr zednický (Tajemství) či Marbuel (Čert a Káča), z tvorby světové to byl například Sancho (Don Quijote), Lotario (Mignon) a Petr I. (Car a tesař). 

Foto archiv, Batsheva Dance Company, Stefan Badegruber, Pavel Malý, Česká filharmonie, NDM, Elena Volotova 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat