Týden s hudbou (114)
Co přinese tento týden
Regiony
Mozartovu operu Don Giovanni přiveze do Plzně na Armel Opera Festival v pondělí 6. července maďarské Národní divadlo v Miśkolci. Tato inscenace zvítězila v celonárodní soutěži operních divadel jako nejlepší maďarská inscenace roku 2014. Festival, který v západočeské metropoli začal už 24. června, uzavře představení Mozartovy Kouzelné flétny, kterou odehraje v úterý 7. července operní soubor z maďarského Szegedu. Inscenaci nastudoval Robert Alföldi, cenami ověnčený režisér, známý pro svůj atraktivní výtvarný jazyk a progresivní hereckou práci.
1. července započal třetí ročník festivalu Olomoucké barokní slavnosti, spojující letní večery s barokní operou v historických kulisách starobylé Olomouce. Každodenní program má pevný harmonogram: mezi půl osmou a osmou Tafelmusik, od osmi do devíti barokní opera a od devíti do desíti noční prohlídka Sarkandrovy kaple a výstup na věž kostela sv. Michala s průvodcem. Ve dnech 6. až 8. července se v Uměleckém centru Univerzity Palackého, v atrium Jezuitského konviktu odehraje Saeculum coronatum, volná rekonstrukce kuriózního alegorického melodramu Antonína Saletky Korunované století, premiérovaného v Olomouci v roce 1724. Nedochovaná hudební složka byla obnovena jako pasticcio z hudby olomouckých barokních i současných skladatelů. Následně bude od 9. do 12. července uváděna neobarokní opera Tomáše Hanzlíka Endymio na barokní libreto dle motivů antické mytologie o moci Amorových šípů.Festival 9 týdnů baroka představí ve druhém týdnu oblast kolem Klatov. V pondělí se uskuteční Benefice pro poutní kostel Narození Panny Marie v Nicově. Vystoupí Geisslers Hofcomoedianten, Josef Popelka a Malý evropský orchestr. V úterý 7. července se bohatým kulturním programem představí Barokní Chudenicko – kočáry s koňmi, hudba, divadlo, barokní ohňostroj. Součástí čtvrtečního kulturní programu Barokní souvislosti – Hrad Klenová bude hudební vystoupení souboru En Garde! a představení madrigalové komedie italského skladatele Orazia Vecchiho L’Amfiparnaso o třech dějstvích za účasti komorního vokálního ansámblu Victoria. Páteční Barokní noc v klatovské jezuitské koleji a tajemných katakombách dostala poetický název De profundis ad astra neboli Z hlubin ke hvězdám aneb Tance života a smrti. Večer plný přemýšlení o pomíjivosti pozemského života završí barokní nešpory v podání souboru Ritornello pod vedením Michaela Pospíšila a barokní ohňostroj z dílny mistrů barokních zábav Theatrum pyrotechnicum z Českého Krumlova. V sobotu se v Klatovech koná tradiční pouť spojená s oslavou 330. výročí zázraku mariánského obrazu zdejší Bohorodičky, který se 8. července 1685 začal „krví potit“ a brzy proslul četnými zázraky. V neděli se pak uskuteční vyvrcholení letošních klatovských pouťových oslav, kdy při slavné poutní bohoslužbě zazní hudba z doby habsburské monarchie konce sedmnáctého století. Pod dohledem Michaela Pospíšila se interpretace ujme klatovské Kolegium pro duchovní hudbu, jež si na pomoc přizve další dva plzeňské soubory – Komorní sbor českých muzikantů (sbormistr Martin Červenka) a komorní orchestr Consortium musicum. V rámci poutního hudebního programu budou prezentována také díla méně známých skladatelů působících na území monarchie té doby. Mezi ně patří například Leopold I. (1640–1705), zručný skladatel, který zhudebnil mariánské antifony Sub tuum praesidium. Čestné místo v programu zaujme kompoziční mistrovství svatovítského kapelníka Mikuláše Františka Xavera Wentzelyho (1643–1722), autora Salve Regina, kombinující chorální inspirace a polyfonní sazbu v přísném stylu se svěžím stylem téměř vivaldiovského ražení. Opomenout nelze ani tvorbu kroměřížského kapelníka a zdatného polního trubače Pavla Josefa Vejvanovského (1639/1640–1693), autora Sonaty Vespertiny pro dvě trumpety a doprovodný instrumentální ansámbl. Zazní i anonymní text písničky K Panně Marii Klatovské, jenž vznikl nedlouho po klatovském zázraku a Klatovští si jej opsali do tištěného exempláře kancionálu Václava Matěje Šteyera.Do Valtic na Břeclavsku se na dvacátý sedmý ročník Mezinárodní letní školy staré hudby sjelo skoro třicet lektorů a více než tři sta žáků. Barokní hudba v historicky věrné interpretaci rozezní nově otevřené Národní centrum tance a divadla na valtickém zámku. Škola potrvá do neděle 12. července a nabídne více než dvacítku akcí. Například v pondělí 6. července se v konírně zámku Valtice uskuteční koncert Hammerklavier v hudbě pražských a vídeňských klasiků. Koncert představí klavírní komorní literaturu českého a vídeňského klasicismu i barevnou zvukovou originalitu hammerklavieru. Zazní skladby Leopolda Koželuha, Johanna Nepomuka Hummela, Františka Xavera Duška i Wolfganga Amadea Mozarta. Účinkují Musica Florea pod vedením Marka Štryncla, sólistkou večera bude Petra Matějová (hammerklavier). Ve čtvrtek 9. července se ve Valtické jízdárně uskuteční koncert Slavnostní hudba J. B. Lullyho a M. A. Charpentiera, jejichž Te Deum a další instrumentální skladby mají hluboký a nadregionální charakter a dosah. Účinkuje opět Musica Florea, sbor Collegium Floreum s dirigentem Markem Štrynclem. Letošní ročník Mezinárodní letní školy staré hudby zpestří otevření Národního centra tance a divadla. Lektoři povedou výuku v nástrojových, pěveckých, hereckých i tanečních třídách. Kurzy sólového zpěvu povedou například Španělka Beatriz Lafont s německým tenoristou Johannesem Weissem. Poprvé do Valtic dorazí drážďanská hobojistka Luise Haugk nebo odborník na historický tanec z Nizozemska Lieven Baert. Na výuku a doprovodné akce navazuje večerní program pro širokou veřejnost s názvem Rendez-vous, jehož součástí bude Barokní noc. Červenec ve Znojmě tradičně patří hudbě a vínu. Jedenáctý ročník Hudebního festivalu Znojmo se koná od 9. do 26. července a bude zasvěcen dvěma významným skladatelům, Jiřímu Antonínu Bendovi a Georgu Philippu Telemannovi. V česko-německém duchu se ponesou všechny koncerty, které budou doplněny ochutnávkami vín místních vinařů, i doprovodné akce pro všechny věkové skupiny. Již po desáté je patronem festivalu Pavel Šporcl, který festival zahájí v pátek 10. července, kdy na koncertě v Jízdárně Louckého kláštera představí svou nejnovější desku s názvem Gipsy Fire. Za doprovodu cikánské cimbálové muziky předvede řadu technicky extrémních skladeb z „cikánského“ repertoáru, chytlavé i melancholické filmové melodie a Piazzollovu modlitbu Ave Maria.Mezinárodní festival Hudební léto Kuks se letos koná už po šesté. V sobotu 11. července pokračuje dalším koncertem. V kostele Nejsvětější Trojice v Kuksu vystoupí polská sopranistka Natalia Rubiś za doprovodu souboru Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse. Vedle Händelových árií Combattuta da due venti z opery Faramondo, Lascia la spina z oratoria Il trionfo del Tempo a kantáty Armida abbandonata zazní i novodobou premiéra árie Mater Christi milosrdného bratra Stephana Sailera (1741–1814) z kukského archivu. Program doplní instrumentální koncerty Baldassareho Galuppiho a Antonia Vivaldiho, od něhož je na programu i Sonata La Follia.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Zahraničí
Vídeňská státní opera se chlubí rekordními čísly. V sezoně 2014/2015 dosáhla z prodeje vstupenek rekordní zisk 34 082 328,57 euro (v sezoně předchozí, tedy 2013/2014 jen o pověstný „fous“ méně – 33 509 760,85 euro). Obsazenost míst činila v právě skončené sezoně 99,02 % (v sezoně 2013/2014 to bylo 99,0 %), v případě samotných operních představení se jedná o 99,50 % (2013/2014 99,67%). Celkem 598 880 diváků (2013/2014 – 603 652) navštívilo 291 operních, baletních a dětských představení včetně matiné, která se konala na hlavní scéně (2013/2014 – 297). Radost prvnímu rakouskému opernímu domu dělá také prodej dětských vstupenek, kterých se v sezoně 2014/2015 prodalo 9 159.
Praha
Program pro podporu významných uměleckých festivalů by mohl být již od příštího roku součástí rozpočtu ministerstva kultury. Současná praxe jejich podpory je podle těch, kdo program prosazují, nesystémová i málo transparentní. Náměstkyně ministra kultury Kateřina Kalistová na pondělním semináři ve Sněmovně uvedla, že ministerstvo se bude snažit peníze pro program najít. Potřeby programu státní podpory profesionálních festivalů odhadují jeho iniciátoři na 170 milionů korun, pokud by v něm figurovaly i festivaly filmové. Navýšení proti stávajícímu rozpočtu by ale bylo nižší, asi 40 milionů korun, uvedla ředitelka společnosti Tanec Praha Yvona Kreuzmannová. Festivaly v současnosti o státní příspěvek soutěží v rámci grantového řízení ministerstva kultury. V něm se o podporu ucházejí i další žadatelé, letos dotace na živé umění činily 487 milionů. Festivaly, které by splňovaly kritéria připravovaného programu, z této sumy dostaly 60 milionů korun. Dotační řízení ale znamená každoroční nejistotu, neboť dotace není nároková. Iniciátoři programu uvádějí, že pokud by měl stát skutečně podpořit důležité festivaly, měl by přibližně padesátce nejvýznamnějších akcí rozdělit 100 milionů korun.
Od začátku července pokračuje rekonstrukce budovy pražského Rudolfina, sídla České filharmonie a Galerie Rudolfinum. Cílem dvouletého projektu s názvem Otevřené Rudolfinum je oživit prostory během koncertů a výstav, ale i mimo ně. Celkové investice nepřesáhnou 100 milionů korun. Rozsáhlá rekonstrukce Rudolfina začala loni v létě. Česká filharmonie na nynější opravy dostala od ministerstva kultury dotaci 65 milionů korun už v roce 2011. Dalších více než osm milionů korun poskytlo ministerstvo loni. Z vlastních zdrojů Česká filharmonie dodala 11,6 milionu korun. Další miliony korun ministerstvo i filharmonie věnovaly na modernizaci energetického hospodářství budovy. Počítá se s úpravami Dvořákovy síně, Dvorany, Sukovy síně, Sloupového sálu, Galerie Rudolfinum a zázemí účinkujících. První etapa nové rekonstrukce zahrnovala položení nové podlahy v hledišti i na pódiu, novou vzduchotechniku, přečalounění sedadel či další dámské toalety ve foyer. Investice si zatím vyžádaly 38 milionů korun. Projekt je naplánován do prosince příštího roku.Regiony
Koncertem Letem oper(et)ním světem v podání orchestru a sboru Jihočeského divadla pod taktovkou Maria De Roseho začal ve středu v Českých Budějovicích festival Múzy na vodě. V dalších dnech byly na programu vybrané scény z Labutího jezera a koncerty populární hudby. Návštěvníci mohli vše sledovat i z lodiček, a to tradičně zdarma. Ve slepém rameni řeky Malše potrvá festival do 6. července.
Moravskému divadlu v Olomouci během uplynulé sezony vzrostla v porovnání s loňskem návštěvnost i tržby. Do divadla zavítalo přes devadesát sedm tisíc diváků, v uplynulém divadelním roce jich bylo devadesát tři tisíc. Tržby vzrostly o 1,5 milionu na téměř 17,5 milionu korun. Návštěvníkům divadlo nabídlo třináct novinkových titulů a k tomu jednu předpremiéru, oproti loňsku se počet titulů zvýšil. Sezonu považuje vedení divadla za náročnou, ale úspěšnou. Divadlo chystá přes prázdniny rozsáhlou rekonstrukci dámských toalet i šaten. Podle zástupců divadla by se tak měl opět o něco zvýšit komfort pro návštěvníky v prostoru foyer. Vyměněny budou také hlavní vchodové dveře, nahradí je jejich replika. Opravy vyjdou na zhruba 4,5 milionu korun. V příští sezoně divadlo chystá jedenáct premiér.
Výročí
Před sto třiceti lety se narodil český basista, pedagog a herec Arnold Flögl (10. 7. 1885 – 20. 11. 1950), působící na Slovensku. Rodák z Kroměříže se sice vyučil na zubního technika, pak ale odešel do Martina, kde začal zpívat v pěveckém sboru. Následovalo hostování a potom i angažmá v pražském Národním divadle, kde působil až do poloviny roku 1919. Pak přišla na řadu Královská opera v Záhřebu, v letech 1924 – 1930 Brno a konečně Opera Slovenského národního divadla v Bratislavě, kde Flögl působil dalších dvacet let, až do své smrti. Mezi jeho parádní role patřil Gremin, Gounodův Mefistofeles, ale i postavy wagnerovské.
Foto archiv, kresba Aleš Novák
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]