Týden s hudbou (128)

kalendářCo přinese tento týden
Zahraničí
V pátek 16. října uvede opera Státního divadla Košice první premiéru nové divadelní sezony 2015/2016. Bude jí Trubadúr Giuseppe Verdiho v hudebním nastudování Petra Valentoviče a v režii Zuzany Gilhuus, která je též autorkou scény a kostýmů. V hlavních rolích se představí Marek Gurbaľ a Ludovik Kendi (Luna), Jana Havranová a Tatiana Paľovčíková (Leonora), Eliška Weissová v alternaci s Jitkou Zerhauovou v roli Azuceny, Martin Gurbaľ a Michal Onufer (Ferrando) a Manrica budou zpívat Jaroslav Dvorský, Boldizsár László a Titusz Tóbisz.

První premiérou Státní opery v Banské Bystrici v nové divadelní sezoně bude v pátek 16. října Rigoletto Giuseppe Verdiho. Drama na motivy románu Victora Huga Král se baví bude tentokrát uvedeno pod režijním vedením Anny Osipenko. Inscenační tým dále tvoří dirigent Marián Vach, scénograf Viktor Grigorev, kostýmní výtvarnice Vera Marinina. Na pohybové spolupráci se podílel Michail Čajkasov, sbor řídí Iveta Popovičová. V hlavních rolích se představí Martin Popovič v alternaci se Zoltánem Vongreyem v roli Rigoletta; Katarína Procházková a Mariana Hochelová nastudovaly roli Gildy, Robert Smiščík se v úloze Vévody bude střídat s Dušanem Šimo. Rigoletto je zároveň úvodním představením Banskobystrických hudebních dní, které budou probíhat od 16. do 23. října.

Praha
Na pondělním koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu ve Smetanově síni Obecního domu zazní skladby Gershwina, Poulenca, Coplanda a Merty. Podtitul večera je „Od opery k rapu“ a pod vedením Jiřího Petrdlíka na něm vystoupí Michaela Jančaříková (soprán), Oto Klempíř a James Cole (rap), Bára Štěpánová a Jan Šťastný (recitace).

Dramaturgie patnáctého ročníku Barokních podvečerů se zaměří na významný fenomén českého hudebního života v baroku – šlechtice-mecenáše a šlechtice-umělce – a představí hudbu mistrů, kteří působili v kapelách při aristokratických sídlech nebo u panovnického dvora. Podzimní řada začíná v pondělí 12. října koncertem Gradus ad Parnassum, který se koná v Letním refektáři Strahovského kláštera. Skladby Giovanniho Priuliho, Johanna Josepha Fuxe, Giovanniho Pierluigiho da Palestriny, Pietra Lappiho a dalších přednesou Cappella Mariana, Collegium Marianum a Capella Ornamentata. Program s nimi nastudoval Vojtěch Semerád.

Letní refektář Strahovského kláštera (foto Strahovský klášter)
Letní refektář Strahovského kláštera (foto Strahovský klášter)

Struny podzimu poctí svou návštěvou další ze současných skladatelů – po loňském setkání se Stevem Reichem se může festivalové publikum těšit na postminimalistického Davida Langa a provedení jeho díla oceněného Pulitzerovou cenou, totiž novodobých pašijí na motivy Andersenovy pohádky, ozvláštněných chrámovou atmosférou vítkovského památníku. Koncert je naplánován na pondělí 12. října. V tom týdnu se festival Struny podzimu bude věnovat též dětem: od pátku 16. do neděle 18. října proběhne v divadle Minor a na Novoměstské radnici víkend pro zvídavé děti a hravé rodiče, pro které je připraven program v podobě koncertů, představení, workshopů, dílniček a dalších aktivit.

Již čtyřiadvacátý ročník komorního cyklu koncertů Svátky hudby v Praze, Václav Hudeček a jeho hosté, zahájí v úterý 13. října vystoupení italského souboru Interpreti Veneziani s hostitelem Václavem Hudečkem, který navíc v tento večer obdrží z rukou italského velvyslance J. E. Alda Amatiho prestižní Řád italské hvězdy. Koncert se uskuteční ve Dvořákově síni Rudolfina a odstartuje další pokračování této koncertní série, která v nové sezoně nabídne sedmero setkání.

Václav Hudeček
Václav Hudeček

Již podruhé se uskuteční Zelenka Festival Praha, a to od úterý 13. do pátku 16. října. Pořadatelem je Ensemble Inégal, který v čele s dirigentem Adamem Viktorou intenzivně šíří odkaz českého skladatele Jana Dismase Zelenky. Na programu je hudba tohoto skladatele v podání souborů Ensemble Inégal a Ensemble Marsyas. Dále vystoupí italský kontratenorista Filippo Mineccia, sopranistka Gabriela Eibenová, hráč na lesní roh Radek Baborák či anglický fagotista Peter Whelan. Součástí letošního programu Zelenka Festivalu Praha je i jednodenní konference s nejvýznamnějšími představiteli současného „zelenkovského“ výzkumu z České republiky, Austrálie, Islandu a Německa, prezentující dosud nepublikované badatelské poznatky zaměřené na život a dílo skladatele. Koncerty proběhnou v Rytířském sále Velkopřevorského paláce a v kostele Panny Marie pod řetězem.

Cyklus Krása dneška PKF – Prague Philharmonia v této sezoně začíná v úterý 13. října v Experimentálním prostoru NoD koncertem Jaroslav Ježek (1906–1942) – Český avantgardismus. Vystoupí Hana Kubisová (housle), Václav Mácha (klavír), Lucie Hájková (soprán) a Dechové kvinteto PKF – Prague Philharmonia. Hosty večera budou operní pěvkyně Soňa Červená a literární historik, publicista František Cinger. Zazní Ježkovy skladby Sonáta pro housle a klavír, Dechový kvintet a výběr z jeho písňové tvorby.

Jaroslav Ježek (foto Karel Hájek/Archiv B&M Chochola)
Jaroslav Ježek (foto Karel Hájek/Archiv B&M Chochola)

V úterý 13. října v kostele sv. Šimona a Judy uvede Musica Florea pod vedením Marka Štryncla Bachovu Mši h moll v netradičním, přesto však původním komorním obsazení, které dá nejlépe vyniknout skutečným Bachovým kompozičním záměrům. Bach v ní shrnul vše ze svého zaujetí tradičním chorálem a náboženstvím a výsledek pak vybrousil do nejvyšší technické dokonalosti. Sólových partů se ujmou Michaela Šrůmová, Irena Troupová, Alena Hellerová, Jan Mikušek, Daniela Čermáková, Jaroslav Březina, Čeněk Svoboda, David Nykl a Aleš Procházka. Následně v sobotu 17. října v kostele sv. Mikuláše na Malostranském náměstí vystoupí se souborem Musica Florea Roman Janál s programem Virtuózní árie českého klasicismu. Koncert se zaměří na tu oblast zejména české duchovní tvorby konce osmnáctého století, jež není doposud systematicky probádaná. „Operní inspirace“ této doby nebývale ovlivnily i chrámovou produkci. Dosvědčit to může i program koncertu, na kterém zazní například skladby Josefa Myslivečka, Františka Xavera Brixiho nebo Jana Křtitele Vaňhala.

Premiéra Pražského komorního baletu Metafory tance představí v neděli 18. října ve Stavovském divadle tři díla současných choreografů –Alexandry Dziurosz, Hany Litterové, Žiga Jereba a Anny Štěrbové, které spojuje nejen slovanský původ, ale především snaha o divácky srozumitelné dílo, kde hlavní roli hraje tanec. Tématem složeného večera je lidské chování s jeho světlými i temnými stránkami. Premiéra tanečního večera se odehraje čtyřicet let po vzniku Pražského komorního baletu a je dárkem k osmaosmdesátým narozeninám Pavla Šmoka, které oslaví 22. října.

Metafory tance - Pražský komorní balet (foto PKB)
Metafory tance (vizuál) – Pražský komorní balet (foto PKB)


Regiony
Čtyřicátý osmý ročník Moravského podzimu se přehoupl do druhé poloviny a do 16. října ještě nabídne vedle klasických koncertů také vzácně uváděné skladby, besedy nebo projekce. V jihomoravské metropoli se v pondělí 12. října v Univerzitním kině Scala bude konat beseda s rezidenčním skladatelem Moravského podzimu 2015 Erkki-Sven Tüürem s následnou projekcí jeho opery Wallenberg. Večer v půl osmé se pak v Českobratrském evangelickém chrámě Jana Amose Komenského (Červený kostel) uskuteční koncert Tři estonské hvězdy. Zazní na něm skladby Erkki-Sven Tüüra, Arvo Pärta a Veljo Tormise v podání Komorního sboru Collegium Musicale, který bude řídit Endrik Üksvärav. V úterý se bude v Besedním domě konat Klavírní recitál Jana Jiraského. Ve středu se uskuteční v Sono Centru beseda s litevskou skladatelkou Justė Janulytė, na kterou naváže večerní koncert. V české premiéře zazní její skladba Smėlio laikrodžiai (Přesýpací hodiny) pro čtyři violoncella, živou elektroniku a instalaci. Na violoncella hrají Edmundas Kulikauskas, Povilas Jacunskas, Rūta Tamutytė a Onutė Švabauskaitė. Klasika i současná hudba se skloubí ve čtvrtečním dvojrecitálu kombinujícím sólové housle a bicí nástroje. Protagonisté večera, OK Percussion Duo ve složení Martin Opršál a Martin Kleibl a houslista Milan Paľa, představí repertoár pro své nástroje a spojí své síly ve světové premiéře, kdy na objednávku festivalu pro ně Erkki-Sven Tüür vytvořil novou verzi své skladby Conversio. Na pátečním závěrečném koncertě festivalu vyvrcholí rezidenční působení Erkki-Svena Tüüra českou premiérou jeho čtvrté symfonie. Její takřka rituální rytmická seance nalezne svůj protějšek ve Stravinského Svěcení jara, jehož partitura taktéž obsahuje výrazné party bicích nástrojů. Filharmonii Brno bude řídit dirigent Olari Elts, sólistou večera bude Colin Currie (bicí nástroje).

Erkki-Sven Tüür (foto: Vallo Kruuser)
Erkki-Sven Tüür (foto Vallo Kruuser)

V číhošťském kostele Nanebevzetí Panny Marie se v pátek 16. října uskuteční pátý benefiční koncert. Jeho výtěžek bude určen na další opravy této církevní památky spojené s takzvaným číhošťským zázrakem. Zazní mimo jiné hudba Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka. Nadační fond kostela a farní úřad chtějí zároveň poděkovat letošním dárcům, kteří jen na vybudování hrobu kněze Josefa Toufara poslali přes půl milionu korun. Ostatky kněze, který před šedesáti pěti lety zemřel po mučení komunistickou Státní bezpečností, byly do hrobu v kostele uloženy 12. července. Na vybudování Toufarova hrobu a na opravy kostela letos podle údajů nadačního fondu přispělo přes sto čtyřicet dárců.

Předloha operety Jacquese Offenbacha Rytíř Modrovous je poměrně děsivá, skladatel však pojal povídku Charlese Perraulta jako vtipnou a veselou frašku, plnou zdravé lidovosti a francouzského espritu. Inscenace v režii a scéně Václava Málka a v hudebním nastudování Tomáše Hanáka bude mít v Moravském divadle Olomouc premiéru v pátek 16. a v sobotu 17. října. Kostýmy navrhl Josef Jelínek, choreografii vytvořil Robert Balogh. V hlavní roli Rytíře Modrovouse alternují Jakub Rousek a Milan Vlček.

Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě chystá premiéru opery Bohuslava Martinů Tři přání aneb Vrtkavosti života. V Česku půjde o teprve třetí uvedení tohoto díla. Pod taktovkou nového hudebního ředitele opery Jakuba Kleckera, na scéně Daniela Dvořáka a v kostýmech Sylvy Zimuly Hanákové se v hlavních rolích představí Lucie Kašpárková, Jiří Hájek, Jorge Garza, Lenka Čermáková a další. Premiéry opery Tři přání aneb Vrtkavosti života se uskuteční ve čtvrtek 15. a v sobotu 17. října 2015 v Divadle Antonína Dvořáka.

Bohuslav Martinů: Tři přání - Jana Hrochová (Lilian Nevermore / Víla Nulle), Petra Perla Nôtová (Nina Valencie / Indolenda), Jiří Hájek (Arthur de Sainte Barbe / Juste) - NDM Ostrava 2015 (foto Martin Popelář)
Bohuslav Martinů: Tři přání – Jana Hrochová (Lilian Nevermore / Víla Nulle), Petra Perla Nôtová (Nina Valencie / Indolenda), Jiří Hájek (Arthur de Sainte Barbe / Juste) – NDM Ostrava 2015 (foto Martin Popelář)

Pátý týden festivalu Lípa Musica přinese opět dva koncerty. V sobotu 17. října v kostele sv. Petra a Pavla v Prysku se uskuteční koncert Purcell – Händel – Bach – Buxtehude – Muffat – Charpentier – Pachelbel. Účinkují Oliver Lakota (trubka) a Pavel Svoboda (varhany). Druhý den, v neděli 18. října, v kostele sv. Kříže v Novém Oldřichově vystoupí Alena Hellerová (soprán) a Vojtěch Spurný (varhany) s programem Händel – Poglietti – Gasparini – Pasquini – Bononcini.

V neděli 18. října bude mít ve Slezském divadle Opava premiéru Pucciniho Tosca. Hudebního nastudování se ujal Francesco Bottigliero, režie Jana Andělová Pletichová, výtvarníkem scény je Jaroslav Milfajt, kostýmy vytvořil Tomáš Kypta. Jako Floria Tosca se představí Anda-Louise Bogza, Katarína Jorda Kramolišová či Katarína Vovková, Maria Cavaradossiho nastudovali Juraj Nociar a Jakub Rousek, v roli Barona Scarpia se budou střídat Gustáv Beláček, Alexander Vovk a David Szendiuch.

kalendářZaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Ruští celníci na letišti Kolcovo u Jekatěrinburgu na Urale zabavili vzácné housle koncertního mistra České filharmonie Josefa Špačka. Důvodem je zřejmě skutečnost, že nástroj při vjezdu do Ruska nenahlásil. Teď musí podle úřadu prokázat, že mu nástroj francouzského houslaře z devatenáctého století skutečně patří. Podle předběžného odhadu housle stojí asi 200.000 eur (asi 5,4 milionu Kč).

Praha
Ministerstvo kultury v rozpočtu na příští rok výrazně navýšilo sumu peněz, kterou podpoří živé umění. Tato položka rozpočtu patří léta k nejkritizovanějším a odborníci ji dlouho označují jako podfinancovanou. Pro rozpočet Ministerstva kultury na rok 2016 vláda schválila návrh 712 milionů korun, což představuje proti letošnímu roku navýšení asi o pětinu. Navýšeny by tedy měly být také sumy pro grantová dotační řízení, jež jsou hlavním nástrojem státní podpory živé kultury. Samostatné dotační řízení či zvláštní program Ministerstvo kultury připravuje pro velké festivaly.

Mixem jazzu, flamenka, popu, soulu i afrických rytmů začaly letošní Struny podzimu. Festival si na zahajovací koncert pozval mallorskou zpěvačku Buiku. Ve Státní opeře v Praze otevřela své světové turné k novému albu Vivir sin miedo (Žít bez strachu). V pátek 9. října se uskutečnilo první koncertní uvedení hudby Zdeňka Lišky k filmu Marketa Lazarová.

Zdeněk Liška: Marketa Lazarová - Struny podzimu 2015 (foto FB Struny podzimu)
Zdeněk Liška: Marketa Lazarová – Struny podzimu 2015 (foto FB Struny podzimu)

Jako skladatel se poprvé před českým publikem představil ve středu a ve čtvrtek ve Smetanově síni Obecního domu v Praze slavný argentinský tenorista José Cura. Hudebně-literární drama Jestliže zemřu, přežij mě! zkomponoval na motivy života básníka Pabla Nerudy. Kompozici již představil po celém světě, v Praze měla premiéru její orchestrální verze. Role spisovatelovy manželky Matildy se ujala herečka Zlata Adamovská. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK řídil nový šéfdirigent Pietari Inkinen. Koncert uvedla Ravelova Pavana za mrtvou infantku a ve druhé části ho uzavřela Sibeliova První symfonie.

Ve světové premiéře ve středu v Rudolfinu zazněla skladba devětadvacetiletého komponisty Jana Ryanta Dřízala Kuře melancholik. Provedla ji Česká filharmonie pod vedením svého šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka. Kuře melancholik je vítěznou kompozicí skladatelské soutěže pro české autory do třiceti pěti let, kterou filharmonici loni vypsali. Chtějí tak hledat nadějné skladatelské osobnosti z řad nejmladší generace. Na koncertu přednesl orchestr i Sinfonii concertante Sergeje Prokofjeva, v níž vystoupila mladá americká violoncellistka Alisa Weilerstein. Program uzavřela Beethovenova „Osudová“. Stejný program se opakoval i na koncertech ve čtvrtek a v pátek.

Alisa Weilerstein - Česká filharmonie - Jiří Bělohlávek - Rudolfinum 7.10.2015 (foto ČF)
Alisa Weilerstein – Česká filharmonie – Jiří Bělohlávek – Rudolfinum 7.10.2015 (foto ČF)

Kytara napříč žánry je název mezinárodního festivalu akustické kytary, jehož 18. ročník zahájil v Praze 9. října virtuóz a učitel hry na unikátní „Chapman Stick“ Steve Adelson z USA.

Ve čtvrtek vystoupil v Praze Kühnův dětský sbor s téměř padesátičlenným dětským sborem z Jihoafrické republiky. Na Novoměstské radnici v Praze zároveň pokřtil nové album, které nejstarší a největší tuzemský dětský sbor vydává k letošním osmdesátinám skladatele Jiřího Temla. Dětští zpěváci přednesli klasickou hudbu i temperamentní africké písně.

Kühnův dětský sbor (foto Michaela Klakurková)
Kühnův dětský sbor (foto Michaela Klakurková)

Sobotní koncert mezzosopranistky Magdaleny Kožené v Rudolfinu byl zrušen kvůli onemocnění japonské klavíristky Mitsuko Uchida. Kožená bude v Praze vystupovat vícekrát, její fanoušci si mohou zakoupit vstupenky na její lednové či únorové představení. Při rezidenci u českých filharmoniků ještě zazpívá na čtyřech dalších koncertech. Kromě písňového recitálu ji čekají programy s orchestrem, komorním ansámblem, barokním souborem a swingovým bigbandem.

Regiony
Rotterdamská filharmonie v pátek poprvé vystoupila v Brně na festivalu Moravský podzim. Orchestr řídil rumunský dirigent Cristian Măcelaru. Večer v Janáčkově divadle zahájila předehra k opeře Májová noc od Nikolaje Rimského-Korsakova. Následoval Klavírní koncert č. 3 Sergeje Rachmaninova, sólový part přednesl šestatřicetiletý makedonský virtuóz Simon Trpcheski. Po pauze následovala Sibeliova Druhá symfonie.

Rotterdamská filharmonie - Simon Trpcheski - Moravský podzim 2015 (foto Petr Francán)
Rotterdamská filharmonie – Simon Trpcheski – Moravský podzim 2015 (foto Petr Francán)

Melodie Prodané nevěsty zněly v sobotu večer sálem zlínského divadla, které uvedlo premiéru stejnojmenné inscenace kombinující tradiční operu s činoherními prvky. V inscenaci režírované Janem Antonínem Pitínským zazpíval sbor složený ze všech zaměstnanců divadla. Pro herce to byla velká výzva, jelikož se věnují hlavně činohře. Scéně dominoval pivovar a velké množství bicyklů. Příběh Prodané nevěsty se totiž v podání zlínského divadla odehrává v moderní době při zachování Sabinova libreta. Činoherní části jsou pojaty jako klasické drama. Role Jeníka se zhostil Radovan Král, v roli Mařenky se představila Petra Králová.

kalendářVýročí
15. října uplyne 115 let od úmrtí českého skladatele Zdeňka Fibicha (21. 12. 1850 – 15. 10. 1900). Vedle Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka byl Fibich nejvýznamnějším představitelem generace české hudby druhé poloviny devatenáctého století. Po studiích doma i v zahraničí Fibich větší část života působil v Praze, kde se věnoval komponování a výuce hudby. V letech 1876 až 1877 byl druhým kapelníkem a sbormistrem Prozatímního divadla, od roku 1899 do své smrti operním dramaturgem v Národním divadle. Mezi jeho nejvýznamnější scénická díla patří opera Šárka a melodramatická trilogie Hippodamie.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat