Týden s hudbou (129)
Co přinese tento týden
Praha
Skladby George Enescu, Dmitrije Šostakoviče a Sergeje Rachmaninova zazní na abonentním večeru Symfonického orchestru Českého rozhlasu v pondělí 19. října ve Dvořákově síni v Rudolfinu. Sólové party přednesou patnáctiletý korejský klavírista Joy Hyuk Lee a šestnáctiletý trumpetista Vilém Hofbauer. Dirigovat bude současný šéfdirigent Rumunského rozhlasového orchestru Tiberiu Soare. Přímý přenos koncertu vysílá Český rozhlas Vltava, na přestávku je naplánován rozhovor Stanislavy Střelcové s trumpetistou Vilémem Hofbauerem.
V úterý 20. října v rámci festivalu Struny podzimu se v Českém muzeu hudby uskuteční koncert korsické skupiny A Filetta v dialogu se zpěvy z orientálního světa libanonské zpěvačky Fadiy Tomb El-Hage. Cameron Carpenter mění zažité představy o varhanách coby koncertním nástroji. Jeho na míru postavené digitální „cestovní“ varhany jakoby „vysvobozují“ nástroj ze zažitého sepětí s kostelním prostředím i repertoárem; přiveze je na svůj festivalový koncert, který se bude konat v neděli 25. října ve Foru Karlín. Kateřina Chroboková alias Katt si dala podle vlastního návrhu postavit mobilní varhany využívající nahrané zvuky píšťalových varhan. Setkání těchto dvou rozdílných interpretačních osobností se uskuteční v neděli opět ve Foru Karlín od 22 hodin.
V roce 2015 slaví soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 deset let své existence. Se sezonou 2015/2016 se rozhodly rozšířit místa svého působení o prostor kostela sv. Anny – Pražské křižovatky na Starém městě. Ve středu 21. a ve čtvrtek 22. října se zde uskuteční zahajovací koncerty nové sezony, na kterých zazní skladba Claudia Monteverdiho Vespro della beata Vergine.
Dvě málo známé opery velkých ruských mistrů budou novým repertoárových přírůstkem Opery Národního divadla. V historické budově se premiéra Čajkovského opery Jolanta a Stravinského opery Slavík uskuteční ve čtvrtek 22. října 2015 v hudebním nastudování britského dirigenta Jana Lathama-Koeniga a v režii Dominika Beneše. Scéna je dílem Martina Černého, kostýmy navrhla Zuzana Přidalová. V hlavní roli Slavíka se alternují Milena Arsovska a Olga Jelínková, v roli Jolanty Dana Burešová a Veronika Dzhioeva.
PKF – Prague Philharmonia nabídne v sobotu 24. října 2015 v 10 a ve 12 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina další koncerty pro děti. Tentokrát Vivaldi tě pobaví, čtyři doby představí. V rámci koncertu zazní i hymna celého cyklu Muzikanti, kterou na míru dětským pořadům složil Pavel Jurkovič na text Jiřího Žáčka. Spolu s PKF – Prague Philharmonia účinkují dirigent Petr Chromčák, Nikola Pádivá a Filip Sychra.
Od založení Foerstrova komorního pěveckého sdružení letos uplynulo čtyřicet let. Na oslavu tohoto jubilea pořádá pražský ženský sbor v neděli 25. října koncert ve Velkém sále Paláce Žofín. Soubor pod vedením svého sbormistra Jaroslava Brycha přednese například výběr písní Antonína Dvořáka Moravské dvojzpěvy a několik moravských písní ze sborového cyklu Klementa Slavického Šohajé. O klavírní doprovod se postará Daniel Wiesner. Vrcholem koncertu bude uvedení české premiéry Mozartovy Korunovační mše C dur v úpravě pro ženský sbor. Jako sólisté vystoupí sopranistka Marie Fajtová, altistka Ludmila Hudečková, tenorista Tomáš Černý a basista Roman Janál. Pěvecké těleso doprovodí Komorní filharmonie Iwasaki.
Regiony
Ve středu 21. října 2015 se v Besedním domě v Brně opět sejde uskupení Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra, aby představilo svůj první koncert letošní abonentní řady s názvem Abstrakce – Koncert pro umění. Jako první zazní Schoenbergova Komorní symfonie op. 9, následovat bude skladba Verborgene Formen Wolfganga Rihma. Orchestr se v tento večer bude věnovat také multimediálnímu přesahu, a to v Koncertě pro orchestr a magnetofonový pás Aloise Piňose. Jako poslední skladba večera zazní From Curious Lands and Spaces Trevora Grahla. Suita je inspirovaná knihou Antoina de Saint-Exupéryho Malý princ.
Ve čtvrtek 22. října v synagoze v Děčíně vystoupí na festivalu Lípa Musica pětičlenný ansámbl Létající rabín, který se zaměřuje na klezmer, tradiční instrumentální hudbu východoevropských Židů. Instrumentální klezmer se v jeho tvorbě prolíná s písněmi v jidiš a dalších jazycích, k nimž kapela tvoří překladem vlastní texty, které – věrny tradici jidiš folklóru – reflektují naši dobu.
Mladí klavíristé do jedenácti let předvedou své nadání při mezinárodní mozartovské soutěži Amadeus v Brně. Za dvaadvacet let existence soutěž přesáhla regionální měřítka a láká účastníky z celé Evropy. Je volně přístupná veřejnosti. Zájemci mohou ve čtvrtek a pátek v Besedním domě sledovat výkony účastníků rozdělených do věkových kategorií, v sobotu pak znovu zahrají laureáti soutěže.
Nové představení s názvem Physical Jerks uvedl v sobotu v divadle Ponec soubor DOT504 Dance Company. Je výsledkem práce autorského páru Paula Blackmana a Christine Gouzelis, kteří v něm vyprávějí o posedlosti zdravým životním stylem, který může své vyznavače dovést až k fyzickým limitům těla. Tvůrci představení ukazují, že posedlost tělesnou dokonalostí je však jen náhražkou za autentickou existenci.
Pucciniho opera Edgar se v Plzni dosud nikdy nehrála. Její historicky první tamní uvedení je naplánováno na sobotu 24. října do Velkého divadla. Režie se ujal ředitel plzeňského divadla Martin Otava, který tuto operu pro české diváky objevil a poprvé uvedl před pěti lety v Liberci. Scénu vytvořil Ján Zavarský, kostýmy Dana Haklová. Hlavní roli ztvární v alternaci Mexičan Rafael Alvaréz a Ital Paolo Lardizzone.
Na druhém abonentním koncertě jubilejního desátého ročníku abonentního cyklu uvede Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou v neděli 25. října 2015 v Besedním domě společně s Filharmonií Hradec Králové Requiem skladatele Camilla Saint-Saënse a Biblické písně a Te Deum Antonína Dvořáka. Sólisty večera budou Michaela Šrůmová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Jaroslav Březina (tenor) a Tomáš Šelc (bas). Diriguje Jaromír Michael Krygel.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Český houslový virtuóz Josef Špaček má zaplatit ruským úřadům pokutu 1500 rublů (570 korun) za to, že při odjezdu z Jekatěrinburgu v celním prohlášení neuvedl drahé housle z devatenáctého století. Podle agentury TASS to v úterý oznámila mluvčí celní správy jekatěrinburského letiště Kolcovo, kde mu housle nejprve zadrželi a teprve po několika dnech po prověření dokumentů vrátili.
Praha
Na festivalu Struny podzimu v pondělí v památníku na Vítkově v Praze vystoupil skladatel David Lang. Představitel postminimalismu, založeném mimo jiné na opakování hudebního motivu, v průběhu večera uvedl dva koncerty. Zúčastnil se také diskuse s publikem. Jeho díla provedl ansámbl Theatre of Voices se zpěvákem Paulem Hillierem, specialistou na nejstarší i nejnovější vokální tvorbu. Langovy skladby The Little Match Girl Passion a Ark Luggage zazněly v doprovodu české komorní formace Epoque Quartet. Návštěvníci Národního památníku na Vítkově se po koncertu dočkali festivalového přídavku Encore. Lang osobně uvedl skladbu Stimmung Karlheinze Stockhausena, vokální dílo pro šest hlasů.
Sólistou prvního koncertu abonentní řady B sto dvacáté sezony České filharmonie v pražském Rudolfinu byl ve středu ruský klavírista Nikolai Lugansky. Pod vedením šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka uvedl Klavírní koncert č. 3 d moll Sergeje Rachmaninova. Ve druhé půli večera zazněla Symfonie č. 5 e moll Petra Iljiče Čajkovského. Lugansky s Českou filharmonií a stejným programem vystoupil v Rudolfinu také 15. a 16. října.
Ve vyprodané pražské Lucerně se ve čtvrtek konal první z pěti koncertů skupiny Spirituál kvintet. Kapele při příležitosti padesátého pátého výročí jejího založení přišla svým vystoupením pogratulovat i operní pěvkyně Dagmar Pecková. Ta si společně se skupinou zazpívala nejprve spirituál Steal Away. Pak Pecková za doprovodu Spirituál kvintetu obecenstvu nabídla árii L’amour est un oiseau rebelle z opery Carmen Georgese Bizeta.
Tak jako v předchozích letech, i pro letošek portál Opera Plus přichází s čtenářským hlasováním o nejlepší pěvecký výkon v předchozí operní sezoně, a to jak z těch, které byly nově k vidění a slyšení na domácích jevištích, tak z vystoupení českých zpěváků na scénách zahraničních. Výroční ceny Opery Plus budou slavnostně vyhlášeny a favoritům předány v neděli 22. listopadu 2015 večer ve Stavovském divadle v Praze v průběhu koncertu orchestru Opery Národního divadla s dirigentem Zdeňkem Klaudou. Hlasovat můžete zde.
Regiony.
Moravské divadlo Olomouc uvedlo v pátek v premiéře operetu Jacquesa Offenbacha Rytíř Modrovous. Režie se ujal Václav Málek, inscenaci hudebně nastudoval Tomáš Hanák. Titulní roli nastudovali Jakub Rousek a Milan Vlček. Hrubozrnnou venkovanku Boulotku ztvárnila Barbora Martínková-Polášková, v roli prince Safíra se představil hostující Peter Svetlík. Režisér Václav Málek je rovněž autorem scény, kostýmy navrhl výtvarník Josef Jelínek. Rytíř Modrovous se na jeviště Moravského divadla Olomouc vrátil po dvaceti letech.
Pátečním závěrečným koncertem Filharmonie Brno skončil v Brně mezinárodní hudební festival Moravský podzim. Ozdobou večera bylo vystoupení skotského bubeníka Colina Currie v české premiéře Symfonie č. 4 Magma pro bicí nástroje a orchestr současného estonského skladatele Erkki-Sven Tüüra. Koncertem vyvrcholilo rezidenční působení estonského skladatele v Brně. V rámci festivalu se hrálo hned několik jeho děl. Estonec přímo pro brněnský festival složil skladbu Conversio II, která měla světovou premiéru ve čtvrtek v Besedním domě.
Životní pouť hudebního skladatele, básníka, spisovatele a v neposlední řadě učitele Jakuba Jana Ryby přibližuje nový titul pardubického divadla Hej, mistře!, a to především prostřednictvím jevištních obrazů v režii Michala Taranta. Autora České mše vánoční ztvárnil Tomáš Lněnička. V inscenaci nechybí hudební ukázky samotných Rybových skladeb – jednak za přítomnosti živých muzikantů Komorního orchestru Bona Nota a jednak s využitím sborových zpěvů v podání Dětského folklorního souboru Radost Pardubice. Premiéry se uskutečnily o víkendu 17. a 18. října.
Slezské divadlo Opava zařadilo do svého repertoáru operu Giacoma Pucciniho Tosca. Premiéra se konala 18. října. Hudebního nastudování se ujal italský dirigent Francesco Bottiglieri, režisérkou byla Jana Andělová Pletichová. V hlavní roli slavné pěvkyně Floria Tosca se v neděli představila polská operní pěvkyně Ewa Biegasová, Scarpiu zpíval slovenský basista Gustáv Beláček.
Výročí
21. října 1925, tedy před devadesáti lety, se narodil dlouholetý dirigent Opery Národního divadla Josef Kuchinka (zemřel letos 12. ledna). Od roku 1945 začal pracovat jako operní sbormistr, mezi roky 1949 a 1951 působil jako dirigent Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého. Následně se stal dirigentem v ostravské opeře Státního divadla (mezi lety 1951 a 1960). Později začal spolupracovat s Národním divadlem v Praze, kde působil více než třicet let, od poloviny roku 1960 až do července 1991. Nastudoval zde řadu oper, mimo jiné Dvořákova Jakobína či Šebalinovo Zkrocení zlé ženy. Josef Kuchinka byl též znamenitým klavíristou a také pedagogem.
Před rovnými padesáti lety, 22. října 1965, uvedlo pražské Národní divadlo poprvé Verdiho operu Nabucco. Režii inscenace, premiérované na scéně někdejšího Smetanova divadla (dnes Státní opera), měl Karel Jernek, dirigentem byl Rudolf Vašata, titulní roli ztvárnil Antonín Švorc.
25. října by pětasedmdesáté narozeniny oslavila významná česká sopranistka Hana Svobodová-Janků (25. 10. 1940 – 28. 4. 1994). Od roku 1959 byla angažována ve sboru brněnské opery, ale brzy začala být obsazována do stále náročnějších rolí, zprvu v repertoáru českém (Blaženka, Jitka, Hedvika, Krasava, Mařenka, Rusalka, Julie, Kateřina v Martinů Řeckých pašijích), později i světovém (Donna Anna, Hraběnka, Leonora v Trubadúrovi, Desdemona, Markétka, Elsa a především Tosca a Turandot, kterou roku 1968 zpívala i ve Scale). Záhy se o jejím „sladkém, lehkém, triumfujícím sopránu“ mluvilo s všeobecným uznáním. Její kariéra na českých jevištích vyvrcholila roku 1968 Libuší. V roce 1970 emigrovala a skvěle se uplatňovala na nejpřednějších světových scénách.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]