Týden s hudbou (153)

kalendářCo přinese tento týden
Zahraničí
Na úterý 5. dubna připravila Slovenská filharmonie do Malého sálu večer nazvaný podle programu: Vivaldi, Furst, Xenakis, Stoyanov a Reiffeneder. Účinkují Albert Hrubovčák (trombón) a Kiril Stoyanov a Peter Kosorín (bicí nástroje). Ve čtvrtek 7. a v pátek 8. dubna vystoupí v bratislavské Redutě Slovenská filharmonie řízená dirigentem Leošem Svárovským spolu se Slovenským filharmonickým sborem vedeným Olgou Mikhalevou a sólisty Jitkou Hosprovou (viola), Michaelou Šebestovou (mezzosoprán), Sergejem Tolstovem (baryton). Zazní Alborada del gracioso Maurice Ravela, Harold v Itálii Hectora Berlioze a Čajkovského Slavnostní korunovační pochod a Kantáta Moskva.

Slovenská filharmónia (zdroj SF)
Slovenská filharmónia (zdroj SF)

Beethovenův Fidelio bude mít v pátek 8. dubna premiéru ve Slovenském národním divadle. Nového nastudování se ujali dirigent János Kovács a režisér Martin Bendik spolu s Jurajem Fábry (scéna), Marijou Havran (kostýmy) a sbormistrem Pavlem Procházkou. Zpívají František Ďuriač a Boris Prýgl (Don Fernando), Ján Ďurčo (Don Pizarro), Maida Hundeling (Leonore), Jan Vacík (Florestan), Jozef Benci či Jiří Sulženko (Rocco), Ľudovít Ludha a Róbert Remeselník (Jaquino) a Jana Bernáthová nebo Mária Rychlová (Marzelline).

V neděli 9. dubna se ve Státní opeře v Banské Bystrici uskuteční premiéra tanečně-dramatického díla Nemé tváre / Výkriky do ticha. Autorkou námětu, libreta, režie i choreografie je Dana Dinková, scénu vytvořil Marek Šafárik, kostýmy Adriena Adamíková. Dílo Dany Dinkovej Nemé tváre / Výkriky do ticha je příběhem o šikaně – virtuální i fyzické. Prostřednictvím pohledu do života mladých lidí inscenace řeší vážný společenský problém násilí, které je často nenápadně, ale destruktivně, přítomné ve školách či rodinách. V inscenaci se představí Emil Leeger nebo Rastislav Zelina (Karol), Matej Struhár či Filip Jekkel (Jozef), Veronika Szabová a Róberta Dinová (Mária), Michal Ďuriš (Karlov otec), Mariana Macurková (Učiteľka), Beáta Gaálová (Žena v čiernom) a členové baletního souboru divadla v Banské Bystrici.

Nemé tváre / Výkriky do ticha - choreografie Dana Dinková (vizuál) - Státní opera Banská Bystrica (zdroj stateopera.sk)
Nemé tváre / Výkriky do ticha – choreografie Dana Dinková (vizuál) – Státní opera Banská Bystrica (zdroj stateopera.sk)

 

Praha
V úterý 5. dubna 2016 se v kostele sv. Šimona a Judy v Praze představí Ensemble Inégal v bachovském programu se sólisty Gabrielou Eibenovou (soprán), Jaromírem Noskem, Jiřím Miroslavem Procházkou a Martinem Vaculou (bas). Soubor přivítá i německé hosty, jimiž budou David Erler (alt) a Tobias Hunger (tenor). Koncert budou řídit Lenka Torgersen – koncertní mistr a dirigent Adam Viktora. Na programu jsou rané kantáty Johanna Sebastiana Bacha.

Pražská konzervatoř nabídne v úterý 5. dubna v Koncertním sále konzervatoře koncert oddělení bicích nástrojů a v sobotu 9. dubna se zde uskuteční koncert laureátů desátého ročníku soutěžní přehlídky Mladý klavír Pražské konzervatoře.

Koncerty Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK se sopranistkou Veronikou Dzhioevou ve středu 6. a ve čtvrtek 7. dubna 2016 ve Smetanově síni mají podtitul Římské operní inspirace, neboť vedle Respighiho a Berliozových symfonických básní věnovaných Římu – Římské fontány, Římské pinie a Římský karneval – zazní čtyři árie ze čtyř „římských“ oper – Pucciniho Toscy (Vissi d’arte, vissi d’amore), Wagnerova Tannhäusera (árie Alžběty Dich, teure Halle), Händelova Giulia Cesara (árie Kleopatry Se pietà di me non senti) a Belliniho Normy (kavatina Casta Diva). Opera Tosca se odehrává přímo v Římě, Tannhäuser putuje do Říma za odpuštěním, druidská kněžka Norma se nešťastně zamilovala do římského vojáka a o Gaiovi Juliovi Caesarovi ani není třeba mluvit. Průvodcem po věčném městě bude šéfdirigent Pražských symfoniků Pietari Inkinen.

Veronika Dzhioeva (zdroj FOK)
Veronika Dzhioeva (zdroj FOK)

Bohemia Balet uvede ve čtvrtek 7. dubna ve Stavovském divadle v Praze inscenaci Premiéra 2016. Na programu jsou dvě choreografie určené přímo pro tento soubor – Fata viam invenient mladého choreografa, člena Bohemia Baletu Aleše Hanzlíka a Kavkazský zajatec v choreografii šéfky baletu Divadla F. X. Šaldy v Liberci Aleny Peškové. Součástí večera bude také choreografie uměleckého šéfa Baletu Národního divadla Petra Zusky V mlhách, vytvořená na Janáčkův klavírní cyklus v roce 1996.

Ve čtvrtek 7. dubna se koná v Anežském klášteře v Praze dobročinný koncert pro Hospic Dobrého Pastýře v Čerčanech. Vystoupí na něm violoncellista Jiří Bárta a klavíristka Terezie Fialová ve skladbách Johanna Sebastiana Bacha, Antonína Dvořáka, Sergeje Rachmaninova, Bohuslava Martinů a dalších. Veškerý výtěžek z dobrovolného vstupného poputuje na potřeby Hospice.

Jiří Bárta a Terezie Fialová (foto MHF ČK /Libor Sváček)
Jiří Bárta a Terezie Fialová (foto MHF ČK /Libor Sváček)

 

Regiony
Musica Florea pokračuje i v tomto roce v objevování pozapomenutého dědictví české hudby – svůj zájem nasměrovala aktuálně k dílu skladatele Jana Zacha, jehož dílo spadá zčásti do období hudebního baroka i klasicismu. V dubnu uvede Musica Florea jeho Requiem solemne c – moll a Nešpory. První koncert se uskuteční v pátek 8. dubna v Čelákovicích, další v sobotu 9. dubna v Praze a poslední pak následující pondělí 11. dubna v Karlových Varech. Orchestr Musica Florea a sbor Collegium Floreum bude řídit Marek Štryncl. Jako sólisté vystoupí Michaela Šrůmová, Sylva Čmugrová, Čeněk Svoboda a Jaromír Nosek.

Filharmonie Brno vedená dirigentem Alanem Buribajevem provede ve čtvrtek 7. a pátek 8. dubna v Janáčkově divadle koncert s názvem Dobro vs. Zlo, na kterém zazní Schnittkeho Concerto grosso č. 2 a Šostakovičova Symfonie č. 8 c moll. Sólisty večera budou Marie Petříková (housle) a Pavel Šabacký (violoncello). V pátek 8. dubna se pak v Besedním domě bude konat Jarní koncert Kantilény, na kterém vystoupí sbory Magdalenka, Kantilénka a Kantiléna, které budou řídit Veronika Hrůzová, Michal Jančík a Jakub Klecker.

V neděli 10. dubna se v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích uskuteční v rámci festivalu Pardubické hudební jaro koncert To nejlepší z baroka, na kterém společně vystoupí orchestr Barocco sempre giovane, Pavel Šporcl (housle) a Pavel Svoboda (varhany). Zazní Bachova Toccata a fuga d moll a Vivaldiho Čtvero ročních dob.

 

kalendářZaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Příběh Krabata, chlapce, který se upsal temné síle a přiblížil záhadným silám, viděli 31. března a 1. dubna diváci v Haagu, třetím největším městě Nizozemska. S úspěšnou inscenací Čarodějův učeň skladatele Zbyňka Matějů, režisérského tandemu SKUTR (Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka) a choreografa Jana Kodeta zavítal Balet Národního divadla do Zuiderstrandtheateru, na jeviště, na kterém tančí slavné soubory, jako je Nizozemské taneční divadlo nebo Akram Khan Company.

Představení Čarodějova učně v Zuiderstrandtheateru v nizozemském Haagu (zdroj FB Baletu ND Praha)
Představení Čarodějova učně v Zuiderstrandtheateru v nizozemském Haagu (zdroj FB Baletu ND Praha)

 

Praha
V úterý se objevila v tisku zpráva, že restaurační budova Národního divadla vlastněná společností Themos se bude v květnu dražit s vyvolávací cenou 87 milionů korun. Rozhodl o tom insolvenční správce Themosu Adam Sigmund na pokyn firmy Glory Daze, v Česku neznámého zajištěného věřitele z Britských Panenských ostrovů. Největší slabinou draženého objektu je, že se nachází na pozemku jiného vlastníka, konkrétně Komunity Římské unie řádu svaté Voršily. Zájemce o objekt může odradit také dosud pravomocně neukončený spor o vyloučení budovy z majetkové podstaty Themosu. Krajský soud v Brně žalobu bývalého šéfa Themosu Michaela Petrůva na vyloučení budovy z konkurzní podstaty sice na podzim zamítl, žalobce se však odvolal.

Mezinárodní festival Dvořákova Praha zahájil ve středu předprodej vstupenek na letošní ročník. Zahajovací koncert devátého ročníku bude 5. září patřit Saskému státnímu orchestru pod taktovkou Christiana Thielemanna. Vedle rezidenčního orchestru České filharmonie s Jiřím Bělohlávkem a Jakubem Hrůšou bude Rudolfinum hostit též Londýnský symfonický orchestr s dirigentem Gianandreou Nosedou, který doprovodí violoncellistu Jiřího Bártu. Dále na festivalu například vystoupí houslista Gidon Kremer se souborem Kremerata Baltica či Orchestr Národní akademie Svaté Cecílie pod vedením Antonia Pappana, který bude program letošní Dvořákovy Prahy uzavírat. Součástí festivalu bude také recitál ruského klavíristy Borise Berezovského. Česká filharmonie jako rezidenční orchestr festivalu představí v rámci série Dvořák Collection III všechny Dvořákovy symfonické básně a koncertní předehry. S Českou filharmonií vystoupí na koncertech americká houslistka Hilary Hahn, barytonista Svatopluk Sem a Pražský filharmonický sbor pod vedením Lukáše Vasilka. V nabídce nechybí program pro rodinné publikum a debutový Den D věnovaný mladým umělcům.

Dvořákova Praha 2016 (zdroj FB Dvořákova Praha)
Dvořákova Praha 2016 (zdroj FB Dvořákova Praha)

Nová scéna Národního divadla byla v pátek místem premiéry novinky Laterny magiky, inscenace Malý princ, k níž napsali scénář Petr Oslzlý a režisér Vladimír Morávek. Hudebního aranžmá se chopil skladatel Zbyněk Matějů, choreografie byla svěřena Liboru Vaculíkovi. Na výpravě se podíleli kostýmní návrhářka Sylva Zimula Hanáková, architekt Daniel Dvořák a specialista na projekce a trikový film Šimon Koudela. Tvůrci využili veškerou techniku, kterou Nová scéna aktuálně nabízí. V hlavních rolích se představili Petr Batěk (Pilot. Spadl z nebe), Šimon Veitz (Malý princ), Fabián Povýšil (Le Petit Prince – jeho starší já) a Jaroslava Pokorná co by Maminka a Liška. Naši recenzi najdete zde.

Ve věku sedmdesáti čtyř let zemřel v sobotu čelný představitel české pantomimy Boris Hybner, podlehl krátké náhlé nemoci. Boris Hybner patřil mezi nejvýraznější osobnosti české pantomimy posledních čtyřiceti let. Patrně nejvíce se proslavil rozvíjením němé filmové grotesky například v televizním seriálu Gagman či ve slavném představení Na konci zahrady jménem Hollywood. V posledních letech se často objevoval v menších rolích ve filmech. Působil také jako vysokoškolský pedagog na Hudební fakultě AMU, od roku 2008 zde byl profesorem na katedře pantomimy. O dva roky později obdržel Cenu Thálie za celoživotní dílo v oboru pantomimy.

Boris Hybner (foto Jarka Šnajberková)
Boris Hybner (foto Jarka Šnajberková)

 

Regiony
Ve čtvrtek začal předprodej vstupenek na další koncerty Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov. Druhá vlna předprodeje se týkala koncertů, na nichž vystoupí Alexei Volodin (klavír) a Plzeňská filharmonie (22. července), Schwingungen trio (23. července), Kun Woo Paik (klavír) a Severočeská filharmonie Teplice (28. července), dále večera nazvaného Noc s Mozartem (29. července) a také programu, jehož protagonisty jsou Arturo Sandoval (trubka) a Jihočeská filharmonie (4. srpna). I v letošním roce předprodej probíhá ve dvou časových pásmech, které jsou cenově odlišeny – do 31. května 2016 jsou ceny vstupenek nižší. Jubilejní dvacátý pátý ročník se koná od 15. července do 6. srpna. V průběhu tří týdnů se představí celá řada umělců v čele s tenoristou Juanem Diegem Flórezem.

Po více než třicetileté přestávce uvedlo v sobotu plzeňské Divadlo J. K. Tyla premiéru opery Giuseppe Verdiho Macbeth. Režie se ujal ředitel divadla Martin Otava. Hudebně nastudoval Macbetha Jiří Štrunc. V titulní roli skotského krále se střídají barytonisté Martin Bárta, Vladimír Chmelo a Pavel Klečka, v roli jeho vládychtivé ženy sopranistky Csilla Boross, Ivana Veberová,Ivana Šaková a také Katarína Jorda Kramolišová. Macduffa nastudovali Paolo Lardizzone a Tomáš Černý, v dalších rolích alternují Jevhen Šokalo, František Zahradníček, Radka Sehnoutková či Ivana Šaková. Autorem scény je Ján Zavarský, kostýmy navrhl Aleš Valášek. Naši recenzi najdete zde.

Giuseppe Verdi: Macbeth - Katarína Jorda Kramolišová (Lady Macbeth), Pavel Klečka (Macbeth) - DJKT Plzeň 2016 (foto Pavel Křivánek)
Giuseppe Verdi: Macbeth – Katarína Jorda Kramolišová (Lady Macbeth), Pavel Klečka (Macbeth) – DJKT Plzeň 2016 (foto Pavel Křivánek)

 

kalendářVýročí
9. dubna 1936, tedy před osmdesáti lety zemřela česká sopranistka Berta Lautererová – Foersterová. Narodila se 11. ledna 1869, zpěv studovala na pražské konzervatoři. Debutovala v roce 1887 v Národním divadle, získala angažmá a působila zde až do roku 1893. Zpívala zde například Desdemonu při české premiéře Verdiho opery Otello a Taťánu při české premiéře Čajkovského Evžena Oněgina. V roce 1888 se Berta Lautererová provdala za Josefa Bohuslava Foerstera. Gustav Mahler ji v roce 1893 angažoval do Hamburské státní opery, v této době patřila k nejvýše oceňovaným sopranistkám. Proslula zde jako wagnerovská zpěvačka a přispěla též k úspěchu inscenací Smetanovy Prodané nevěsty (Mařenka), Dvou vdov (Anežka) a Hubičky (Vendulka). V letech 1901-1913 působila ve Vídni (Hofoper), opět pod hudebním vedením Mahlerovým. V Národním divadle hostovala ještě v roce 1898 a 1902. Po roce 1913 zanechala umělecké činnosti. Pohřbena je na Vyšehradě. Podrobný profil pěvkyně jsme přinesli zde.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat