Týden s hudbou (154)

kalendářCo přinese tento týden
Zahraničí
Ve čtvrtek 14. dubna se ve Slovinském národním divadle opery a baletu uskuteční premiéra autorského celovečerního baletu Doktor Živago Jiřího a Otty Bubeníčka. Společně jsou podepsaní pod adaptací – Jiří je autorem choreografie a Otto navrhl scénu. Kostýmy vytvořila francouzská kostýmní výtvarnice Elsa Pavan.

Doctor Zhivago - choreografie Jiří Bubeníček - SNG Opera in Balet Ljubljana 2016 (foto © Otto Bubeníček)
Doctor Zhivago – choreografie Jiří Bubeníček – SNG Opera in Balet Ljubljana 2016 (foto © Otto Bubeníček)

Praha
Letošní ročník Hudebních procházek uměním v Muzeu Kampa navazuje na loňský, kdy se festival po dvou velmi úspěšných ročnících poprvé rozšířil z Plzeňska i do Prahy. Ambicí festivalu je hledání společných cest mezi hudbou, výtvarným uměním a historií. V úterý 12. dubna vystoupí v Muzeu Kampa Jitka Hosprová (viola) a Jan Krejča (theorba). Zazní skladby Telemanna, Bacha, Fingera, Kapspergera, Bezděka a Maraise.

Museum Kampa (zdroj kampagroup.com)
Museum Kampa (zdroj kampagroup.com)

Pod taktovkou hlavního hostujícího dirigenta Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK, kterým je v této sezoně Jac van Steen, zazní na koncertech ve středu 13. a ve čtvrtek 14. dubna v Obecním domě Dvořákova předehra V přírodě, Bruchův Koncert pro housle a orchestr č. 1 g moll a Straussova symfonická báseň Tak pravil Zarathustra. Sólistou večera bude houslista Jan Mráček.

Ve čtvrtek 14. dubna se v kostele U Salvátora uskuteční Koncert smyčcového orchestru Pražské konzervatoře pod taktovkou Pavla Trojana Jr. a Karla Doležala. Spoluúčinkují Kamila Jouzová (harfa) a Anna Slanařová (klarinet). Program je složen za skladeb Mozarta, Schuberta, Ravela a Janošky.

Šestnáctý ročník Barokních podvečerů pokračuje ve čtvrtek 14. dubna v Zrcadlové kapli Klementina Italským koncertem, na kterém zazní virtuosní koncerty Antonia Vivaldiho, Johanna Sebastiana Bacha, Giuseppe Tartiniho a Františka Jiránka v podání souboru Collegium Marianum s Janou Semerádovou (umělecká vedoucí, flauto traverso) a Lenkou Torgersen (koncertní mistr).

Koncertní provedení opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa v podání České filharmonie s šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem se uskuteční v pátek 15. dubna ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Hlavních rolí se zhostí Karita Mattila (Kostelnička), Adriana Kohútková (Jenůfa), Jaroslav Březina (Števa) a Aleš Briscein (Laca).

Karita Mattila (zdroj Česká filharmonie)
Karita Mattila (zdroj Česká filharmonie)

V pátek 15. dubna se ve Smetanově síni Obecního domu v Praze koná koncert orchestru Filarmonica della Scala, který povede jihokorejský dirigent Myung-Whun Chung. Na programu je Mozartův Klavírní koncert A dur a Mahlerova Symfonie č. 5. Myung-Whun Chung se zároveň představí jako sólista Mozartova klavírního koncertu.

Regiony
Musica Florea nasměrovala v tomto roce svůj zájem k dílu skladatele Jana Zacha, jehož dílo spadá zčásti do období hudebního baroka i klasicismu. V pondělí 11. dubna uvede jeho Requiem solemne c moll a Nešpory v Karlových Varech. Orchestr Musica Florea a sbor Collegium Floreum bude řídit Marek Štryncl. Jako sólisté vystoupí Michaela Šrůmová, Sylva Čmugrová, Čeněk Svoboda a Jaromír Nosek.

Ve čtvrtek 14. a pátek 15. dubna se uskuteční v Janáčkově divadle koncert Filharmonie Brno vedené Aleksandarem Markovićem Pařížská šestka a Mahlerova jednička. Spoluúčinkuje klavírní duo Silver-Garburg. Zazní Milhaudův Vůl na střeše, Poulencův Koncert pro dva klavíry a orchestr d moll a Mahlerova Symfonie č. 1 D dur „Titán“.

Silver-Garburg (zdroj silvergarburg.com)
Silver-Garburg (zdroj silvergarburg.com)

Pardubické hudební jaro připravilo na tento týden hned několik koncertů. Ve čtvrtek 14. dubna v Rytířském sále zámku v Pardubicích, v pátek 15. dubna v Synagoze v Heřmanově Městci a v sobotu 16. dubna v kostele Nejsvětější Trojice v Kameničkách se japonský sólista a komorní hráč Yoshimi Oshima (flétna) spolu s předním českým varhaníkem a hráčem na historické klávesové nástroje Jaroslavem Tůmou (cembalo, fisharmonika) představí ve skladbách osmnáctého až dvacátého století. V neděli 17. dubna se ve Velkém sále Kongresového centra Aldis v Hradci Králové bude konat představení baletního souboru Slovenského národního divadla Carmen ala Gypsy Devils – tanečně-hudebního divadla inspirovaného Bizetovou operou. Spoluúčinkují taneční skupina Credance, orchestr Ciganski Diabli. Autorem choreografie a režie je Ladislav Cmorej.

Severočeské divadlo v Ústí nad Labem připravilo na pátek 15. dubna premiéru tanečního večera složeného z Borodinových Poloveckých tanců a Šeherezády Rimského-Korsakova. Vedle baletního souboru v představení účinkují sólisté a členové sboru operního souboru, žáci Baletního studia a orchestr Severočeského divadla v Ústí nad Labem pod taktovkou Milana Kaňáka. Autory choreografie jsou Michail Fokin a Margarita Plešková, výpravu navrhl Josef Jelínek.

kalendářZaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

V pondělí Pěvecký sbor brněnské Masarykovy univerzity oznámil, že o prvním dubnovém víkendu získal titul absolutního vítěze Grand Prix na mezinárodním festivalu sborů Montreux Choral Festival ve Švýcarsku. Uspěl mezi dvanácti soubory například z Belgie, Maďarska a Číny. Sbor tak potvrdil přední pozici mezi světovými amatérskými soubory, ocenění v Grand Prix získal na mezinárodních soutěžích počtvrté.

Praha
V pondělí zemřel ve věku osmdesáti osmi let režisér, tanečník a pedagog Pavel Šmok. Spoluzaložil Balet Praha, stál v čele baletního souboru v Basileji a po návratu do Československa zformoval Pražský komorní balet. Vychoval desítky vynikajících interpretů a budoucím choreografům se věnoval jako profesor na Akademii múzických umění v Praze. Patřil mezi české nejznámější a nejplodnější choreografy a zásadně ovlivnil české taneční umění druhé poloviny dvacátého století. Zevrubné ohlédnutí za kariérou Pavla Šmoka jsme přinesli zde.

Choreograf Pavel Šmok na zkoušce v Ostravě v roce 1964 – NDM Ostrava (foto František Krasl)
Choreograf Pavel Šmok na zkoušce v Ostravě v roce 1964 – NDM Ostrava (foto František Krasl)

Choreografka, tanečnice a velká popularizátorka současného tance Marie Kinsky se stala rytířkou Řádu umění a literatury. Insignie jí v úterý v Praze předal francouzský velvyslanec Jean-Pierre Asvazadourian. Stejné vyznamenání obdržela týž den také kulturní publicistka Jana Machalická. Vyznamenání vyjadřuje vděk Francie za trvalou podporu a šíření francouzské kultury.

Dva unikátní rukopisy získalo na aukci v Berlíně Národní muzeum. Jeho zástupci vydražili v úterý dosud neznámý dopis Antonína Dvořáka a kvitanci zpěvačky Josefíny Duškové. Za dopis český stát zaplatil 9.500 eur (asi 256.500 korun), za druhý dokument 1.600 eur (asi 43.200 korun). Dopis Antonína Dvořáka rakouskému estetikovi a hudebnímu kritikovi Eduardu Hanslickovi je ze dne 25. října 1882. V kvitanci Josefína Dušková potvrzuje svému mecenáši hraběti Christianu Clam-Gallasovi, že od něj přijala penzi ve výši 250 guldenů. O existenci vydraženého dopisu se doposud nevědělo. Dopis je podle odborníků unikátní nejen kvůli svému pisateli a adresátovi, ale i obsahem.

Antonín Dvořák (zdroj ceskafilharmonie.cz)
Antonín Dvořák (zdroj ceskafilharmonie.cz)

Senátorský návrh o veřejných kulturních institucích, který má usnadnit život zejména regionálním divadlům, horní komora asi schválí do konce dubna. Senátoři ve středu zkrátili o dva týdny lhůtu na projednání předlohy ve výborech. Zákon by měl kulturním organizacím umožnit vícezdrojové financování, dát větší pravomoci jejich ředitelům a umožnit také jiné finanční ohodnocení zaměstnanců než podle tabulkových platů. Instituce by mohly zakládat obchodní společnosti, a tím také zlepšovat své hospodaření. Podle předlohy by měly být rovněž osvobozeny od některých daní a od soudních poplatků. K prosazení obdobného zákona o veřejnoprávní instituci v kultuře, po němž léta volají divadla a galerie, se zavázala i vláda. Ministerstvo kultury jej ale zatím nepředložilo. Senátorskou předlohu navrhlo osm zákonodárců v čele s bývalým ředitelem Jihočeského divadla Jiřím Šestákem.

Šéfdirigent Pietari Inkinen s Pražskými symfoniky v nové sezoně opět odehraje dvanáct koncertů. Jak dále vyplývá z plánů nové sezony, které FOK v minulém týdnu zveřejnil, rezidenčním umělcem zůstává tenorista José Cura, hlavním hostujícím dirigentem Nizozemec Jac van Steen. Orchestr i ve své dvaaosmdesáté koncertní sezoně zařadí do svého repertoáru filmovou hudbu, k níž se před časem navrátil. Pražské symfoniky čekají vedle domácích také koncerty v zahraničí, naplánovány jsou večery s předními tuzemskými i zahraničními umělci v čele se sólistou zahajovacího koncertu sezony houslistou Vadimem Repinem. Podrobně jsme informovali zde.

Vadim Repin (zdroj vadimrepin.com)
Vadim Repin (zdroj vadimrepin.com)

Pražská hudební přehlídka I´Mozart, která bude v metropoli zahájena v neděli 17. dubna, ruší několik avizovaných představení. Důvodem je náhlý pobyt autora projektu a producenta Vladimíra Darjanina v nemocnici a následná rekonvalescence. To znemožnilo jednání se sponzory a partnery, na nichž závisela realizace koncertních a operních představení. Pořadatelé zrušili 18. dubna koncert ruské sopranistky Julie Lezhnevy ve Stavovském divadle, 19. dubna vystoupení americko-venezuelské klavíristky Gabriely Montero s Pražským komorním orchestrem a operu Únos ze serailu, kterou měl 20. dubna uvést soubor mnichovského divadla Staatstheater am Gärtnerplatz.

Regiony
Úterní odvolací soud uložil čtyřletý trest varhanáři Vladimíru Grygarovi, který se podle obžaloby dopustil dotačního podvodu při stavbě varhan pro Filharmonii Hradec Králové. O rok tak zvýšil původní trest královéhradeckého soudu, který Grygara odsoudil v prosinci. Podle předsedy senátu Milana Krejčiříka se Grygar dotačního podvodu dopustil, a tím spáchal škodu velkého rozsahu. Varhanář se hájil tím, že soudní znalci u krajského soudu nevzali v úvahu náročné přípravy a hodnotu samotné práce.

Wolfgang Amadeus Mozart je protagonistou dobového snímku, jehož natáčení začalo minulý týden na zámku Jemniště. Má název Interlude in Prague (Mezihra v Praze) a do poloviny května vznikne v britsko-české koprodukci. Fiktivní příběh je založen na skutečných událostech z Mozartova života odehrávajících se v Praze v roce 1787 a spojených zejména se vznikem opery Don Giovanni.

Ve čtvrtek se zlínskou Filharmonií Bohuslava Martinů vystoupil maďarský trumpetista Gábor Boldoczki, který je považován za nástupce francouzského trumpetisty Maurice Andrého. Trumpetista zahrál Koncert pro trubku a orchestr arménského skladatele Alexandra Arutiuniana z roku 1950 a Symfonii E dur Josefa Suka. Koncert uvedly symfonické obrazy podle ruských pohádek Baba Jaga, Začarované jezero a Kikimora od skladatele Anatolije Ljadova. Orchestr řídil Tomáš Brauner.

Filharmonie Bohuslava Martinů & Tomáš Brauner - Gábor Boldoczki (trubka) - Kongresové centrum Zlín 2016 (zdroj filharmonie-zlin.cz)
Filharmonie Bohuslava Martinů & Tomáš Brauner – Gábor Boldoczki (trubka) – Kongresové centrum Zlín 2016 (zdroj filharmonie-zlin.cz)

kalendářVýročí
16. dubna uplynou dvě desetiletí od úmrtí předního českého tanečníka a choreografa Vlastimila Jílka (narodil se 2. září 1925). Od svých devíti let chodil do baletní školy Ivo Váni Psoty v Brně, který rozpoznal jeho mimořádný talent a již v roce 1940 ho angažoval k baletu Státního divadla Brno. Po uzavření brněnského českého divadla Jílek za nacistické okupace setrval v Brně jako sólista německého divadla (Städtische Bühnen Brünn). Zde vytvořil v choreografiích Dia Lucy své první velké role. Po uzavření všech divadel roku 1944 byl totálně nasazen na práci v letecké továrně. Po osvobození v roce 1945 nastoupil v baletním souboru Divadla 5. května vedeném Ninou Jirsíkovou, ale už po dvou měsících přešel do Národního divadla, kde setrval až do svého odchodu do důchodu roku 1978, počátkem padesátých let působil jako jeho šéf. Mezi jeho choreografiemi je například Prokofjevova Popelka či Nedbalův balet Z pohádky do pohádky, vytvořil také desítky choreografií k operním inscenacím.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat