Týden s hudbou

Jaký bude nový hudební program příštího týdne od 4. do 10. března 2019? Osvětlíme vám, co připravuje Collegium 1704 s Václavem Luksem, Collegium Marianum, Český spolek pro komorní hudbu, Radek Baborák či Filharmonie Brno. Dozvíte se o premiérách Divadla J. K. Tyla v Plzni i Divadla F. X. Šaldy v Liberci, anebo novinky z královéhradecké Filharmonie, Severočeské filharmonie i rádia Classic Praha.
Collegium 1704 (foto Petra Hajská)

Zahraničí
Český národní symfonický orchestr se tento týden vrací ze svého turné po USA. Svůj poslední koncert tohoto turné odehraje v úterý 5. března 2019 v Notre Damu v DeBartolo Performing Arts Center.

Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse se v sobotu 9. března 2019 (19:30 hodin) chystá vystoupit v Budapešti v Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem. Zazní zde Händelovo oratorium Izrael v Egyptě. Jako sólisté se představí sopranistky Hannah Morrison a Helena Hozová, altista Benno Schachtner, tenorista Krystian Adam a basisté Tomáš Král s Jaromírem Noskem.

Jana Semerádová, Martina Bernášková, Collegium Marianum (foto Petra Hajská)

Praha
Renomovaný pražský soubor Collegium Marianum v úterý 5. března zahájí jarní řadu 19. koncertního cyklu Barokní podvečery. Název letošního ročníku STRAVAGANZA napovídá, že tentokrát uslyšíme skladby výstřední, experimentální, fantaskní nebo programní. Známé i dosud málo uváděné hudební skvosty minulosti zazní ve špičkové interpretaci na dobové nástroje, pečlivě vybrané skladby opět rozezní unikátní historické sály. Úvodní koncert jarní řady se koná 5. března (19:00 hodin) v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě. Společným motivem většiny skladeb je oslava nejrůznějších požitků a zálib, například v popíjení v 18. století dosud vzácné a málo rozšířené kávy.

Český spolek pro komorní hudbu plánuje na středu 6. března 2019 v Sukově síni Rudolfina koncert, na němž zazní Šostakovičův Klavírní kvintet g moll op. 57 a Schumannův Klavírní kvintet Es dur op. 44. Začátek koncertu je stanoven na 17:30 hodin. Účinkují Jindřich Pazdera (1. housle), Eva Krestová (2. housle), Kristina Fialová (viola), Petr Nouzovský (violoncello) a Martin Kasík (klavír).

Koncerty Beethoven & Bruckner 6. a 7. března byly zrušeny. Důvodem je stále uzavření Smetanovy síně Obecního domu, kde probíhá oprava porušeného stropního štuku. Ta potrvá do 17. března 2019. Koncert pro rodiny s dětmi Orchestr na dotek se uskuteční v plánovaném termínu 9. března 2019 (v 11:00 hodin), jen dojde k jeho přesunutí do Divadla Hybernia. Tentokrát posluchače čeká Jaro.

Dvořákova síň Rudolfina se v neděli 10. března 2019 v 19:30 hodin zaplní tóny skladeb z děl Rosettiho, Czernyho a Hüblera. Na programu však nebude chybět také předehra Bartholdyho Snu noci svatojánské. Dirigentského úkolu se zhostí Radek Baborák, který bude současně hrát i na lesní roh. Dalšími účinkujícími jsou hornisté Kateřina Javůrková, Benjamin Goldscheider a Mikuláš Koska.

Alexander Liebreich (zdroj SOČR / foto Petr Horník)

Brno
Koncert pod názvem Smrt a vykoupení čeká publikum v Sále Stadion Kulturního centra Babylon ve čtvrtek 7. a v pátek 8. března 2019 (19:00 hodin). Program je složen z posledního dokončeného díla Johannese Brahmse Vyzvání k tanci op. 65, orchestrálního aranžmá hamburského rodáka (stejně jako Brahms) Detleva Glanerta Čtyři preludia a Vážné zpěvy op. 121, předehry z Wagnerovy přelomové opery Tristan a Isolda a symfonické básně Smrt a vykoupení Richarda Strausse. To vše pod taktovkou v Brně již pravidelně účinkujícího Alexandra Liebreicha v podání Filharmonie Brno. Sólový part zastane renomovaný chorvatský basbarytonista Krešimir Stražanac.

Plzeň
Divadlo J. K. Tyla uvádí premiéru Mozartovy opery Idomeneo v italském originále s českými a německými titulky. Uskuteční se v sobotu 9. března 2019 (v 19:00 hodin) ve Velkém divadle. Hudebního nastudování se ujal Norbert Baxa a režie byla svěřena významné německé režisérce Arile Siegert, která bude v Čechách pracovat vůbec poprvé. V titulní roli Idomenea se představí Philippe Castagner.

Liberec
Šaldovo divadlo se v pátek 8. března 2019 (19:00 hodin) stane dějištěm premiéry Verdiho opery Il trovatore. Hudební nastudování má na svědomí Martin Doubravský a režie se ujal Peter Gábor. Příběh o trubadúrovi Manricovi, krásné Leonoře a cikánce Azuceně patří společně s Rigolettem a La traviatou k trojici oper, které přivedly italského skladatele Giuseppe Verdiho do silného, nesmazatelného povědomí dějin operního umění.

Hradec Králové
Ve středu 6. března 2019 (19:30 hodin) zažijete v Sálu Filharmonie Hradec Králové živý orchestrální doprovod Filharmonie Hradec Králové k promítanému filmu Příběh o Zorrovi natočenému v roce 1920. Za dirigentský pult se postaví Robert Israel.

Teplice
Severočeská filharmonie Teplice pod vedením Ronalda Zollmana se představí ve čtvrtek 7. března 2019 (19:00 hodin) v Koncertním sálu Domu kultury Teplice. Program je sestaven z předehry Wagnerovy opery Tristan a Isolda, Straussova Koncertu pro lesní roh č. 2 Es dur a Mozartovy Symfonie č. 41 C dur, KV 551 „Jupiter“.

Lucie Horsch (archiv OP)

Rádio Classic Praha
Pravidelná Hudební novinka na Classic Praha tentokrát představí mladou hráčku na zobcovou flétnu, skvělou holandskou flétnistku Lucii Horsch. Ta patří mezi zářivé talenty své generace a hudebnímu světu představuje už své druhé album. Tentokrát ho nazvala Baroque Journey na natočila na něj hudbu Bacha, Händla nebo Smartiniho. Na desce ji doprovází orchestr Academy of Ancient Music. Lucie Horsch koncertuje už od svých patnácti let a své aktuální album vydává u společnosti Decca. Ukázka z ní zazní na Classic Praha v pondělí 25. února v 10:00 hodin.

Poloviční Skot, pobývající dlouho na pařížském Montmartru, odkud se jeho život v určitou chvíli prolnul s osudem opony pražského Národního divadla. Stejně absurdní jako tato věta se v mnohém jeví pouť, po níž se tímto světem ubíral koncem 19. a počátkem 20. století Erik Satie. Skladatel a klavírista. Tvůrce uzavřený do svého světa, který se řídil zásadou, že „s klávesami je to jako s penězi, potěšení z nich má jenom ten, kdo se jich dotýká“. Ale zároveň autor skladeb, jimiž v mnohém předběhl svoji dobu. Vždyť inspiroval nejen impresionisty Clauda Debussyho či Maurice Ravela, s nimiž se osobně stýkal. Náklonnost k hudebním experimentům sdílel Erik Satie například s Dariem Milhaudem. Hold mu počátkem minulého století ostatně vzdala celá Pařížská šestka v čele s Honeggerem či Poulencem. Poté volně ovlivnil Arnolda Schönberga v jeho dvanáctitónové hudbě. A pak – až v 60. letech – dokonce americké minimalisty. Zaujalo je, že jedno ze svých děl pro balet, nazvané Přehlídka, odvážně obohatil kvílením sirény či klapáním psacího stroje. Věřil totiž, že „všechny zvuky tohoto světa se mohou za určitých okolností a v jistých souvislostech stát hudbou“.
Více prozradí o jeho osudech na Classic Praha Jiří Vejvoda v dalším dílu pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 4. března v 19:00 hodin.

Jaroslav Kyzlink (foto Ilona Sochorová)

Do dalšího dílu pořadu Hudba v miléniu si Marek Šulc pozval hudebního ředitele Opery Národního divadla a dirigenta Jaroslava Kyzlinka. Jaroslav Kyzlink pochází z Brna, kde vystudoval dirigování sboru a orchestru na Janáčkově akademii múzických umění. Od roku 1992 působí v brněnské opeře: nejprve jako sbormistr, od roku 1996 jako dirigent, v letech 2001-2003 jako šéfdirigent a umělecký šéf. Se souborem Janáčkovy opery nastudoval celou řadu inscenací, pro Mezinárodní festival Janáček Brno připravil světovou premiéru původní verze Janáčkovy opery Výlet pana Broučka do Měsíce (2010). Brněnský soubor řídil na festivalech doma i v zahraničí včetně Japonska (2001, 2003). V roce 2003 navázal spolupráci s Operou Slovenského národního divadla, v letech 2004-2006 byl jejím šéfdirigentem. V roce 2008 nastudoval Gluckovu operu Orfeo ed Euridice pro Slovenské národní divadlo v Bratislavě a Teatr Wielki ve Varšavě. V roce 2010 dirigoval první uvedení opery Ericha Wolfganga Korngolda Mrtvé město v Dánské národní opeře v Kodani a nastudováním Smetanovy Hubičky se vrátil na operní festival v irském Wexfordu. V roce 2011 nastudoval Dvořákovu Rusalku v Bonnu a v New National Theatre Tokyo. V roce 2012 připravil nové inscenace Rusalky pro Národní divadlo Brno a Janáčkovy Její pastorkyně pro Slovenské národní divadlo. V roce 2013 nastudoval Verdiho opery Sicilské nešpory pro Národní divadlo Brno a Don Carlos pro Národní divadlo v Praze, kde v sezoně 2012/2013 působil jako šéfdirigent Opery Národního divadla. Na podzim 2013 se vrátil do Dánské národní opery k nastudování prvního provedení Janáčkovy Káti Kabanové v Dánsku a v roce 2014 do New National Theatre Tokyo, kde připravil Korngoldovo Mrtvé město. V roce 2015 nastudoval v Národním divadle Mozartovu Kouzelnou flétnu, v roce 2016 Martinů Juliette (Snář), v roce 2017 Berliozovo Faustovo prokletí a Verdiho Maškarní ples. Spolupracuje s mnoha symfonickými orchestry a je zván jako porotce dirigentských a pěveckých soutěží. Od roku 2006 jako pedagog externě spolupracuje s Hudební fakultou Vysoké školy múzických umění v Bratislavě. Od sezony 2014/2015 je šéfdirigentem Slovinského národního divadla v Lublani. Od září 2016 je hudebním ředitelem Opery Národního divadla v Praze. Premiéra pořadu bude na Classic Praha v úterý 5. března v 19:00 hodin.

Dalším hostem Ivana Dlaska v pořadu Z archivu osobností je varhanice a skladatelka Katta (Kateřina Chroboková), čerstvá držitelka ceny Classic Prague Awards 2018 v kategorii Crossover. Katta otevírá svou hudbou nové světy; ať už v kostele na tradičních chrámových varhanách, tak i mimo něj, na unikátním bílém nástroji, vytvořeném jí na míru. Její bílé varhany jsou elegantní a minimalistické, přičemž Katta je nepřehlédnutelná: bosonohá varhanice, andělsky éterická i zemitě živelná. Její autorské skladby, ať už sólové či orchestrální stejně jako její sytý, vroucí hlas, přitahují pozornost. Svou interpretací si Katta získává posluchače mimo rámec tradiční klasické hudby. Její koncerty jsou nabité energií a vzrušením. Před publikum předstupuje umělkyně, která je svá až do morku kostí. Když na jaře 2016 vyšlo její průlomové album Organ Works „Veni Sancte Spiritus“, jako by se před námi otevřely dveře do hudby v srdci této umělkyně. Spolu se skladbami Bacha, Pärta či Messiaena nabízí toto album poprvé i její vlastní skladby, znějící jakoby ani nebyly z tohoto světa. Jako klasická varhanice a cembalistka na sebe Katta v mezinárodním měřítku upozornila při koncertech s orchestry jako Anima Eterna (s dirigentem Josem van Immerseelem), Zurich Chamber Orchestra (pod taktovkou Sira Rogera Norringtona) anebo s Royal Flemish Philharmonic, Symfonickým orchestrem hl. města Praha FOK či Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. Vystoupila ovšem také na evropských multižánrových festivalech, například v rámci festivalu Struny podzimu (s americkým varhaníkem Cameronem Carpenterem). O své tvorbě, ale i oblíbené hudbě prozradí více Ivanu Dlaskovi v dalším díle pořadu Z archivu osobností, který má premiéru ve čtvrtek 7. března v 19:00 hodin.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat