Týden s hudbou (3)
Co přinese tento týden
V pondělí zahájí osmatřicátý ročník mezinárodního festivalu Janáčkův máj česká premiéra symfonie Poema Arama Chačaturjana. Zahajovací koncert se uskuteční v netradičním sále bývalého plynojemu Gong v Dolní oblasti Vítkovice.V Praze pokračuje festival Pražské jaro. V aule Národního technického muzea, kde se vystavují historické automobily, letadla i lokomotivy, vystoupí Schola Gregoriana Pragensis. Uznávaný soubor pod vedením Davida Ebena se specializuje na gregoriánský chorál a středověkou duchovní hudbu, v netradičním koncertu se vrátí k samotným hudebním kořenům, bez kterých by další hudební slohy jen těžko vznikaly.
V úterý představí na tiskové konferenci program 45. koncertní sezony Komorní filharmonie Pardubice, program nastíní novinářům v Praze i pořadatelé Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov. Na Pražském jaru se odehraje v Anežském klášteře společný koncert Stamicova kvarteta a Pražského dechového kvinteta. S Mahlerovým komorním orchestrem vystoupí v rámci Pražského jara německý klavírista Alexander Lonquich. V Rudolfinu tak zastoupí norského pianistu Leifa Ove Andsnese, který festivalu nečekaně odřekl kvůli předčasnému narození dvojčat. Podle pořadatelů chce umělec být nablízku své rodině. Program zazní beze změn, jelikož však Andsnes už od loňska pořizuje v Rudolfinu nahrávku originální série Beethovenových klavírních koncertů, je velice pravděpodobné, že pražské publikum uslyší Klavírní koncerty č. 2. a 4 ještě jednou v Andsnesově podání třeba v příštím roce.
Ve středu orchestr BERG uvede v kostele Nejsvětějšího Salvátora koncert Písně písní, inspirovaný textem biblických písní. Ve světové premiéře zazní prostorová kompozice Slavomíra Hořínky Umírám láskou, která vychází z nového českého přebásnění Písně písní Danielem Rausem. Odpoledne bude na Novoměstské radnici slavnostně odhalena pamětní deska houslisty Josefa Suka. V následujících dnech bude pamětní deska instalována na dům na Karlově náměstí, ve kterém žil v letech 1962 až 2011.Ve čtvrtek v rámci Pražského jara poprvé uvede Národní divadlo v koncertním provedení Stravinského operu Persefona. Dílo zazní v budově Státní opery Praha. V Anežském klášteře vystoupí cembalistka Alexandra Něpomnjaščaja. V Poctě Benu Blachutovi vystoupí v Rudolfinu pěvci Aleš Briscein a Lenka Máčiková, doprovodí je Pražská komorní filharmonie. Obecní dům bude naopak patřit Tokijskému metropolitnímu symfonickému orchestru na Pražském jaru, který bude řídit Kazuhiro Koizumi, vítěz Karajanovy dirigentské soutěže v roce 1973.
Páteční Rudolfinum ozdobí na Pražském jaru klavírní recitál uznávaného britského pianisty maďarského původu Andráse Schiffa. Pro pražský koncert přiveze program poskládaný z tvorby Mendelssohna-Bartholdyho a Roberta Schumanna.
V sobotu se bude ve Třech Studních na Vysočině pořádat tradiční slavnost Otvírání studánek, letos oslaví jubilejní 20. ročník. Kantátu Bohuslava Martinů Otvírání studánek přednese pěvecký sbor Zvoneček a pěvecké sdružení Campanula. Pražské jaro bude mimo jiné hostit mladého a úspěšného kytaristu Miloše Karadagliće, recitál, v němž bude mít českou premiéru, se uskuteční v Rudolfinu. Smetanovu síň Obecního domu poctí svou návštěvou slavná německá sopranistka Angela Denoke. Na festival zavítá, aby přednesla výběr z díla Richarda Wagnera k jeho 200. výročí narození. Významná představitelka velkých wagnerovských rolí je uznávaná i v interpretaci Janáčkovy tvorby. Doprovodí ji Pražští symfonikové.
Neděle zakončí tento týden na Pražském jaru s oblíbeným americkým pianistou Garrickem Ohlssonem, který mimo jiné v Rudolfinu provede ve světové premiéře skladbu Čtyři věty od Ľubice Čekovské, která ji pro něj zkomponovala.Uničov na Olomoucku čeká od 24. do 26. května celostátní přehlídka dětských pěveckých sborů. Ve čtyřech koncertech se představí 17 vybraných sborů a jeden hostující. Do krajských postupových přehlídek se letos přihlásilo 181 sborů s více než pěti tisíci dětmi.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Praha
Pondělí v Praze začalo repeticí zahajovacího koncertu festivalu Pražské jaro, který letos patřil Filharmonickému orchestru francouzského rozhlasu. Oba už dlouho vyprodané koncerty, které jsou vždy i vyhledávanou společenskou událostí, řídil ve Smetanově síni Obecního domu kanadský dirigent Peter Oundjian.Jednalo se o první případ v dějinách festivalu, kdy úvodní Má vlast zazněla v podání francouzského tělesa. Ostře sledovanou hudební událost hodnotily hudební kritiky převážně velmi pozitivně:
Například hudební kritik Ondřej Šupka na našem serveru Opera Plus uvedl, že letošní pražskojarní provedení Mé vlasti se může považovat za důstojné zahájení festivalu. „Jednalo se o provedení, které sice nepřineslo nové, objevné pohledy na partituru, ale kvalitou interpretace snese vysoká měřítka,” napsal. Pro dirigenta to zřejmě podle něj nebude poslední setkání se Smetanovou tvorbou. V Lidových novinách ohodnotil hudební publicista Jindřich Bálek dirigenta Oundjiana, podle něj vedl skladbu sebevědomě a naprosto čitelně. Ocenil také nadhled a jistotu, s jakou tato skladba na zahajovacím koncertu zazněla. „Orchestr neztrácel barvu ani v nejsilnějších dynamikách a náročná žesťová sóla zněla měkce a výrazně. Provedení se neslo v mírnějších tempech a všechno na sebe plynule navazovalo,” míní Bálek. Podle muzikologa Petra Vebera, který svou recenzi publikoval v Hospodářských novinách, zahrál orchestr Francouzského rozhlasu Mou vlast se samozřejmostí, která se v globalizovaném světě týká jak hudby, tak třeba komunikace v angličtině. Představa, že by snad měl být tradicemi zatížený úvodní večer festivalu svěřen jen těm z cizinců, kteří už projevili dostatečně nadprůměrnou znalost české hudby, není podle Vebera vůbec ve hře. A to i přesto, že některé symfonické básně vyzněly trochu jinak, než jak u nich tón udávají zažité představy o české interpretaci, poznamenal Veber.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]