Týden s hudbou (3)

Co přinese tento týden 
V pondělí zahájí osmatřicátý ročník mezinárodního festivalu Janáčkův máj česká premiéra symfonie Poema Arama Chačaturjana. Zahajovací koncert se uskuteční v netradičním sále bývalého plynojemu Gong v Dolní oblasti Vítkovice.V Praze pokračuje festival Pražské jaro. V aule Národního technického muzea, kde se vystavují historické automobily, letadla i lokomotivy, vystoupí Schola Gregoriana Pragensis. Uznávaný soubor pod vedením Davida Ebena se specializuje na gregoriánský chorál a středověkou duchovní hudbu, v netradičním koncertu se vrátí k samotným hudebním kořenům, bez kterých by další hudební slohy jen těžko vznikaly.

V úterý představí na tiskové konferenci program 45. koncertní sezony Komorní filharmonie Pardubice, program nastíní novinářům v Praze i pořadatelé Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov. Na Pražském jaru se odehraje v Anežském klášteře společný koncert Stamicova kvarteta a Pražského dechového kvinteta. S Mahlerovým komorním orchestrem vystoupí v rámci Pražského jara německý klavírista Alexander Lonquich. V Rudolfinu tak zastoupí norského pianistu Leifa Ove Andsnese, který festivalu nečekaně odřekl kvůli předčasnému narození dvojčat. Podle pořadatelů chce umělec být nablízku své rodině. Program zazní beze změn, jelikož však Andsnes už od loňska pořizuje v Rudolfinu nahrávku originální série Beethovenových klavírních koncertů, je velice pravděpodobné, že pražské publikum uslyší Klavírní koncerty č. 2. a 4 ještě jednou v Andsnesově podání třeba v příštím roce.

Ve středu orchestr BERG uvede v kostele Nejsvětějšího Salvátora koncert Písně písní, inspirovaný textem biblických písní. Ve světové premiéře zazní prostorová kompozice Slavomíra Hořínky Umírám láskou, která vychází z nového českého přebásnění Písně písní Danielem Rausem. Odpoledne bude na Novoměstské radnici slavnostně odhalena pamětní deska houslisty Josefa Suka. V následujících dnech bude pamětní deska instalována na dům na Karlově náměstí, ve kterém žil v letech 1962 až 2011.Ve čtvrtek v rámci Pražského jara poprvé uvede Národní divadlo v koncertním provedení Stravinského operu Persefona. Dílo zazní v budově Státní opery Praha. V Anežském klášteře vystoupí cembalistka Alexandra Něpomnjaščaja. V Poctě Benu Blachutovi vystoupí v Rudolfinu pěvci Aleš Briscein a Lenka Máčiková, doprovodí je Pražská komorní filharmonie. Obecní dům bude naopak patřit Tokijskému metropolitnímu symfonickému orchestru na Pražském jaru, který bude řídit Kazuhiro Koizumi, vítěz Karajanovy dirigentské soutěže v roce 1973.

Páteční Rudolfinum ozdobí na Pražském jaru klavírní recitál uznávaného britského pianisty maďarského původu Andráse Schiffa. Pro pražský koncert přiveze program poskládaný z tvorby Mendelssohna-Bartholdyho a Roberta Schumanna.

V sobotu se bude ve Třech Studních na Vysočině pořádat tradiční slavnost Otvírání studánek, letos oslaví jubilejní 20. ročník. Kantátu Bohuslava Martinů Otvírání studánek přednese pěvecký sbor Zvoneček a pěvecké sdružení Campanula. Pražské jaro bude mimo jiné hostit mladého a úspěšného kytaristu Miloše Karadagliće, recitál, v němž bude mít českou premiéru, se uskuteční v Rudolfinu. Smetanovu síň Obecního domu poctí svou návštěvou slavná německá sopranistka Angela Denoke. Na festival zavítá, aby přednesla výběr z díla Richarda Wagnera k jeho 200. výročí narození. Významná představitelka velkých wagnerovských rolí je uznávaná i v interpretaci Janáčkovy tvorby. Doprovodí ji Pražští symfonikové.

Neděle zakončí tento týden na Pražském jaru s oblíbeným americkým pianistou Garrickem Ohlssonem, který mimo jiné v Rudolfinu provede ve světové premiéře skladbu Čtyři věty od Ľubice Čekovské, která ji pro něj zkomponovala.Uničov na Olomoucku čeká  od 24. do 26. května celostátní přehlídka dětských pěveckých sborů. Ve čtyřech koncertech se představí 17 vybraných sborů a jeden hostující. Do krajských postupových přehlídek se letos přihlásilo 181 sborů s více než pěti tisíci dětmi.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Praha
Pondělí v Praze začalo repeticí zahajovacího koncertu festivalu Pražské jaro, který letos patřil Filharmonickému orchestru francouzského rozhlasu. Oba už dlouho vyprodané koncerty, které jsou vždy i vyhledávanou společenskou událostí, řídil ve Smetanově síni Obecního domu kanadský dirigent Peter Oundjian.Jednalo se o první případ v dějinách festivalu, kdy úvodní Má vlast zazněla v podání francouzského tělesa. Ostře sledovanou hudební událost hodnotily hudební kritiky převážně velmi pozitivně:

Například hudební kritik Ondřej Šupka na našem serveru Opera Plus uvedl, že letošní pražskojarní provedení Mé vlasti se může považovat za důstojné zahájení festivalu. „Jednalo se o provedení, které sice nepřineslo nové, objevné pohledy na partituru, ale kvalitou interpretace snese vysoká měřítka,” napsal. Pro dirigenta to zřejmě podle něj nebude poslední setkání se Smetanovou tvorbou. V Lidových novinách ohodnotil hudební publicista Jindřich Bálek dirigenta Oundjiana, podle něj vedl skladbu sebevědomě a naprosto čitelně. Ocenil také nadhled a jistotu, s jakou tato skladba na zahajovacím koncertu zazněla. „Orchestr neztrácel barvu ani v nejsilnějších dynamikách a náročná žesťová sóla zněla měkce a výrazně. Provedení se neslo v mírnějších tempech a všechno na sebe plynule navazovalo,” míní Bálek. Podle muzikologa Petra Vebera, který svou recenzi publikoval v Hospodářských novinách, zahrál orchestr Francouzského rozhlasu Mou vlast se samozřejmostí, která se v globalizovaném světě týká jak hudby, tak třeba komunikace v angličtině. Představa, že by snad měl být tradicemi zatížený úvodní večer festivalu svěřen jen těm z cizinců, kteří už projevili dostatečně nadprůměrnou znalost české hudby, není podle Vebera vůbec ve hře. A to i přesto, že některé symfonické básně vyzněly trochu jinak, než jak u nich tón udávají zažité představy o české interpretaci, poznamenal Veber.

Filharmonický orchestr francouzského rozhlasu účinkoval na Pražském jaru ještě potřetí, a to v úterý 14. května. Ve Dvořákově síni Rudolfina mimo jiné přednesl českou premiéru skladby Vábení od Kryštofa Mařatky. K prvním dnům festivalu Pražské jaro tradičně patří i mezinárodní interpretační soutěž, na niž se sjíždí z celého světa mladá hudební generace. Letošní 65. ročník se věnoval lesnímu rohu a varhanám. Ve svém oboru ho vyhrála jednadvacetiletá hornistka a členka Pražská komorní filharmonie Kateřina Javůrková.V oboru varhany zvítězil o rok starší polský varhaník Karol Mossakowski. Do soutěže se v obou oborech přihlásilo celkem 134 účastníků z 28 států.  Druhou cenu v oboru lesní roh získal Matthieu Romand z Francie a třetí Rus Maxim Semenov. Druhou nejlepší varhanicí byla Johanna Soller z Německa a o třetí místo se podělili Mari Ohki z Japonska a Pavel Svoboda. Laureáti si převzali ceny ve středu na Staroměstské radnici.

Středa na Pražském jaru přinesla dvě naprosto odlišné události, jednu mediálně propagovanou s americkým hercem Johnem Malkovichem a druhou, trochu v ústraní, o to však víc umělecky hodnotnou – s houslistou Josefem Špačkem. Mladý houslista na sebe v poslední době strhával pozornost zejména díky své funkci koncertního mistra u České filharmonie i svou účastí ve finále prestižní belgické Soutěže královny Alžběty. Na programu ve Dvořákově síni Rudolfina zazněla například Mozartova Sonáta e moll, Rogersonova Ukolébavka či Prokofjevova Sonáta pro sólové housle D dur. Špaček podal strhující výkon, který vtipně vyvrcholil ve chvíli, když si v jednom z několika přídavků vyměnil místo s klavíristou Miroslavem Sekerou. Od nadšených posluchačů si vysloužili dvojité ovace vstoje.

Oproti tomu představení s hercem Malkovichem v Divadle Karlín nabídlo zpěvohru The Giacomo Variations, v níž hollywoodská hvězda ztvárnila stárnoucího milovníka žen. V komorním díle na text Michaela Sturmingera se v činoherních i pěveckých vstupech představil s litevskou herečkou Ingeborg Dapkunaité v roli Elisy. Za doprovodu orchestru Vídeňské akademie pod vedením rakouského dirigenta Martina Haselböcka dále zazpívali sopranistka Sophie Klussmann a barytonista Florian Boesch. Ačkoli od publika sklidili dlouhý potlesk, kritiky na provedení reagovaly rozpačitě. Například Věra Drápelová v MF Dnes uvedla, že pokud chce někdo „zažít Malkoviche ve špičkovém uměleckém díle na příbuzné téma, ať si pustí film Nebezpečné známosti“. The Giacomo Variations těží podle Drápelové z komerčně atraktivní tváře filmové hvězdy podobně jako představení Pekelná komedie, které Pražské jaro uvedlo před dvěma lety. „Zatímco však Pekelná komedie se aspoň snažila zpracovat neobvyklý námět, život masového vraha Jacka Unterwegera, nynější projekt vlastně nic nového či zásadního nepřináší,” poznamenala hudební publicistka.Ve čtvrtek se v české premiéře představil v Obecním domě žilinský rodák, kontrabasista Roman Patkoló, jehož houslistka Anne-Sophie Mutterová označila za „Paganiniho kontrabasu”. Doprovodila jej Česká filharmonie pod taktovkou Tomáše Netopila v Divertimentu concertante pro kontrabas a orchestr od Nina Roty. Zazněla také Mozartova Symfonie D dur zvaná Haffnerova a Coplandova Třetí symfonie.

V pátek zavítal na Pražské jaro po dlouhých 43 letech legendární americký dirigent Lorin Maazel, který dirigoval Mnichovskou filharmonii, jejímž je hudebním ředitelem. Sólistkou koncertu se stala úspěšná nizozemská houslistka Janine Jansenová, která s velkým ohlasem přednesla Prokofjevův Druhý houslový koncert. A publikum se od ní dočkalo i přídavku Sarabandy z Bachovy Partity č. 2. Mnichovští filharmonici, kteří letos slaví 120. výročí od založení, zavítali na festival po třiadvaceti letech. Pro festivalový koncert nastudovali také výběr z orchestrálních suit z hudby k Prokofjevově baletu Romeo a Julie a Brahmsovu Druhou symfonii, kterou na závěr osvěžili předehrou ke Glinkově opeře Ruslan a Ludmila. Maazela i filharmoniky ocenilo publikum ve Smetanově síni Obecního domu několikanásobným potleskem, který nakonec vyústil v ovace vstoje.

Sobotní večer patřil na Pražském jaru nejprve oslavě 90. výročí českého rozhlasového vysílání, které bylo v režii Symfonického orchestru Českého rozhlasu. V pražském Rudolfinu pod vedením dirigenta Ondreje Lenárda zazněly skladby od Bedřicha Smetany, Jana Klusáka a Hectora Berlioze. Sólistou ve Fantazii pro klavír Jaroslava Ježka byl Igor Ardašev. V noci se poté uskutečnilo první nokturno s pěvkyní Soňou Červenou a pianistou Karlem Košárkem. Ve vyprodaném Divadle Na zábradlí představili mimo jiné i melodram Píseň o lásce a smrti korneta Kryštofa Rilka od Viktora Ullmanna, jednoho z výrazných terezínských autorů. Sobotní večer přinesl ale i další hudební událost, která nebyla součástí Pražského jara. Ve vyprodané pražské O2 areně vystoupil na megakoncertu s názvem Sen noci májové nevidomý italský tenorista Andrea Bocelli a sklidil za klasický i popový repertoár několikaminutové ovace vstoje. Tak jako při jeho posledním koncertu v Praze před osmi lety doprovázel pěvce Český národní symfonický orchestr pod taktovkou Marcella Roty. Pořadatelé tvrdí, že koncert navštívilo 10 000 lidí.
Regiony
Páternoster a ostravská radnice
se v úterý v Ostravě staly neobvyklým středem pozornosti. V rámci Evropských operních dnů se zde pořádal Happening Opera. Dvanáct pěvců z ostravského operního souboru, kteří vystupovali bez kostýmů v normálních šatech, si udělalo z výtahu operní orloj a zazpívalo zde árie z Prodané nevěsty, Nabucca a dalších slavných oper. Vždy v celou hodinu nastupovali do kabin páternosteru jednotlivě nebo po dvojicích a zpívali několik minut. Akce měla velký úspěch a lákala pozornost úředníků i kolemjdoucích, někteří se s nimi i svezli.

Ve čtvrtek začal v Jihlavě 12. ročník mezinárodního hudebního festivalu Hudba tisíců, který se tradičně zaměřuje na na Mahlerovu tvorbu. Český národní symfonický orchestr přednesl výběr z písní Gustava Mahlera z cyklu Chlapcův kouzelný roh a Symfonie č. 8 G dur Antonína Dvořáka. Sóla patřila mezzosopranistce Kateřině Hebelkové. Orchestr řídil dirigent Libor Pešek, který se letos dožije osmdesáti let. Pořadatelé lákají na bohatý program, zejména pak na koncert vítězů a laureátů pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech, které bude doprovázet Severočeská filharmonie Teplice s dirigentem Alfonsem Scaranem.

Mezinárodní festival Sborové slavnosti v Hradci Králové představil svůj program. Mezi 13. až 19. červnem se na něj sjede sedm pěveckých sborů a na závěrečním galakoncertu se představí přes 300 zpěváků. Ze zahraničních hostů zavítají například jeden z nejlepších evropských sborů Sofia Vokalensemble ze Švédska nebo britský vokální soubor Convivium Singers. Koncerty se budou pořádat v Hradci Králové a okolí.

Rozšířit chce svůj žánrový záběr Mezinárodní hudební festival Kutná Hora, letos propojí vážnou hudbu s rockem. Snad největším lákadlem bude Atom Heart Mother, jedna z nejprogresivnějších skladeb Pink Floyd ze stejnojmenného alba této populární britské skupiny z roku 1970. Veřejně by měla podle pořadatelů zaznít tato skladba v Česku vůbec poprvé.  Šestý ročník přehlídky se koná od 8. do 15. června.

Program představili i pořadatelé Klášterních hudebních slavností, které čeká sedmý ročník. Uskuteční se od 16. června do 14. července a nabídne deset koncertů v osmi městech a obcích převážně Olomouckého, ale také Pardubického a Moravskoslezského kraje. Patronkou bude houslistka Gabriela Demeterová.
Výročí
Kytarista, cestovatel a jachtař Lubomír Brabec
slaví v úterý 21. května 60. narozeniny. Kromě neustávající koncertní činnosti se věnuje i své cestovatelské zálibě, mimo jiné jako první hudebník na světě uskutečnil v roce 1997 koncert na Antarktidě.

Dvousté výročí od narození si hudební svět připomíná 22. května, kdy se narodil německý hudební skladatel a představitel hudebního romantismu, Richard Wagner.Saxofonista, klarinetista a dirigent Felix Slováček oslaví ve čtvrtek 23. května 70. narozeniny.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat