Týden s hudbou (55)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Co přinese tento týden Pražský filharmonický sbor i letos pokračuje se svými edukativními koncerty pro žáky základních škol. Ten příští se uskuteční …

Praha
V pondělí 12. května zahájila 69. ročník festivalu Pražské jaro Česká filharmonie s šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem. Ve zcela zaplněné Smetanově síni Obecního domu tradičně zazněl cyklus symfonických básní Má vlast Bedřicha Smetany. Erbovní skladba Pražského jara a klasické dílo české hudby provází jeho úvod již po desetiletí. Koncert se opakoval v úterý a ve středu, byl zároveň poctou legendárnímu dirigentovi a zakladateli festivalu Rafaelu Kubelíkovi, od jehož výročí narození letos uplyne sto let. Největší hudební festival klasické hudby potrvá do 3. června. Po mnoha letech ale nebyl na koncertu přítomen prezident republiky.Čeští filharmonici s Bělohlávkem podle muzikologa Petra Vebera z Českého rozhlasu bezpečně prokázali, že cyklus symfonických básní českého klasika je v kontextu světové hudby neopakovatelným dílem, ale také jedinečnou tuzemskou ikonou – krásnou, důvěrně známou skladbou, která souzní s národním a snad i občanským cítěním. „Kubelík a Bělohlávek nemají jako dirigenti mnoho společného, oba ovšem dosáhli velkého mezinárodního respektu. Každý však v jiné situaci: Kubelík v emigraci, jako dlouholetý šéf v Mnichově. … Také Mou vlast předkládá Bělohlávek jinak než Kubelík. Nezdůrazňuje tolik vlastenecké emoce, ale nachází v partituře romantismus jemnějších odstínů. Spíše než velkolepost a citovou vznícenost hledá dokonalost a detaily. Smetanovu skladbu podrobně zná, ale nemůže do ní promítat bolest odloučení, obžalobu těch, kdo uvrhli jeho národ do nesvobody, ani naději – emoce, které tak dlouho patřily ke Kubelíkovu životu a které našly v roce 1990 vděčné rozuzlení,“ napsal Veber v recenzi v Hospodářských novinách. S filharmoniky Bělohlávek podle něj potěšil prostým, nevyhrocovaným pojetím díla, krásnými pomalými tempy a jemností na místech, která to potřebují, důslednou a bohatou proměnlivostí hudby i postupným gradováním šesti básní k hudebnímu a ideovému vrcholu v Blaníku.

Hudební kritička Věra Drápelová z MF Dnes ještě před zahájením festivalu připomněla, že letošní zahájení vyvolává neobyčejnou pozornost ve světě klasické hudby. Koncert živě přenášela nejen Česká televize, ale také internetová televize Arte Concert. Ze záznamu ho pak odvysílaly stanice v téměř třech desítkách zemí, kromě kulturních stanic v Rakousku, Německu a Francii se připojily také kanály v Číně, Japonsku nebo Jihoafrické republice. Promítání koncertu zařadil do svého programu i řetězec jihokorejských kin Megabox. „Spojení Bělohlávka s Českou filharmonií tedy očividně funguje marketingově, ale především umělecky,“ uvedla Drápelová. Také ona si všimla rozdílnosti pojetí Kubelíkovy a Bělohlávkovy interpretace. „Kubelík vedle samozřejmé preciznosti vkládal do hudby v nejlepším slova smyslu romantickou rozevlátost a hlubokou emocionalitu. Naproti tomu Bělohlávkova Má vlast by se nedala charakterizovat jako vypjatě citová. Přesto se dobře poslouchala. Už od Vyšehradu byla v tempech svižnější, ale výtečně vyvážená a nikdy nesklouzávala k uhoněné povrchnosti a vnějškové zvukovosti. Měla v sobě esprit, lehkost a hlavně krásnou zpěvnost. Orchestr svému šéfdirigentovi přirozeně dodal to nejlepší: svítivý a hutný zvuk a bezvadné sólové vstupy,“ míní Drápelová.

Česká filharmonie má podle hudebního publicisty Jindřiha Bálka z Českého rozhlasu s tímto dílem obrovskou a jedinečnou zkušenost, ale znát byla i velmi důkladná příprava, napsal v recenzi pro Lidové noviny. „Jako kdyby se dirigent snažil posunout průzračnost a vyváženost zvuku ještě o stupeň výš. Od prvních taktů bylo zřejmé, že se pracovalo na mnoha detailech a že nikdo nechtěl spoléhat jen na kouzlo okamžiku. Výsledkem bylo precizní provedení v měkkém a vylehčeném zvuku – a s každou další básní přibývalo na bezprostřednosti.“ Jiří Bělohlávek naposledy zahajoval Pražské jaro s orchestrem Pražské konzervatoře před dvěma lety – a předtím dlouho ne. Má podle Bálka za sebou impozantní řadu zahraničních provedení od Tokia přes Londýn, Vídeň či Lipsko. Po mládežnicky živém zahájení teď přidal své kultivované, zralé a klasické pojetí. „A dá se věřit, že s přibývajícími roky nebude Bělohlávek jen mediálně hýčkaným žijícím klasikem české hudby, ale najde další cesty směrem k originalitě a tvůrčí svobodě,“ dodal.Pražské jaro tento týden nabídlo například v neděli 18. května v Obecním domě koncert Pražských symfoniků, které řídil skladatel, dirigent a mluvčí Pražského jara Pavel Trojan. Zazněl například Klavírní koncert č. 2 Sergeje Rachmaninova, jehož sólistou byl mladý izraelský pianista uzbeckého původu Roman Rabinovich. V Rudolfinu vystoupil Freiburgský barokní orchestr se čtyřmi Braniborskými koncerty Johanna Sebastiana Bacha. V sobotu s velkým úspěchem zazpíval v Rudolfinu basbarytonista a sólista Vídeňské státní opery Adam Plachetka, repertoár se skládal z Dvořákových Biblických písní a výběru Smetanových operních árií. Páteční Rudolfinum patřilo legendárnímu lotyšskému houslistovi Gidonu Kremerovi a jeho souboru Kremerata Baltica. Koncert řídila litevská dirigentka Mirga Gražinyte-Tyla. Hudebníci z Pobaltí a Kremer v roli sólisty přednesli mimo jiné v české premiéře skladbu Půlnoc v Rize předního lotyšského soudobého skladatele Artürse Maskatse a serenádu Leonarda Bernsteina. Sólový přídavek od ukrajinského autora Valentyna Sylvestrova věnoval Kremer všem obětem ukrajinské krize. Ve čtvrtek uvedl pianista a skladatel Adam Skoumal ve světové premiéře svůj Koncert pro housle a orchestr, který vznikl na objednávku festivalu.

Osobnost týdne
Letos sedmašedesátiletý Gidon Kremer a zakladatel souboru Kremerata Baltica, který tvoří mladí hudebníci z pobaltských republik, studoval mimo jiné u Davida Oistracha na Moskevské konzervatoři a záhy získal nejrůznější vítězství v náročných světových soutěžích. Je vítězem nejprestižnějších a také nejnáročnějších světových soutěží: Soutěže královny Alžběty v Bruselu (1967) a Mezinárodní soutěže Niccolò Paganiniho a Petra Iljiče Čajkovského. Spolupracoval s celou plejádou vynikajících skladatelů, mnozí pro něj přímo své kompozice napsali. Natočil více než sto dvacet alb. Mnoho z nich získalo prestižní mezinárodní ocenění, například Grand prix du Disque nebo Cenu Unesco. V roce 2010 mu byla udělena Cena za celoživotní dílo na Hudebním festivalu v Istanbulu a v roce 2011 Cena Arthura Rubinsteina Una Vita Nella Musica v Benátkách, která je v hudebním světě jakousi obdobou Nobelovy ceny.

Vítězem šedesátého šestého ročníku mezinárodní hudební soutěže Pražského jara v oboru hoboj se stal šestadvacetiletý Johaness Grosso z Francie. V oboru fagot přiřkla porota vítězství o tři roky mladšímu Janu Hudečkovi z pražské Akademie múzických umění. Do soutěže se v obou oborech přihlásilo celkem dvě stě devadesát pět účastníků z přibližně čtyř desítek států, loni to bylo celkem sto třicet čtyři účastníků z dvaceti osmi států. Při vyhlašování laureátů v Brožíkově síni Staroměstské radnice oznámil svůj odchod z funkce kvůli pokročilému věku předseda Soutěžní komise mezinárodní hudební soutěže Jiří Hlaváč. Jeho nástupcem bude Michal Kaňka. Letošní ročník soutěže přilákal v oborech hoboj a fagot rekordní počet účastníků. V oboru hoboj se přihlásilo sto osmdesát čtyři kandidátů ze třiceti šesti zemí, v oboru fagot přišlo sto jedenáct přihlášek z dvaceti dvou zemí. Z obou oborů komise anonymním poslechem vybrala shodně šedesát dva soutěžících pro první kolo.

Ochrannému svazu autorskému, který zastupuje majitele autorských práv k hudebním dílům, loni klesly příjmy meziročně o dvě procenta na 851,8 milionu korun. Na poklesu se podílela zejména reprodukovaná hudba, jejíž propad ale svazu kompenzoval výrazný nárůst odměn za internet a živou hudbu. Vyplývá to z výroční zprávy Ochranného svazu autorského. Rekordní příjmy osm set osmdesát čtyři milionů korun Ochranný svaz autorský zaznamenal v roce 2011.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na