Týden s hudbou (63)

Co přinese tento týden 
Olomoucké barokní slavnosti budou mít ve dnech 14. 16. července na programu neobarokní operu Víta Zouhara a Tomáše Hanzlíka Torso na zlomky barokního libreta, záměrně vytvořenou jako zčásti zničená freska, jejíž postavy už ztratily tvář. A na závěr festivalu čeká na návštěvníky festivalu karnevalové barokní operní pasticcio o vítězství svobodomyslnosti a radovánek nad střídmostí a asketismem Facetum musicum (Hudební žert).

V Luhačovicích se uskuteční již dvacátý třetí ročník hudebního festivalu Janáček a Luhačovice. Hudební skladatel Leoš Janáček měl k lázeňskému městu blízko, na počátku minulého století jej často navštěvoval. Festival tradičně zahájí setkání milovníků hudby u Janáčkovy busty v lázeňském areálu. Série pěti koncertů začne v pondělí úvodním koncertem v kostele svaté Rodiny, na kterém zazní kromě Janáčkových skladeb také dílo Vivaldiho a Mozarta. Vystoupí Český filharmonický sbor Brno pod vedením Petra Fialy a Čeští komorní sólisté. V úterý 15. července se na festivalu představí Jitka Hosprová a Janáčkův komorní orchestr. Ve středu 16. července zavítá do Luhačovic Emil Viklický Trio. Na čtvrtek 17. července je naplánován varhanní koncert Kateřiny Chrobokové s Dagmar Šaškovou. Páteční Koncert k Roku české hudby se koná u příležitosti sto šedesátého výročí narození Leoše Janáčka. Na koncertě vystoupí Eva Dřízgová – Jirušová (soprán) a Aleš Briscein (tenor) za doprovodu Filharmonie Bohuslava Martinů pod taktovkou Stanislava Vavřínka. Festival má připraven i bohatý doprovodný program.Hudební festival Znojmo má i v tomto týdnu velmi nabitý program. V pondělí 14. července je na nádvoří Jihomoravského muzea připraveno Dětské hudební odpoledne, dílny, hraní a zábava pro děti i rodiče. V úterý 15. července se na nádvoří  zámku v Uherčicích koná tradiční dobročinný koncert Uherčice Pavlíny Senić na záchranu renesančního skvostu. Po koncertě se koná dražba unikátních vín s výtěžkem věnovaným na rekonstrukci banketního sálu. Kvartet polských hudebníků MozART Group se ve Znojmě představí ve středu 16. července vážnou hudbu nevážně. V jejich hudebním kabaretu pobaví jako vždy především hudba, nikoli slova. Následovat bude ve čtvrtek 17. července ne nádvoří Louckého kláštera koncert Smetana a Dvořák jazzově? českého jazzového pianisty Karla Růžičky a jeho Quartetu. V pátek 18. července se uskuteční v Domě umění Znojmo Koncert při svíčkách. Festival pak bude pokračovat v sobotu 19. července na nádvoří Louckého kláštera tradičním cimbálovým setkáním milovníků hudby, zpěvu i vína. Zahraje hudební uskupení Ponk. Po skončení koncertu bude následovat beseda u cimbálu s Cimbálovou muzikou Antonína Stehlíka. A v neděli 20. července čeká na zájemce od 11 hodin netradiční Tour de Varhany – Louka, Pavlice, Vranov. Připraven je Martin Jakubíček a jeho cesta od varhan k varhanám…

V pondělí 14. července začíná festival Letní slavnosti staré hudby. Dramaturgie jubilejního patnáctého ročníku s podtitulem Slasti a milosti se tentokrát zaměří na světskou a duchovní hudbu, jejich kontrasty i vzájemné prolínání. Středověké noční modlitby, křehké melodie milostných písní klasicistních hudebních salonů, vášnivé tóny barokního flamenca, tradiční portugalské zpěvy i majestátní árie a orchestrální díla znějící při královské korunovaci. To vše nabízí inspirativní výprava do světa hudby třináctého až devatenáctého století ve společnosti špičkových domácích i světových interpretů. Programu vévodí známý andaluský ansámbl Accademia del piacere, charismatický německý soubor Echo du Danube či hvězdné trio Bauwien van der Meer, Richard Egarr a Masumi Nagasawa. Nechybí ani pěvecké hvězdy – letos se představí Isabelle Druet a Alain Buet. V sobotu 19. července začne brněnská část XI. ročníku multižánrového workshop festivalu ProART, který se ponese v duchu tématu Tělo jako hlas – Slovo jako obraz. Tradiční letní festival spojující denní umělecké ateliéry s večerními představeními letos proběhne v Brně od 19. do 26. července v Divadle na Orlí a v Praze od 26. července do 3. srpna opět ve Státní opeře Národního divadla a v Experimentálním prostoru Roxy/NoD. Mezi prvními umělci se na festivalu představí Iva Bittová, jež v Brně o víkendu 19.–20. července uvede svou pěveckou masterclass pro třicet vyvolených. Kromě Domu umění si její účastníci zazpívají i v „červeném kostele“ Jana Amose Komenského v Joštové ulici. V neděli se poté plně rozjedou další workshopy mimo jiné v žánrech klasického, moderního a současného tance, tanečního divadla, herectví, jógy, Pilates, klavíru, smyčců a fotografie.

Festival Vivat varhany pokračuje v sobotu 19. července v rakouském Farním kostel sv. Lamberta v Dobersbergu koncertem Gillese Leyerse z Lucemburska.

Konfrontaci barokní a soudobé hudby přinese 19. července třetí koncert festivalu Hudební léto Kuks. Vystoupí na něm hobojista Vilém Veverka a cembalistka Barbara Maria Willi. V kontrastu k barokním dílům (Johann Sebastian Bach, Georg Philipp Telemann, Jean-Philippe Rameau) zazní v závěru koncertu ve světové premiéře skladba psaná na objednávku festivalu – Hubertské převleky hraběte Šporka od profesora pražské AMU Ivana Kurze na téma Hubertské árie. Po loňské premiéře Emila Viklického jde o další skladbu inspirovanou takzvanými šporkovskými áriemi.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Americká folkrocková písničkářka a básnířka Suzanne Vega, která 11. července oslavila pětapadesátiny, patří mezi výrazné postavy světové hudební scény. Její tvorbu charakterizují především jemné melodie a nápadité texty. Globální slávu přineslo dámě s kytarou její druhé album Solitude Standing z roku 1987, jež obsahuje i dodnes často hrané hity Luka a Tom’s Diner. Dosud má na kontě osm studiových alb, poslední Tales from the Realm of the Queen of Pentacles vyšlo letos v únoru.Koncert americké formace Deap Vally zahájil ve čtvrtek vpodvečer největší slovenský hudební festival Pohoda. Na trenčínském letišti se do nedělního rána představí desítky umělců včetně hudebníků z České republiky. Vystoupení dvojice amerických rockerek přihlížely u jednoho z hlavních podií stovky diváků. Koncert předcházel slavnostnímu zahájení osmnáctého ročníku festivalu, na které organizátoři Pohody pozvali ukrajinskou filharmonii. K hlavním tahákům programu letos patří německá skupina Kraftwerk, která je označována za průkopníka elektronické hudby. Na podiích se představí také další projekty elektronické scény, jako například Goldfrapp, Moderat, Modeselektor, Disclosure a Mount Kimbie.Legendární americký dirigent Lorin Maazel zemřel v neděli ve Spojených státech ve věku čtyřiaosmdesáti let na komplikace spojené se zápalem plic. Ještě minulý rok se zúčastnil festivalu Pražské jaro, kam se vrátil po třiačtyřiceti letech. Ve vyprodané Smetanově síni Obecního domu tehdy s úspěchem řídil Mnichovskou filharmonii, coby její hudební ředitel.


Praha
Ministerstvo kultury chce v příštím roce hospodařit se zhruba o jednu miliardu korun vyšším rozpočtem než letos. Bude proto žádat více než jedenáct miliard korun oproti současným 9,9 miliardy Kč, řekl v sobotu při návštěvě Valtic na Břeclavsku ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL). Peníze by měly jít mimo jiné na opravu památek. Herman uvedl, že zatím má ministerstvo na příští rok přislíbených deset a půl miliardy korun. O konkrétní částce bude Herman jednat s ministrem financí Andrejem Babišem (ANO). Letos rezort dostal navíc sto dvanáct milionů korun na platy a tři sta milionů na pobídky filmařům. Podle Hermana se touto formou peníze do státní kasy vrací a jdou i do památek, kde filmaři často natáčejí. Bývalá primabalerína Anglického národního baletu Daria Klimentová v sobotu zatančila v rámci festivalu Prague Proms ve Smetanově síni pražského Obecního domu. Představila se společně se svým tanečním partnerem, dnes už bývalým sólistou Anglického národního baletu Vadimem Muntagirovem, který letos přešel do souboru londýnského Královského baletu. Jednalo o jedno z úplně posledních vystoupení Klimentové před ukončením její kariéry. Baletní exhibice měla na programu suity z Labutího jezera a Louskáčka, které doplnily instrumentální skladby z opery Ruslan a Ludmila nebo Koncert a moll pro housle a orchestr Antonína Dvořáka. Baletní mistry hudebně doprovodil Český národní symfonický orchestr vedený dirigentem Liborem Peškem.

Regiony
Koncertní předplatné podle svého vkusu si mohou pro příští sezonu sestavit brněnští milovníci klasické hudby. Filharmonie Brno své posluchače neomezuje striktně danými cykly a nechává jim volnou ruku ve výběru šesti koncertů, aniž by ztráceli finanční výhody předplatného. Filharmonie však nadále nabízí také standardní předplatitelské řady, například symfonické, koncertní a klasické abonmá. Novinkou je cyklus složený ze šesti dopoledních veřejných generálek. Filharmonie tak vyšla vstříc zvláště starším lidem a dojíždějícím, pro které jsou pozdní večerní návraty z koncertů složité. V nabídce je taktéž řada koncertů mladých umělců nebo jazzové předplatné.

Neobvyklé pojetí opery Rusalka skladatele Antonína Dvořáka a libretisty Jaroslava Kvapila otevře v pátek v noci nový přírodní amfiteátr u rozhledny Bolfánek u Chudenic na Klatovsku. Okolí rozhledny v posledních letech upravuje s pomocí dotací občanské sdružení Otisk. Přírodní amfiteátr, který pojme až kolem pěti set lidí, je zatím poslední novinkou. Kvapil, chudenický rodák, se k napsání libreta asi nejznámější české opery nechat údajně inspirovat u jezírek u Chudenic. V novém amfiteátru se tak jako první objeví právě Rusalka. Její pojetí ale bude netradiční. Podílí se na něm kromě místních lidí i řada profesionálních zpěváků, hudebníků, autorů scény, kostýmů a dalších umělců. Minulý týden se na Karlovarském filmovém festivalu objevila i operní pěvkyně a herečka Soňa Červená. „Jsem tu jako host velice ráda. Když nehraje divadlo, tak jdu do kina – každý večer. Vybírám si filmy podle příběhů i podle režisérů samozřejmě. V žádném případě ale nevolím sci-fi či nějaké brutality. Nemusím vidět ani ruské snímky,“ řekla devětaosmdesátiletá umělkyně.

Symfonický koncert sestavený ze skladeb věnovaných řekám ve středu zahájil desátý ročník Hudebního festivalu Znojmo. Zatímco Vltava Bedřicha Smetany a Dunaj Leoše Janáčka patří k základům českého klasického repertoáru, přibližně patnáctiminutová symfonická báseň Morava zazněla ve světové premiéře. Pro festival ji složil Vladimír Franz. Zahajovací koncert letos pořadatelé zasadili do jízdárny kláštera Louka a pozvali si na něj Filharmonii Brno se šéfdirigentem Aleksandrem Markovičem. Kromě Vltavy, Dunaje a Moravy zařadili na program také Houslový koncert a moll Antonína Dvořáka. Jako sólista se představil Pavel Šporcl, dlouholetý patron přehlídky. Nízká cena, za kterou byla vysoutěžena rekonstrukce barokního divadla, zámecké jízdárny a domku zahradníka na zámku ve Valticích na Břeclavsku, projekt oprav neohrozí, myslí si architekt úprav Petr Hrůša. Rekonstrukci by ale podle něj pomohlo velkorysejší financování. Původně měla stát až čtvrt miliardy, stavební firma PSJ vyhrála zakázku s cenou sto sedm milionů korun. Stavbu považuje za prestižní, brzdí ji ale archeologický výzkum. „U divadla se našly dvoumetrové stěny v podzemí, které odpovídají historickým vedutám,“ uvedl Hrůša. Španělská jízdárna, kde se každoročně konají například Valtické vinné trhy, dostane opět podobu původního využití. Na zemi bude podlaha z tlustých jasanových fošen, která navíc podpoří akustiku sálu. Kromě projektu oprav jízdárny a divadla, kde vznikne Národní centrum divadla a tance, se plánují i další menší opravy areálu. Ministerstvo kultury dá dvanáct milionů na opravu zdí a terasy na nádvoří. Opravená tak bude příští rok většina nádvoří. Podle zámeckého kastelána Michala Tlustáka zatím chybí peníze na poslední stranu, kterou jsou fasády horních koníren.

Výročí
15. 7. uplyne třicet let od úmrtí význačné české sopranistky, členky Národního divadla, Marie Budíkové, interpretky řady klíčových rolí především českého repertoáru. Po skončení své umělecké kariéry se intenzivně věnovala pedagogické činnosti na pražské konzervatoři a na AMU.

Osobnost týdne
16. 7. 1924 se před devadesáti lety v Brně narodil Zdeněk Švehla. Po dokončení obchodní školy (1941-1943) vystudoval Konzervatoř Brno (absolvoval 1947) jako žák Bohumila Soběského. V letech 1952-1956 studoval Janáčkovu Akademii múzických umění Brno. V pěveckých studiích pokračoval ještě pět let u Apolla Granforteho a příležitostně u Pollacca v Benátkách. Poprvé veřejně vystoupil v roce 1942 jako Jeník (Smetana: Prodaná nevěsta) v amatérské Lidové scéně v Brně. První angažmá získal ve sboru Českého lidového divadla v Brně (1943-1945), po osvobození se stal sólistou Státního divadla Brno (1945-1949) a účinkoval tu v opeře i v operetě. Během prezenční vojenské služby byl pozván Milanem Zunou do Slovenského národného divadla Bratislava, aby zde v roce 1950 zpíval Jeníka a Jontka (Moniuzsko: Halka); poté přešel do Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého. V roce 1951 byl přijat Išou Krejčím k opeře divadla v Olomouci, v sezoně 1956/1957 účinkoval několik měsíců ve Státním divadle Ostrava. Členem opery Národního divadla byl od 1. 8. 1957 do 30. 6. 1990. V letech 1960-1964 se zúčastnil turné Laterny magiky jako Hoffmann (Offenbach: Hoffmannovy povídky), hostoval ve Vídni (Staatsoper, poprvé 1967), v Athénách (1969), v Dublinu, na Islandu a v Rumunsku. Spolupracoval na kompletní nahrávce Janáčkova operního díla firmou Decca v Londýně. V zahraničí užíval jména Zdeněk Mario. Po celou svou uměleckou dráhu se věnoval i operetě.

Před nabídkou na angažmá ve Vídni (Volksoper 1957) dal přednost Národnímu divadlu. Pohostinsky vystupoval v letech 1969-1973 ve Vídni (Raimundtheater), podílel se na realizaci rozhlasových, televizních a gramofonových operetních nahrávek. Otec herečky Jarmily Švehlové. V roce 2014 získal Thálii za celoživotní mistrovství. Zevrubný portrét Zdeňka Švehly jsme přinesli před časem (najdete zde).

18. 7. 1949 před šedesáti pěti lety zemřel ve Skutči Vítězslav Novák, český hudební skladatel, pedagog, klavírista a také horolezec. Jeho raná tvorba vycházela z doznívajícího romantismu a byla velmi ovlivněna zejména moravskou lidovou hudbou, později na počátku dvacátého století na něj měly velký vliv tehdejší moderní nové umělecké směry, například symbolismus a impresionismus. Jeho vrcholné tvůrčí období spadá do prvních dvou dekád dvacátého století do začátku první světové války, druhé významnější tvůrčí období se dostavilo v době nacistické okupace za protektorátu Čechy a Morava v letech 1939 až 1945.

19. 7. 1994, tedy již před dvaceti lety, zemřel ve Spojených státech český klavírista světového jména, Rudol Firkušný. Proslavil se mimořádnou hudebností, expresivním projevem a skvělou technikou hry. Jeho repertoár sahal od raného klasicismu až po modernu první poloviny dvacátého století.
Foto archiv, Petra Hajská, Martina Mlčúchová, Petr Topič, Petr Vokurek 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat