Týden s hudbou

16. – 22. ledna 2017 / vydání číslo 194

Co přinese tento týden
Praha
První koncert cyklu Stylové večery komorního orchestru Harmonia Praga se bude konat v pondělí 16. ledna na Novoměstské radnici v Praze a má název Novoročně s Felixem Slováčkem – Filmové melodie a Leonard Bernstein. Program řídí, uvádí a saxofonové sólo hraje Felix Slováček jr.

Felix Slováček junior (zdroj wikipedia.org)

Mládí vs. empirie, to je název prvního z koncertů cyklu Svátky hudby v Praze v letošním roce. V úterý 17. ledna se v Sále Pražské konzervatoře střetnou mladé talenty ve hře na klavír a housle s již renomovanými umělci. V programu zazní Händelova Sonáta pro dvoje housle a klavír, Mozartův Klavírní koncert č. 12 nebo Beethovenova Sonáta pro housle a klavír č. 1 D dur. Klavíristé se předvedou v Chopinových kusech a doprovázející Heroldovo kvarteto přidá výběr z Dvořákových Cypřišů.

Česká filharmonie představí při koncertech ve středu 18, čtvrtek 19. a pátek 20. ledna finského dirigenta a pokračovatele Jiřího Bělohlávka u Symfonického orchestru BBC Sakari Orama a jeho manželku, sopranistku Anu Komsi. Umělkyni posluchači uslyší ve skladbě Voice Verser finského skladatele Jukky Tiensuu a v symfonické básni s názvem Luonnotar Jeana Sibelia. Koncerty zahájí Griegova hudba k Peer Gyntovi a uzavře je Sibeliova Pátá symfonie.

Sakari Oramo – Pražské jaro 2016 (foto Ivan Malý)

Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK se vydá do vod mimo svůj tradiční repertoár. S Martinem Kumžákem se tentokrát potká v programu nazvaném Dasha Symphony. Zpěvačka Dasha v něm ve čtvrtek 19. ledna na pódiu Smetanovy síně Obecního domu uvede české i světové hity pop music v Kumžákových aranžích. V programu koncertu orchestr doplní i rytmická skupina Pajky Pajk z Kumžákova Moondance Orchestra, známá především z účinkování v televizní soutěži Stardance. Sobotní dopolední koncert ve Smetanově síni Obecního domu patří do cyklu Orchestr na dotek s podtitulem Orchestr pod lupou aneb Proč je FOK symfonický a bude veden Markem Ivanovićem. Představí malým posluchačům, jak funguje orchestr.

 

Regiony
Lednový koncert BCO – Brno Contemporary Orchestra se uskuteční v úterý 17. ledna v Besedním domě v Brně kromě jiného také jako součást Art’s Birthday Czech Republic / 17th January. Bude na něm uvedena premiéra skladby Radiace 20161028, která vznikla na objednávku Českého rozhlasu pro cyklus rAdioCUSTICA za spolupráce ansámblu Brno Contemporary Orchestra. Dále zazní Schubertova Zimní cesta v úpravě Hanse Zendera, sóla se ujme tenorista Tomáš Kořínek. Brno Contemporary Orchestra povede jeho umělecký vedoucí Pavel Šnajdr.

Ve čtvrtek 19. a v pátek 20. ledna se v brněnském Besedním domě uskuteční koncert Ze sálu do chrámu. Hlavní hvězdou bude sólista letošní sezony Filharmonie Brno, britský violoncellista Matthew Barley. Na programu koncertu budou vedle Tavenerovy skladby The Protecting Veil další tři díla: Mendelssohnova předehra Hebridy, inspirovaná skladatelovou návštěvou Fingalovy jeskyně na skotském ostrově Staffa, Šostakovičových Šest písní na verše anglických básníků, kde se basového sóla zhostí Jiří Sulženko, a Dvorské tance Benjamina Brittena z opery Gloriana, která vznikla při příležitosti korunovace Alžběty II. Vše se odehraje pod taktovkou dirigenta Roberta Kružíka.

Matthew Barley (zdroj matthewbarley.com)

Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích připravilo na pátek 20. ledna premiéru Verdiho opery Trubadúr v režii Tomáše Studeného, hudebního nastudování se ujal Mario De Rose. V roli Azuceny se budou střídat Šárka Hrbáčková a Eliška Weissová, v roli Manrica Paolo Lardizzone a Lázaro Calderón, Hraběte z Luny ztvární Alexandr Beň v alternaci s Miguelangelem Cavalcantim.

Premiéra opery Giacoma Pucciniho Madama Butterfly se odehraje v sobotu 21. ledna na Nové scéně Divadla J. K. Tyla v Plzni, v režijním pojetí Martina Otavy a hudebním nastudování Jiřího Štrunce, který se za dirigentským pultem bude střídat s Norbertem Baxou. V roli Čo-Čo-San se budou alternovat Maria Kobielska a Christina Vasileva, roli poručíka Pinkertona ztvární Paolo Lardizzone.

G. Puccini: Madama Butterfly – DJKT Plzeň (promo foto)

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
První vystoupení Alexandrovova armádního souboru písní a tanců po letecké katastrofě, při které zahynula většina pěveckého sboru, se odehraje 23. února před nejvyšším ruským vedením v Kremlu na koncertu věnovaném Dnu obránců vlasti. Uvedl to v minulém týdnu ruský internetový list Gazeta.ru s odvoláním na dokumenty zveřejněné na webu veřejných zakázek. Ruské ministerstvo obrany na koncert vynaloží 35 milionů rublů (asi 15 milionů Kč), vysílat jej má státní televize.

Za účasti německé kancléřky Angely Merkel a prezidenta Joachima Gaucka byla 11. ledna slavnostně otevřena budova Labské filharmonie v Hamburku, která je novou dominantou tohoto přístavního velkoměsta. Hudební program Labské filharmonie zahájil koncert NDR Elbphilharmonie Orchester pod vedením dirigenta Thomase Hengelbrocka. Před zahájením slavnostního koncertu pronesli slavnostní projevy prezident Joachim Gauck či hamburský primátor Olaf Scholz. Naše průběžné články týkající se Labské filharmonie najdete v archivu Opery Plus, ohlasy ze zahraničního tisku jsme uveřejnili zde.

Otevření Labské filharmonie 11. 1. 2017 (foto © Michael Zapf)

Sedm koncertů odehrála na turné v Číně Jihočeská filharmonie. Při největším zájezdu v historii orchestru vystoupila mimo jiné v Pekingu a Šanghaji. Šanghajské vystoupení bylo vrcholem zájezdu, tamní Velké divadlo má největší sál pro osmnáct set diváků. Posluchači nejlépe reagovali na čínskou píseň a na rytmický Radeckého pochod od Strausse. Na turné Jihočeská filharmonie odletěla 26. prosince. Těleso, jež má třicet devět členů, odletělo posílené o devatenáct hráčů, dirigoval je Vojtěch Spurný.

Londýnská hudební síň Royal Albert Hall nabízí movitým milovníkům umění jedinečnou šanci, na prodej je lóže vzdálená jen pět oddílů od té královniny. Soukromá lóže s dvanácti místy k sezení je podle makléře Nicholase Shawa na prodej za částku nad 2,5 milionu liber (asi 78 milionů Kč). Nový majitel a zřejmě i jeho dědici si budou moci lóže za tuto sumu užívat 849 let a podle Shawa se tak jedná o investici na generace dopředu. Kupcem podle makléře bude pravděpodobně Brit, který tím získá přístup na dvě třetiny všech v hale pořádaných akcí. Zde na našem webu najdete víc.

 

Praha
Se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu v pražském Rudolfinu vystoupil rakouský barytonista Markus Werba, který přednesl Písně o mrtvých dětech od Gustava Mahlera. Program dále nabídl orchestrální dílo Im Sommerwind Antona Weberna a symfonickou báseň Život hrdinův Richarda Strausse. Dirigentem koncertu, který patřil do abonentních večerů řady Když klasika je vášní, byl Ondrej Lenárd. Koncert vysílal Český rozhlas Vltava v přímém přenosu.

Sedmapadesátiletý britský barytonista Simon Keenlyside vystoupil 10. ledna ve Smetanově síni Obecního domu Praha s programem nazvaným Blue Skies. Koncert byl složen z broadwayských muzikálů, zazněly i skladby z alba Something’s Gotta Give. Zde jsme uveřejnili naši recenzi večera.

Simon Keenlyside – Blue Skies – Matthew Regan, Richard Pryce, Simon Keenlyside – Praha 10. 1. 2017 (foto © Petr Dyrc)

V pražském Rudolfinu ve třech po sobě jdoucích večerech vystoupila Česká filharmonie pod vedením šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka. Jako sólisté se představili violoncellisté Václav Petr, Ivan Vokáč a Eduard Šístek. Během koncertních večerů zaznělo Adagio z nedokončené Symfonie číslo 10 Gustava Mahlera, Concerto grosso pro tři violoncella, jehož autorem je polský skladatel Krzysztof Penderecki, a Symfonie D dur Haffnerova Wolfganga Amadea Mozarta. Zde si můžete přečíst naši recenzi.

Česká filharmonie – Václav Petr, Ivan Vokáč, Eduard Šístek – Praha 11. 1. 2017 (foto © Petra Hajská)

Do soutěže o označení European Heritage Label vyšle Česko památky Velké Moravy a odkaz Bohuslava Martinů. Jedna z národních nominací se pak může zařadit mezi několik málo pamětihodností, které titul letos získají. V minulém týdnu o tom informoval mluvčí Národního památkového ústavu Jan Cieslar. Cílem označení je propagace evropského rozměru dané památky a zajištění informačních, vzdělávacích a kulturních aktivit, které její význam umí sdělit veřejnosti.

Projekt pražského Institutu umění – Divadelního ústavu pod názvem Orální historie českého divadla završil první rok svého trvání. V jeho rámci vzniklo už dvacet záznamů s významnými osobnostmi českého divadla, které jsou nyní online k dispozici veřejnosti. Zájemci si v tuto chvíli mohou poslechnout záznamy pamětníků, mezi nimiž jsou teatrolog, dramaturg a pedagog Jan Císař, fotograf Viktor Kronbauer, tanečnice a choreografka Eva Kröschlová a výtvarník a loutkář František Vítek.

Vítěz loňské Mezinárodní klavírní soutěže královny Alžběty Lukáš Vondráček se 14. ledna představil v cyklu Světová klavírní tvorba FOK ve Dvořákově síni Rudolfina v klavírním recitálu. Posluchači mohli v jeho provedení vyslechnout díla Wolfganga Amadea Mozarta, Franze Liszta, Johanna Brahmse či Vítězslava Nováka. Zde najdete naši recenzi.

Světová klavírní tvorba: Lukáš Vondráček – klavírní recitál – Dvořákova síň Rudolfinum Praha 14. 1. 2017 (foto Petr Dyrc / FOK)

Dvanáct let letos slaví další tuzemský taneční soubor, skupina NANOHACH. Ta se ale rozhodla letos svou činnost ukončit. Původní sestava souboru se sešla 14. ledna ve Studiu Alta, aby naposledy vystoupila před publikem. Skupinu založilo v roce 2004 několik absolventů taneční Konzervatoře Duncan centre. Jan Malík, Michal Záhora, Lea Švejdová, Mariana Novotná a Marta Trpišovská si mezi hlavní cíle vytkli podporu taneční profese, autorské tvorby a spolupráci českých tanečníků se zahraničními choreografy. Soubor spolupracoval s významnými světovými autory. Zde jsme uveřejnili rozhovor s tanečníkem souboru Honzou Malíkem. Více o jejich posledním vystoupení najdete najdete v dnešní vydání Týdne s tancem.

Veronika Švábová: Move On – Lea Švejdová, Honza Malík, Marta Trpišovská – NANOHACH (foto Linda Průšová)

Regiony
Filharmonie Brno pod taktovkou Alexandra Liebreicha uvedla ve čtvrtek a v pátek v Janáčkově divadle v Brně koncerty, na kterých společně s německou sopranistkou Manuelou Uhl přednesla Čtyři poslední písně pro soprán a orchestr (TrV 296) Richarda Strausse. Druhá část večera patřila Symfonii č. 4 G dur Gustava Mahlera, ve které se jako sólistka představila Simona Houda Šaturová (soprán). Houslových sól se ujal Pavel Wallinger. Naši recenzi z tohoto večera najdete zde.

Filharmonie Brno – Alexander Liebreich, Manuela Uhl – Janáčkovo divadlo Brno 12. 1. 2017 (zdroj Filharmonie Brno)

 

Výročí
Před patnácti lety, 20. ledna 2002, zemřel v Praze významný český tanečník a pedagog Viktor Malcev. Narodil se 3. listopadu 1920 a tančit se učil mimo jiné u Nikolské, Macharovského a Psoty. Po krátkodobějších působeních na různých tuzemských i zahraničních scénách se v roce 1941 stal členem Baletu Národního divadla, jeho sólistou pak roku 1943. V roce 1944 odešel nakrátko do Vídně (Opernhaus der Stadt Wien), v květnu 1945 se stal opět členem Baletu Národního divadla, ale již od počátku sezony 1945/1946 přijal na popud E. F. Buriana angažmá ve Státním divadle Brno, kde tančil do roku 1952. Poté se potřetí vrátil do Národního divadla a vystupoval zde jako sólový tanečník až do svého odchodu do důchodu v roce 1972. V letech 1947-1952 působil pedagogicky na Konzervatoři Brno, v letech 1952-1954 na Konzervatoři Praha, 1958-1964 vyučoval partnerský tanec na Hudební fakultě AMU a externě od roku 1964 i na Státní baletní škole v Berlíně. V letech 1974-1977 byl šéfem baletu v Ústí nad Labem a v sezoně 1990/1991 v Olomouci. Zevrubný portrét Viktora Malceva jsme před časem přinesli zde.

Boris Asafjev: Bachčisarajská fontána – Viktor Malcev (Girej) – ND Praha 1954 (foto Jaromír Svoboda)

 

S využitím archivu Národního divadla

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat