Týden s hudbou (84)

Co přinese tento týden
Praha
Pondělní
úvodní prosincový koncert Českého spolku pro komorní hudbu se ponese ve znamení oslav významného jubilea, a to padesátého výročí vzniku Talichova kvarteta. Soubor hrající v současné době ve složení Jan Talich, Roman Patočka, Vladimír Bukač a Petr Prause u této příležitosti zahraje vedle skladeb Clauda Debussyho a Leoše Janáčka také jeden ze smyčcových kvartetů Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. PKF – Prague Philharmonia nachystala na tento týden dva koncerty. V pondělí 8. prosince v chrámu U Salvátora to bude Koncert laureátů Mezinárodní soutěže Pražské jaro, na kterém vystoupí Kateřina Javůrková (lesní roh) a Pavel Svoboda (varhany). Tím druhým bude v neděli 14. prosince Koncert = souboj? Klavír a trubka zápolí, Mozart utěšuje. Sólisty večera budou Denis Kozhukhin (klavír) a Gábor Boldoczki (trubka), dirigentem bude Evgeny Bushkov.

První abonentní koncert řady B Pražského komorního orchestru je naplánován na úterý 9. prosince do Dvořákovy síně Rudolfina. Sólistou večera bude violoncellista Jiří Bárta. Zazní skladby Wolfganga Amadea Mozarta, Roberta Schumanna a Franze Schuberta.  

V úterý 9. prosince se v koncertním sále Pražské konzervatoře uskuteční Koncert žáků Pěveckého oddělení a ve čtvrtek 11. prosince je v Divadle Na Rejdišti na programu průřez slavnou operetou Oskara Nedbala Polská krev, a to opět v podání žáků Pěveckého oddělení.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK připravil na příští týden hned několik koncertů. V úterý 9. prosince vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy v Praze komorní soubor Capella da Camera Praga, který založil během studií nynější kontrabasista Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK Lukáš Verner. Zazní stěžejní dílo barokního orchestrálního repertoáru, šestice Braniborských koncertů. Na středu a na čtvrtek 10. a 11. prosince je do Smetanovy síně Obecního domu připravena dvojice koncertů nazvaná Pocta Bohuslavu Martinů. V podání Tomáše Jamníka zazní Violoncellový koncert Martinů v kombinaci s premiérou cyklu písní Hořkosti od Jana Klusáka. Druhá polovina koncertů je pak vyhrazena Dvořákově Sedmé symfonii. V sobotu 13. prosince pokračuje již třetím koncertem cyklus Světová klavírní tvorba. Pozvání Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK přijal slovenský klavírista Marián Lapšanský, který zahraje Brahmse, Janáčka či Griega.Ve středu, čtvrtek a v pátek – 10., 11. a 12. prosince – vystoupí Česká filharmonie pod vedením Edwarda Gardnera v Rudolfinu. Sólistou koncertů bude americký klavírista Emanuel Ax. V neděli 14. prosince se konají další dva z tradičních adventních koncertů. Od tří hodin zahraje Prague Boosson Band a od půl šesté Kolegium českých filharmoniků.

Národní divadlo v Praze chystá světovou premiéru opery Nová země od Aloise Háby, která na své uvedení čekala sedmdesát osm let. Avantgardní dílo, které vzniklo v roce 1936, odráží tehdejší kolektivizaci zemědělství na Ukrajině a otevřeně vykresluje hladomor, jemuž podlehly ve třicátých letech miliony lidí. Na první české scéně zazní opera jen jednou, a to v pátek 12. prosince. Nastudování bude poloscénické. Hudebního nastudování se ujal umělecký ředitel Opery Národního divadla Petr Kofroň, režii zpracoval Miroslav Bambušek. Hereckých rolí se ujali například Vanda Hybnerová, Zuzana Sýkorová a Miloslav Mejzlík. Dílo je náročné i hudebně. Skladatel byl průkopníkem mikrointervalové hudby. V hudebních rolích vystoupí mimo jiné Jaroslav Březina, Pavol Remenár, Marie Fajtová a Zdeněk Plech. Národní divadlo připravuje k premiéře také výstavu s dobovými dokumenty, které odrážejí tehdejší atmosféru a důvody, jež kdysi bránily provedení.Pražská premiéra netradičního projektu umělecké sdružení ProART Motion Scores nebo-li Pohybové partitury je připravena na pátek 12. prosince do divadla Ponec. Poté se přesune v neděli 14. prosince do divadla Elledanse v Bratislavě.

Další, tentokrát z dopoledních koncertů Českého spolku pro komorní hudbu, které se konají tradičně v sále Lichtenštejnského paláce, představí v sobotu 13. prosince program, který by se dal označit za „průřez“ několika hudebními epochami. Od baroka až po hudbu dvacátého století zazní komorní díla autorů jako Francois Couperin, Johannes Brahms či Petr Eben. Uskupení mladých interpretů Martina Daňka (hoboj), Heleny Matyášové (violoncello) a Moniky Knoblochové (cembalo) doplní varhaník Michal Novenko. 

Regiony
Dvě hry Pavla Drábka s písněmi Ondřeje Kyase – Leviatan & Everyman čili Kdokoli jsou na programu v pondělí 8. prosince v brněnské Redutě. Everyman čili Kdokoli je původní hra s písněmi inspirovaná slavnou středověkou anglickou moralitou. Osobitý šansonový charakter jim vtiskl kmenový skladatel Ensemblu Opera Diversa Ondřej Kyas. Premiérovaný Levitian je komorní hra s písněmi na motivy stejnojmenné povídky Josepha Rotha (1894–1939).

Od čtvrtka 10. do neděle 14. prosince se uskuteční osmý ročník interpretační soutěže Stonavská Barborka. Slavnostní závěrečný koncert bude vysílán na TV Noe 21. prosince.

Filharmonie Brno chystá velkolepé uvedení Eposu o Gilgamešovi od Bohuslava Martinů. Skladba napsaná na text nejstarší dochované slovesné památky lidstva poprvé zazní v kritické edici, jejímž autorem je Aleš Březina, ředitel Institutu Bohuslava Martinů. Kromě orchestru bude na scéně také sbor, mezi sólisty například Adam Plachetka a Adriana Kohútková, a také vypravěč a mim. Koncert se uskuteční ve čtvrtek 11. a v pátek 12. prosince v Janáčkově divadle a připomene padesáté páté výročí úmrtí skladatele.Ve čtvrtek 11. prosince v 19 hodin se uskuteční v Rytířském sále pardubického zámku další abonentní koncert komorního souboru Barocco sempre giovane. V programu složeném ze skladeb mistrů raného baroka s vánoční tematikou spojí své síly členové souboru Ensemble Inégal a soubor Barocco sempre giovane.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Hvězdy ruského, ukrajinského a francouzského baletu vystoupily v neděli večer na scéně moskevského Velkého divadla, aby výtěžkem z představení přispěly na opravu zchátralé baletní školy v Kyjevě. Galavečer se odehrál navzdory hlubokým rozporům mezi Moskvou a Kyjevem ohledně proruského povstání na východě Ukrajiny. Nejdražší lístek se podle agentury AFP prodal za šest set tisíc rublů, v přepočtu tedy kolem čtvrt milionu korun.

Praha
Odborná komise pro výběr nového šéfa Baletu Národního divadla v úterý vybrala ze tří kandidátů dva a doporučila je řediteli Národního divadla Janu Burianovi. Jsou jimi Jiří Bubeníček, první sólista drážďanského baletu Semperoper, a první sólista Stuttgartského baletu Filip Barankiewicz. V uzavřeném výběrovém řízení komise zvažovala jako třetí kandidátku primabalerínu Dariu Klimentovou z Anglického národního baletu. Konečné rozhodnutí komise nechala na Burianovi. Ten podle dřívějších informací vítěze konkurzu spolu s vítězem výběrového řízení na šéfa činohry zveřejní do konce prosince.

Na svůj lednový debut v Metropolitní opeře v New Yorku se připravuje vynikající basbarytonista Adam Plachetka. Představí se tam jako Masetto v Donu Giovannim. Plachetka to ve středu potvrdil novinářům, když v Praze představoval svá dvě novinková alba. První natočil ve studiu Českého rozhlasu za klavírního doprovodu jednoho z nejvyhledávanějších britských klavíristů specializovaných na písňový repertoár Garyho Matthewmana. Z odkazu Antonína Dvořáka nahráli Tři novořecké básně, Cigánské melodie a Biblické písně. Druhé CD, rovněž z vydavatelství Radioservis, je záznamem koncertu s Filharmonií Bohuslava Martinů pod taktovkou Roberta Jindry letos v dubnu ve Zlíně. I na něm zazněly Dvořákovy Biblické písně a dále árie ze Smetanových oper Dalibor, Libuše, Tajemství a Čertova stěna.V historické budově Národního divadla je od soboty 6. prosince opět na repertoáru balet Petra Iljiče Čajkovského Louskáček – Vánoční příběh. Do konce roku bude uveden jedenáctkrát. Na oba svátky vánoční 25. a 26. prosince přivítá diváky i Laterna magika a zopakuje svoji nejdéle uváděnou inscenaci Kouzelný cirkus. Státní opera v tyto dny uvede Čajkovského Labutí jezero, vánoční koncert Kühnova dětského sboru a Dvořákovu Rusalku. Ve Stavovském divadle je mimo jiné na programu i Mozartova buffa Così fan tutte.

Regiony
Zlínské Filharmonii Bohuslava Martinů po přestěhování do nových prostor v kongresovém centru stále přibývá posluchačů. Filharmonici využívají objekt, který navrhla architektka Eva Jiřičná, od roku 2011. Předtím sídlili padesát šest let v Domě umění, v poslední době již technicky nevyhovoval. Letos navštíví koncerty asi čtyřicet šest tisíc lidí, loni jich bylo čtyřicet čtyři tisíc, první rok v kongresovém centru čtyřicet, poslední rok v Domě umění dvacet devět tisíc.V Moravském divadle Olomouc se pustili do zkoušení inscenace Amadeus, která bude divákům představena v lednu. Režie se ujal umělecký šéf činohry Michael Tarant. Na zahajovací zkoušce nechyběli v roli hostů uznávaný překladatel a shakespearolog Martin Hilský a muzikolog Jiří Štilec. Amadeus bude první premiérou divadla v příštím roce. Moravské divadlo Olomouc se rozhodlo během této sezony zvýšit počet premiér. Předplatitelé se mohou těšit na třináct titulů. Mezi největší taháky patří česká premiéra opery Pád Antikrista, baletní provedení Dvořákovy Rusalky či uvedení baletu Spartakus na hudbu Arama Chačaturjana.

Na Divoký západ mezi zlatokopy a Indiány se mohou přenést návštěvníci Moravského divadla Olomouc během inscenace Rose Marie. Známou operetu nastudoval režisér Gustav Skála, vedle členů souboru opery a operety spolupracují na inscenaci také členové činohry a baletu. Premiéra se uskutečnila v pátek 5. prosince. Kostýmy vytvořil Roman Šolc a scénu Eva Brodská. V titulní roli se představila Elena Gazdíková. Postavu zlatokopa Jima Kenyona alternují Ondřej Koplík a Petr Martínek.Jihočeské divadlo pod taktovkou Maria De Rose a v režii Josefa Průdka uvedlo v sobotu do repertoáru nové nastudování Mozartovy opery Figarova svatba. V rolích svatebního páru se představili sólista Národního divadla v Praze Miloš Horák jako Figaro a Maria Bisso jako Zuzanka. V roli hraběte Almavivy se budou střídat Alexandr Beň a Jiří Brückler.

Před sto třiceti lety, 6. prosince 1884, byla v Brně slavnostně otevřena stálá česká divadelní scéna, známá jako divadlo na Veveří ulici. Pro česky hovořící obyvatele moravské metropole měla tato událost zásadní význam, neboť po zákazu hraní v Besedním domě v roce 1881 nemělo české divadlo v Brně kde působit. Ačkoliv scéna na Veveří ulici byla původně zamýšlena jen jako provizorium, divadlo se v ní hrálo až do roku 1952. Podle původních plánů měla budova sloužit divadelním představením jen do doby, než se podaří vybrat peníze na stavbu nové scény. Během let se stavebními úpravami podařilo zvýšit kapacitu divadla na Veveří ulici a rozšířit jeho zázemí. Stále to však byla původní a stále více nevyhovující budova. Na konci druhé světové války divadlo poničil nálet. Stavbu se podařilo zachránit, ale její narušená statika přiměla v létě 1952 úřady k vydání zákazu pořádání představení. Dalších více než dvě desítky let stavba sloužila jako zkušebna a ubytovna Státního divadla.

Dílo i tragický osud hudebního skladatele Pavla Haase přibližuje nová výstava Moravského zemského muzea. Brněnský rodák, bratr filmového herce Huga Haase, zemřel před sedmdesáti lety v koncentračním táboře Osvětim. Výstava jej představuje jako nejnadanějšího žáka Leoše Janáčka. Ve výstavní síni návštěvníci najdou řadu rukopisů Haasových děl, třeba náčrtky raných skladeb s Janáčkovými korekturami, původní skici smyčcového kvartetu Z opičích hor a opery Šarlatán. Vzácným exponátem je také partitura nedokončené symfonie. Skutečnou raritou jsou originální party Studie pro smyčcový orchestr. Hrálo se z nich roku 1944 při provedení díla v terezínském ghettu, zaznamenaném v nacistickém propagandistickém filmu Vůdce daroval Židům město. Výstavu doplňují také Haasovy osobní věci, třeba korespondence, kresbičky, taktovka a příruční harmonium.Liberecké divadlo F. X. Šaldy začalo od prosince nabízet speciální předplatné pro německé diváky. Za sezonu má divadlo odhadem kolem tisíce návštěvníků z Německa. Do libereckého divadla jezdí Němci z příhraničí hlavně na opery a balet, u nichž příliš nezáleží na tom, v jakém jazyce se představení odehrává. Zájmu Němců odpovídá i skladba speciálního předplatného, jsou v něm tři opery a jeden balet. V nabídce jsou Dvořákova klasika Rusalka, kritikou i diváky oceňovaná Foerstrova Eva, Offenbachovy Hoffmannovy povídky a balet Sen noci svatojánské s hudbou Felixe Mendelssohna-Bartholdyho v úpravě, choreografii a režii Attily Egerháziho. Jako bonus získá držitel abonmá česko-německou publikaci ke stotřicátému výročí založení libereckého divadla.  

Moravské zemské muzeum v neděli slavnostně uvedlo na trh dvě nové knihy věnované Leoši Janáčkovi. První z nich představuje dětem lišku Bystroušku, proslavenou díky Janáčkově opeře, druhá sleduje skladatelův vztah k Lidovým novinám, jež v době Janáčkova života sídlily v Brně. Oba počiny jsou příspěvkem muzea k Roku české hudby. Dětská kniha výtvarně vychází především ze známých kostýmních a scénických návrhů Eduarda Miléna pro první nastudování Příhod lišky Bystroušky v brněnském Národním divadle v roce 1924. Druhá, odborná publikace představuje Janáčka jako pravidelného přispěvatele a čtenáře Lidových novin, který se zároveň sám často stával tématem článků jiných autorů. 

Výročí
Před pětašedesáti lety, 10. prosince 1949, měla v bratislavském Slovenském národním divadle premiéru opera Eugena Suchoně Krútňava s Margitou Česányiovou v hlavní ženské roli.

12. prosince 1919, tedy před pětadevadesáti lety, se narodil český violoncellista a hudební pedagog Antonín Kohout (zemřel 15. února loňského roku).

Před patnácti lety, 12. prosince 1999, zemřel český trumpetista, dirigent a hudební skladatel Miloš Machek (narozen 9. listopadu 1923).

Pětaosmdesátiny oslaví 14. prosince slovenská sopranistka Jarmila Smyčková, od poloviny šedesátých let dlouholetá sólistka Opery Slovenského národního divadla.

Foto archiv, Peter Brenkus, Drahomír Stulír, Ondřej Hlaváček

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat