Týden s hudbou (96)
Co přinese tento týden
Zahraničí
Gounodův Romeo a Julie se poprvé v pětadevadesátileté historii objeví na scéně Opery Slovenského národního divadla. Režisérem inscenace je slovinský režisér Diega de Breu, hudebního nastudování se ujal dirigent Rastislav Štúr. V hlavních rolích se představí Ľubica Vargicová, Eva Hornyáková, Tomáš Juhás, Ľudovít Ludha i velký korejský tenorový talent Kyung Kim. Premiéry se uskuteční v pátek 6. a v sobotu 7. března v Nové budově SND.
Praha
Komorní cyklus PKF –Prague Philharmonia pokračuje v pondělí 2. března 2015 v Českém muzeu hudby koncertem Francouzští a němečtí mistři baroka. Vystoupí Jan Souček (hoboj), Vladislav Borovka (hoboj), Tomáš Františ (fagot) a Olga Dlabačová (cembalo). Hráči orchestru PKF – Prague Philharmonia, který pořádá cyklus koncertů soudobé hudby Krása dneška, v úterý 3. března nabídnou v Experimentálním prostoru NoD v Dlouhé ulici trojici děl Erika Satieho. Zahrají dvě skladby pro housle a klavír, v závěrečné ukázce pak zazní tři klarinety, trombon a čtyřruční hra na klavír. Jak je již zvykem, součástí večera bude host – básník a autor šestnácti básnických sbírek, Eugen Brikcius.
V pondělí 2. března klavírista Ivo Kahánek přednese v Dvořákově síni Rudolfina sólový part v Klavírním koncertu a moll Roberta Schumanna. Symfonický orchestr Českého rozhlasu a hostující dirigent Heiko Mathias Förster se dále představí ve skladbách Ludwiga van Beethovena a Antonína Dvořáka.Druhý koncert abonentní řady B Pražského komorního orchestru se uskuteční v úterý 3. března v Rudolfinu. Sólisty večera budou Radim Kresta (koncertní mistr, housle) a Eva Krestová (viola), na programu jsou kompozice Benjamina Brittena, Wolfganga Amadea Mozarta, Petra Iljiče Čajkovského a Igora Stravinského.
Koncertní cyklus Stylové večery pokračuje ve středu 5. března na Novoměstské radnici dalším koncertem, a to setkáním s hudbou Wolfganga Amadea Mozarta. Večer nazvaný Vivat Mozart chce reprezentativním způsobem uctít dílo tohoto klasického skladatele. Zazní dvě skladby Wolfganga Amadea Mozarta, každá úplně z jiného období a jiného naladění. Komorní orchestr Harmonia Praga pod taktovkou Štefana Britvíka tentokrát přizval houslistku Jitku Novákovou, která Mozartovu Koncertantní symfonii provede s violistou Ondřejem Martinovským. Večer Mozartovy hudby bude doplněn Mazurkou –Nokturnem Bohuslava Martinů pro komorní ansámbl pod vedením houslisty Miroslava Vilímce. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK slavil v listopadu loňského roku osmdesáté narozeniny. Jedním z gratulantů byl cellista Jiří Bárta a právě on se proto v narozeninové sezoně 2014/2015 objevuje znovu. Na koncertech ve středu 4. a ve čtvrtek 5. března zahraje Šostakovičův Violoncellový koncert č. 1. Pod taktovkou Graema Jenkinse zazní také slavná Haydnova Nelsonmesse a Fantazie na téma Thomase Tallise z pera britského skladatele Ralpha Vaughan-Williamse.
Balet Národního divadla uvede jako druhou premiéru sezony komponovaný večer Ballettissimo – název samotný evokuje jakousi přehršel baletu. Nabídnou ji tři evropští tvůrci v kombinovaném večeru, jehož leitmotivem jsou různé pohledy a možnosti použití klasické baletní techniky současnosti – a to jak v tradičním, tak velmi novátorském slova smyslu. Představení zahájí 1. symfonie D dur Gustava Mahlera, opus, který vytvořil umělecký šéf Baletu Národního divadla v Praze Petr Zuska. Závěr večera patří Ludwigu van Beethovenovi a jeho 7. symfonii A dur v choreografii Uwe Scholzeho. Mezi těmito dvěma symfonickými a již uvedenými díly se jako kontrast objeví opus zcela nový. Jeho tvůrcem je Ital Jacopo Godani. Premiéry jsou naplánované na čtvrtek 5. a pátek 6. března 2015.
Regiony
Výročí konce druhé světové války připomene letos ve své orchestrální dramaturgii brněnský soubor Ensemble Opera Diversa. Jednotlivé koncerty věnuje spojeneckým zemím, které před sedmdesáti lety triumfovaly nad nacismem. Při prvním koncertu, který se uskuteční v pondělí 2. března v Redutě, dostane prostor americká hudba ze čtyřiátých let minulého století. Na programu jsou dvě české premiéry. Poprvé v Česku zazní Serenáda č. 1 pro smyčce z roku 1948 od George Antheila a Capricorno concerto pro smyčce, trubku, hoboj a flétnu z roku 1944 od Samuela Barbera. Koncert nazvaný Hlas Ameriky zahrnuje také hudbu slavného Aarona Coplanda, ale i méně známých autorů Arthura Bergera a Davida Diamonda. Další tři koncerty jsou rozvržené do celého roku 2015.
Národní divadlo moravskoslezské společně s Českým rozhlasem iniciovalo vydání nekomerčního kompletu tří CD s live záznamem poslední opery Antonína Dvořáka Armida, jehož křest se uskuteční v úterý 3. března 2015 v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě za účasti Dany Burešové (Armida), Tomáše Černého (Rinald), Ulfa Paulsena (Ismen), Roberta Jindry (dirigent) a dalších hostů. Dvořákova Armida, kterou v Ostravě nastudovali pro premiéru v květnu 2012 v Divadle Antonína Dvořáka, byla zaznamenána ve výtečném obsazení Českým rozhlasem Ostrava dne 8. listopadu 2012. Záznam byl součástí programu Operní sezona Evropské vysílací unie (European Broadcasting Union). Bylo to historicky poprvé, kdy se záznam Českého rozhlasu Ostrava a operního představení z Národního divadla moravskoslezského dostal do prestižní mezinárodní výměnné nabídky záznamů a přenosů z předních operních domů světa.Třicátý sedmý ročník Mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro pokračuje ve čtvrtek 5. března v Kulturním domě v Holicích koncertem Concerti Italiani. V programu, složeném ze skladeb italských mistrů baroka i romantismu pro sólové housle, violu, violoncello a kontrabas s doprovodem smyčcového ansáblu, se představí v roli sólistů členové souboru Barocco sempre giovane. Na programu jsou skladby Vivaldiho, Rossiniho a Bottesiniho.
Iva Bittová se na koncertech Filharmonie Brno, které se uskuteční ve čtvrtek 5. a v pátek 6. března v Janáčkově divadle, představí v roli Mefista. Zazní Faustovská kantáta Alfreda Schnittkeho a Patetická Petra Iljiče Čajkovského, tedy dvě zásadní díla ruské hudební literatury, která dělí od sebe takřka jedno století. V pátek 6. března bude mít v Olomouci premiéru balet Arama Chačaturjana Spartakus, který byl v České republice doposud uváděn pouze na velkých scénách. Stále aktuální téma boje za svobodu na pozadí antického Říma ve spojení s nádhernou hudbou bude přizpůsobeno možnostem baletního souboru i nově upraveným libretem. Inscenaci v olomouckém divadle choreograficky připraví Robert Balogh. Spoluúčinkovat bude i operní orchestr.
V sobotu 7. března bude mít ve Velkém divadle v Plzni premiéru Kálmánova Čardášová princezna v nastudování operního souboru. Diriguje Jiří Petrdlík, režie se ujal Zbyněk Brabec.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Rodačka z Modeny Mirella Freni oslavila 27. února osmdesátiny. Po desetiletí patřila mezi nejzářivější hvězdy milánské La Scaly i newyorské Metropolitní opery. Za více než půlstoletí ztvárnila na čtyřicet rolí zejména italského a francouzského repertoáru. Hudebně nadaná dívenka začínala se zpěvem už jako školačka, pak si ale dala pauzu. K hudební kariéře se vrátila v sedmnácti letech a o dva roky později debutovala na operní scéně jako Micaëla v Bizetově Carmen. Osudovou úlohou pro ni byla Mimi v Bohémě Giacoma Pucciniho. Režisér Franco Zeffirelli a dirigent Herbert von Karajan v roce 1963 vsadili na začínající pěvkyni a Freni poprvé dobyla La Scalu. Zopakovat to dokázala ještě mnohokrát, z ovací se těšila i v New Yorku, Londýně či Paříži.
Praha
Čestnou cenu kritiků za nejlepší inscenaci dvanáctého ročníku festivalu hudebního divadla Opera 2015 získalo v uplynulém týdnu liberecké Divadlo F. X. Šaldy za operu Josefa Bohuslava Foerstera Eva. Cenu diváků za nejlepší představení si odnesli zástupci Slezského divadla Opava za inscenaci opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa. Za výjimečné festivalové výkony cenu v podobě skleněného artefaktu, takzvané Libušky, dále získala Jitka Zerhauová za interpretaci Madame de Croissy v Poulencově opeře Dialogy karmelitek v nastudování Státního divadla Košice. Cenu Výboru Jednoty hudebního divadla za významný počin v oblasti hudebního divadla získal Robert Jindra a jeho tým za vedení opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Jindra loni odstoupil z funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla v Praze, u souboru působí jako hostující dirigent. Cena ředitelky festivalu byla udělena Moravskému divadlu Olomouc za inscenaci opery Viktora Ullmanna Pád Antikrista.
Národní divadlo v Praze od září 2015 do června 2016 nabídne na všech svých jevištích v Národním divadle, Státní opeře, Stavovském divadle a na Nové scéně celkem jednadvacet premiér. Symbolické zahájení divadelní nové sezony se uskuteční 6. září na piazzetě Národního divadla. Balet připravuje v sezoně 2015/2016 tři premiéry. První z nich bude 3. prosince Čajkovského Louskáček. Tvůrcem nové inscenace bude choreograf a umělecký šéf Baletu Petr Zuska. Počátkem března bude mít ve Státní opeře premiéru baletní ztvárnění pohádky Hanse Christiana Andersena Sněhová královna. Na repertoár přichází z Anglického národního baletu, pro nějž ji vytvořil v roce 2007 britský choreograf Michael Corder. Třetí novinka sezony bude mít premiéru v červnu a uvede pod společným názvem Vertigo díla trojice významných současných evropských tvůrců tanečního divadla – Moldavana Radu Poklitaru, Itala Maura Bigonzettiho a Švéda Alexandra Ekmana.
Osm premiér připravuje v příští sezoně Opera Národního divadla a Státní opera. Dvě díla v rámci jednoho večera budou mít premiéry 22. a 23. října 2015. Půjde o první operu Igora Stravinského Slavík a poslední operu Petra Iljiče Čajkovského Jolanta. V Národním divadle je připraví režisér Dominik Beneš spolu s dirigentem a hudebním ředitelem moskevské Nové opery Janem Lathamem-Koenigem. Státní opera otevře novou sezonu dramatem Vincenza Belliniho Norma s Marií Fajtovou v titulní roli. Režisérem inscenace bude mladý japonský umělec Tomo Sugao. Jedinou operní premiérou ve Stavovském divadle bude Popelka Gioacchina Rossiniho. Po sérii shakespearovských inscenací a hereckém účinkování ve Wilsonově opusu 1914 se režie ujme Enikő Eszenyi, ředitelka budapešťského Vígszínházu, hudební nastudování bude příležitostí pro mladého dirigenta Jana Kučeru. Tvorbu Bohuslava Martinů připomene opera Juliette (Snář) zkomponovaná na libreto podle předlohy surrealistického dramatika Georgese Neveux. Režii bude mít Irina Brook, dcera proslulého divadelníka a současná umělecká ředitelka Théâtre National de Nice, pod hudebním nastudováním se podepíše dirigent Jaroslav Kyzlink. Dosavadní umělecký šéf činohry Národního divadla Michal Dočekal se poprvé představí pražskému opernímu publiku, když s uměleckým ředitelem Opery Petrem Kofroněm připraví Giordanova Andrea Chéniera o milostném trojúhelníku v době Francouzské revoluce. O poslední premiéře v pražské Státní opeře před tím, než se její dveře na dva roky kvůli rekonstrukci zavřou, je rozhodnuto. Dočasným rozloučením s druhým pražským operním domem bude v červnu příštího roku premiéra Straussovy Elektry, v nastudování britského režiséra Keitha Warnera a německého dirigenta Rolanda Böera. Budova Státní opery zůstane uzavřena po další dvě sezony, tedy v sezonách 2016/2017 a 2017/2018. Kromě zájezdů operního souboru s inscenacemi Státní opery uvede asi pět desítek operních představení historická budova Národního divadla a stovka představení se odehraje na scéně Hudebního divadla v Karlíně.
Prima Zlatá pecka 2014, soutěž kreativity v reklamě, zná své letošní vítěze. První cenu si odnesl český fotograf a režisér Antonín Kratochvíl za surrealistický videospot vytvořený pro Českou filharmonii v rámci komunikační kampaně INspirace je všude.
Klavíristka Jitka Čechová v pátek v Muzeu Bedřicha Smetany v Praze představila dosud nejkompletnější nahrávku skladatelova klavírního díla. Sedmidílný komplet vycházel v nakladatelství Supraphon postupně od roku 2005. Z českých interpretů podobný soubor doposud nahráli pouze Věra Řepková, Jan Novotný a Ivan Klánský. Sérii nahrávek završila Čechová vydáním posledního dílu na konci loňského roku. Na sedmém dvojCD oproti svým předchůdcům nabízí poprvé také Smetanovy rané skladby z let 1845 až 1846.V sobotu se ve zlaté kapličce konalo matiné věnované Bedřichu Smetanovi, kterým si Národní divadlo v Praze připomenulo 191. výročí skladatelova narození, jež připadá na 2. března. V programu zazněly ukázky z operního a klavírního díla Bedřicha Smetany, které přednesli Dana Burešová (soprán), Kateřina Jalovcová (mezzosoprán), Martin Šrejma (tenor) a Miloš Horák (bas), za klavírem usedli David Švec a Jitka Čechová.
Regiony
Baletní verze Shakespearovy hry Sen noci svatojánské na hudbu Felixe Mendelssohna-Bartholdyho byla letošní první novinkou baletu libereckého Divadla F. X. Šaldy. Pohádkový příběh z kouzelného světa lesních skřítků a elfů, mileneckých párů a spikleneckých lstí měl premiéru v pátek. V rolích rozhádaného královského páru Titánie a Oberona se představili Marie Gornalovová a Alexej Jurakov, skřítka Puka tančila Annabel Pearce.Program letošního festivalového ročníku ohlásila Smetanova Litomyšl. Světové premiéry se tam dočká kantáta Jaroslava Krčka Krédo Mistra Jana, která bude provedena u příležitosti šestistého výročí Husovy mučednické smrti. Na objednávku festivalu, který se uskuteční mezi 11. červnem a 5. červencem, je připravena Sinfonia Fišeriana, hudebně-obrazová báseň z motivů filmové a televizní hudby Luboše Fišera. Festival nabízí sedmatřicet programů a očekává rekordní návštěvnost třicet tisíc lidí. Program festivalu připomene i další jubilea, nejen husovské a nedožité Fišerovy osmdesátiny. Ohlášeno je sedm oper, zahajovací koncert bude 11. června patřit České filharmonii. V české premiéře bude uvedena jednoaktová opera-balet Jeana-Phillipa Rameaua Pygmalion z roku 1748.
V hudebním nastudování Roberta Jindry a v režii Jiřího Nekvasila připravilo Národní divadlo moravskoslezské operu Sergeje Prokofjeva Ohnivý anděl. Premiéry se uskutečnily 26. a 28. února v Divadle Antonína Dvořáka. Inscenace je nastudována v ruském originále. V hlavních rolích se představili Iordanka Derilova, Martin Bárta, Yvona Škvárová, Zuzana Švedová, Eliška Weissová, Peter Mikuláš a další. Slezské divadlo v Opavě uvedlo premiéru opery Giuseppa Verdiho Macbeth. Dílo divadlo nastudovalo v italském originále s českými titulky. Premiéra byla v neděli 1. března. V hlavních rolích se představili Alexander Vovk, Katarína Kramolišová, Dalibor Hrda, Juraj Nociar, Dušan Růžička, Šárka Maršálová a další. Orchestr řídil dirigent Petr Šumník, scénu navrhnul Jaroslav Milfajt, kostýmy jsou z dílny Josefa Jelínka, režisérkou nové inscenace je šéfka opavského operního souboru Jana Andělová Pletichová.
Výročí
Šedesáti let se v pondělí dožívá dirigent Oliver Dohnányi (narozen 2. března 1955 v Trenčíně), současný šéfdirigent orchestru Divadla J. K. Tyla v Plzni. Je žákem Václava Neumanna na AMU, během své kariéry působil mimo jiné na šéfovských postech v Opeře Národního divadla v Praze a Opeře bratislavského Slovenského národního divadla.
7. března uplyne 105 let od narození významného sbormistra a hudebního pedagoga Josefa Veselky (7. března 1910 – 22. října 1992), dlouholetého hlavního sbormistra Pražského filharmonického sboru.
8. března 1950, tedy před 65 lety zemřel houslový virtuos Jaroslav Kocian (22. února 1883 – 8. března 1950), činný též jako hudební skladatel a pedagog Pražské konzervatoře. Koncertoval po celém světě, zahrál si i v první českém zvukovém filmu.
Foto SND Bratislava, archiv, DFXŠ Liberec, Martin Popelář
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]