Týden s hudbou (99)

Co přinese tento týden
Zahraničí
27. březen byl v roce 1961 ustanoven Mezinárodním divadelním institutem jako Mezinárodní den divadla. K nejvýznamnějším událostem tohoto dne patří Mezinárodní poselství – autorem toho letošního je polský divadelní režisér a umělecký ředitel varšavského divadla Nowy Teatr Krzysztof Warlikowski. 
Praha
Téma odpuštění jako jediný lék proti lidskému hříchu chce na svém turné k novému albu s názvem Hříšnice nabídnout mezzosopranistka Dagmar Pecková. První vystoupení se uskuteční v úterý 24. března ve Dvořákově síni pražského Rudolfina za doprovodu PKF – Prague Philharmonia s dirigentem Aleksandarem Markovićem. Stejně jako na nové nahrávce i na pražském koncertě společně s Peckovou vystoupí sopranistka Ivana Veberová v roli Elektry ve Straussově stejnojmenné opeře a slovenský basista Peter Mikuláš jako Herod v závěrečné scéně z Mariottovy opery Salomé.

úterý 24. března se koná v kostele sv. Šimona a Judy koncert Bachovy kantáty – Lipské kantáty a Missa brevis pro hraběte Františka Antonína Šporka. Kompletní provedení všech sto třiceti dvou kantát Johanna Sebastiana Bacha je několikaletým koncertním projektem španělského vokálního souboru La Capilla Real de Madrid. Ten připravil společně s českým barokním orchestrem Collegium Marianum program chrámových kantát už v roce 2013 pro madridské České centrum a nyní se koprodukce přesouvá do Prahy. Pražská konzervatoř připravila na tento týden do Koncertního sálu Konzervatoře hned dva koncerty. V úterý 24. března se představí oddělení bicích nástrojů a ve čtvrtek 26. března se uskuteční koncert Symfonického orchestru Pražské konzervatoře ve spolupráci s Jednotou pro zvelebení hudby v Čechách.  

Po více než pěti letech se ve čtvrtek 26. března do Národního divadla v Praze vrátí opera Boris Godunov skladatele Modesta Petroviče Musorgského. Dílo hudebně nastudoval umělecký ředitel Opery Petr Kofroň. Pro novou inscenaci je zatím naplánováno třináct představení v této a následující operní sezoně. V režii Lindy Keprtové se v titulní roli představí sólista moskevského Velkého divadla, ruský basista Mikhail Kazakov. Alternací bude jeho krajan Vitalij Jefanov, sólista Novosibirského státního akademického divadla opery a baletu.

Membra Jesu Nostri, cyklus kantát severoněmeckého skladatele Dietricha Buxtehudeho (1637–1707) provede ve čtvrtek 26. března v kostele Nejsvětějšího Srdce Páně v Praze Musica Florea s uměleckým vedoucím Markem Štrynclem. Na koncert je vstup volný.

Ceny Thálie, které budou předány v sobotu 28. března z jeviště historické budovy Národního divadla, letos poprvé nabídnou muzikálová, činoherní, baletní a operní vystoupení. Odborné poroty Cen Thálie letos na nejvýznamnější ocenění za umělecké výkony nominovaly dvacet čtyři umělců, mezi nimiž jsou například tanečníci Richard Ševčík a Tereza Podařilová nebo operní pěvci Ivana Veberová a Aleš Briscein. Nejvíce nominací za rok 2014 získalo pražské Národní divadlo – celkem sedm, z toho pět baletních, přičemž v kategorii tanečnic už má první česká scéna trofej jistou, neboť v dámské finálové trojici jsou výhradně jeho reprezentantky. 

Dalibor Janis vystoupí v sobotu 28. března ve Státní opeře Praha v roli Giorgia Germonta v opeře Giuseppa Verdiho La traviata. Violettou Valéry mu bude Jana Sibera.

V neděli 29. března 2015 se ve 14.00 a v 16.00 hodin koná v Rudolfinu Karneval České filharmonie, kde se opět představí Jiří Bělohlávek v roli Bělokněžníka. Příběhem o hodných vílách, krásných princeznách a napínavém boji s drakem provede děti a rodiče herec Pavel Tesař. Připraveny budou i speciální hudební dílničky pro děti.
Regiony
Před Velikonocemi, v pátek 27. března, zazní v Brně opera Bohuslava Martinů Hry o Marii, která tady měla před osmdesáti lety světovou premiéru. Režisér Jiří Heřman připravuje publiku velkolepou podívanou, do které se při započítání tří sborů a orchestru zapojí více než dvě stovky účinkujících. Heřman svůj režijní rukopis v Národním divadle Brno představí poprvé od nástupu do funkce šéfa operního souboru. V hlavních pěveckých rolích vystoupí sólisté Národního divadla Brno Tereza Merklová Kyzlinková a Pavla Vykopalová, ale také hosté, například Svatopluk Sem a Alžběta Poláčková. V této sezoně tam Hry o Marii zazní čtyřikrát.

V pátek 27. března se v Divadle Antonína Dvořáka uskuteční první ročník mezinárodního galakoncertu za účasti hostů zahraničních národních divadel z Polska a Slovenska. Českou republiku reprezentuje Národní divadlo v Praze, soubor 420PEOPLE a Národní divadlo moravskoslezské. Součástí večera bude předpremiéra fragmentu z připravované Popelky a dvě novinky připravené speciálně pro tento večer.

Na pátek 27. března chystá liberecké Divadlo F. X. Šaldy premiéru klasického muzikálu My Fair Lady. Scénu a režii vytvořil Jan Kříž, hudební nastudování Martin Doubravský, kostýmy Veronika Hindle.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Tádžický prezident Imomali Rachmon ohlásil, že v Dušanbe nechá postavit „největší a nejkrásnější divadlo v celé Střední Asii“, které zřejmě bude i jedním z největších divadel na světě. „Národní divadlo bude postaveno do pěti let,“ slíbil autoritářský vládce, který chudé postsovětské zemi, těžce postižené hospodářskou krizí, vládne už od roku 1992. Plánovaná třípodlažní budova má pojmout na pět tisíc diváků, zatímco newyorská Metropolitní opera má kapacitu hlediště přibližně tři tisíce osm set míst.

Před sto lety, 20. března 1915 se narodil ruský klavírista ukrajinského původu Svjatoslav Richter. Proslul zejména coby brilantní interpret děl Johanna Sebastiana Bacha. Jeho repertoár však byl mimořádně široký a sahal od barokní hudby až po tvorbu skladatelů poloviny dvacátého století. V mládí Richtera spíše než hudba lákalo výtvarné umění. Během studia v Oděse však začal skládat hudební kompozice a několikrát se chopil i dirigentské taktovky, což změnilo jeho původní plány. Navzdory renomé, jež si vydobyl v Rusku i zahraničí, se Richter nerad předváděl na veřejnosti. Vyhýbal se novinářům a nerad rozdával autogramy. Zemřel v srpnu 1997 ve věku dvaaosmdesáti let.

Praha
Se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu v pondělí na koncertu ve Dvořákově síni pražského Rudolfina vystoupil houslový virtuos Michael Barenboim, mladší syn slavného klavíristy a dirigenta Daniela. Společně provedli Houslový koncert č. 1 g moll Maxe Brucha. Dále byla na programu orchestrální prvotina Lukáše Hurníka Souvětí pro orchestr a První symfonie c moll Johannese Brahmse. Koncert dirigoval šéf tělesa Ondrej Lenárd.Ve čtvrtek se v Pražské křižovatce představil koprodukční projekt Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK a Divadla na Vinohradech s názvem Kdokoli. Vznikla interpretace představení jednoho ze základních děl evropské kultury, které v roce 1911 zadaptoval rakouský dramatik Hugo von Hofmannsthal. Text inspiroval vznik řady hudebních děl, dvě z nich, suita Jeana Sibeliuse a písně Franka Martina, byly provedeny jako součást tohoto nastudování s téměř stovkou účinkujících.

Návštěvníci portálu Opera Plus svými hlasy rozhodli o tom, že nejlepší taneční výkony v roce 2014 podali první sólisté Baletu Národního divadla Tereza Podařilová a Alexander Katsapov. Za ztvárnění rolí v inscenaci baletu Valmont tak obdrželi Výroční ceny Opery Plus. Cenu za choreografii si rovněž za Valmonta odnesl Libor Vaculík. Mimořádnou cenu převzal ředitel Baletu Národního divadla Petr Zuska za dlouhodobě výjimečné výsledky při vedení Baletu Národního divadla, v jehož čele stojí čtrnáctým rokem, a také za pětadvacetiletou choreografickou tvorbu. Skleněný artefakt ve tvaru O pochází ze skláren v Lindavě na Českolipsku. Do hlasování se zapojilo okolo deseti tisíc návštěvníků Opery Plus.

Před sto pěti lety, 22. března 1910 se narodil Eduard Haken, jedna z největších osobností českého operního umění dvacátého století. Haken, který byl plných padesát let sólistou české první scény, se do povědomí generací zapsal nejen interpretací stěžejních rolí světového repertoáru, ale zejména řadou postav v domácích operách – především jako Kecal ve Smetanově Prodané nevěstě a jako Vodník v Dvořákově Rusalce. Věnoval se i koncertní činnosti a zvlášť vynikl jako interpret oratorií. Eduard Haken se narodil v rodině volyňských Čechů v obci Šklín na Ukrajině. Po návratu do vlasti svých předků studoval čtyři roky na pražské Karlově univerzitě medicínu. Na studia si přivydělával zpěvem a posléze začal zpěv studovat. V Národním divadle v Praze si poprvé zazpíval v roce 1936, sólistou první scény se stal o pět let později. Nastudoval tam padesát rolí. Často vystupoval i v sálech a kostelích v menších městech a na venkově. Zemřel 12. ledna 1996. Místem posledního odpočinku legendárního basisty se stal Vyšehradský hřbitov v Praze. Autobus s českými filharmoniky, který se vracel z Vídně, sjel v neděli odpoledne ze silnice a zřítil se z náspu. Nehoda u dolnorakouského Mistelbachu si vyžádala podle nejnovějších údajů záchranářů 13 zraněných. Tři lidé byli zraněni vážně.

Regiony
Moderní verzi klasického baletu Labutí jezero připravil v Národním divadle Brno choreograf Mário Radačovský. Původní premiéru měla v roce 2012 ve Spojených státech. Představení nazvané Black and White je podle Radačovského Labutím jezerem pro dvacáté první století. Dominantními postavami příběhu v Radačovského verzi nejsou Odetta a Odílie, ale princ Siegfried, který prochází těžkou životní situací a bojuje s nemocí. Jednoduchou scénu tvoří prakticky jen zrcadlová stěna, doplněná jemným neonovým osvětlením a projekcemi. Inscenace Black and White měla premiéru 20. března.

Labutí jezero Petra Iljiče Čajkovského rozšířilo také v pátek i repertoár baletu Jihočeského divadla. V létě jej diváci uvidí před točnou v zahradě českokrumlovského zámku. Šéf souboru a autor libreta, režie a choreografie Atilla Egerházi ho pojal jako příběh zraněné mužské duše. 

Nezvyklé spojení dvou kratších oper nabídlo v sobotu posluchačům brněnské Divadlo na Orlí. Komorní opera Hudební fakulty JAMU v jednom večeru uvedla jazzovou operu Slzy nože Bohuslava Martinů z roku 1928 a světovou premiéru díla Zhasnutí od mladého skladatele Jiřího Najvara. Jednoaktové opery od jejich vzniku dělí bezmála století. Oba tituly byly na jevišti propojeny vizuálně scénografií a kostýmy hostujícího Davida Janoška, studenta činoherního herectví. Brněnští minorité chtějí opravit varhany v Loretě, která je součástí jejich klášterního areálu. Jsou to zřejmě nejstarší varhany v Brně, které se dochovaly téměř v původním stavu. Díky pečlivé rekonstrukci by mohly po mnoha desetiletích fungovat a hrát. Zároveň chce konvent obnovit kůr, což zahrnuje opravu dřevěné podlahy, kovářských prvků i freskové výzdoby a výmalby.

Výročí
Před 45 lety, 28. března 1970 se narodila tanečnice a choreografka Hana Litterová. V poslední době zaujala zejména inscenací Balady v brněnském Národním divadle, která byla vyhlášena českou baletní inscenaci roku.

Před 25 lety, 29. března 1990 zemřel český houslista Spytihněv Šorm (narozený 6. prosince 1914). Šorm byl dlouholetým koncertním mistrem orchestru Národního divadla v Praze, významná byla ale i jeho komorní koncertní činnost.

Foto AKPA, archiv, Petra Hajská, Petr Horník, Viktor Kronbauer, www.vecernice50.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat