Týden s tancem

Pozvánky na performativní event souboru Holektiv, doprovodné sympozium Signal Festivalu, nový projekt Veroniky Knytlové i blížící se přehlídku Dance Brno 2021.
MASS (promo foto Holektiv)

Skupina Holektiv uvádí performativní event v Divadle X10
Pod názvem MASS se uskuteční 14. října performance v Divadle X10. za konceptem a choreografií stojí Eva Stará, dramaturgie a režie se ujala Jindřiška Křivánková, autorem hudby je Matouš Hekela, kostýmů Oldřich Vojta, light design Eliška Kociánová.

V projektu MASS se soustředíme na ohledání tématu sebevědomí a sebeurčení. Zkoumáme způsoby a prostředky, kterými si pomáháme vytvořit naší vlastní realitu a sebe sama v kontextu současné společnosti. Co považujeme za důležité a určující pro naše existování a fungování ve společnosti? Jakým způsobem pohlížíme sami na sebe a jakým způsobem se hodnotíme? Jaké prostředky nám pomáhají cítit se sami sebou a neplnit pouze očekávání druhých? My všichni tvoříme masu, jsme ovlivněni obrazem okolo nás a přes veškerou snahu být originální se stáváme unifikovanými uprostřed masy všech ostatních bytostí,“ uvádějí autoři k tématu.

Signal Festival 2021 – The Room of Change, Accurat (vizualizace instalace)

Sympozium Signal Talks v rámci festivalu 15. října
Signal Festival
zve na sympozium o udržitelnosti kulturního a uměleckého prostředí do Divadla Archa: Jak dělat udržitelné či ekologičtější umění, výstavy a festivaly? Jak se zachovat, když přijde další uzavření kulturních institucí a lockdown znemožňující prezentaci umění ve fyzickém prostoru? Na tyto a mnohé další otázky se ptá sympozium Signal Talks, které pořádá Signal Festival 15. října od 10:00 do 17:00 hodin v Divadle Archa. Nese jasný podtitul PLAN C: Udržitelnost kulturního a uměleckého prostředí a proběhne zdarma. Návštěvníci zde budou moci vidět také výstavu děl 4 studentů ateliéru Time-Based Media z Fakulty umění a designu UJEP, kteří reflektují témata environmentální krize či změny klimatu.

Sympozium PLAN C: Udržitelnost kulturního a uměleckého prostředí rozvine diskuzi o udržitelnosti v souvislostech lokálního uměleckého prostředí. Zaměří se přitom na realizaci udržitelných uměleckých výstav a festivalů, udržitelnost jako samotný obsah a téma kulturních událostí a uměleckých děl, ale i médium umělecké tvorby či způsoby, jakými sami umělečtí a kulturní organizátoři realizují své akce. Proběhne na půdě Divadla Archa 15. října od 10:00 do 17:00 hodin.

V první části věnované udržitelnosti kulturního a uměleckého prostředí vystoupí mimo jiné Veronika Čechová (Společnost Jindřicha Chalupeckého), András Cséfalvay, Veronika Bromová, kurátoři Marika Kupková a David Korecký, Martina Ivičič představí festival DOM nebo Stepan Vashkevich z Institutu cirkulární ekonomiky.

Signal Festival letos představí novou aplikaci Signal AR zaměřenou na rozšířenou neboli augmentovanou realitu. Druhá část sympozia proto nahlédne podrobněji na témata této nové reality v nejrůznějších kontextech. Věnovat se bude AR jako prostředku k tvorbě či zprostředkování umění či významu a využití technologie AR v širším společenském či mediálním prostředí. Diskutovat budou mimo jiné umělkyně Radka Bodzewicz, ředitel Signal Festivalu Martin Pošta, Helena Lukášová, András Cséfalvay, Ján Pernecký a další.

Signal Festival dlouhodobě podporuje nejmladší generaci audiovizuálních umělců. Během festivalových dní tak od 14. do 17. října v Divadle Archa představí rovněž výstavu 4 studentů ateliéru Time-Based Media z Fakulty umění a designu Univerzity J. E. Purkyně. Prezentovaná díla reflektují témata environmentu a změny klimatu, pracují s možným subjektivním výkladem reality a zabývají se otázkami vesmírného odpadu. Výstava s názvem Anabáze představí díla Jana Poše, Štěpána Kováře, Karima Tarakije a Vojtěcha Groota.

Na Hraně je pak název nové výstavy intermediální umělkyně Radky Bodzewicz, která čeká návštěvníky v rámci doprovodného programu Signal Festivalu v Bold Gallery v pražských Holešovicích. Bodzewicz absolvovala AVU v ateliéru Vladimíra Kokolii. Během roku 2016 studovala na Robert Gordon University-Gray’s School of Art ve skotském Aberdeenu. V roce 2018 se stala finalistkou berlínské ceny Leinemann-Stiftung für Bildung und Kunst Award. Umělkyně v posledních letech kombinuje malbu s rozšířenou realitou. Její malba zaujímá prostor mezi skutečností a abstrakcí. Motivy oscilují mezi sakralitou a každodenností. Výraz se pohybuje mezi ornamentem a intuicí. Prezentace se nachází částečně v běžné realitě, částečně v té virtuální. Na Hraně je dočasná výstava, která se po 4 festivalových dnech přesune do online prostoru. Vernisáž proběhne již 13. října od 18:00 hodin. Výstava je zdarma.

Veronika Knytlová – Možnosti spříznění, uvedení ve Vzletu (foto Magda Dubnová)

Novou performance Veroniky Knytlové čeká uvedení na nádvoří HAMU 19. října
Na rozhraní společenské intervence, kolektivní akce a taneční inscenace se pohybuje nová performance v režii choreografky Veroniky Knytlové. Po premiéře, která proběhla 20. září v kulturním centru Vzlet v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu, teď čeká inscenaci Možnosti spříznění unikátní uvedení v krásném prostředí nádvoří HAMU v úterý 19. října.

Možnosti spříznění oscilují mezi workshopem, happeningem a performancí. Diváci (i bez jakékoli předchozí zkušenosti práce s tělem) se stanou součástí společné akce. Spolu s deseti tanečníky se v prostoru stávají přímými aktéry, kteří bryskně a osobitě reagují na hlasové instrukce choreografa. Osoba choreografa se zde redukuje v pouhou vůli a hlas motivující na dálku v reálném čase a prostoru všechny zúčastněné k akci.

Prvotním impulsem pro nás byla online výuka tance mých studentů formou choreografických cvičení během letošního lockdownu. Můj hodinový proud instrukcí se v domácích podmínkách studentů vždy rozvinul do nekonečného cyklu inspirací. Bizarnost celé situace, často hraničící s počítačovou hrou, ale i naše vzájemná interakce nastartovala tvůrčí proces,“ popisuje vznik inscenace Veronika Knytlová.

Chceme umožnit divákům nahlédnout do tvůrčí kuchyně, přičemž choreografický diktát tvoří jednu z vrstev. Ve které realitě se bude chtít divák akce účastnit – zda se zblízka dívat choreografovi přímo pod ruce a vidět jeho konkrétní imaginativní obrazy a stávat se jejich součástí – nebo ze vzdálenější perspektivy jen sledovat abstraktní pohybové partitury, bude ryze otázkou jeho momentální nálady a volby kanálu na sluchátkách silent disco,“ doplňuje Knytlová.

Otevřená a proměnlivá forma této kolektivní inscenace slibuje vždy jiný zážitek. Díky strukturované improvizaci je možné i při opakované návštěvě prožít poměrně radikálně odlišný umělecký zážitek. „Každé uvedení tak slibuje nejen nový prožitek ze svého těla, ale i výpravu za možnostmi vzájemného spříznění,“ uzavírá Knytlová.

Možnosti spříznění měly premiéru 20. září v kulturním centru Vzlet na festivalu 4+4 dny v pohybu. Než se nastálo usídlí právě ve Vzletu, čeká je jedna unikátní repríza v krásném prostoru nádvoří HAMU na Malostranském náměstí 19. října v šest hodin. Vstupné je dobrovolné.

Představení bude zároveň fungovat jako první ukázková hodina k tanečnímu ateliéru, který Veronika Knytlová povede každé úterý od 26. října ve studiu Zlatnická 8. Ateliér nabídne úvod do fyzického a tanečního divadla. „Tělo se stane naším hlavním komunikačním nástrojem. Osu naší práce bude tvořit fyzická odpověď těla na imaginativní procesy uvnitř i vně nás samých. Formou tanečních a pohybových her a improvizací budeme bourat vlastní myšlenkové i pohybové stereotypy, posilovat důvěru k vlastnímu tělu, objevovat jeho netušené možnosti.” Ateliér je určen všem věkovým kategoriím, začínajícím tanečníkům a všem, kdo se zabývají nebo chtějí zabývat tancem. Více informací a registrace na e-mailové adrese [email protected].

DJKT – Vhoďme ho z kola ven (foto Irena Štěrbová)

Pozvánka: DANCE BRNO 2021
Přehlídka současného profesionálního baletu v České republice proběhne 18.–23. října 2021 v Mahenově a Janáčkově divadle. Letošní ročník festivalu, který od roku 2019 pořádá Národní divadlo Brno jako bienále, se od předchozích programově zásadně liší. „Rozhodli jsme se totiž pro variantu, která se zdá být v této produkčně nelehké době modelově nejjednodušší, zároveň je ale výjimečná. Festival bude ryze český,“ píší organizátoři.

Soustředit na jednom místě během jednoho týdne téměř celou českou profesionální baletní scénu je v našich českých podmínkách čin dosud nevídaný. Předpokládá totiž maximální flexibilitu, vstřícnost a koordinaci hracích plánů nejen zúčastněných divadel, ale především pořádajícího Národního divadla Brno. Diváci tak budou mít jedinečnou příležitost bez nutnosti cestování porovnávat uměleckou a interpretační úroveň baletních souborů z Prahy, Plzně, Ostravy, Olomouce, Českých Budějovic a pořádajícího Brna. Program festivalu bude složený převážně z neoklasických a současných choreografií, nebude však chybět ani klasický baletní titul. Naši hosté se budou prezentovat původní tvorbou i choreografiemi významných evropských choreografů, můžeme se těšit na mimořádnou úroveň sólové i ansámblové interpretace.

Program Dance Brno 2021:

Balet Divadla J. K. Tyla v Plzni
Dustin Klein / Vyhoďme ho z kola ven
Festival otevře Balet Divadla J. K. Tyla v Plzni s premiérovou inscenací baletu Vyhoďme ho z kola ven na motivy stejnojmenného slavného amerického románu Kena Keseyho v choreografii mladého německého tvůrce Dustina Kleina. Podle slavné knižní předlohy, zdramatizované Dalem Wassermanem a zfilmované Milošem Formanem pod názvem Přelet nad kukaččím hnízdem, vytvořil komorní, ovšem energií a rytmem tepající dílo, vykreslující psychologický obraz jednotlivých postav a dotýkající se mravní podstaty románu.
18. 10. 2021 od 19.00 v Mahenově divadle

Balet ND – William Forsythe – The Second Detail (foto Serghei Gherciu)

Balet Národního divadla v Praze
Forsythe / Clug / McGregor
Komponované představení z děl tří významných současných choreografů, uznávaných a talentovaných umělců, inovátorů světového tance, kteří obohatili svět baletu o originální jazyk a nový pohybový slovník. The Second Detail Williama Forsytha je hravé, ale i silné dílo na rytmickou hudbu nizozemského skladatele Thoma Willemse, častého Forsythova spolupracovníka. Choreografie je specifická díky neoklasické symetrii s plynule stupňovanou technickou náročností. Za choreografii Handman, která je druhou částí večera, byl brněnskému divákovi dobře známý Edward Clug nominován na prestižní cenu Benois de la danse. Jedním z nejvýznačnějších současných britských choreografů s jedinečným pohybovým slovníkem, který integruje tanec, film, výtvarné umění, digitální technologie i přírodní vědy je Wayne McGregor. Ve svém díle EDEN EDEN se zabývá vlivem technologií na estetiku okolí – ale i lidského těla.
19. 10. 2021 od 19.00 v Janáčkově divadle

Balet Jihočeského divadla v Českých Budějovicích
Petr Zuska / Rádio svobodná Bystrouška
Inscenace vás zavedeme do světa fantazie, kde tanečníci promění slovo v pohyb a kde zapomenete na každodenní realitu. V novém tanečním divadle Petra Zusky a Štěpána Benyovszkého hledá liška Bystrouška opravdové porozumění koloběhu života, ve kterém každý jednou „zhlópne láskou“. Příběh o nezkrotné lišce Rudolfa Těsnohlídka přenese na jeviště Mahenova divadla Balet Jihočeského divadla a nezaměnitelný hlas Karla Högera.
20. 10. 2021 od 19.00 v Mahenově divadle

Balet NDM – Rossiniho karty – Následky (foto Serghei Gherciu)

Balet Národního divadla Moravskoslezského v Ostravě
Mauro Bigonzetti, Juanjo Arques / Rossiniho karty
V první části komponovaného večera představí Balet NDM dílo španělského choreografa Juanja Arquése, jehož choreografie Consequence / Následky je inspirovaná nekonečným vývojem vztahu mezi přírodou a člověkem a vlivy moderních technologií. Lidská síla je zde vyjádřena jediným duetem muže a ženy za živého doprovodu houslí a violoncella na hudbu oscarového skladatele Johana Johannsona Druhá choreografie večera Rossiniho karty je podřízena především hudbě slavného italského skladatele, který si mimo jiné potrpěl na skvělé jídlo a byl výtečným kuchařem. Mauro Bigonzetti před divákem rozvíjí kaleidoskop scén a obrazů života jako velkolepou taneční hostinu s nádhernou hudbou.
21. 10. 2021 od 19.00 v Janáčkově divadle

Balet Moravského divadla Olomouc
Michal Štípa / Giselle
Balet Giselle je vrcholným dílem romantického baletu na hudbu Adolpha Charlese Adama. Impulsem vzniku baletu byl příběh o vílách uveřejněný ve sbírce Heinricha Heineho, kde vypráví legendu o nevěstách, které zemřely vpředvečer svatby, proměnily se ve víly a důvěřivého člověka utrápily k smrti. Choreografem a režisérem hostující inscenace je umělecký šéf souboru Michal Štípa, který vytvořil originální choreografii k prvnímu jednání a jeho děj zasadil netradičně do prostředí Olomouce. Druhé jednání je z části nastudováno v klasické verzi podle Jeana Coralliho, Julese Perrota a Maria Petipy, z části pak opět ve vlastní choreografii Michala Štípy.
22. 10. 2021 od 19.00 v Mahenově divadle

Balet Národního divadla Brno
Valentina Turcu / Dáma s kaméliemi
Domácí hostitelský soubor uvede na závěr festivalu původní choreografické dílo chorvatské tvůrkyně Valentiny Turcu Dáma s kaméliemi, které je bezesporu jedním z nejslavnějších milostných příběhů novodobé literatury. Děj slavného románu Alexandra Dumase mladšího je částečně autobiografickým příběhem nešťastné lásky, ve kterém se autor vyzpovídal ze svého vášnivého a bolestného vztahu ke slavné pařížské hetéře Marii Duplessisové. Valentina Turcu přenesla slavný příběh do současných kulis a vytvořila divadelní tvar akcentující kromě baletní techniky také detailní hereckou práci.
23. 10. 2021 od 19.00 v Janáčkově divadle

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments