Týden s tancem

Přinášíme novinky a pozvánky z tanečního světa, kterých je v nejbližších dnech opravdu požehnaně, a proto přehled rozdělíme navíc podle jednotlivých dnů:
Polski Teatr Tańca (zdroj 420PEOPLE)

Připomenutí – dvakrát současný tanec 3. listopadu

MANUS Art Collective premiérově v Divadle X10
Další chystanou premiérou z dílen MANUS Art Collective pod taktovkou Šimona Kluse je NomHades. Uskuteční se 3. listopadu v Divadle X10 od 19:30 hodin. Účinkují Šárka Říhová, Jolana Šturmová, Barbora Ptáčková, Anna Kroupová, Petr Čížek a Don Yimbi Mulefu.

Projekt inspirovaný tématem uprchlíků a útěku ilustruje anotace: „Přišli jsme o vše. O domov, majetek, rodiny, své blízké. Ze dne na den jsme nikým, nechtěným zbožím. Vydali jsme se tedy na cestu. Na cestu do Evropy. Na cestu za novým životem. Ale octli jsme se tady. Za plotem. V ohradě. Jsme zavřeni a nechtěni i tady v Evropě. Jsme v začarovaném kruhu. Kilometr, kilometr, kilometr.

Manus Art Collective: NomHades (foto archiv souboru)

Šimon Klus je absolventem Konzervatoře Duncan centre, kterou absolvoval v roce 2020, v rámci programu Erasmus studoval na litevské akademii LMTA ve Vilniusu a zúčastnil se letní školy v bruselské akademii P.A.R.T.S. MANUS Art Collective je umělecký spolek, který vznikl v roce 2020 a působí na poli současné taneční scény. Jako tým mladých aktivních tvůrců a interpretů jsou součástí různých projektů současného tance a performing arts. Skupinu tvoří Štěpána Mancová, Šimon Klus a Šárka Říhová. Zaujali například projektem Árbakkinn, v koprodukci se Studiem ALTA vzniklo experimentální představení Jolany Šturmové The End of Blaho. MANUS Art sídlí v Invalidovně, kde má své hlavní sídlo právě Studio ALTA.

Variace Vertigo ve Venuši ve Švehlovce
Jak jsme upozorňovali již minulý týden, v prostorách Venuše ve Švehlovce se ve středu 3. listopadu uskuteční premiéra skupiny Beautiful Confusion Collective, respektive performerky a choreografky Becky McFadden. Její inspirací byl film Alfreda Hitchcocka Vertigo a hlavní „roli“ v ní hraje závrať.

ČTVRTEK 4. LISTOPADU

Pavla Vachunová a Lukáš Homola / Tyformy: Brnění
Pragovka Gallery
srdečně zve na otevření výstavy Tyformy: Brnění umělců Pavly Vachunové a Lukáša Homoly, jejíž zahájení proběhne s dalšími výstavami druhé poloviny třetího výstavního bloku Výstupy intimity II. ve čtvrtek 4. listopadu od 18:00 hodin. (https://bit.ly/vystupyintimityII)
Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová. Výstava potrvá do 12. 12. 2021.

Pro The White Room se Pavla Vachunová rozhodla v kooperativním chápání volné části své tvorby zajít mnohem dále než při svém předchozím projektu Kořeny, neboť tentokrát na výstavu Brnění přizvala tanečníka Lukáše Homolu, s nímž ve spolupráci hodlá vytvořit instalaci šitou na míru unikátnímu prostoru bývalé kuchyně. Této instalaci bude předcházet performance akcentující pohyb těla a porcelánová matérie. Profese obou umělců se budou v tomto projektu prolínat a překrývat. Ústředním motivem je téma brnění – brnění ve smyslu chvění, mravenčení, oscilování či fibrilace. Brnění jako příprava na novou transformaci. Zbavení se dosavadních ochranných štítů a vystoupení ze své komfortní zóny. Očištění, odstranění nánosů a sedimentů předchozích vrstev. Po pohybové a procesuální performance „zbude“ svébytná site specific instalace složená z rozličných intermediálních artefaktů. Znovu se zde objeví prvek pracující s principem změn v průběhu času. Momenty zastavení – nadechnutí, zpomalení – očištění anebo naopak zrychlení. Umocnění umělecké prezentace bude podpořeno i zvukem v režii audiovizuálního umělce Michla Cába a architektonickým řešením Petra Jakšíka.

Více o umělcích ve facebookové události.

PÁTEK 5. LISTOPADU

V Olomouci bude mít 5. listopadu premiéru balet Louskáček – Kouzelný příběh
Louskáček
je inscenace, která svým tématem na jeviště každého divadla v období Vánoc bezesporu patří. Proto se i Moravské divadlo Olomouc rozhodlo připravit tento nezapomenutelný baletní příběh v novém kabátě. Inscenace v choreografii Michala Štípy a Guida Sarna vznikla s výpravou Davida Janoška a light designem Martina Špetlíka. Podrobnosti k inscenaci divadlo vydá den před premiérou.

 

Pozvánka do Brna: na premiéru tanečního představení Koincidence / Coincidencias
Premiéra z žánru současného tance se uskuteční 5. a 6. listopadu po oba dny od 19:30 hodin na Sklepní scéně Centra Experimentálního Umění (Zelný trh 9) v Brně. Koincidence je taneční duet z rukou tanečnic, performerek a choreografek Melanie Venino (DE/FR) a Roberty Legros Štěpánkové (SK/CZ), který vzniká v roce 2021 mezi Francií a Českou republikou: „Dvě těla a mysli oscilující mezi dvěma stavy zapojení tělesné paměti, a tělesně se konfrontující se známými a s nepoznanými tanci v reálném čase scény.

Více napoví anotace:
Koincidence / Coincidencias je dialog, ve kterém slyšíme a jsme slyšet, nekončící naslouchání jež otevírá prostor.
Dvě těla, dva původy.
Hra od známého k neznámému, a jak se již známé znovu stává nepoznaným.
Je to sahání za hranice naší kontroly a řádu.
Konstantní oscilace mezi pamětí minulosti, jež se znovu aktualizuje v přítomnosti, která námi prostupuje, i když se hned stává minulostí.
Je to odvážná hra vyzkoušet si hranice klidu, jejichž dotek nás může náhle zaplavit jako exploze.
Co se tady děje náhodou?

Umělecký tým doplňují Matthieu Legros (zvuk) a Filip Horn (světelný design).

Polski Teatr Tańca (zdroj 420PEOPLE)

Filmový večer 420PEOPLE & Polski Teatr Tańca: „Polky, umění a tanec“ ve Studiu Maiselovka
Soubor 420PEOPLE a Polski Teatr Tańca zvou 5. listopadu od 19:00 do Studia Maiselovka na večer tanečních filmů s názvem Polky, umění a tanec. V rámci unikátního filmového večera bude uvedeno pět tanečních filmů z dílny obou souborů. Vstup je zdarma po předchozí rezervaci.

Návštěvníci se mohou těšit na dva filmy polského souboru Polski Teatr Tańca – Polish Dance Theatre: film Břemeno (scénář a režie: Iwona Pasińska) a Ta Mara (scénář a režie: Iwona Pasińska). Tématika filmů vychází z tvorby umělkyň Tamary Łempické a Zofie Stryjeńské, které tvořily v období meziválečného dvacetiletí, od 20. let minulého století. Filmy Polski Teatr Tańca – Polish Dance Theatre jsou kulturní počiny z počátku 21. stol. „Ačkoliv je dělí 100 let, je zde patrná navazující estetika, společné inspirace a kulturní kód. Oba filmy, v moderní formě a plné inspirace čerpané z malířství, jsou vyjádřením syntézy umění a univerzality jazyka tance. Přehlídka těchto filmů v Římě a v Praze je realizována ve spolupráci s Balleto di Roma a 420PEOPLE. Akce je realizována v rámci projektu Polština a trans-národní jazyk vizuálního umění a tance,“ uvádějí organizátoři.

Tři filmy z dílny českého souboru 420PEOPLE vznikly v roce 2020 během pandemické situace. Film Through Glass zpracovává tancem a kamerou příběh reality a iluze a vznikl v choreografii Sylvy Šafkové a v režii Marka Partyše. Film s názvem ORĪGĪ v choreografii Václava Kuneše a v režii Tomáše Vlčka vznikl v rámci mezinárodní projektu CLASH! a propojuje téma „souboj tanečních stylů“. Film Ohně stroje v režii Jaroslava Brabec popisuje příběh jednoho obyčejného konkurzu v hlavní roli s hercem Davidem Prachařem, který se ale zvrtne do jiné reality, do podivného snu tanečníků.

Večer je spolufinancován z Víceletého programu „NEZÁVISLÁ“ na roky 2017–2022 v rámci dotačního programu Institutu Adama Mickiewicze „Kulturní mosty” a z finančních prostředků Samosprávy Velkopolského vojvodství. Partneři tanečních filmů 420PEOPLE jsou Ministerstvo České republiky, Městská část Praha 1, Magistrát Hlavního města Prahy a Studio MAISELOVKA.

SOBOTA 6. LISTOPADU

Kolektiv mladých umělců SPOLK uvádí premiéru v Ponci
V divadle Ponec se od 20:00 hodin představí se svým projektem S dovolením! kolektiv SPOLK. Spolutvůrci i tanečníky jsou Kateřina Jabůrková, Adam Kmenta, David Králík, Žaneta Musilová a Ester Trčková. O čem budou tančit, napoví anotace představení:

Rychlá doba. Nikdo nemá čas na nic čekat. Každý z nás se čas od času nedobrovolně zastaví. Všudypřítomný stres a spěch nás ale nutí běžet dál. To, že člověk stojí, neznamená, že nespěchá. Ať už nás zastaví cokoliv, vždy to v nás probouzí silné emoce.
Nekonečné čekání a akutní stres jako impuls k negativním projevům lidského chování a jednání. Inscenace přináší zpětnou vazbu o nás samých, o našich projevech, reakcích a obranných mechanismech ke zvládání stresových situací.
Inscenace je zrcadlem, v němž se odráží jedna z podob dnešní uspěchané doby. S dávkou lehkosti a humoru se snaží podat svědectví o aktuálním problému naší společnosti.

 

V divadle BRAVO! pokračuje cyklus Bio Bravo,
a to v sobotu od 18:00 hodin. Druhým snímkem nového klubu Bio Bravo! je film o tématu, který se týká nás všech, kteří se ze sportovního světa a velmi subjektivní disciplinovanosti vydali na cestu bez pravidel a jasného směru. Je to obyčejný život, který přichází ve chvíli, kdy máme pocit, že je závod u konce. Film Bílé dlaně, který natočil maďarský režisér Szabolcs Hajdu, v sobě nese právě takovou cestu. Málokdo si uvědomuje, kolik dřiny, odříkání, utrpení a bolesti je skryto za ladnými pohyby a zdánlivě samozřejmými cviky špičkových gymnastů.

Gymnastika je velmi individuální sport, ale opravdový svět takový není. A jak říkával trenér: „Život je jeden z nejtěžších.“ Pokud se nám povede najít správnou cestu, stane se takové rozhodnutí výhrou větší než sportovní úspěch. I o tom bude po projekci filmu vyprávět další host cyklu, jehož každý díl je spojený právě s besedou: David Spilka, gymnasta nejvyšší úrovně a performer, který několik let působil v kanadském Cirque du Soleil.

NEDĚLE 7. LISTOPADU

Zdeněk Mládek: Pod kůží (foto archiv Jihočeského divadla ČB)

V prostorách Divadle Komedie vystoupí 7. listopadu od 19:30 hodin společně členové baletního souboru Jihočeského divadla v Českých Budějovicích a Bohemia Baletu, souboru nejlepších studentů a mladých absolventů Taneční konzervatoře hl. m. Prahy. Komponovaný program tvoří krátké balety a choreografie z repertoárů obou těles:

Sebastiano Mazzia: TANČILA JSEM – Balet Jihočeského divadla
Tančila jsem je choreografií o vášni. V současnosti jsme si jako lidé zvykli vynikat ve všem, co děláme: skáčeme vysoko, běháme rychle a už nedokážeme selhat… Ale neměly by láska a vášeň být tím, proč by si nás lidé měli skutečně vážit? Inspirováno životem atypické zpěvačky Florence Foster Jenkins.

ANNA KARENINA – Bohemia Balet
Komorní ztvárnění světoznámého příběhu Anna Karenina na hudbu české skladatelky Jindry Nečasové Nardelli. Tragický příběh manželství, kde citově založená žena zaplatí cenu nejvyšší…

Béla Keri Nagy: VÍR – Balet Jihočeského divadla
Rotace vesmíru, oběžná dráha naší planety a nekonečný koloběh života nás stále někam táhnou a předurčují naši životní cestu. V průběhu života se však stává, že z nečekaných důvodů z této cesty sejdeme. Časem nám však naše nejniternější instinkty a zkušenosti připomenou, že bychom se neměli vzdávat své cesty a toho, kam skutečně směřujeme.

Zdeněk Mládek: POD KŮŽÍ – Balet Jihočeského divadla
V každém z nás naráží snaha být sám sebou na potřebu někam patřit. Ať už je nutkání vlastní realizace sebevětší, v situacích ztráty jistoty a bezpečí jsme často zahnáni do kouta a pod kůží nám nevědomky klíčí nevyhnutelnost „jít s davem“.

PENZION NA PŘEDMĚSTÍ – Bohemia Balet
Taneční pohybové divadlo inspirované písněmi v podání milované legendy Hany Hegerové, plné lásky, vášně, citu, bolesti, ale i úsměvu, lehkosti a humoru. S velkou úctou a pokorou věnované nedožitým devadesátým narozeninám této královně československého šansonu.

PONDĚLÍ 8. LISTOPADU

Jana Burkiewiczová: Ostrov! (foto Václav Jirásek)

V nové inscenaci Ostrov! choreografky Jany Burkiewiczové a BURKICOM slibuje divákům prožitek kousku divokosti i smutku neporušené přírody
V pražské La Fabrice proběhne ve dnech 8.–10. 11. 2021 pražská premiéra inscenace Ostrov! souboru BURKICOM. Příběh zrození a zániku hledající rovnováhu mezi člověkem a okolním světem vznikl na základě výzkumu krajiny dosud jen nepatrně dotčené turismem i lidskou činností. Choreografka Jana Burkiewiczová do příprav představení zapojila řadu známých osobností z různých uměleckých oblastí, na přípravách inscenace se podílelo celkem 32 lidí.

Ve tomto svém nejnovějším a produkčně dosud nejnáročnějším autorském představení se Jana Burkiewiczová vrací k přírodní a environmentální tématice, kterou v minulosti zkoumala již v představeních Divočina, marnivost ptačích per a O medvědovi, který plul na kře. Tentokrát se při přípravě scénáře spojila s filmovým režisérem a animátorem Tomášem Luňákem (Alois Nebel) a kurátorem Jiřím Mackem (Designblok), aby ve výsledném tvaru propojila do kompaktního a neustále se prolínajícího celku choreografie s animacemi původních ilustrací Jindřicha Janíčka (Take Take Take) a hudbou Jiřího Konvalinky (Mutanti hledaj východisko).

Environmentální témata prostupují stále častěji zpravodajství, politická jednání i náš běžný život, ale o čem se vlastně bavíme? O jaké přírodě? O lese, kam chodíme na houby a jsme uneseni jeho klidem? Co je to vlastně ona divočina, když z celkové váhy savců žijí na světě jen 4 % procenta skutečně svobodně, 36 % tvoří lidé a 60 % zvířata chovaná v zajetí pro naši zábavu či jako potrava? A co jsme my ve vztahu k ní, když jsme její součástí?“ ptá se choreografka Jana Burkiewiczová.

Jana Burkiewiczová: Ostrov! (foto ze zkoušky Václav Jirásek)

Základním táborem příprav inscenace se stal Jakubský rybník, který patří do chráněné oblasti Rožďalovických rybníků, krajina, jež není prvoplánově krásná ani problematická, ale víceméně přirozeně spojuje lidskou činnost a existenci neporušené přírody. Ostrov uvězněný hladinou rybníka se následně svou neporušeností stal pro inscenaci symbolem nedotčeného běhu věcí. „A pak jsme se dívali, vstřebávali a hledali souvislosti, které se nám postupně spojovaly do představení, které je pro nás sice abstraktním, ale živým modelem naší existence v rámci přírody,“ doplňuje Jana Burkiewiczová, která tentokrát jde ve vyprávění až na samý kraj lidského i zvířecího konání, nevyhýbá se přímočarosti a ironii stejně jako tématu smrti či krutosti.

Zkusili jsme vytvořit model situace, jakousi laboratoř, do které vložíte jednotlivé prvky, nastavíte podmínky a necháte rozběhnout děj. Asociace, odkazy, ale i reálné situace začaly volně přicházet a generovaly další vývoj. Prolomili jsme hranici a přestali vnímat, kdo je člověk a kdo zvíře. Obrysy budoucnosti se staly jasnějšími,“ dodává autorka.

Představení se odehrává ve scénografii architekta Jaroslava Wertiga ze studia A69, který na přání scenáristů bourá hranici mezi divákem a účinkujícím. Světelný design vytvořila Pavla Beranová, známá svou prací v divadle Archa, ACT Lighting Brusel a mimo českou scénu také v Holandsku, Lucembursku či Maďarsku.Autorkou kostýmů vzniklých recyklací a up-cyklací je Barbora Procházková (Project Sapience), absolventka pražské UMPRUM a vítězka mezinárodní soutěže Designblok Diploma Selection 2019. Autorem masek šitých ze zbytků kůží je Štěpán Růžička, absolvent ateliéru K.O.V. na pražské UMPRUM.

Performeři se v představení pohybují v širokém rámci současného tanečního umění včetně včleněných prvků akrobacie: Helena Arenbergerová, Michal Heriban, Veronika Tökoly, známá ze souboru 420PEOPLE, Eduard Adam Orszulik, kterého mohli diváci v řadách BURKICOM vidět už v představení Růžový samuraj, i trojice zahraničních tanečníků – sestry Ifigenia a Ariadne Toumbeki z Řecka a Maxime Guenin ze Švýcarska, které si Jana Burkiewiczová vytipovala na mezinárodním konkurzu organizovaném DEKKADANCERS. Vedle sedmičky tanečníků se mohou diváci těšit i na zpěv Adama Pavlovčina, který působí střídavě v Praze a Londýně a mimo jiné je v současnosti finalistou letošního, ještě otevřeného ročníku talentové soutěže Superstar. O hlasový doprovod inscenace se postarali herci Zuzana Stavná a Miroslav Krobot v rolích průvodců.

Konzervatoř Duncan centre – studenti zkoušejí choreografii Skrz (foto Adéla Horelicová)

PUSH Dance Festival Konzervatoře Duncan centre
Taneční festival PUSH Dance zve odbornou i laickou veřejnost k poznání současného tance. Kromě představení jsou plánovány rovněž workshopy a diskuze s osobnostmi z tuzemska i zahraničí. Cílem festivalu je zprostředkovat a nastartovat spolupráci začínajících mladých umělců a studentů konzervatoře s profesionálním světem současného umění. Festival nabídne program jak pro studenty Konzervatoře Duncan centre a Taneční katedry HAMU, tak pro širokou veřejnost.

Festival zahájí v branických prostorách Konzervatoře Duncan centre již 8. listopadu repríza inscenace Skrz choreografa a bývalého absolventa školy Jiřího Bartovance v podání studentů 4. ročníku konzervatoře. Po představení budou mít diváci možnost se s tvůrcem setkat a v rámci diskuze mu položit své otázky.

Další představení naváže 19. a 20. prosince. Tentokrát Bartovanec spolu s Nicolou Masciem představí společné dílo Rapture V rámci jeho přípravy je v plánu dvoudílný workshop s Nicolou Masciem, absolventem baletní školy BTT Balletto Teatro di Torino a členem prestižního souboru Sasha Waltz & Guests, s nímž je již od roku 2003 spojen rovněž Bartovanec. První část jeho workshopu je určena pro studenty konzervatoře a Taneční katedry HAMU, v druhé části bude poté autor pracovat s posluchači 6. ročníku konzervatoře na zkoušení samotného díla.

Další workshop bude mít v režii Sara Koluchová, absolventka Duncan centre a držitelka titulu Master of Arts v oboru taneční kompozice a interpretace na Folkwang Universität der Künste v německém Essenu. Zaměří se především na choreografickou metodu Jooss-Leeder, vycházející z tvorby významných osobností evropského moderního tance 20. století Kurta Joosse a Sigurda Leedera.

Podrobný program naleznete na webu konzervatoře Duncan Centre zde. Vstupenky na veřejně přístupná představení bude možné rezervovat na emailu [email protected].

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments