Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Taneční svět se navzdory pandemii nezastavuje. Tento týden premiéra souboru Manus Art Collective ve Studiu ALTA, stream tanečního filmu Farmy v jeskyni, hostování Divadla Continuo v Ponci, novinky uvádí Národní divadlo moravskoslezské a Pražský komorní balet zve navíc i ke sledování dokumentu o Pavlu Šmokovi v televizi. České tanečnice získaly opět zastoupení na mezinárodní platformě Aerowaves, jsou otevřené přihlášky na Českou taneční platformu 2022 a mnoho dalších zpráv a tipů:


Balet NDM – Mahlerovy vzpomínky (foto Serghei Gherciu)

Manus Art Collective: Košilice a Okšila – premiéra
Plodný mladý taneční soubor Manus Art Collective uvádí další nový projekt v premiéře: ve Studiu ALTA 1. a 2. prosince. „S lehkostí absurdity se přenášíme do prostoru science fiction ala fashion,“ píší autoři.

Ve svém světe setkání tří rozdílných charakterů hledáme vnitřní transformace díky módnímu kousku košile, která může skrývat pocit moci, síly, nadřazenosti, ale také módního kousku, která nás navenek dělá lepšími. Máme možnost se pod nános těchto textilních vrstev schovat a vystupovat v našich/vašich očích lépe? Nebo je to jen slepá lež, která nás celou dobu provází? Bude se k nám okolí chovat jinak v návaznosti na náš zevnějšek a oblečení? Bude v našem chování rozdíl, když si oblečeme džíny a tričko nebo pokud se rozhodneme nosit košili a kalhoty? A není toto smýšlení absurdní? Nabalujeme na sebe mnoho podob a verzí našich “lepší” já, ale ve své podstatě při svléknutí každý vypadáme stejně. Vliv společnosti nás ale tlačí do jistých ideálů.

Choreografie, koncept: Štěpána Nlasa Mfuta, interpretace: Lukáš Karásek, Klára Ešnerová, Václav Kalivoda, hudba: Václav Kalivoda, dramaturgie: Šimon Klus, scénografie: Anežka Kalivodová, light design: Tomáš Morávek.

Rezervace přes systém Goout (Studio ALTA všechny své letošní akce až do konce roku stále uvádí zdarma).

Manus Art Collective (foto Studio ALTA)

FARMA ONLINE: film Efeméry / Ephemera [stream]
Farma v jeskyni
odvysílá online svůj taneční film Efeméry ve čtvrtek 2. prosince a znovu ještě 12. prosince.

Z výtahové kabiny páternosteru sledujeme prchavé okamžiky emotivních lidských příběhů, kaleidoskop situací, svět paralelních světů, v nichž jsme spolu, a přece každý sám.“ Snímek byl oceněn Cenou pro nejlepší performery a Cenou diváka na festivalu Idaho Screendance: „Ohromující. Niterné. Okouzlující. Nesmírně působivé ve tvorbě nejasné hrozby něčeho tajemného. Kamera účinně vyvolává narůstající paranoiu. Střih je natolik efektivní, že se pět odlišných světů spojilo do jednoho příběhu o podivně sužovaném prostoru. Nebezpečné a nádherně bizarní.“ (porota Idaho Screendance Festivalu).

Projekt Efeméry původně vznikal jako živé představení splňující protiepidemická opatření. Z cirkulujících kabin výtahu páternoster měli diváci sledovat paralelně probíhající děje na šesti poschodích Paláce Lucerna. Více o snímku si můžete přečíst v naší nedávné reportáži.

Farma v jeskyni – Efeméry (záběr z filmu)

Pražský komorní balet zve na premiéru i k TV obrazovce
Ve středu 1. prosince večer čeká fanoušky Pražského komorního baletu nejen divadelní premiéra Kříž u potoka (podrobná zpráva zde, rozhovor s choreografkou Alenou Peškovou zde), ale také jedna premiéra televizní. Televizní stanice ČT art totiž ve 21:40 poprvé odvysílá dokument Fenomén Šmok, portrét legendárního českého choreografa a zakladatele Pražského komorního baletu, který vznikl k jeho nedožitým 90. narozeninám.

Pražská premiéra Divadla Continuo: MONSTRUM_and here I am blind
V pátek 3. prosince se v divadle Ponec představí projekt Divadla Contunuo MONSTRUM_and here I am blind, který bude v Praze uveden poprvé. Autorkou je Sara Bocchini.

Být vzhůru v době, kdy člověk obvykle spí. Během bezesné noci je smyslové vnímání posunuto. Bolest je prudší. Samota je absolutní. Na prahu mezi vědomím a usnutím se dějí zvláštní věci: myšlenky vstupují do říše, do které se v denním světle neodváží; střípky snů rozmazávají obrysy objektů; tělo se stává terénem, ve kterém se snaží projevit skrytá napětí. Smrtelnost je skutečnost tak opravdová jako to tělo neschopné odevzdat se spánku.

MONSTRUM_and here I am blind se zabývá spánkem, sněním, nespavostí a prolnutím všech těchto tří stavů. Stavem existence, ve kterém není už možné jasně říci, zda jste zažili něco skutečného nebo jste o tom pouze snili. „Opravdu “pouze”? Cožpak není noční sen opravdový? Jak se to, co považujeme za realitu, projeví v nejtemnější noční hodině? Co zůstává za blížícím se a postupujícím strachem, nadějí, rozčarováním, štěstím, smutkem? Jak dlouho jsme schopni snášet toto nahlédnutí do temnoty?

Monstrum popisuje anatomii nespavosti: neklidný proud tlaků pod kůží, zhroucení, hlodání, změn. Ztělesňuje toulání a nutkání zmatených vjemů. Vyčerpání způsobené neschopností vypnout a ubírat se do snů či do nicoty. Popisuje úzkost z pokračování. Představení testuje podvědomý přístup k dramaturgii a snaží se znovu vyvolat neuchopitelnou logiku, kterou zažíváme během snění. „Zdá se, že věci se náhle vynoří z chaotického magmatu, leží jedna vedle druhé a dožadují se zviditelnění. Pohyb tímto magmatem je proud vědomí, shluk fragmentů, neviditelná bytost, která neustále přetváří svou úroveň existence v čase a prostoru.

Jo Strømgren: Mahlerovy vzpomínky – Národní divadlo moravskoslezské (foto Serghei Gherciu)
Jo Strømgren: Mahlerovy vzpomínky – Národní divadlo moravskoslezské (foto Serghei Gherciu)

Balet Národního divadla moravskoslezského připravil premiéru Mahlerovy vzpomínky
Norský choreograf, režisér a filmový tvůrce Jo Strømgren se v autorské inscenaci pro NDM nechal inspirovat především písněmi Gustava Mahlera, melodickými útržky a popěvky. V neposlední řadě též tím, co Mahler v dětství slyšel kolem sebe a co bylo příznačné pro jeho domov, pestrou, mnohonárodnostní a multikulturní, pozvolna se rozpadající říši Rakousko-Uhersko.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments