Týden s tancem

Tento týden nám dovolte vás pozvat na blížící se oslavy Mezinárodního dne tance, které proběhnou již v pátek 29. dubna. Pozornost si zaslouží rovněž otevřené vyjádření komise Programu festivalů profesionálního umění za obor tance a pohybových umění, která se veřejně distancovala od výsledků dotačního řízení MK ČR a zpráva o ukončení činnosti souboru DV8.

Mezinárodní den tance již tento pátek na Střeleckém ostrově

Po covidové pauze se vrací Mezinárodního den tance na pražský Střelecký ostrov, kde se uskuteční již osmý ročník oslav. V uplynulých dvou letech proběhly oslavy tohoto svátku kvůli pandemii pouze ve formě online vysílání. Vstup je jako vždy pro všechny zdarma a pořadatelé z Art 4 People připravili k této příležitosti opět bohatý taneční program, kterého se zúčastní jak profesionální taneční subjekty (Národní divadlo v Praze, Národní divadlo Brno, Národní divadlo moravskoslezské, Moravské divadlo Olomouc a další), tak široká veřejnost. Opět se můžete těšit na taneční vystoupení a workshopy napříč žánry (standard, latina, swing, bachata aj.), společný baletní trénink, přehlídku tanečních konzervatoří a Gala profesionálních tanečních souborů. Chybět nebude ani celorepublikový flashmob, který letos vznikl ve spolupráci s Lenkou Norou Návorkovou a Terezou Pruckovou ze StarDance a s Táňou Kuchařovou, na skladbu Chci tančit od Miraie Navrátila.

„Přípravy oslav Mezinárodního dne tance vrcholí těšíme se, až se tento pátek po covidové pauze zase všichni sejdeme na Střeleckém ostrově a oslavíme tento kulturní svátek, jak se patří. Čeká vás skvělý program, kde si na své přijdou návštěvníci všech věkových kategorií a příznivci napříč tanečními žánry. Děkujeme tímto všem partnerům, kteří projekt letos podpořili, velice si vážíme vaší přízně a věříme, že akce bude i letos nezapomenutelným kulturním zážitkem.“ uvedla koordinátorka projektu Alexandra Šebestová.

Během odpoledního a večerního programu oslav Mezinárodního dne tance vystoupísoubory předních českých tanečních institucí, jako jsou Národní divadlo v Praze, Národní divadlo moravskoslezské, Národní divadlo Brno, Jihočeské divadlo, Moravské divadlo Olomouc, Divadlo J.K. Tyla v Plzni, Divadlo F. X. Šaldy Liberec a další profesionální tělesa, poloprofesionální soubory i amatérské skupiny. V programu nebude chybět společný trénink u baletní tyče pod taktovkou uměleckých šéfů a baletních mistrů, včetně Darii Klimentové z londýnské The Royal Ballet School.

Mezinárodní den tance (zdroj Art 4 People)

Dalším lákadlem na oslavy Mezinárodního dne tance je pak celorepublikový taneční flashmob, do kterého se v uplynulých letech zapojují pravidelně stovky fanoušků po celé republice. Letošní choreografii flashmobu vytvořila tanečnice a vítězka StarDance Lenka Nora Návorková na skladbu Chci tančit.. Na tvorbě spotu se pak podílela také účastnice StarDance Tereza Prucková i Táňa Kuchařová za Nadaci Krása pomoci. Choreografii se můžete naučit podle výukového videa ZDE.

 „Do letošního programu Mezinárodního dne tance na Střeleckém ostrově se zapojí 43 subjektů s přibližně 200 účinkujícími z 20 různých zemí, např. z Francie, Španělska, Spojených států, Japonska, Indie, Polska, Ukrajiny, Nigérie a dalších. Ačkoliv je centrem dění oslav pražský Střelecký ostrov, akce k příležitosti oslav probíhají každoročně zhruba ve 20 městech po celé republice, např. v Brně na piazzettě Janáčkova divadla a na dalších místech. Kde všude se letos slaví je vyznačeno na mapě oslav na webu akce, tak se přidejte a slavte s námi,“ uzavírá Martin Kolda, dramaturg Mezinárodního dne tance a ředitel Art 4 People.

Miniatury 3.0 v Divadle Bravo!

Divadlo BRAVO – Miniatury 2.0 – Šálobruč (foto Jana Lábrová Rabenhauptová)

Už třetí verzi programu Miniatury připravilo branické Divadlo Bravo! V dubnovém pásmu se můžete těšit na novinky ze světa nového cirkusu.

Enola Elišky Brtnické je inspirována tématem hibakusha – přeživší bombového útoku na Hirošimu, legendou o tisíci jeřábech a japosnkou estetikou. Genesis, ve které vystoupí Martina Illichová, Lukáš Macháček a Jindřich Panský, se zaměřuje na tvůrčí proces trojice akrobatů, Světelné kruhy zase na půvab čtyř žen ve stínu a světle světelných kruhů. Vzdušnou akrobacii budou zastupovat Martina Illichová a Pavlína Podzimková v Hemisférách, Hair trapeze představí část někdejší inscenace Dynamo, které vznikla pod hlavičkou Cirkusu Mlejn v režii finské choreografky Ilony Jäntti v roce 2012. Tím vším a mnohým dalším bude provázet vypravěř Justin Svoboda.

Prohlášení komise Programu festivalů profesionálního umění za obor tance a pohybového umění

Ministerstvo kultury ČR (archiv OP)

Členky oborové komise pro festivaly v oblasti tance, pohybového divadla a nového cirkusu se tímto distancují od výsledků dotačního řízení festivalového programu za rok 2022.

Zveřejněné výsledky jsou pro komisi velkým překvapením a postrádají logiku a souvislost s odborným posouzením jednotlivých projektů. Naše komise věnovala hodně času podrobnému studiu projektů, vyslechla žadatele ve veřejném slyšení, a jednotlivé členky kontinuálně sledují činnost a dramaturgii jednotlivých festivalů řadu let. Tuto expertízu nabídly Ministerstvu kultury ČR

V průběhu řízení pak návrhy komise hrubě zkreslil „matematický propočet“, který zmiňuje prohlášení k výsledkům.  O jeho použití nebyla komise dostatečně předem informována.  Jeho aplikací nedošlo v žádném případě k „eliminaci extrémních výkyvů“, jak se píše v informaci k výsledkům, ale k nelogickým a nespravedlivým výpočtům objemu dotací pro jednotlivé projekty. Na tuto skutečnost jsme upozorňovaly jak příslušný odbor Ministerstva kultury ČR, tak pana ministra Martina Baxu ve zvláštním dopise. Naší snahou bylo odstranit rozpory v rozdělování uvnitř tanečního oboru, ale také upozornit na porušení rovných podmínek Programu, v jehož důsledku jsou některé umělecké obory v rámci tohoto programu znevýhodněny. Upozorňovaly jsme, že může být otřesena důvěra v Program jako takový. 

Konečné výsledky za obor tance a pohybového umění komise před zveřejněním neviděla a může jen konstatovat, že se výrazně liší od výsledků navržených komisí, a dokonce i výsledků, k nimž dospěl odbor umění, knihoven a literatury s jeho matematickým nástrojem. 

Členky komise vyjadřují politování nad celým procesem, který zmarnil jejich odbornou práci, poškodil některé žadatele a otřásl důvěrou v transparentnost dotačního řízení. S plným vědomím závažnosti tohoto prohlášení se od výsledků dotačního řízení pro festivaly pro rok 2022 distancuje:

Jana Návratová, předsedkyně komise
Petra Hauerová
Lucie Hayashi
Hana Strejčková
Ludmila Vacková

Black Dress – salónní výprava za hranice binárního pojetí genderu

Black Dress, Becka McFadden (foto archiv Venuše ve Švehlovce)

Festival performativního umění od žen a pro ženy Venušiny dny uvede 2. května od 20.00 premiéru představení Black Dress. Nezávislá taneční umělkyně a zakladatelka kolektivu Beautiful Confusion Becka McFadden se tentokrát představí v sólové taneční přednášce, která je postavena na symbolice a univerzálnosti černých šatů a prolíná tanec s vyprávěním, queer teorií, populární hudbou a videoprojekcí.

Forma performance-lecture je fúzí divadla s prvky přednášky. V případě Black Dress představení obsahuje taneční sóla a osobní příběhy, ale i citace z knih, článků, instagramových příspěvků či queer teorie. Inscenace je z podstaty samostatná, nesnaží se o divadelní iluzi a vše včetně technické stránky kontroluje sama performerka.

Pracovat s formátem performance-lecture je pro mě hrozně vzrušující. Má to velký potenciál propojit znalosti a jazyky uměleckých disciplín s teoretickým obsahem. Proces tvorby byl od začátku velmi intuitivní, více, než je v mojí práci obvyklé. Měla jsem potřebu říct něco hodně osobního, mluvit o genderu, o vnímání identity, o rozdílu mezi tím, jak vypadám a jak se cítím. Začala jsem si hrát s hranicí mezi tělem a oblečením, což vedlo k tomu, že se šaty staly prostředkem, jak se s těmito tématy vypořádat,“ popisuje tvůrčí proces autorka.

V představení se objeví celkem dvanáct černých šatů, které všechny měla Becka McFadden už v šatníku. Kvůli inscenaci žádné nové nekupovala. Šaty samotné jsou tak dalším osobním a do jisté míry neinscenovaným prvkem, který se v představení nachází.

Ikonické “malé černé” tančí v Black Dress v tenzi mezi niterným sebepoznáním a tím, jak se prezentujeme navenek, mezi tím, co je uvnitř a co jde ven. Jedny černé šaty za druhými, všechny přímo z osobního šatníku umělkyně, formují a přetváří její tělo, ustavují body konvergence a divergence a zpochybňují naše základní předpoklady o tom, jak naplňovat a číst gender.

Spoluautorem a dramaturgem projektu je nezávislý umělec, performer, dramaturg, akademický výzkumník a lektor University of Worcester Daniel Somerville. Markéta Pščolková, která se vedle Becky McFadden objevila na jevišti v posledním představení kolektivu Beautiful Confusion Variace Vertigo, zůstala tentokrát v zákulisí a ujala se asistence režie. Autorkou video artu je Mariia Reshetova.

Inscenace má šedesát minut a bude probíhat v anglickém jazyce s českými titulky.

Konec DV8 Physical Theatre

Světoznámý britský soubor fyzického divadle DV8 oznámil v pátek 22. dubna 2022 ukončení své činnosti. Soubor založila v roce 1986 trojice tvůrců Lloyd Newson, Nigel Charnock a Michelle Richecoeur, přičemž Newson stál v čele uskupení jako choreograf, režisér a umělecký šéf po celých šestatřicet let.

Soubor DV8 vždy tématy svých inscenací boural hranice a nebál se riskovat. Vyjadřoval se silně k tématům, která hýbala společností jako homosexualita, vlna AIDS, proměna mezilidských vztahů, třídní nerovnosti, znevýhodnění, zažité představy a hranice tance apod.

Mezi nejznámější díla patří především čtyři filmová zpracování původně jevištních děl Dead Dreams of Monochrome Man, Strange Fish, Enter Achilles a The Cost of Living.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments