Týden s tancem
Balet brněnského Národního divadla v Praze
Baletní soubor Národního divadla Brno se představí v Praze. Na jevišti Státní opery představí svou inscenaci 4 Elements složenou ze čtyř děl Lukáše Timuláka (Hidden Order), Jiřího Kyliána (Sarabanda, Falling Angels) a Nacha Duata (Gnawa).
“Jsem rád, že mohu v Praze přivítat brněnský soubor. Setkávání se patří k důležitým aspektům naší umělecké práce, těší mě, že touto příležitostí mohu poděkovat našim kolegům za pohostinství v minulém roce, kdy Balet ND vystoupil v Mahenově divadle s inscenací Forsythe/Clug/McGregor,” doplňuje šéf Baletu ND Filip Barankiewicz.
4 Elements se ve Státní opeře představí 5. června od 19.00.
Česká filharmonie a Dekkadancers v Knize džunglí
V červnu se šapitó Azyl78 promění v magický prales v premiéře Knihy džunglí, divadelním dobrodružství, jež je symbiózou hudby, výtvarna a tance. Na inscenaci se podílí Česká filharmonie, Divadlo bratří Formanů a Dekkadancers, Jatka78 zastávají roli producenta.
Původní hudbu ke Knize džunglí složil skladatel a dirigent Marko Ivanović a na místě ji přednese Česká filharmonie. Osobitý výtvarný rukopis a poetiku jí vdechnul výtvarník a režisér projektu Matěj Forman a jeho tým Divadla bratří Formanů, zejména pak tvůrkyně masek a kostýmní výtvarnice Andrea Sodomková. Pohybovou část v choreografii Štěpána Pechara zastanou tanečníci souboru Dekkadancers.
“Když s Formany děláme představení, chceme připravit divákům prožitek. Chceme, aby měli pocit, že jsou uprostřed pralesa. Uprostřed nevyzpytatelné, tajemné, zábavné a nebezpečné přírody. Tyto polohy se dají vyjádřit vizuálně a také hudebně. Lidé mohou být překvapení nějakým zvukem, něco je může i polekat. Ale bude to krásné,” říká hudební skladatel Marko Ivanović.
Originální hudba bude na místě živě interpretována patnáctičlenným orchestrem složeným z hudebníků České filharmonie. Orchestr se stane pevnou součástí jevištní výpravy. Dirigentem pak bude sám autor Marko Ivanović, který bude v alternaci s Janem Kučerou. Poprvé v historii tak Česká filharmonie zahraje v cirkusovém šapitó.
Osobitou atmosféru a poetiku se silným autorskými motivy tvoří mimo jiné i masky a kostýmy, které pro inscenaci připravila výtvarnice Andrea Sodomková. Ta je součástí týmu Divadla bratří Formanů a s Matějem Formanem získala 3 ocenění Alfréda Radoka za scénografii. Matěj Forman pro Knihu džunglí navrhl a s týmem spolupracovníků připravil prostorově a výtvarně bohaté dekorace.
“Chceme vyprávět Knihu džunglí hudbou, pohybem a také atmosférou, okouzlit diváky a přetvořit šapitó na svůj vlastní svět. Pracujeme s unikátním prostorem, do kterého stavíme dekorace a kulisy tak, aby se scéna proměňovala a pomáhala našemu vyprávění. Několik poměrně odvážných scénických nápadů by mohlo přidat naší adaptaci a celému divadelnímu dobrodružství nečekaný rozměr a doufejme i okouzlující atmosféru. Sami se necháme překvapit s diváky, kteří budou u toho,” zve Forman.
Uměleckou mozaiku doplňuje spolu s hudbou a výtvarným řešením tanec. Spolupráci subjektů inicioval právě umělecký šéf Dekkadancers a choreograf Štěpán Pechar. Matěje Formana napadlo využít potenciál všech a adaptovat Knihu džunglí, aby vzniklo něco nového a originálního, k čemu by mohl Ivanović složit originální hudbu.
“Pro obsazení Knihy džunglí proběhl mezinárodní konkurz. Uvidíte vynikající tanečníky z Řecka, Francie, Itálie a Nigérie. I stálá esa ze souboru – například trojnásobného držitele ceny Thálie za tanec Ondřeje Vinkláta, cirkusovou umělkyni Alžbětu Tichou a další. Celkem na jevišti vystoupí 12 tanečníků,” uvedl Pechar.
“Inscenace je určena divákům všech věkových kategorií, objevitele nových hudebních krajin, odvážné děti a milovníky dobrodružství i výpravných divadelních scén. Chceme v hledišti propojit příznivce divadla s těmi, kteří raději chodí do lesa. O vstupenky je enormní zájem, v prodeji zbývá méně než polovina vstupenek. Což je naše velké štěstí, protože dělat takový projekt v současné době je také velké finanční dobrodružství. Kdo chce přijít, neměl by příliš dlouho váhat. Kapacita Azylu78 je 520 míst,” uvedl Štěpán Kubišta, ředitel divadla Jatka78, který za projektem stojí v roli producenta.
Kniha džunglí se v Azylu78 bude hrát od 7. do 30. června tohoto roku.
Pohyb/Architektura, nová premiéra v Nové Zbrojovce
V prostoru Nové Zbrojovky v Brně se na 3. června chystá premiéra prvního rezidenčního projektu Pohyb/Architektura v rámci dramaturgického projektu Industra Stage. Autory konceptu jsou Becka McFadden a Mary Ann Hushlak.
Inscenace je výsledkem bádání, rozhovorů a spolupráce s místními performery/umělci, kteří mají osobní spojení s místem Zbrojovky, disponují zkušenostmi, vzpomínkami a vyprávěními. Výsledkem této spolupráce vzniká představení, které chce aktivovat historické budovy bývalé Zbrojovky odkrýváním vrstev minulosti i přítomnosti pohybem těl, obrazem i zvukem.
“Pro mě je zajímavé realizovat uměleckou práci v prostoru, který byl postaven pro odlišný druh práce. Každý projekt Pohyb/Architektura je jako nekonečný proces tvorby i výzkumu. I když představení vždy najde svoji finální formu, zároveň platí, že každá choreografie, každá sekvence, je experiment, který pokračuje s každým představením,” uvádí Becka McFadden.
Základem projektu je originální improvizační metodologie (založená na rozvoji přístupů z Viewpoints a choreology, současná interpretace práce choreografa Rudolfa Labana), ve kterém performer spolupracuje s architektonickým prostorem jako s partnerem a tančí s plochami, texturami, světlem, architektonickými prvky a prázdným prostorem. Dramaturgie se také zabývá proměnou historických průmyslových prostor pro jiné účely, jakými jsou například kulturní centra a procesy gentrifikace.
“Když jsem četla o historii budov, měla jsem pocit, že čtu thriller. Díky projektu jsem přemýšlela o tom, jak vlastně budovy učit a měnit a jak se samotné přepracování budov otiskuje do obecného povědomí o městských prostorách v Brně i jinde,” říká Mary Ann Hushlak.
Prolog k prvnímu uvedení tohoto choreografického projektu zajistí panelová diskuse na téma Nová Zbrojovka: minulost a budoucnost, která se uskuteční v úterý 31.5. od 17:00 v hale kulturního centra Industra. Diskuzi moderuje Jiří Sulženko (ředitel Odboru kultury a cestovního ruchu magistrátu Hlavního města Prahy, člen týmu “Plzeň, evropské hlavní město kultury 2015). Hosty budou Becka McFadden, Jaroslav Sedlák, Ludmila Vacková, Csaba Szaló, Pavel Stratil a Marcela Straková.
Absolventská představení pražských konzervatoří se blíží
S koncem školního roku se pravidelně pojí absolventská představení studentů pražských tanečních konzervatoří a nejinak je tomu i letos.
Taneční centrum Praha vystoupí ještě dnes 31. května na prknech Stavovského divadla od 19.00. Konzervatoř Duncan centre naváže hned v následujících dvou dnech, tedy 1. a 2. června se dvěma různými programy.
Pražská taneční konerzvatoř a střední odborná škola své absolventy představí 12. června od 19.00 v Divadle na Vinohradech. Taneční konzervatoř hlavního města Prahy má svůj absolventský koncert naplánován na 20. a 21. června, stejně jako TCP ve Stavovském divadle.
Nonverbální divadlo v kontextu současnosti
Festival MyMime pražské HAMU 3. června od 9.00 srdečně zve na panelovou diskuzi na téma Nonverbální divadlo v kontextu současnosti, které se zúčastní česká i mezinárodní špička oboru a jež bude moderována dvojicí Hana Strejčková a Roman Horák.
Mezi řečníky se v prostoru Divadla Alfred ve dvoře představí vystoupí Pierre Nadaud (Ateliér fyzického divadla JAMU / Brno), Sara Mangano a Pierre-Yves Massip (Compagnie Mangano&Massip / Paříž), Pavel Štourač (Divadlo Continuo / Malovice, Accademia Dimitri / Verscio) a Radim Vizváry (Národní divadlo – Laterna magika, Praha / Mime Prague / Praha / HAMU / Praha).
Diskuze je určena pro širší odbornou veřejnost a studenty a bude zaměřena na aktuální vývoj oboru nonverbálního divadla. Každý řečník bude mít 12 minut na prezentaci své vize nonverbálního divadla a pedagogiky, na kterou bude navazovat ve dvou blocích diskuze s hosty a návštěvníky konference. Pozvání přijali i další významné osobnosti: Adam Halaš ( HAMU / Katedra nonverbálního divadla), Eliška Vavříková (Farma v jeskyni / HAMU), Jarka Šiktancová (DAMU / Body Voice Band ), Irina Andreeva (Teatr Novogo Fronta), Zdeněk Kühn (Die Etage / Berlin) ad.
Jak vypadá tvorba v oboru nonverbálního divadla a z čeho vychází? Na jaké tradiční vývojové linky navazují přední tvůrci a pedagogové v současné době a jakou vizi má tento obor v České republice a v zahraničí? Jaké hodnoty a jaké aspekty přináší nonverbální divadlo do společnosti? Proč by mělo nonverbální divadlo mít svou vlastní scénu? Jaký je rozdíl mezi fyzickým divadlem a pantomimou, a proč patří do žánru nonverbálního divadla? Lze pohybem říct totéž jako slovem, nebo dokonce více? A proč je nonverbální divadlo společností stále považováno za okrajový divadelní žánr?
Na tyto a další palčivé otázky se budou hosté spolu s moderátory snažit najít odpověď. Komunikačním jazykem je angličtina a čeština, vše ostatní zazní nonverbálně, resp. objeví se mezi řádky.
Další informace naleznete pod odkazem zde.
Livestream z Austrálie
Baletní soubor Australian Ballet plánuje na příští pátek 10. června živý přenos inscenace Kunstkameer čtveřice choreografů Sol León, Paul Lightfoot, Crystal Pite a Marco Goecke.
Dílo vzniklo k oslavě 60 let Nederlands Dans Theater v roce 2019 jako dvouaktové dílo pro 80 tanečníků s hudbou L. van Beethovena, J. Joplina, F. Schuberta, A. Pärta, J. Talbota, O. Arnaldse a dalších.
Vstupenky je možné zakoupit zde, v České republice bude přenos možno sledovat v pátek 10. června od 11.15 dopoledne a australský soubor zve především na Davida Hallberga, svého uměleckého šéfa, který se v tomto představení vrátí na scénu.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]