Týden s tancem

Tento týden se vrací festival Nové generace do prostor HAMU i Divadla Disk, v Praze a Českých Budějovicích se bude slavit Mezinárodní den flamenca, Duncan centre pak završí své letošní oslavy 30. výročí založení. Nové premiéry chystají Lenka Vagnerová, Cirk La Putyka, Marie Gourdain i uskupení Alica Minar & col. Pozvánka MOVE Ostrava na nejbližší představení a workshopy.
Poutníci II (foto Anna Benháková)

Festival Nové generace

Po roce se obět blíží tradiční třídenní program Nové generace plný tance v jeho nejrůznějších formách. Na letošním ročníku se podílejí opět studenti katedry tance pražské HAMU a jejich kolegové z vídeňské Musik und Kunst Privatuniversität.

V pátek 25. listopadu v prostorách HAMU proběhne od 19.30 site-specific, od 21.00 poté v GAMU následuje promítání krátkých tanečních filmů. Sobota 26. listopadu bude od 9.30 do 15.00 patřit workshopům pod vedením choreografů letošního ročníku, naváže opět promítání tanečních filmů a od 19.30 v Divadle Disk taneční představení z děl Pauliny Schabacker Beyond the limits of the Excessive, studetů MUK Oktett, Michaely Dzurovčínové Faunovo odpoledne a Anny Benhákové Poutníci II. V neděli 27. listopadu se pak v Divadle Disk představí Kseniia Serykh s The Pattern of Contrasts, Adéla Kašparové s SHAP3 a opět Michaela Dzurovčínová s Na predaj.

Završení oslav 30 let Duncan centre

Lea Švejdová (foto archiv Pulsar)

Dne 28. listopadu budou završeny letošní oslavy 30 let od založení konzervatoře Duncan centre. V divadle konzervatoře v pražském Braníku proběhne pražská premiéra inscenace Být tak v Giverny choreografky a tanečnice Ley Švejdové s hudbou Jany Vöröšové.

Nikdo neví, kolik příběhů vypráví leknín a kolik lotos. Jejich kořeny jsou pevně ukotveny v mazlavém a zrádném bahně jezera, které chytá živé duše. A skrze jejich ston vyrůstají do krásy, pnou se ke světlu, ke slunci, plny síly a života. Z divokých jezer je přenesly do zahrad. Aby vyprávěly. Aby svým věčným mládím zdobily zahradní jezírka.

Být tak plujícím leknínem, vyvstat ze tmy. Mít tělo jako rozkvetlý lotos plný lidských duší pochytaných v té temnotě. Smířit se s opadajícími okvětními lístky, vadnout, ztrácet krásu, chytat se kořenů a zase věřit v jaro…

Mezinárodní den flamenka v Praze a Českých Budějovicích

Nina Coric (foto Samir Cerić Kovačević)

Flamenko je považováno za světový unikát, i proto jej UNESCO přidalo na seznam nehmotného kulturního dědictví. V jeho nejrůznějších formách jej u nás tradičně představuje festival Den flamenka / Día del flamenco, který Mezinárodní den flamenka tentokrát oslaví multižánrovou flamenko-balkánskou nocí 26. listopadu v Praze v Divadle U Hasičů a o den později 27. listopadu v Malém sále KD Metropol v Českých Budějovicích.

Festival letos pořadatelé dedikují svým kolegům, kteří stejně jako řada dalších vzdorují řadě komplikací a problémů poslední doby: „Letošní ročník je věnován všem umělcům, organizátorům, promotérům, technickým profesím, kteří to v uplynulých 2 letech pandemie následovaných válkou na Ukrajině nevzdali a nevzdávají. Neúnavně chystají nové projekty a nepřestávají svět obohacovat svým uměním a tvůrčí energii,“ říká ředitelka festivalu Karol Martincová.

Na jedno pódium přivede festival novou sestavu renomovaného slovensko-českého projektu Morenito de Triana Trio spolu se vzácnými hosty, první flamenkovou zpěvačkou v Chorvatsku Ninou Ćorić a mezinárodně respektovaným slovinským tanečníkem Mitjou Obedem. V Praze navíc program uvede flamenková fiesta, tedy tradiční exhibice tanečních akademií z celé České republiky i Slovenska.

Morenito de Triana Trio tvoří nadžánrový pianista Václav Graif a flamenkový kytarista Stanislav Kohutek, který dosáhl instrumentální virtuozity ve španělské Seville, kde část svého života působil. Rytmus triu bude udávat zkušený perkusista Mateo Garriga (Matěj Konečný). V Praze se k hudebníkům připojí klavírista Václav Graif a v Českých Budějovicích Mateo Gallito (Matúš Kohútek). V projektu hudebníci potvrdí své bohaté zkušenosti a kvality získané během spolupráce s významnými španělskými, kubánskými a latinskoamerickými umělci.

Mitja Obed je flamencový tanečník ze Slovinska, který spolupracuje s mnoha světovými umělci. Svoji taneční kariéru zahájil v Madridu na slavné akademii Amor de Dios. Vystupuje a vyučuje například ve Slovinsku, Chorvatsku, Španělsku, Rakousku, Itálii a Bosně. Jeho tvorba je mezioborová, vychází
z čistého flamenca a dále fúzuje s moderním tancem a současným uměním. Nina Ćorić je první a zatím jedinou uznávanou zpěvačkou flamenka v Chorvatsku. Působí na hudební scéně od roku 2010, kdy ve velmi krátké době díky specifické barvě svého hlasu a emotivnímu vystupování dosáhla prvních úspěchů při koncertech v kultovním jazzovém klubu Boška Petroviće.
O dva roky později založila Mezinárodní flamenkový festival v Zagrebu a dodnes je jeho ředitelkou. Pro Velvyslanectví Španělského království v Záhřebu působí jako ambasadorka flamenka v Chorvatsku.

Riders Lenky Vagnerové

Riders (foto archiv Lenka Vagnerová & company)

Novou inscenaci chystá Lenka Vagnerová & company. Riders navazuje na úspěšný projekt Jezdci, který byl pilotní inscenací souboru před deseti lety. Premiéra proběhne 4. prosince v Divadle Komedie.

Inscenace bude vyprávět o toleranci, slabosti a síle, pochybnostech a respektu, touze o ovládání i destrukci. Hlavním tématem je schopnost existovat v symbióze s ostatními tvory na planetě, úcta, jedinečnost a snaha o zachování všech jejich druhů. Naše počínání je zde sledováno očima těch, kteří tady byli před námi a budou i po nás. Ptáci jsou dávní obyvatelé naší planety, bytosti vnímavé, inteligentní, svobodné, opředené mytologií. Učili jsme se od nich, obdivovali je a uctívali. Mnohé jsme zapomněli.

 „Inscenace Riders je remakem Jezdců, bude mít nový vizuál, kostýmy, scénu, light design. Posun bude citelný také v choreografii. Fragmenty, které inscenaci Jezdci nejvíce symbolizují, se pokusím zachovat, mnoho dalšího ovšem vznikne nově – jednak na základě původních pohybových principů obrazů stavím nový taneční materiál a současně vznikají zcela nové choreografie a situace. Šlo mi o to, aby byla zachována původní duše Jezdců a také byl znatelný posun v čase,“ vysvětluje choreografka a umělecká vedoucí Lenka Vagnerová.

Hudbu k novému dílu složil Ivan Acher, kostýmy a scénu vytvořila Eva Jiříkovská, světelný design je z dílny Jiřího Šmirka a hudební design od Andreje Jurkoviče.

Oslava cirkusu v inscenaci Senses

Senses vizuál

Soubor Cirk La Putyka a finský režisér Maksim Komaro pracují na nové inscenaci nazvané Senses, která svojí poetikou naváže na předchozí společné projekty Isole, Batacchio, Kaleidoscope nebo Slapstick Sonata. Inscenace s devíti účinkujícími oslaví samu podstatu cirkusu – svobodného, hravého, vtipného, plného pohybu, fantazie a představivosti. Velmi přirozeně propojí nejrůznější cirkusové disciplíny – od vzdušné a pozemní akrobacie, přes skoky na teeterboardu až po žonglování – i divadelní žánry – pantomimu, současný tanec, klauniádu i práci s objekty.

S inscenací Senses chci pokračovat v linii své tvorby, která oslavuje cirkus jako takový – svobodný, neustále v pohybu, který se dá těžko popsat slovy, krásný a vtipný zároveň,” vysvětluje režisér Maksim Komaro, který se souborem Cirk La Putyka začal spolupracovat v roce 2011.

„Představení nemá konkrétní téma, tématem je cirkus jako takový, jeho podstata na jevišti,” dodává Komaro. V jeho režii se na jevišti Jatek78 představí kmenoví členové souboru Cirk La Putyka Šárka Fülep Bočková, Adéla Míšková, Helena Nováčková, Michal Boltnar, Daniel Komarov, Jiří Weissmann, Filip Zahradnický, Valentin Verdure a v alternaci Jiří Kohout nebo Adam Joura.

V inscenaci se objeví i odkazy na historii cirkusového umění. Diváci tak zažijí vzdušnou i pozemní akrobacii, skoky na teeterboardu, pantomimu, současný tanec, klauniádu, žonglování, chůzi na chůdách, vizuální a objektové divadlo, magii i hudbu.

„Přeji si, aby diváci odcházeli s veselou myslí a plni inspirace. S vírou, že umění a láska představují pozitivní věci, které nás odlišují od zvířat a které máme střežit. Aby diváci spolu s námi oslavili sílu fantazie a představivosti,” uzavírá Maksim Komaro.

Premiéra inscenace proběhne v prostoru Jatek78 v pátek 2. prosince 2022.

Seismic – premiéra mezinárodní inscenace

Seismic

Seismic je inscenací, která propojuje tanec s fyzickým divadlem a jejímž středobodem je její scénografická výstavba. Autorkou díla je Francouzka Marie Gourdain spolu s tanečníkem Felixem Baumannem. Premiéra proběhne ještě dnes, 22. listopadu v Divadle Ponec.

Děj se odehrává na vratké ploše složené z částí, které se mohou v reakci na pohyb tanečníků naklánět, třást i rozbít. Vzniká tak neskutečně nejistá základna, na níž se s nasazením vlastního života postavy pohybují samy, v páru či jako skupina. Protagonisté čelí úskalím v podobě vzájemných vztahů a neúnavně hledají cestu nejistotou, která je obklopuje. Pozměňují své chování, zahrávají si s nebezpečím, dávají všanc rovnováhu i kontrolu a riskují, že ztratí pevnou půdu pod nohama. Běžné situace se mění v absurdní, banální získávají metaforický rozměr.

Seismic divákovi prostřednictvím tance, humoru a scénografického uspořádání vypráví o vzájemné závislosti, které podléhá každé tělo, na něž zároveň působí mechanika prostoru a ostatních těl – neutuchající koloběh přeměny věcí ve vzájemné provázanosti; mocenský vztah, jehož počátek lze jen mlhavě tušit ve sledu událostí.

Pod/zimní pohybová nadílka MOVE Ostrava přináší multi-mediální show, zpověď baletky i workshopový víkend

Brave New Life (Daniel Raček, foto Kamil Hauptmann)

MOVE Ostrava připravuje na dlouhé pod/zimní večery pro ostravské milovníky kultury nabídku představení i workshopy. Po více než dvou letech se do Ostravy vrací projekt, který zde vznikl ještě pod taktovkou Kulturního centra Cooltour – Brave New Life. Multižánrová show na pomezí tance, divadla a koncertu vezme diváky na téměř orwellovskou cestu na Ministerstvo pravdy, tentokrát ve spolupráci MOVE Ostrava, Centra PANT a porubského Domu kultury Poklad, kde se uskuteční 28. listopadu od 18:00 hodin.

Tématem tohoto multimediálního projektu je fenomén pravdy, všudypřítomné dezinformace a internetové hoaxy,“ říkají organizátoři. „Čili problematika stále aktuální. Proto jsme tentokrát přizvali také Centrum PANT, které se podobnými celospolečenskými problémy již dlouho a pečlivě zabývá. Po představení tak proběhne debata s českými novináři, kteří promluví o tom, jak se orientovat v době postfaktické a o novinářské etice. Pozvání do debaty moderované Kateřinou Huberovou, redaktorkou Českého rozhlasu Ostrava přijala Tereza Engelová – redaktorka a novinářka investigativně-analytického projektu https://hlidacipes.org, Pavlína Kvapilová – moderátorka, bývalá ředitelka divize ČT Nová média, konzultantka a autorka projektu Elegantní Česko a Vladimír Šiler – doktor teologie a religionista přednášející etiku na Filozofické fakultě Ostravské univerzity.“

V prosinci do Ostravy zavítá druhý díl docu-dance projektu Miřenky Čechové Invisible II. Tato série pojednává o ženách – umělkyních, které se ztrácí z centra pozornosti. Vlivem politických událostí, věku, konce kariéry, mateřství nebo nerovné startovní čáry. V pro tanec netradičním prostředí ostravského klubu Brickhouse svůj „neviditelný“ autobiografický příběh o snech, pokoře, ambicích a iluzích, ale také o bolesti, tichu a koncích odhalí primabalerína Barbora Vašků Kaufmannová. INVISIBLE II. / Barbora Kaufmannová se bude hrát ve středu 7. prosince 2022 od 17:30 a 19:30 v prostoru Brickhouse, Dolní Vítkovice. Vstupné pouze 80 korun.

MOVEment Intensive je oblíbený formát pohybových workshopů, o poslední listopadový MOVEment Intensive víkend se postará dvojice Jana Ryšlavá (jóga a mobilita) a absolventka londýnské konzervatoře Trinity Laban Tímea Szalontay (moderní a současný tanec). Ta účastníkům předá své zkušenosti založené především na tzv. Cunningham technique. Víkend plný pohybu zahájí již v pátek 25. listopadu lekce Hatha Yogy a sobota a neděle nabídne zájemcům mix workshopů současného a moderního tance, jógy a lekcí zaměřených na rozvoj mobility. Všechny lekce proběhnou v ostravském Studiu Jogista, které sídlí v Dolní oblasti Vítkovice. Zájemci se mohou zúčastnit libovolného počtu lekcí, nebo celého vybraného bloku. Vstupné: od 150 Kč.

Více o MOVE Ostrava, program a vstupenky zde.

Taneční a na proces orientované dílo inspirované lesy zkoumá náš vnitřní zdroj energie

INDUCE THE JUICE (foto kredit Alica Minar & col.)

V pátek 25. listopadu 2022 ve 20:00 ve studiu Tep 39 proběhne uvedení díla INDUCE THE JUICE (překlad: VZBUĎ ŠŤÁVU). Jedná se o jeden z mnoha tematických výstupů z kontinuálního celosezónního projektu WOODS WON’T VAPORIZE uskupení Alica Minar & col. INDUCE THE JUICE je taneční performance, umělecký výzkum a zároveň momentální zastávka v tvůrčím procesu k připravované finální inscenaci WOODS WON’T VAPORIZE.

Lesy nám ukazují sílu odolnosti a kontinuity, z níž se můžeme mnohému naučit. Jimi inspirováni se vydáváme na cestu objevování udržitelného vnitřního zdroje energie a síly. Inspirováni prouděním mízy ve stromech nás čtyři tanečníci spolu s širokým uměleckým týmem vezmou na pulzující návrat k sobě samým, doslovný či imaginární akt návratu domů – zpět k primárnímu zdroji energie,“ píší tvůrci. „Tvořit za pochodu, orientovat se na proces, hrát si s formou a plně pojmout rozebírané téma – to je motto tohoto projektu. To vše chceme s vámi sdílet a prožít ve formátu otevřeného studia. Chvílemi budeme tázající a tápající, jindy zase nacházející a (sebe)vědomí. Ponechme stranou utopii a dystopii. Ponořme se do snového prostředí, v němž v našich tepnách a žílách proudí a pulzují rozmanité proudy sladké, měkké, zlatavé, klidné a výživné tekutiny!

Alica Minar & col. je skupina tvořící performativní umění s důrazem na tematický a žánrový přesah. Jejich inscenace jsou výsledkem týmové spolupráce mezinárodních umělců propojujících těla, zvuky, vizualitu, text a objekty. Prostřednictvím uměleckého výzkumu nechávají intuici proplétat se s intelektem při zhmotňování emocionálně zatížených témat člověka a společnosti. Svým působením na scéně udržují kontinuitu spolupráce s českými a německými institucemi. Hravě objevují potenciál mezi tělem a objektem přinášejíc do centra pozornosti vzniklé bizarní a absurdní střípky choreografie. Pracují precizně, ale s citem, přičemž neztrácejí zvědavost, humor ani dynamiku.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments