Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Tento týden se vrací festival Nové generace do prostor HAMU i Divadla Disk, v Praze a Českých Budějovicích se bude slavit Mezinárodní den flamenca, Duncan centre pak završí své letošní oslavy 30. výročí založení. Nové premiéry chystají Lenka Vagnerová, Cirk La Putyka, Marie Gourdain i uskupení Alica Minar & col. Pozvánka MOVE Ostrava na nejbližší představení a workshopy.

Poutníci II (foto Anna Benháková)

Festival Nové generace

Po roce se obět blíží tradiční třídenní program Nové generace plný tance v jeho nejrůznějších formách. Na letošním ročníku se podílejí opět studenti katedry tance pražské HAMU a jejich kolegové z vídeňské Musik und Kunst Privatuniversität.

V pátek 25. listopadu v prostorách HAMU proběhne od 19.30 site-specific, od 21.00 poté v GAMU následuje promítání krátkých tanečních filmů. Sobota 26. listopadu bude od 9.30 do 15.00 patřit workshopům pod vedením choreografů letošního ročníku, naváže opět promítání tanečních filmů a od 19.30 v Divadle Disk taneční představení z děl Pauliny Schabacker Beyond the limits of the Excessive, studetů MUK Oktett, Michaely Dzurovčínové Faunovo odpoledne a Anny Benhákové Poutníci II. V neděli 27. listopadu se pak v Divadle Disk představí Kseniia Serykh s The Pattern of Contrasts, Adéla Kašparové s SHAP3 a opět Michaela Dzurovčínová s Na predaj.

Završení oslav 30 let Duncan centre

Lea Švejdová (foto archiv Pulsar)

Dne 28. listopadu budou završeny letošní oslavy 30 let od založení konzervatoře Duncan centre. V divadle konzervatoře v pražském Braníku proběhne pražská premiéra inscenace Být tak v Giverny choreografky a tanečnice Ley Švejdové s hudbou Jany Vöröšové.

Nikdo neví, kolik příběhů vypráví leknín a kolik lotos. Jejich kořeny jsou pevně ukotveny v mazlavém a zrádném bahně jezera, které chytá živé duše. A skrze jejich ston vyrůstají do krásy, pnou se ke světlu, ke slunci, plny síly a života. Z divokých jezer je přenesly do zahrad. Aby vyprávěly. Aby svým věčným mládím zdobily zahradní jezírka.

Být tak plujícím leknínem, vyvstat ze tmy. Mít tělo jako rozkvetlý lotos plný lidských duší pochytaných v té temnotě. Smířit se s opadajícími okvětními lístky, vadnout, ztrácet krásu, chytat se kořenů a zase věřit v jaro…

Mezinárodní den flamenka v Praze a Českých Budějovicích

Nina Coric (foto Samir Cerić Kovačević)

Flamenko je považováno za světový unikát, i proto jej UNESCO přidalo na seznam nehmotného kulturního dědictví. V jeho nejrůznějších formách jej u nás tradičně představuje festival Den flamenka / Día del flamenco, který Mezinárodní den flamenka tentokrát oslaví multižánrovou flamenko-balkánskou nocí 26. listopadu v Praze v Divadle U Hasičů a o den později 27. listopadu v Malém sále KD Metropol v Českých Budějovicích.

Festival letos pořadatelé dedikují svým kolegům, kteří stejně jako řada dalších vzdorují řadě komplikací a problémů poslední doby: „Letošní ročník je věnován všem umělcům, organizátorům, promotérům, technickým profesím, kteří to v uplynulých 2 letech pandemie následovaných válkou na Ukrajině nevzdali a nevzdávají. Neúnavně chystají nové projekty a nepřestávají svět obohacovat svým uměním a tvůrčí energii,“ říká ředitelka festivalu Karol Martincová.

Na jedno pódium přivede festival novou sestavu renomovaného slovensko-českého projektu Morenito de Triana Trio spolu se vzácnými hosty, první flamenkovou zpěvačkou v Chorvatsku Ninou Ćorić a mezinárodně respektovaným slovinským tanečníkem Mitjou Obedem. V Praze navíc program uvede flamenková fiesta, tedy tradiční exhibice tanečních akademií z celé České republiky i Slovenska.

Morenito de Triana Trio tvoří nadžánrový pianista Václav Graif a flamenkový kytarista Stanislav Kohutek, který dosáhl instrumentální virtuozity ve španělské Seville, kde část svého života působil. Rytmus triu bude udávat zkušený perkusista Mateo Garriga (Matěj Konečný). V Praze se k hudebníkům připojí klavírista Václav Graif a v Českých Budějovicích Mateo Gallito (Matúš Kohútek). V projektu hudebníci potvrdí své bohaté zkušenosti a kvality získané během spolupráce s významnými španělskými, kubánskými a latinskoamerickými umělci.

Mitja Obed je flamencový tanečník ze Slovinska, který spolupracuje s mnoha světovými umělci. Svoji taneční kariéru zahájil v Madridu na slavné akademii Amor de Dios. Vystupuje a vyučuje například ve Slovinsku, Chorvatsku, Španělsku, Rakousku, Itálii a Bosně. Jeho tvorba je mezioborová, vychází
z čistého flamenca a dále fúzuje s moderním tancem a současným uměním. Nina Ćorić je první a zatím jedinou uznávanou zpěvačkou flamenka v Chorvatsku. Působí na hudební scéně od roku 2010, kdy ve velmi krátké době díky specifické barvě svého hlasu a emotivnímu vystupování dosáhla prvních úspěchů při koncertech v kultovním jazzovém klubu Boška Petroviće.
O dva roky později založila Mezinárodní flamenkový festival v Zagrebu a dodnes je jeho ředitelkou. Pro Velvyslanectví Španělského království v Záhřebu působí jako ambasadorka flamenka v Chorvatsku.

Riders Lenky Vagnerové

Riders (foto archiv Lenka Vagnerová & company)

Novou inscenaci chystá Lenka Vagnerová & company. Riders navazuje na úspěšný projekt Jezdci, který byl pilotní inscenací souboru před deseti lety. Premiéra proběhne 4. prosince v Divadle Komedie.

Inscenace bude vyprávět o toleranci, slabosti a síle, pochybnostech a respektu, touze o ovládání i destrukci. Hlavním tématem je schopnost existovat v symbióze s ostatními tvory na planetě, úcta, jedinečnost a snaha o zachování všech jejich druhů. Naše počínání je zde sledováno očima těch, kteří tady byli před námi a budou i po nás. Ptáci jsou dávní obyvatelé naší planety, bytosti vnímavé, inteligentní, svobodné, opředené mytologií. Učili jsme se od nich, obdivovali je a uctívali. Mnohé jsme zapomněli.

 „Inscenace Riders je remakem Jezdců, bude mít nový vizuál, kostýmy, scénu, light design. Posun bude citelný také v choreografii. Fragmenty, které inscenaci Jezdci nejvíce symbolizují, se pokusím zachovat, mnoho dalšího ovšem vznikne nově – jednak na základě původních pohybových principů obrazů stavím nový taneční materiál a současně vznikají zcela nové choreografie a situace. Šlo mi o to, aby byla zachována původní duše Jezdců a také byl znatelný posun v čase,“ vysvětluje choreografka a umělecká vedoucí Lenka Vagnerová.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments