Týden s tancem

Derniéra Losers Cirque Company, projekt Pražské taneční konzervatoře, publikace IDU o taneční kariéře, jubileum Prix de Lausanne nebo pozvánka na kurzy se 420PEOPLE a další zprávy.
Losers Cirque Company – Kolaps (foto František Ortmann)

Losers Cirque Company: derniéra inscenace Kolaps
Losers Cirque company odehrají naposledy 29. a 30. ledna v divadle Bravo inscenaci Kolaps. Premiéru měla v roce 2017 v rámci festivalu Letní Letná. „Kolaps jako dočasná překážka i hnací motor, součást koloběhu života člověka i společnosti a zároveň lákavý pohybový princip,“ psali jsme tehdy.

„Kolaps, součást všech životů, každodenní zkušenost, která ničí, bortí a drtí. Kolaps, který buduje, zoceluje, utužuje, nebo se jen rutinně vrací, aniž bychom si všimli a uvědomovali si jeho přítomnost. Bez kolapsu nelze posouvat své možnosti, nelze jít vpřed, nelze překročit svůj stín. Zajímá nás podstata kolapsu, to, co dělá s jedincem a co naopak s celou společností. Otočí se společnost ke kolabujícímu zády? Využije společnost kolapsu jedince nebo nabídne pomocnou ruku?“ Tak se ptali tvůrci inscenace, kterou režíroval Tomsa Legierski. Odpovědět se pokusí naposledy tuto neděli a pondělí.


Pražská taneční konzervatoř uvádí: Paměť jsme my: Silnice č. 19
„Tento školní rok se podařilo našemu maturitnímu ročníku navázat spolupráci s Divadlem Paměti Národa. Jsou součástí jejich každoročního projektu Paměť jsme my, na kterém od listopadu pilně pracují,“ uvádí vedení soukromé Pražské taneční konzervatoře a střední odborné školy k představení v choreografii Nely Štarkové, které proběhne 27. a 31. ledna v Domě U Kamenného zvonu.

„Čtrnáct tanečnic, zpěv Ridiny Ahmedové naživo a tři skutečné příběhy, které je inspirovaly. Na výročí osvobození Osvětimi připomene Paměť národa spolu s našimi studentkami romské oběti holocaustu.“

Vystoupení v Den památky obětí holocaustu připomíná, že během druhé světové války zmizelo z Čech a Moravy na 90 procent Romů. Asi 5 000 z nich přitom trpělo v Osvětimi. Tanečnice a autorky představení vycházely z osobního setkání s Rudolfem Murkou a Antonínem Lagrynem, které holocaust připravil o většinu příbuzných. Naslouchaly i Františku Němcovi, který jako chlapec sledoval dění v táboře v Hodoníně u Kunštátu.

Vystoupení Paměť jsme my v Praze připravuje Tamara Pomoriški, umělecká vedoucí Divadla Paměti národa, ve spolupráci s nizozemským Theater Na de Dam již popáté. Letos se koná celkem v pěti evropských zemích. Premiéra se uskuteční 27. ledna a repríza je plánována 31. Ledna, vždy v 19:00 hodin v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí. Vstupné je zdarma, pouze s rezervací.


Český tanec v datech (Taneční kariéry – kontexty a příklady)

Institut umění – Divadelní ústav vydal nedávno další e-publikaci v edici Český tanec v datech
Institut umění – Divadelní ústav mapuje v rámci své výzkumné činnosti další oblast českého profesionálního tance. Studie Taneční kariéra – kontexty a příklady autorů Jany Bohutínské, Jany Návratové a Romana Vaška se zaměřuje na samotné tanečnice a tanečníky, jejich kariéru a rozšiřuje obecně známá specifika taneční tvorby skrze jejich zkušenost.

Edici Český tanec v datech vydává IDU v rámci své vědeckovýzkumné činnosti od roku 2017. Vycházejí v ní odborné studie, které mapují oblast profesionálního tance a příbuzných uměleckých oborů a žánrů. Cílem edice je popisovat stav, strukturu a podmínky v tomto uměleckém segmentu, předkládat tvrdá data, ale také mapovat postoje jeho aktérek a aktérů.

Nová, v pořadí už devátá, publikace Taneční kariéra – kontexty a příklady, která nedávno edici rozšířila, se zaměřila na to hlavní – na samotné tanečnice a tanečníky. Studie obsahuje jedenáct rozsáhlých rozhovorů, a tedy jedenáct kariérních a životních příběhů umělkyň a umělců různých generací, zkušeností, uměleckých praxí a v některých případech i druhých kariér. „Rozhodli jsme se naslouchat tomu, co umělce a umělkyně přivedlo k tanci, co jim pomáhalo, či komplikovalo rozvíjet kariéru, jaké osobnosti je podpořily a byly jim vzorem, jak hledali motivaci v době krizí, jak se vyvíjel jejich vztah k prostředí, tvorbě, i svému hlavnímu nástroji – tělu. Zajímal nás i jejich osobní život, a to, jak jej kloubili či kloubí s tím uměleckým,“ uvádí jedna ze spoluautorek publikace Jana Bohutínská. Rozhovory jednoznačně potvrzují známou skutečnost, že taneční profese je extrémně náročná a věnovat se jí často znamená velkou osobní oběť. Jejich trénink začal zpravidla v útlém dětství, jejich dospělý život podmiňovaly pracovní příležitosti a možnosti, stejně jako se museli vyrovnávat s proměnami svého těla. Nad tématy, která z rozhovorů vyplývají, se zamýšlí v samostatném textu Kariéra a/nebo život. Esej o talentu, tanci a dilematech Jana Bohutínská.

Další kontextové materiály autorsky zpracovali vedoucí edice Český tanec v datech – Jana Návratová a Roman Vašek. Jana Návratová přináší přehled přístupů k řešení tématu ukotvení taneční kariéry v zahraničí, především na příkladech dobré praxe tzv. transition center, ale také taneční kariéru zasazuje do obecnějšího kontextu tzv. statusu umělce, a to ve studii Cesty k udržitelnosti taneční kariéry ve světovém kontextu. Roman Vašek ve studii Proměna podmínek pro formování taneční kariéry v ČR rámuje téma taneční kariéry domácím historickým exkurzem a popisuje hlavní proměny a trendy v českém profesionálním tanci od roku 1989.

Další dvě publikace edice vyjdou v letošním roce a budou se věnovat české streetové scéně a mapování výkonnostních a ekonomických ukazatelů v českém profesionálním tanci.


Prix de Lausanne 2023

Jubilejní 50. ročník mezinárodní baletní soutěže Prix de Lausanne
Jednaz nejstarších i nejuznávanějších mezinárodních baletních soutěží, Prix de Lausanne, letos oslaví už 50. Ročník. Konat se bude na přelomu měsíce, od 29. ledna do 5. února 2023. Letos se zúčastní 87 tanečnic a tanečníků z 18 zemí světa.

Letos ji ozdobí například velké gala představení Gala of Stars, které se koná poslední večer a představí hvězdy, které soutěží v minulosti prošly a nastartovala mnohdy jejich mezinárodní kariéru.

Bude se konat velká výstava fotografií z minulých ročníků objektivem Gregory Batardona a výstava velkoformátových fotografií Julie Masson z loňského ročníku i foto i video retrospektivní instalace, která připomene historii soutěže. K výročí byla vydána souborná publikace 50 starry years, bude promítán dokumentární film sledující osudy některých dnešních mladých nadaných tanečníků, kteří mají ke kariéře právě nakročeno.

V rámci Prix de Lausanne se bude udílet také cena za celoživotní dílo, kterou obdrží kubánský tanečník Carlos Acosta, který letos v červnu oslaví životní jubileum stejné jako sama soutěžní přehlídka. Na soutěži získal Zlatou medaili v roce 1990.



TANEČNÍ POZVÁNKY z redakční pošty a sociálních sítí

Francesca Amante (foto archiv 420PEOPLE)

Aktuální taneční lekce se 420PEOPLE: Capoeira, Restart, Kadamy
Soubor 420PEOPLE nabízí ve svém Studiu Maiselovka od ledna opět pravidelné lekce pro veřejnost. Studio Maiselovka je prvním oficiálním prostorem souboru současného tance 420PEOPLE, jehož členové se tady připravují na svá vystoupení. Unikátní místo v samém centru Prahy je ovšem otevřeno také veřejnosti prostřednictvím lekcí pro veřejnost. Kromě lekcí jógy si mohou diváci. Vyzkoušet tři druhy cvičení či tréninků.

Pod názvem KADAMY se skrývá pohybové cvičení propojující tanec a jednoduché prvky bojového umění v rytmu hudby. Vlastní systém vytvořila členka souboru Francesca Amy Amante. Lekce vede v angličtině, ale k jejich pochopení podle ní není třeba slov.

Capoeira nabízí nevšední spojení boje, akrobacie, tance, hry, hudby a zpěvu. Jde o unikátní afro-brazilské bojové umění s kořeny v daleké Angole a Brazílii. V Maiselovce vede lekce Michal Toman, tanečník a člen souboru, který je mistrem Evropy 2021 v capoeiře. Ačkoliv se jedná o bojové umění, nechybí v něm ticho a procítění okamžiku, velká míra svobody i improvizace.

Restart těla i mysli je hodinová lekce, kterou vede v Maiselovce pohybová specialistka Zuzana Rybářová. Automasáží uvolňují zájemci pod jejím vedením bolavá místa svých těl, tzv. trigger pointy (bolestivé svalové uzlíky, které vznikají z přetížení), uvolňují fascie (pohybové tkáně, které prostupují celým naším tělem) a pomocí vývojové kineziologie se mohou vracet ke správným a zdravým pohybům.

Více informací najdete na webových stránkách souboru.


KALD DAMU – inscenace 57´12´´

Studenti KALD DAMU uvádějí: pohybová inscenace o svém vlastním trvání 57’12”
„Tři performeři sledují plynutí času v jedinečném okamžiku tohoto představení. Čas jako hybná síla, jež žene představení pořád dál, jediným možným směrem. Stáčí se za svůj vlastní horizont, natahuje se a vzápětí se vyjevuje ve své ohromné absolutnosti.“

Premiéra proběhla 16. prosince 2022, nejbližší reprízy 30. 1. a 19. 2. v Divadle DISK.

Režie a dramaturgie: Roman Poliak, Jan Froněk
Scénografie a kostýmy: Zuzana Sceranková
Sound design: Jan Burian
Účinkují: Lucie Hrzalová, Marie Machová, Lukas Blaha Bliss
Phybová spolupráce: Dora Sulženko Hoštová
Pedagogické vedení: Linda Dušková, Jiří Austerlitz Adámek
Produkce: Jakub Philipp, Karolína Serbousková, Jakub Brunclík

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře