Týden s tancem

V tanečním zpravodajství dnes baletní soubory Národního divadla a Jihočeského divadla, Vize tance, Duncan centre nebo Městská divadla pražská a krátké zprávy.
Jihočeské divadlo; S. Prokofjev, P.Zuska: Popelka (foto Serghei Gherciu)

V Českých Budějovicích měla premiéru Popelka
V sobotu a v neděli
4. a 5. února proběhly premiéry první inscenace baletního souboru Jihočeského divadla v letošním roce. Jeden z nejslavnějších a nejznámějších baletů na hudbu Sergeje Prokofjeva se na jeviště Jihočeského divadla vrací přesně po dlouhých dvaceti letech. Tentokrát je ovšem zážitek velkolepější, neboť hudební složku představení živě obstarává orchestr opery Jihočeského divadla pod taktovkou šéfdirigenta Davida Švece. Režii i choreografii vytvořil držitel mnoha ocenění, včetně několika Thálií, Petr Zuska. Další repríza je naplánovaná až na 25. března, balet se hraje v divadelním sále DK Metropol.

„Doufám, že velcí i malí diváci budou z mé nové Popelky odcházet s pocitem, že to nebyla ztráta času. A snad se třeba dojmou i pobaví a zasmějí a možná se jim tu a tam i zatají dech, nebo přeběhne po zádech mráz. Snad se jim do duše otiskne obraz, na který se ve vzpomínkách ještě rádi podívají… To bych přál nejen naší nové Popelce, ale divadlu jako takovému, napříč všemi žánry. Pokud má divák po dvouhodinové exkurzi do světa tvůrce, který ho vede za ruku, pocit, že je o něco nepojmenovatelného bohatší, pak má naše práce smysl,“ říká choreograf Petr Zuska.

V úterý 7. března přivítá Jihočeské divadlo v DK Metropol soubor baletu Národního divadla v Brně. Do Českých Budějovic zavítá s představením Radio and Juliet. Brněnskou inscenaci z choreografické dílny Edwarda Cluga, který spojil Shakespeara, hudbu rockové kapely Radiohead a moderní balet, jsme reflektovali zde.


Otevření Centra fyzioterapie Baletu ND (foto Martin Divíšek)

Balet Národního divadla otevřel v Anenském areálu nové Centrum fyzioterapie
Slavnostní otevření Centra fyzioterapie Baletu ND proběhlo v pátek 3. února 2023 v Anenském areálu. Bylo jen otázkou času, kdy se moderně vybavené pracoviště stane součástí provozu baletního souboru naší první scény. Spolu s rostoucími interpretačními nároky baletní profese roste i potřeba rehabilitace, fyzioterapie, která je nedílnou a pevnou součástí přípravy tanečníka – a to i v kontextu jeho náročného pracovního roku, kdy tréninky a zkoušky probíhají každodenně šest dní v týdnu, o víkendech stejně jako ve všední dny se pak hrají představení. Balet je velice specifická umělecká disciplína, která svou fyzickou náročností je srovnatelná s vrcholovým sportem.

Výhradním pracovním nástrojem tanečníka je totiž jeho tělo, v nárocích první scény tělo dokonalé, připravené, zdravé a ve vynikající kondici. Navíc na profesionálního baletního umělce jsou kladeny často protichůdné nároky, vyplývající z odlišnosti klasického tréninku a technik moderních. „Pokud jste tanečník, tak bez ohledu na to, v jaké fázi své životní cesty jste nebo kde na světě se zrovna nacházíte, položíte-li ruku na baletní tyč, cítíte se jako doma. Musíme být atlety, abychom mohli tančit – ale abychom se stali umělci, musíme být především tanečníky…,“ říká Filip Barankiewicz, umělecký ředitel Baletu ND. „Tanečníci ke svému umění potřebují fyzický fond a je třeba, aby si uvědomili, že kondice je jejich zodpovědnost,“ dodává fyzioterapeutka souboru Baletu Národního divadla Adéla Jordáková.

Nové rehabilitační a fyzioterapeutické centrum zabezpečí základní diagnostiku (ve spolupráci s externími subjekty) a léčbu pohybového aparátu se zaměřením na prevenci, předcházení úrazům a řešení akutních bolestivých stavů. Integruje všechny potřebné činnosti do jednoho funkčního celku s odpovídajícími návaznostmi. Centrum zahrnuje část s přístrojovou fyzikální terapií (různé typy elektroléčby, terapeutický ultrazvuk, přístrojová lymfodrenáž). Další je část posilovací a tělocvična vybavená na tréninky s přidanou externí zátěží (doplněná například o pomůcky zaměřené na propriocepci, což přispívá k lepšímu vnímání těla a zlepšení stability, nebo o cvičební pomůcky na plyometrický trénink, z něhož tanečníci benefitují při práci na technice skoků). Výrazným zlepšením je také pořízení nové konstrukce na workout, což umožní tanečníkům lepší možnost fyzické přípravy než doposud, zlepšení celkové resilience. Součástí fyzioterapie je kromě cvičení samozřejmě i manuální terapie (zaměřená na klouby a měkké tkáně – mobilizační a manipulační techniky, masáže). K dispozici je také sauna.

Národní divadlo děkuje za velkou podporu Ministerstvu kultury ČR a Raiffeisenbank, bez jejíž pomoci by nebylo možno tento významný projekt realizovat. Na profesionálním vybavení centra se podílel velkou měrou Mecenášský klub, prof. Dadja Altenburg-Kohl a paní Renata Sabongui. Osobně navíc přispěli i mecenáši ND Ondřej Vozár a Jiří Děcký.


ilustrační foto Vize tance

Vize tance: Oficiální uvedení Oborové strategie nezávislého tanečního a pohybového umění
Vize tance zve na oficiální uvedení Oborové strategie nezávislého tanečního a pohybového umění v úterý 14. února 2023 od 18 hodin v Divadle MA v Praze. Dokument je výsledkem projektu Vize tance 2021–⁠2022, který si kladl za cíl zmapovat současný stav oboru nezávislého tanečního a pohybového umění v České republice a umožnit zástupcům oboru vydefinovat si strategii a vizi pro své budoucí směřování, minimálně do roku 2030.

Jaká jsou slabá místa, a jaké jsou naopak silné stránky oboru nezávislého tanečního a pohybového umění? Jakým čelí výzvám a jaké jsou příležitosti pro jeho úspěšný rozvoj? To jsou otázky, které si kladla konzultantka Vize tance, Mgr. Blanka Marková, Ph.D., která oborovou strategii zpracovala na základě výstupů ze setkání pracovních skupin, seminářů a kulatých stolů, mezinárodních konferencí a on-line dotazníkového šetření.

K vytvoření dokumentu přispěli členové Vize tance a další přizvaní umělci a odborníci, kteří se účastnili buď daných aktivit a akcí Vize tance, a/nebo v závěru přispěli svými připomínkami k finálnímu textu.

Bezplatná registrace zde.

Další informace na stránkách Vize tance a FB profilu.


Dakh Daughters – Danse Macabre (foto Městská divadla pražská)

Danse Macabre – apelativní kabaret mezinárodně známé hudebně divadelní skupiny Dakh Daughters
V rámci Měsíce Ukrajiny, který proběhne od 24. února do 24. března na jevištích Městských divadel pražských, vystoupí 14. března v divadle Komedie šestičlenná ženská hudebně divadelní skupina Dakh Daughters s kabaretem reagujícím na současné dění Danse Macabre.

Režisérem představení a duchovním otcem skupiny je legendární ukrajinský herec, režisér a producent Vlad Troitskyi, zakladatel nejen Dakh Daughters, ale i nezávislého ukrajinského divadla Dakh a populární hudební skupiny DakhaBrakha. Na začátku března 2022 museli Dakh Daughters a Vlado Troickyi utéct z Ukrajiny a uchýlit se do azylu ve Francii. Neprodleně zahájili práci na Danse Macabre, aby tak vydali svědectví o prožitých událostech a podpořili svou vlast v boji proti ruské agresi.

Šest hudebnic a hereček – Tetiana Troitska, Natacha Charpe, Natalia Halanevych, Ruslana Chazipova, Solomia Melnyk a Anna Nikitina, tedy Dakh Daughters – se v Danse Macabre postaví na jeviště, aby bojovaly, aby dál žily, aby vyprávěly o válce a jejích následcích. O bezejmenném násilí, vykořenění z vlastní země, o vyhnanství. Se silou i zranitelností propůjčí hlas těm, kteří nemohou promluvit. Slova Knihy Jób protkávají písněmi a svědectvími. Vyrážejí na intimní a mýtickou cestu do temnoty, vybízejí k mobilizaci, sjednocení a horlivé obraně míru. Danse Macabre slibuje být dílem „prodchnutým naléhavostí přítomnosti, ale také navrací divadlu jeho vzácnou a jedinečnou schopnost – být prostorem k setkávání, sdílení a snad i k léčení.“

K hostování Dakh Daughters v Komedii ředitel Městských divadel pražských Daniel Přibyl říká: „Podpora Ukrajiny a ukrajinských umělců má v Městských divadlech pražských mnoho rozmanitých podob. Jednou z nich jsou hostující představení ukrajinských divadel. Vloni jsme přivítali kyjevské divadlo Left Bank s představením Bad Roads a letos na jaře přijíždějí jedinečné Dakh Daughters. Otevíráme dveře ukrajinské kultuře a nabízíme jí na našich scénách dočasný domov.“

Městská divadla pražská připravují Měsíc Ukrajiny i vystoupení Dakh Daughters v rámci svého projektu Imagine UA, který aktivně podporuje Ukrajinu a ukrajinské umělce, kteří našli útočiště v České republice, i ty, kteří zůstali na Ukrajině. Vstupenky na Danse Macabre je možné zakoupit na centrální pokladně Městských divadel pražských, nebo on-line na webu


Duncan centre, oslavy 30 let (foto Martin Špelda)

Premiéra představení Mezisvěty v Duncan centre
Ve středu 15. února od 19 hodin proběhne v divadle Duncan Centre v Branické premiéra představení 3. ročníku Konzervatoře Duncan centre s názvem Mezisvěty. Repríza se odehraje 16. února ve stejný čas, na stejném místě. Představení je vyústěním práce choreografky a tanečnice Kateřiny Stupecké, hudebního skladatele a interpreta Václava Chalupského a studentů třetího ročníku.

Mezisvěty
Choreografie a režie: Kateřina Stupecká
Asistent choreografa: Dagmar Chaloupková
Tvorba a interpretace: Amálie Cuplová, Markéta Douděrová, Leontina Foltýnová, Tereza Halousková, Terézia Hrabánková, Anna Kubalíková, Mariana Kostelacová, Michaela Lincová, Kateřina Michalová, Julie Mikešová, Tereza Miškaříková, Noemi Svobodová, Mark Šatra, Barbora Veselá, Julie Zelená, Marie Zmátlíková, Rozálie Žižková, Eliška Čulíková, Kristýna Šalomonová, Veronika Josefína Prachařová, Nikol Nováková
Tvorba hudby: Václav Chalupský
Světelný design: Michal Horáček
Kostýmní design: Mariana Novotná

Provedeme Vás obrazy vlastních tajů, škvír a zákoutí, kam reálný svět nedosáhne.
Odhalíme křehkost naší mysli a nabídneme své srdce k pozorování.
Budeme putovat krajinou své síly, naslouchat zemi a hledat harmonii a klid jdoucí ruku v ruce s dráždivými a excentrickými myšlenkami všehomíra.
Přijměte naše pozvání a nechte se tiše vést.


Kamila Mottlová – Hikikomori (foto Petr Zikmund )

Derniéra taneční inscenace Hikikomori ve Vile Štvanice
V pondělí 13. února se uskuteční poslední uvedení sólového představení tanečnice Kamily Mottlové, které zpracovává japonský fenomén „hikikomori“. Podle japonského psychologa Tamaki Saïtó je hikikomori člověk, který se dobrovolně rozhodne uzavřít před společností. Izoluje se doma, ve svém pokoji a odmítá jakýkoli fyzický kontakt s okolním světem, a to až po dobu několika let. V současné době se v Japonsku odhaduje minimálně milion, ale spíš mnohem více takových případů. Jak dlouho bude trvat, než se i my dostaneme do bodu, kdy bude samota jediná možnost, jak nespáchat seppuku? Inscenaci jsme recenzovali zde.


Malá inventura 2023

Blíží se Malá inventura 2023
Už 21. ročník festivalu nového divadla Malá inventura se uskuteční od 22. února do 1. 3. 2023 v Praze. Návštěvníky čeká přehlídka 35 divadelních událostí na 20 festivalových scénách. „Uvedeme opět programovou sekci Změna praxe, která reflektuje perspektivy změny v rozmanitých oblastech divadelní praxe. Ani letos nezapomínáme na to, že Malá inventura je především centrem živého networkingu divadelních organizací a profesionálů/profesionálek, uměleckých skupin, performerů/performerek i širší odborné veřejnosti. V rámci programové sekce Art service & networking uvedeme osvědčené formáty, které podporují setkávání a přináší sdílení nápadů a ověřování idejí, nové spolupráce i hostování umělců/umělkyň na dalších festivalech v ČR i zahraničí,“ slibují organizátoři.

Festival Malá inventura je retrospektivou nejvýraznějších premiér uplynulého roku v oblasti nového divadla. Rozvíjí uměleckou diverzitu a napomáhá zviditelňovat společensky i umělecky aktuální problémy a spoluutváří mapu nezávislého divadla v České republice. Představení se budou konat většinou tam, kde mají uskupení svou domovskou scénu, festival tedy zahrne mnoho míst: Alfred ve dvoře / Motus, Divadlo X10, MeetFactory, Palác Akropolis, PONEC – divadlo pro tanec, Studio ALTA, Studio Hrdinů, Vzlet, Venuše ve Švehlovce, Národní galerie Praha – Veletržní palác.


Finále 50. ročníku Prix de Lausanne (foto Gregory Batardo, Prix de Lausanne 2023)

Skončil 50. ročník mezinárodní baletní soutěže Prix de Lausanne
Porotě v jubilejním ročníku předsedal choreograf Jean-Christophe Maillot. Z 82 účastníků, mladých talentů bylo vybráno 11 nejlepších, kteří získávají stipendia na partnerské školy soutěže, která jim pomohou zdokonalit se před nástupem na profesionální kariéru. Mezi vítězi figurují mladí tanečníci z Jižní Korey (a to hned tři), Španělska, Mexika, Spojených států, Rumunska, Brazílie, Japonska, Austrálie a Itálie. Sobotní program byl přenášen živě přes arte.tv a na facebooku. Na soutěžní program se můžete podívat online zde.
Na nedělním Gala k 50. výročí, které bylo streamováno exkluzivně na webu PdL, vystoupila plejáda baletních hvězd, které na přehlídce v minulosti slavily úspěch, jako Steven McRae, Alina Cojocaru a Friedemann Vogel, Matthew Ball, Maria Kochetkova, Olga Smirnova a mnoho dalších.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments