Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Týden s tancem
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
TanecTýden s Tancem

Týden s tancem

Dnešní taneční týdeník je opět plný pozvánek na blížící se události. Začne festival Malá inventura, zveme do divadla Archa a Studia ALTA na současný tanec a do Švandova divadla na debatu s Dariou Klimentovou. Do Brna vyrazte na obnovené Labutí jezero!

Lucie Kocourková
Publikováno 19/02/2019
sdílejte:
12 minut čtení
sdílejte:
Balet NdB chystá Labutí jezero (foto Kuba Jíra)

Obnovená premiéra Labutího jezera v Janáčkově divadle dnes
Jak jsme již připomněli v jedné ze samostatných zpráv, jednou z velkých událostí v sezoně 2018/19 je pro Balet Národního divadla Brno obnovená premiéra Čajkovského nesmrtelného titulu a zřejmě i nejslavnějšího baletu vůbec, Labutího jezera. A koná se již dnes, 19. února, na den přesně, kdy bylo Labutí jezero v Brně před sto lety uvedeno poprvé. V roli Odetty/Odilie se dnes představí Martina Arduino, první sólistka milánské La Scaly, a v roli prince Siegfrieda Maxim Čaščegorov, bývalý první sólista Bavorského státního baletu a hostující umělec Baletu NdB.

Samotné brněnské Labutí jezero bude letos jubilantem, i když až v prosinci, kdy uplyne 20 let od jeho uvádění. Inscenace režiséra a choreografa Roberta Strajnera (dlouholetého baletního mistra milánské La Scaly) je natolik oblíbená, že zůstává na repertoáru, ale dočkala se nového výtvarného pojetí. Autorem kostýmů je Roman Šolc, který s Baletem NdB spolupracuje již dvacet let a je jedním z nejvyhledávanějších návrhářů v českém tanečním světě. Scénu vytvořil britský výtvarník Peter Horne, který se již v Brně uvedl scénickou výpravou k baletu Louskáček.

Labutí jezero je nepochybně jedno z nejhranějších novoromantických děl. Čajkovskij se inspiroval motivy původní skandinávské legendy o dívce proměněné v labuť k napsání lyrické a melodické hudby, která se stala mistrovským příkladem romantické baletní partitury. Princezna Odetta je zakleta knížetem Rotbartem v labuť a zachránit ji může pouze čistá láska. Princ Siegfried, který jí přísahá věrnost, ji však zradí. Kletba tak zůstává nezlomena, i když Odetta nakonec nešťastnému Siegfriedovi odpouští. Labutí jezero je obdivováno jak generacemi diváků, tak i interpretů, kteří se snaží ctižádostivě vyrovnat s obtížným úkolem náročné baletní techniky. Titul je v Brně uváděn v obvyklé choreografické koncepci vycházející z odkazu Maria Petipy a Lva Ivanova.

Daria Klimentová – fotografka (foto archiv D. Klimentové)

Daria Klimentová jako host talshow Švandova divadla

Dne 19. února bude hostem pravidelné talkshow Švandova divadla Scénické rozhovory primabalerína, taneční pedagožka a fotografka Daria Klimentová. Ptát se spolu s diváky bude David Hrbek. Od roku 1991 do roku 2014 působila Daria Klimentová v mnoha angažmá jako primabalerína, ať už to bylo v městském baletním souboru Kapského města, ve Skotském baletu nebo v angažmá Anglického národního baletu. V současné době vyučuje klasický balet na Royal Ballet School při Royal Opera House v Londýně. Hlavním tématem večera bude balet, ale otázky se také stočí k fotografování a dalším tématům. Taneční publikum jistě zná kariéru Darii Klimentové třeba z televizních časosběrných dokumentů Martina Kubaly. Jakékoli dokumenty, ale také takováto setkání s diváky pomáhají tanci a baletu v osvětě.

Balet v kině: Don Quijote
Třetí tip na dnešní den: od 20:15 hodin se v pražském Biu Oko a v dalších vybraných kinech koná přímý přenos z premiéry Královského baletu v Londýně – Don Quijote. Cervantesův příběh o rytíři klátivé postavy, Donu Quijotovi, inspiroval bezpočet uměleckých zpracování. Marius Petipa vytvořil k dobrodružstvím muže z La Manchy a jeho věrného sluhy Sanchi Panza jiskřivou choreografii, jejímž centrem jsou virtuozní role milenců Basilia a Kitri. Carlos Acosta, který je autorem tohoto premiérového nastudování, si pro svou první produkci v Královském baletu zvolil radostnou hudbu Ludwiga Minkuse. Příběh vypráví o podivuhodné cestě a skutcích Dona Quijota, které podniká k poctě fiktivní vznešené dámy Dulciney. Jasný, půvabný, veselý i dojemný – Don Quijote v provedení taneční techniky Frederica Ashtona bude baletem plným povznášejících emocí. Kromě Prahy nabídnou přenos ještě další města: Hodonín, Hradec Králové, Rýmařov, Řevnice, Šumperk a Turnov.

Studio ALTA představuje work in progress uměleckých rezidentů

Studio ALTA chce i letos představovat tvorbu umělců, kteří získali tvůrčí residenci právě v jeho prostorách. Diváci se mohou seznámit s umělci, zhlédnout prezentace jejich postupujícího díla a debatovat o tvůrčích procesech (vstup zdarma). Nejbližší termín je 20. února od pěti hodin odpoledne. Pro rok 2019 byly v Altě vybrány tyto projekty: Felix Baumann: The Wardrobe; Andrea Hackl: Silent Fragments; Mirka Eliášová: Co mix; Cécile Da Costa: Roselyne; Sabina Bočková, Johana Pocková: Jáma lvová; Štepánka Mancová, Klára Ešnerová: Teď je pryč. Nyní se můžete seznámit s multimediálním představením Depth of Shadouw | Silent Fragments Andrey Hackl, která propojuje taneční film a video instalaci. Tento projekt vznikl před rokem v rámci rezidence v Art Factory Malakta & TREenit!Ry (Finsko). Andrea Hackl v rámci své rezidence ve Studiu ALTA dále rozvíjí tento koncept, který bude prezentovat v rámci Prezentace rezidentů 2019

Taneční program divadla Archa nabídne na jaře tři produkce
Divadlo Archa tento týden hostí českého tanečníka a choreografa dlouhodobě působícího v Německu, Karla Vaňka. Inscenace s názvem Aurora’s Redlines, taneční představení pro společnost v panice, bude uvedena 21. února v osm hodin večer. Průkopník českého současného tance Karel Vaněk již dlouhá léta působí v německém Bonnu, kde vznikla také jeho nejnovější choreografie. Spolu s dramaturgem Guido Preussem vytvořil taneční představení, které je reakcí na vyvolávání poplašných zpráv. „Neustálý alarm, ve kterém žijeme, odvádí naši pozornost od zásadních problémů“, říká Vaněk. Bonnský list General Anzeiger o představení napsal: „Tři muži se vracejí k prvotní síle života, paměti těla … Silné představení v každém ohledu velmi mužné, velmi fyzické.“ V choreografii tančí Karel vaněk, Guido Preuss a Tobias Weikamp.

Aurora´s Redlines (foto Günter Krämmer)

Pro program divadla Archa si můžete rovnou udělat poznámku i na březen. Hned čtyřikrát během dvou dnů, 8. a 9. března, tu vystoupí vlámský soubor Ultima Vez s inscenací Invited tanečníka a choreografa Seppe Baeyense. S uskupením Ultima Vez úzce spolupracuje od roku 2011. V roce 2015 pod křídly skupiny Wima Vandekeybuse vytvořil svoje první velké taneční představení Tornar pro mnohogenerační sbor profesionálních a amatérských tanečníků. Baeyensovo nejnovější dílo stojí na intenzivním zkoumání jevištního prostoru a spoluautorství v současném tanci. V představení formuluje svoji uměleckou odpověď na otázku, jak se diváci mohou podílet na choreografii díla. V jeho pojetí je tanec společným jazykem, který umožňuje nové druhy soužití, a tím stírá hranice mezi performery a diváky.

Tak jako vystoupení Ultimy Vez bude součástí 25. narozenin divadla Archa, bude k výročnímu programu patřit také choreografie Anny Teresy De Keersmaeker Rosas danst Rosas. V roce 1983 si vysloužila mezinárodní věhlas, dnes se toto dílo řadí k přelomům v dějinách postmoderního tance. Archa jej na své scéně uvedla v květnu 1995. Rosas danst Rosas rozvíjí minimalismus, na němž stálo už představení Fase (1982). Abstraktní pohyby zde slouží jako základ vrstvené choreografie, která pracuje především s opakováním. Intenzitu tanečních pohybů vyvažují drobná, obyčejná gesta. Rosas danst Rosas je jasně ženské dílo: čtyři tanečnice tančí samy za sebe, stále dokola. S tím spojené vyčerpání a zároveň vytrvalost vytvářejí silné emoční napětí, které z precizní struktury choreografie výrazně vystupuje. Repetitivní, „maximalistická“ hudba Thierryho De Meye a Petera Vermeersche vznikla zároveň s choreografií. Nová produkce Rosas danst Rosas bude uvedena v novém obsazení v partnerském divadle Hellerau, kam se Archa s diváky vypraví v rámci projektu Moving Audience. Výlet se uskuteční 18. dubna.

Malá inventura 2019

Od 20. do 28. února proběhne v Praze festival Malá inventura. Sedmnáctý ročník divadelního festivalu, na jehož programu nechybí taneční a pohybové divadlo, nabídne sedmapadesát představení na patnácti pražských scénách. Malá inventura má letos navíc hosty z Berlína a novou programovou sekci Residents. Umělecký ředitel festivalu Petr Pola vysvětluje, že výběr byl náročný: „Šlo nám o rozmanitost. Výchozího materiálu bylo zhruba dvakrát tolik. Po důkladné selekci jsme se rozhodli pro sedmapadesát kusů.“ Scénami tohoto ročníku festivalu jsou Studio ALTA, Divadlo Archa, PONEC – divadlo pro tanec, MeetFactory, Alfred ve dvoře, Studio Hrdinů, Venuše ve Švehlovce, DOX+, La Fabrika, Cross Attic, Divadlo X10, NoD, Divadlo Komedie, Petrohradská kolektiv, Národní galerie v Praze – Veletržní palác a Kavárna U Hrdinů. Festival dále spolupracuje s Werichovou vilou, A studiem Rubín a komunitním prostorem Punctum.

Program je rozdělený do několika sekcí. V rámci Domovských scén představí tradičně to nejlepší z programu stálých scén. Tady se divák může těšit na dvacet tři kusů: Útočiště Viliama Dočolomanského, Žlutou tmu multimediálního umělce Petra Nikla, ale také nejnovější projekty Lenky Vagnerové (Než vše začalo…), Wariot Ideal, Spitfire Company (ti hlásí změnu a místo Constellation II. Bude uveden projekt Miss Amerika),Markéty Stránské (LeŤ), Petry Tejnorové, souboru Depresivní děti touží po penězích a dalších. Bude zařazen úspěšný projekt Pojďme na tanec!, který vznikl ještě pod hlavičkou VerTeDance a Nostalgiáda Karla Vaňka. V sekci Nová krev, kde jsou představováni studenti a začínající umělci, je to třeba hororová inscenace na motivy pohádky o Jeníčkovi a Mařence J+M v režii Rufiny Bázlové, nebo zpracování příběhu slavné Johanky z Arku, který pod názvem Jana režíruje Anežka Kalivodová.

Další sekce, Tažní ptáci (tedy soubory bez stálé scény) uvedou například „existenciální horor“ Rain Dance 2.0 skupiny Handa Gote research & development, dále Pustinu podle slavného modernisty T. S. Eliota v režii Jana Nebeského a choreografii Václava Kuneše, anebo taneční představení Poutníci po hvězdách režisérky Hany Strejčkové, které vzniklo ve spolupráci s dětmi uprchlíků a je primárně určeno právě dětem. První letošní novinkou je sekce Residents, která představí zahraniční umělce, žijící u nás, a české umělce, žijící v zahraničí. Za zhlédnutí stojí určitě práce Everywhen tvůrčího kolektivu Soňa Ferienčíková, Mária Júdová a Alexandra Timpau (vybraná též na festival Spectaculare), anebo osobitý remake kultovního hororu El Santo bojuje proti upířím ženám v interpretaci mexické performerky Cristiny Maldonado s názvem Telekinetic Assault Group. „Nechceme jen přiblížit nové divadlo veřejnosti,“ vysvětluje ředitelka Malé inventury Adriana Světlíková, „chceme taky propojit divadelní profesionály z Česka s těmi ze zahraničí. Letos máme přes sto hostů a mezi nimi zástupce divadelních scén například Řecka, Itálie, Francie, Polska, Litvy či Izraele.“

Hlavní novinkou Malé inventury je letos sekce PRALIN, která nabídne v tuzemské premiéře pět představení umělců z Berlína, bude to například Claire Vivianne Sobottke a její kus Strange Songs, vyznamenaný na vídeňském ImpulsTanz cenou diváků, anebo performerka a „robotka“ Lori Baldwin, která bude pod hlavičkou Tick tock the Timeline Clock odpovídat divákům na otázky ze života; do světa mechanického divadla pro jednoho diváka zavede pak návštěvníky Theaterautomat umělecké skupiny Pragmata. „Cílem je, abychom alespoň v náznaku zachytili bohatost umělecké produkce v Berlíně: tanec, performance, objekt. Prostě pro každého něco,“ dodává umělecký ředitel Malé inventury Petr Pola.

 

 

TémataBalet Národního divadla BrnoCarlos AcostaDaria KlimentováMartina ArduinoMaxim ChashchegorovNárodní divadlo BrnoPeter HorneRobert StrajnerUltima Vez
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Skladatel György Kurtág slaví 93. narozeniny
Další článek Adam Plachetka a Kateřina Kněžíková (foto Ilona Sochorová) Kateřina Kněžíková a Adam Plachetka: Napětí otevírá mysl pro potřeby druhých…
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up