Týden s tancem

Je tu nový týden s tancem od 12. února 2019. Dnes přinášíme pozvánky i zpravodajství: v Lausanne právě skončila prestižní baletní soutěž, v Brně se loučíme s inscenací Made in USA a na tanec v Praze můžeme vyrazit třeba na festival Spectaculare.
Festival Spectaculare Rafales (foto archiv festivalu)

Festival Spectaculare rozšířil divadelní program
Šestý ročník pražského hudebního, ale spíše i multižánrového festivalu Spectaculare (také máte někdy pocit, že v Praze vlastně probíhá permanentní festival po celý rok?) bude postupně představovat svůj program od 14. února do 3. dubna. Zahájí jej taneční duet Rafales v prostorách divadla Komedie. Festival především hudební i v minulosti vsadil na představení hraničící s pohybovým divadlem, nikdy ale nebyl blízký tanci jako letos. Tři performance spojuje netradiční forma scénického umění a samozřejmě silná hudební složka. Festival do Prahy přiveze výrazná jména elektronické, experimentální jazzové a soudobé hudby. Je mezi nimi britská hvězda současné elektroniky Jon Hopkins, německý producent a člen Moderat Sascha Ring ve svém projektu Apparat či australský pianista a skladatel neoklasické hudby Luke Howard. Na večeru labelu Erased Tapes nebude chybět berlínský skladatel a experimentátor Daniel Brandt. Mezi dalšími jmény figuruje například londýnský producent Catching Flies, skladatel, kontrabasista a člen Cinematic Orchestra Phil France, ruský elektro-akustický projekt Long Arm či violoncellista Peter Gregson.

Zahájení 14. února tedy patří tanci. Soubor RADAR pod vedením francouzského choreografa Benjamina Bertranda v této inscenaci zkoumá „souhru a rytmus dvou těl ve vibracích zvukových vln“. Inspirací mu byla nevypočitatelná vzdušná substance, která se prolíná skrze hmotu. Performance je výjimečná výrazným zvukovým doprovodem, o který se postaral Florent Colautti – uznávaný francouzský elektroakustický experimentátor vynalézající vlastní hudební nástroje.

Festival Spectaculare Synchronicity (foto archiv festivalu)

Bulharský choreograf a hudebník Stanislav Genadiev představí ve čtvrtek 7. března v Kasárnách Karlín instalaci geometrických světelných linii Synchronicity. Snaží se zkoumat složitý vztah člověka k okolnímu světu. Klade si otázky, zda se věci ve světě dějí záměrně, nebo jestli nejsou některé souvislosti jen hříčkou osudu. V interakci s audiovizuálními efekty rozehraje Genadiev svou taneční variaci na teorii synchronicity C. G. Junga. Po skončení performance představí autor performance, pod pseudonymem DJ Genda, hudební set, ve kterém se pomocí vlastních terénních nahrávek věnuje stylům jako je UK bass, dub, breakbeat i jazz.

Festival Spectaculare, Everywhen (foto Vojtěch Brtnický)

Divadelní část festivalu zakončí 26. března intermediální performance Everywhen v prostorách Alfreda ve dvoře. Intermediální performance, o které jsme psali i my (zde) se zabývá neustálou rotací dějin a zachycení kontrastu láskyplného osobního života s životem politickým, jenž může mít děsivé následky. Everywhen nabízí hypnotizující taneční výkon autorky a performerky Soni Ferienčíkové a podmanivou hudbu v kombinaci s nesmírně sugestivní projekcí. Na představení se rovnou měrou podílí hudebnice Alexandra Timpau a vizuální umělkyně Mária Judová, která pro představení vytvořila pomocí kombinace archivních fotografií a naskenovaných objektů originální 3D animace. Kompletní program najdete na webových stránkách www.spectaculare.eu.

Balet NdB, Serenade (foto Ctibor Bachratý)

Balet Národního divadla Brno hlásí derniéru

Některé inscenace musí ustoupit blížícím se premiérám, to je zákon každého divadla. Balet NdB připravuje obnovenou premiéru Labutího jezera a zbrusu nové provedení baletu Romeo a Julie. Z repertoáru nyní zmizí komponovaný večer Made in USA. Poslední představení se koná už zítra, 13. února. Premiéru měla v květnu 2016, tvoří ji obvyklý taneční triptych: Serenade od George Balanchina, Sofa Oliviera Weverse a Lunar Sea – Noir Blanc Mosese Pendletona, který pracuje s prvky černého divadla.

Prix de Lausanne 2019

Od 3. do 10. února probíhal ve švýcarském Lausanne již úctyhodný 47. ročník mezinárodní baletní soutěže, která si zachovává po desetiletí nejvyšší prestiž. Je nejen místem klání mladých talentů, ale tanečníci se zde také setkávají s představiteli mezinárodních baletních škol a souborů. Z 81 přihlášených soutěžilo nakonec 74 tanečníků, ve finále tančilo 21 talentů, kteří vystoupili v sobotu před vyprodaným divadlem. Porota, které letos předsedal slavný tanečník Carlos Acosta (sám vítěz ročníku 1990), udělila osm ocenění. Je patrné, že se stále prosazují tanečníci asijských škol, doplňují je dva zástupci z jihoamerické Brazílie a vítězkou se stala Američanka. Vítězové získávají stipendia partnerských škol a souborů, na kterým mohou zdokonalit své umění:

1. Mackenzie Brown (USA)
2. Gabriel Figueredo (Brazílie)
3. Sumina Sasaki (Japonsko)
4. Yu Wakizuka (Japonsko)
5. Shuailun Wu (Čína)
6. Joao da Silva (Brazílie)
7. Alexandre Joaquim (Portugal)
8. Mio Sumiyama (Japonsko)

Podívejte se na vystoupení některých z nich:

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na