Týden s tancem

Premiéra Cyrana z Bergeracu v Divadle F. X. Šaldy, Vyjádření Yvony Kreuzmannové k současnému dění kolem PONCE a Tance Praha, program divadla PONEC v březnu, seminář Centra choreografického rozvoje SE.S.TA věnovaný propagaci a prezentaci a další tipy na taneční a pohybová představení.

Baletní soubor Divadla F. X. Šaldy v Liberci jako první v České republice představí taneční zpracování proslulého dramatu Cyrano z Bergeracu. Nesmrtelný příběh lásky, naděje a odvahy známe z mnoha divadelních, filmových a muzikálových zpracování po celém světě, ale jen málo baletních tvůrců se odvážilo převést veršované dílo Edmonda Rostanda do taneční podoby. Liberecké publikum bude mít od 8. března jedinečnou možnost seznámit se v choreografii Filipa Veverky s pravděpodobně nejmladší taneční verzí Cyrana na světě.

Hrdinný příběh plný poezie, volně inspirovaný skutečnou osobou francouzského spisovatele Hectora-Saviniena de Cyrano, tanečně zpracoval Filip Veverka pro tyrolské divadlo Landestheater v Innsbrucku už v roce 2022. Do Liberce se vrací po dlouhých deseti letech, kdy zde působil jako hostující sólista a asistent choreografie. S vedením baletu se dohodl na novém uvedení své choreografie původně sto dvacet let staré divadelní hry a přepracoval ji libereckému souboru přímo na míru. Propojuje tradici s moderním vyjádřením, které dodá veršovanému příběhu jedinečný rozměr.

Filip Veverka na zkoušce s tanečníky (foto archiv DFXŠ)
Filip Veverka na zkoušce s tanečníky (foto archiv DFXŠ)

„Tanec je poetický. Nemusíte přesně kopírovat texty, stačí, když opíšete pocity. Napsal jsem libreto a přetransformoval ho tak, aby se příběh dal zatančit. Některé postavy jsem zredukoval, ale jinak vycházím z původní předlohy. Rostand svůj příběh vystavil opravdu skvěle. Jeho texty jsou neskutečně krásné. Děj je o celoživotní platonické lásce. Když nakonec dojde k jejímu odhalení, je pozdě, Cyrano umírá. Vnímám to tak, že Cyrano z Bergeracu je jeden z nejsilnějších příběhů, které kdy byly pro divadlo napsány. Ideální výzva pro taneční zpracování,“ říká Filip Veverka, který libreto napsal společně s tanečnicí Miho Ogimoto.

Do role Cyrana obsadil tanečníka Michala Kováče a Roxanu tančí Nuria Cazorla García: „Jsou to skvělí herci a výjimeční tanečníci. Moc se mi líbí, jak poctivě a disciplinovaně přistupují k práci.“

Diváci by díky adaptaci měli vstoupit do světa poezie a hlubokých emocí. Choreografie si s verši notuje: „Použil jsem mix všech tanečních stylů, které jsem v životě potkal a jež prošly mou hlavou. Poskládal jsem je do své choreografické koncepce tak, aby zapadaly do příběhu, který je při tvorbě dějového baletu nejdůležitější,“ dodává choreograf.

Impozantní titulní role Cyrana se ve francouzské literatuře stala lidským archetypem stejně jako Hamlet nebo Don Quijote. Cyrano, šlechtic sloužící jako voják, smělý, silný muž mnoha talentů je nadaným básníkem a hudebním umělcem. Má však nechutně velký nos, který mu brání vyjádřit lásku k sestřenici Roxaně. Zatímco ona plane vášní pro krásného Kristiána, Cyrano skrývá své citlivé zamilované srdce pod maskou ironie. Teprve po mnoha letech Roxana zjistí, že vroucí Kristiánovy dopisy psal ve skutečnosti básník, který ji celá léta tajně miloval. „Zásadní je jeho čestný charakter. Spousta odmítnutých lidí zahořkne, ale on naopak svou lásku miluje, i když ví, že ji nemůže získat. Jeho jednání je víc než lidské, je heroické. Zaslouží si náš obdiv.“

První, kdo se odvážil přenést geniální veršovanou hru do taneční podoby, byl francouzský choreograf Roland Petit. Když v roce 1958 kupoval knihu pro svou dceru, narazil v knihkupectví na komiksovou verzi Cyrana z Bergeracu. Představil si taneční verzi a dva měsíce na ní pracoval. Do role Roxany obsadil svou ženu Zizi Jeanmairovou a o návrh kostýmů požádal Yves Saint Laurenta. Byla to první z dlouhodobé spolupráce mezi choreografem a módním návrhářem. Premiéra s hudbou Mariuse Constanta se odehrála 20. dubna 1959 v pařížském divadle Alhambra. Další známou celovečerní verzi vytvořil v roce 1991 na objednávku Královského baletu v Covent Garden anglický choreograf David Bintley. Tím ovšem Bintleyho zájem o Cyrana neskončil. V roce 2007, po šestnácti letech, uvedl pro Birminghamský královský balet úspěšnější adaptaci romantického dobového baletu s hudbou Carla Davise. Taneční zpracování Cyrana z Bergeracu bylo také na repertoáru divadla Mainfranken Theater v německém Würzburgu. Vytvořila ho na hudbu W. A. Mozarta choreografka a bývalá šéfka bavorského souboru Anna Vita. Premiéra se konala 11. května 2013.

Na jaře 2022 nastudoval inscenaci Cyrano z Bergeracu pro tyrolské divadlo v Innsbrucku choreograf Filip Veverka. Jeho adaptace se vyznačovala rytmičností a velkou expresivitou. Svou inscenaci právě teď přenáší na scénu Šaldova divadla v Liberci. Svůj balet provádí vlastním výběrem z děl známých skladatelů, scénografie inscenace se zde ujal Pavel Knolle, kostýmů Michaela Wenzelová. První premiéra se koná 8., druhá premiéra 10. března.


Yvona Kreuzmannová (foto Václav Ryba)

Vyjádření Yvony Kreuzmannové k současnému dění kolem PONCE a Tance Praha (uvádíme v plném znění):

PONEC – divadlo pro tanec dostal ode mě do vínku jasné poslání jako první stálá scéna pro současný tanec v ČR. Neznám žádný důvod, proč by se jeho profil měl měnit. Českou taneční platformu jsem rovněž založila s jasnou vizí, která se dále naplňuje i přesto, že se mění způsob fungování Dramaturgické rady. Nesmírně si vážím práce Martina Macháčka, který s novým, mezinárodním, týmem této rady letos odvedl skvělou práci. Festival TANEC PRAHA má nový management, jeho letošní program je výsledkem mé spolupráce s Markétou Perroud. Příští ročník již připraví nová mezinárodní Umělecká rada.

K žádným zásadním změnám tu nedochází, všechny tři hlavní činnosti, které jsme postupně vytvářeli, se nadále rozvíjejí správným směrem. Jsem přesvědčena, že celková složitá situace hluboce podfinancované taneční obce vyvřela z pocitů nejistot a ohrožení vlastní existence, které máme všichni.

Strategie divadla PONEC se nijak nemění. V létě jsem projednala se Správní radou změnu způsobu uměleckého řízení. Vytvořit externí Uměleckou radu, namísto jediné osoby rozhodující o veškerém programu, považuji za krok k větší transparentnosti a čitelnosti dramaturgie divadla. Nic víc, nic míň. V interním týmu PONCE jsou tři zásadní osobnosti, které budou se členy Umělecké rady komunikovat a připravovat pro ni podklady: koordinátorka programu, členka týmu komunikace PONCE, obě se vzděláním v oboru, a výkonná manažerka. Externí Umělecká rada by měla mít optimálně tři, maximálně čtyři členy, kteří s těmito osobnostmi povedou diskusi nad směřováním divadla v dnešním kontextu, konkrétními nabídkami umělců či souborů chystajících své premiéry, statusem „associate artist“, možnostmi reprízování atd. Program divadla tak bude vytvářen v koncensu externích odborníků s jeho interním týmem.

V posledních několika měsících jsem se musela soustředit na závazky, za něž plně zodpovídám – reporty desítek grantů a výběrová řízení na doplnění týmu. Mám radost, že se podařilo, s velkou pomocí těch, kteří zůstali, i nových posil, vytvořit během tří měsíců základ nové energie pro týmovou práci Tance Praha, která bude bezpochyby funkční.

Chci proto ujistit všechny, kterých se to týká, že PONEC – divadlo pro tanec bude i nadále bezpečným přístavem pro současný tanec, jako tomu bylo doposud a jak jsem jej zakládala.

Ráda zodpovím případné dotazy.

Yvona Kreuzmannová,

ředitelka a zakladatelka Tance Praha a divadla PONEC

5. března 2024


Pražký komorní balet: La Strada (foto Jan Chaloupka)

Pražský komorní balet: Premiéra La Strada vyprodána
Pražský komorní balet chystá velkou premiéru, která bude pro tento soubor událostí divadelní sezóny. Celovečerní inscenaci pro soubor tvoří světoznámý tanečník a choreograf Jiří Bubeníček a výtvarnice Nadina Cojocaru. La Strada je strhující příběh o lásce a krutosti z cirkusového prostředí, který vzniká na motivy stejnojmenného filmu Federica Felliniho. Pražský komorní balet inscenaci poprvé uvede 10. března 2024 v 19 hodin v Divadle Na Vinohradech. Premiéra je již vyprodaná, k dispozici jsou vstupenky na reprízu 5. května nebo na druhou premiéru v Mostě 14. dubna.


SPOLK: S dovolením! (foto Vojtěch Brtnický)

Březnové tipy divadla PONEC
V pondělí 11. března na jevišti divadla PONEC naposledy vystoupí SPOLK, tvůrčí kolektiv absolventů Konzervatoře Duncan centre a studentů HAMU (Kateřina Jabůrková, Adam Kmenta, David Králík, Žaneta Musilová, Ester Trčková), pohybující se na poli současného tance a fyzického divadla. Jejich inscenace S dovolením! je zrcadlem, v němž se odráží jedna z podob dnešní uspěchané doby: „To, že člověk stojí, neznamená, že nespěchá.“ S dávkou lehkosti a humoru podává inscenace svědectví o aktuálním problému, který řeší téměř každý z nás. (Ohlas z premiéry v roce 2021 zde.)

Další se na programu objeví dvě derniéry. Inscenaci Roselyne vytvořila v Praze žijící zpěvačka, performerka a choreografka francouzsko-portugalského původu Cécile Da Costa. Diváci si ji mohou připomenout 23. března v rámci oblíbené Noci divadel. Součástí bude i odpolední workshop a doprovodný program. (Premiéra se konala před cca pěti lety.) Na další autorskou inscenaci Cécile Da Costa Zero etc. jsou 5. dubna zvány také děti od 8 let. „Čelíme možnému kolapsu naší společnosti? Nebo dokonce civilizace? Zastaví tento kolaps naši budoucnost? Nebo otevře nekonečné množství dalších? Má chobotnice zelené oči? Během představení se nejen Cécilině dceři Thelmě dostane odpovědí na tyto i mnohé další, dětsky naivní i překvapivě vážné, otázky.“ Spoluúčinkuje Lukáš Karásek. (Recenzi nejdete zde.)

Tereza Lenerová – Rukavičkářské závody (Jitka Čechová, foto Vojtěch Brtnický)
Tereza Lenerová – Rukavičkářské závody (Jitka Čechová, foto Vojtěch Brtnický)

Naopak mezi počiny, které budou v divadle PONEC nadále k vidění a určitě stojí za pozornost, jsou inscenace uvedené poprvé během podzimu loňského roku. Hostem letošního Bazaar festivalu bude 19. března Tereza Ondrová z divadelně-taneční platformy Temporary Collective se svou choreografií GEO. (Ohlas zde.) Ve čtvrtek 21. března se do divadla PONEC vrátí inscenace Rukavičkářské závody. (Recenze zde.) V této performanci choreografky Terezy Lenerové v interpretaci Andrey Miltnerové a Jitky Čechové se fikce prolíná se zážitky s naší vlastní kůží. Yana Reutova & coll. 26. března představí triptych Together Alone. Renomovaná ukrajinská tanečnice a choreografka Yana Reutová v němreflektuje svá náhodná umělecká setkání během pobytu v Praze, kam v březnu 2022 spolu s dcerou a několika studentkami uprchla před válkou. (Reflexe zde.)

Tereza Lenerová a Jitka Čechová – dis pla y (foto Vojtěch Brtnický, 2021)

Součástí druhé části triptychu Together Alone s názvem Invisible Traces (Neviditelné stopy) je mimo jiné také choreografka a tanečnice Jitka Čechová, absolventka Konzervatoře Duncan centre a několika zahraničních stáží v prestižních tanečních centrech. V divadle PONEC je Jitka Čechová častým a vítaným hostem v nejrůznějších pozicích a rolích – 7. března je na programu inscenace dis pla y, kterou vytvořila spolu s Terezou Lenerovou, uznávané performerky spolupracovaly např. také na Rukavičkářských závodech. V obou případech jde o ženský duet, ovšem s odlišnou energií danou tématem. dis pla y (ohlas zde) je zamýšlena jako hra, souhra, dohra a často i prohra – oscilování mezi tandemovou a soupeřící polohou, podporou a ztrátou opory, samotou a přijetím toho druhého. Koumá, jak lehké a zároveň těžké je být upřímný, jak lákavé a snadné je sklouznout do vypočítavosti a sebepřikrášlování.

Treatment of Remembering (divadlo Ponec, foto Vojtěch Brtnický)

Devastace přírody, klimatická změna, vyčerpané přírodní zdroje… nanejvýš aktuální témata 28. března připomene inscenace Treatment of Remembering z dílny uskupení POCKETART / Sabina Bočková, Johana Pocková, Inga Zotova-Mikshina. Tři performerky společně s diváky podstoupí proceduru rozpomínání – „Treatment of Remembering” – v čase, kdy člověkem vyčerpaná příroda již neexistuje. V poetických tanečních obrazech upadají do stavu rozpomínání se na přírodu ve vyprázdněném časoprostoru. Autorská hudba Lukáše Palána spolu s výrazným světelným designem umocňují mimořádnou intenzitu zážitku. (Recenze zde.)

Od 15. do 24. března bude PONEC scénou Bazaar festivalu, jehož letošním tématem je „Odvážná praxe“. Festival přivítá na jevišti umělce a umělkyně nejen z Evropy, ale i z Ameriky. Atraktivní večerní program doplní workshopy pro veřejnost.


Březnový seminář Centra choreografického rozvoje SE.S.TA vedený v angličtině:

Seminar Self-promotion Strategies for Performing Arts: BE_YOU with Mara Serina (IT)

How to present yourself, your company, your projects: from the pitch to the dossier

An effective workshop on self-promotion and networking for artists, company managers, project and cultural managers, and producers.

How to speak and write about yourself and your projects? Mara Serina gives practical indications starting from her long experience in communication strategies for performing arts.

3 days, 2 hours per day: short, quick, effective!

WHEN
Friday 15 March 17:30 – 19:30
Saturday 16 March 11:00 – 13:00
Sunday 17 March 11:00 – 13:00

WHERE: Online on ZOOM platform

Lessons will be led in English. The capacity of the workshop is limited!

More information HERE

Application form HERE


Vojtěch Svoboda, Lukáš Sommer: Stvoření světa (foto Dan Drahotský)
Vojtěch Svoboda, Lukáš Sommer: Stvoření světa (foto Dan Drahotský)

Kam dál za současným tancem a pohybovým divadlem

Ve středu 6. března se na Nové scéně ND od 19:00 hraje Máj, stálice repertoáru 420PEOPLE, která vznikla ve spolupráci s činohrou. Dnes večer uvádí soubor v Arše+ svou taneční inscenaci HeArt of Noise. Další termíny budou až v květnu.

V pátek 8. března od 19:00 hodin uvádí soubor Kozel ve fraku pantomimu Vojtěcha Svobody Stvoření světa v Divadle BRAVO!

Cirk La Putyka uvádí až do neděle každý den inscenaci Senses, hraje se v divadla Jatka78 od 19:30 hodin.

Laterna magika ve čtvrtek, v pátek a v sobotu uvádí inscenaci Krajina těla.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments