Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Týdnu od 25. března 2019 jistě kraluje dlouho očekávaná premiéra Labutího jezera v Národním divadle. Nezapomínejme ale ani na premiéru libereckého baletu a jiné aktuality včetně vystoupení Bohemia Baletu příští pondělí, máme tu tip z Ostravy a už příští pondělí vypukne Česká taneční platforma. A co současný tanec na Slovensku? Zpravodajství zde:
Labuti jezero – Alina Nani a Nikita Chetverikov, ND 2019 (foto Sergej Gherciu)

Labutí jezero Johna Cranka na prknech Zlaté kapličky
Balet Národního divadla uvede 28. a 29. března 2019 premiéru Labutího jezera v choreografii mistra dějového baletu 20. století Johna Cranka. Balet ND je prvním velkým souborem, který získal povolení inscenovat toto dílo mimo domovskou scénu Stuttgartského baletu, o to unikátnější tak toho uvedení bude. Labutí jezero patří k nejslavnějším klasickým baletním titulům a je bezesporu nejvíce inscenovaným a navštěvovaným baletním představením. O tom svědčí i to, že všechna dubnová představení v historické budově ND jsou již vyprodaná.

I když je balet svým pohádkovým příběhem na první pohled vzdálen prozaické realitě všedního života, dokáže diváky „chytit za srdce“, a to v každé době a téměř v každém scénickém zpracování. V Národním divadle bylo inscenováno celkem 12 verzí Labutího jezera, pod které se podepsali choreografové Augustin Berger, Achille Viscusi, Remislav Remislavský, Saša Machov, Jelizaveta Nikolská, Alexandr Romanovič Tomskij, Jiří Němeček, Olga Skálová, Konstantin Michajlovič Sergejev, Lev Ivanov, Erich Walter, Růžena Mazalová, Marius Petipa, Vlastimil Harapes, Pavel Ďumbala, Hana Vláčilová a Kenneth Greve.

Novou verzi tohoto nesmrtelného příběhu uvede Balet ND v choreografii slavného tvůrce Johna Cranka. Jeho cílem bylo zachytit romantickou atmosféru a sloučit nádheru celého konceptu s jistou mírou intimity. Tento mistr epického baletu dává velkou příležitost tanečníkům rozvíjet charaktery jednotlivých postav, klade důraz na herecké ztvárnění, a přitom poskytuje individuální volnost. John Cranko není v Čechách neznámým tvůrcem – i když je více spjatý s německým prostředím a tamějším baletem, který formoval. V jeho pohybovém slovníku jsou jasné stopy dosaženého vzdělání v Sadler´s Wells School v Londýně, jakož i první zkušenosti získané v Sadler’s Wells Ballet. Záhy se stal jedním z předních světových choreografů a jeho šéfování Stuttgatskému baletu je zahrnuto do všech učebnic baletu, hovoří se o „Stuttgartském baletním zázraku“. Charismatický umělec shromáždil kolem sebe celou řadu mladých tanečníků, z nichž posléze vyrostly významné osobnosti baletu: Marcia Haydée, Egon Madsen, Richard Cragun, Birgit Keil a Susanne Hanke nebo pozdější choreografická esa: Jiří Kylián a John Neumeier.

Labutí jezero – Andria Hall, Alina Nanu (foto Martin Divíšek)

Dva Crankovy celovečerní baletní opusy, inspirované slavnými literárními předlohami, byly v uplynulých sezonách již na repertoáru Baletu Národního divadla. Komediální Zkrocení zlé ženy podle Shakespeara a dramatický Oněgin inspirovaný románem A. S. Puškinem na hudbu P. I. Čajkovského. John Cranko – mistr vyprávění, uměl pracovat s emocemi, které propojoval s velkými tanečními pasážemi a sólovými party, jež předpokládají mistrovské provedení a pro diváky jsou příslibem velkého zážitku. A takové bude i Labutí jezero, které se s jistotou stane velkou baletní událostí nejen v České republice, ale i v evropském kontextu.

Inscenaci se souborem nastudovaly Birgit Deharde a Andria Hall za umělecké supervize šéfa stuttgartského baletu Reida Andersona. Výprava je nová, scénografie se ujal Martin Černý a kostýmů kdo jiný než specialista na romantické klasické balety Josef Jelínek; světelný design: Pavel Dautovský, projekce: Lunchmeat. S Orchestrem Státní opery balet nastudoval Václav Zahradník, který se za dirigentským pultem bude střídat se Sergejem Poluektovem. V inscenaci se jako Odetta/Odilie objeví Alina Nanu, Nikola Márová a Miho Ogimoto, jako princ Nikita Chetverikov, Adam Zvonař a Patrik Holeček.

Premiéra v Liberci: Bouře Aleny Peškové
Divadlo F. X. Šaldy v Liberci
uvede v premiéře 29. března inscenaci Bouře v choreografii Aleny Peškové. Balet na motivy dramatu Alexandra Nikolajeviče Ostrovského. V minulosti se dočkalo mnoha zpracování, jedním z nejslavnějších je opera Leoše Janáčka Káťa Kabanová. Liberecký baletní soubor přichází s tanečním neverbálním „jazykem“, sází na sílu gesta, pohybové exprese i imprese, které dají vyniknout bolestným pocitům z rozporu mezi touhou jedince a řádem společnosti, mezi vnitřní a vnější morálkou, mezi rozumem a citem… Vždyť téma zakázané lásky s tragickým koncem často ani slov nepotřebuje. Autorskou inscenaci Aleny Peškové doprovodí hudbou Michal Vejskal s použitím tradičních pravoslavných duchovních zpěvů, scénu a kostýmy vytvořil Aleš Valášek. V inscenaci v hlavní roli hostuje sólistka brněnského baletu Ivona Jeličová.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat