Týden s tancem

Open Stage v divadle PONEC přivítá sólový večer Daniely Hanelové
Druhým programem pokračuje letošní série divadla PONEC nazvaná Open Stage: během čtyř večerů zde dostávají příležitost umělci – jednotlivci, soubory i umělecké kolektivy – kteří mohou představit svou tvorbu, ať už rozpracovanou, nebo dokončenou. Po tři dny budou mají k dispozici jeviště k intenzivní práci, kterou završí vystoupením. V neděli 13. dubna se od 18:00 hodin představí pražskému publiku jako autorka Daniela Hanelová se svým sólem Cadavre Exquis.
Zkoumá v něm paměť těla, proměnlivou touhu po bytí a nebytí. Taneční monolog zachycuje tělo mizející, chybějící, zraňované, tělo pulzující, i tělo pohlcované prázdnotou. „Cadavre exquis“ neboli „Znamenitá mrtvola“ odkazuje k surrealistické hře, v níž se slova nebo obrazy skládají v řetězci nahodilých asociací se záměrem narušit logické a kauzální uvažování. V tanečním představení se princip cadavre exquis stává specifickým způsobem vnímání. Co vzniká? Hybridní stvoření, nová bytost, výsledek kolektivního podvědomí. Metafora pro člověka, který nalézá sám sebe v mnoha podobách.
Samotné slovo cadavre – mrtvola evokuje tělo bez identity, odosobněnou hmotu, bod nula. Pohyb se pak stává výkřikem, bizarním, groteskním, děsivým i osvobozujícím zápasem o existenci. Paměť těla si vytváří svůj vlastní narativní prostor, z něhož se vynořují obrazy, gesta a dynamické stopy pohybu.
Choreografie se volně inspiruje surrealistickými vizemi Toyen (1902–1980). Kdo, nebo co je Toyen? Přízrak, šelma, neklid, pustina, past skutečnosti. Prožitek tělesnosti a vnitřní napětí snových obrazů jsou výchozím bodem pro vytváření specifického pohybového slovníku, který převádí reference díla Toyen do abstraktní formy. Přezkoumává tělo, probouzí imaginaci, hledá nové významy. Nechává prostor interpretacím. Cadavre exquis se snaží vypořádat s tlaky současného světa. Po vzoru surrealistů navozuje stav, v němž realita a sen, přítomné a minulé, zjevné a tušené splývají v jednu skutečnost.

Během večera proběhne promítání tří krátkých tanečních filmů:
- Esoptron: Dvě bytosti procházejí neznámou, pustou krajinou. Putují přes mozaiku absolutní jednoty a nepřítomnosti, zatímco jejich pohyby reflektují nadčasovou nutnost fyzického spojení.
- Skizzenbuch: kresba je čára, která se vydává na procházku… // otevírá se prostoru // naslouchá bílé stránce // prostor se ve mně usazuje // zkoumání // otisky zpívajícího betonu // listování ve skicáku // čára mění svou povahu //
Tři taneční abstrakce. tři hrací pole. tři analogie mezi tělem a prostorem. - Břehy/ As the Riversides:site-specific báseň, která kombinuje výrazové prostředky tance, filmu a poezie. Komorně zaměřený příběh pro jednu ženu (Daniela Hanelová) a jednoho muže (Petr Kubes) je volně inspirován dílem francouzského surrealistického básníka Maurice Blancharda (1890–1960). Řečiště vytváří imaginární prostor snění, je přechodnou stanicí mezi dvěma světy a dějištěm zvláštního setkání. Jediným místem, kde se mrtvé stíny mohou setkat s těmi živými, je starý přístav a vrak lodi na řece je němým svědkem jejich tance. Strany řeky a strany lidské duše. Strany snění, strany existence, strany odvahy… Podstatnou část atmosféry představuje výjimečné spojení tří současných skladatelů: Sebastiana Szymanského (PL), Lee Frasera (UK) a Freda Szymanského (USA).
Daniela Hanelová je tanečnice a choreografka. Má desetiletou zkušenost s prací jak v klasických institucích (angažmá v Moravském divadle, spolupráce s NDB), tak na nezávislé scéně a v experimentálních a výzkumně orientovaných projektech. Spolupracovala s umělci jako Jiří Bartovanec, Becka McFadden, Martin Dvořák, Aminata Keita, Rose Breuss nebo Petr Kubes a Tomáš Soldán. Danielina umělecká praxe se zaměřuje na zkoumání paměti těla, narativního rozměru pohybu a transdisciplinární podoby divadla. Její sólové představení Cadavre exquis bylo uvedeno v Linci, ve Vídni, v Sofii a naposledy na mezinárodním festivalu Monodance v Budapešti. Daniela je autorkou tanečních filmů Esoptron (spolupráce s Ariathney Coyne), Skizzenbuch a Břehy, uvedených na festivalech v Evropě a Severní a Jižní Americe.

MOVE Ostrava v dubnu zaměří pozornost na slovenský tanec
V dubnu spojí MOVE Ostrava síly nejen se slovenskou performativní scénou, ale také s mezinárodním filmovým festivalem Jeden svět a společně diváky zvou na trojkombinaci film-debata-představení. Ve středu 9. dubna vpodvečer totiž v Centru PANT proběhne projekce dokumentu Pozor, padá SNG!, který mapuje současný stav slovenské kultury v kontextu politické situace. Následné debaty se pak zúčastní slovenská performerka Soňa Ferienčiková a ředitel Galerie PLATO Marek Pokorný a společně vám přinesou svůj otevřený pohled na to, co se nyní děje za oponou nejen slovenské umělecké scény, ale i společnosti jako celku.
Soňa ale po tomto možná neveselém tématu přinese i velkou dávku naděje na lepší zítřky, a to hned ve čtvrtek 10. března od 18:30 v Komorní scéně Aréna díky svému sólu IHOPEIWILL. Premiéru měl projekt, pod kterým je dále podepsaná Alexandra Timpau, Mária Júdová a jaro Viňarský, 22. dubna 2024 v divadle Ponec. IHOPEIWILL pohlíží na téma naší společné budoucnosti ve světle napjatých politických událostí a klimatické krize prizmatem osobního rodinného prostoru a vztahů. Ale navzdory celosvětově převládajícím pocitům strachu a nejistoty nepřichází s chmurnými vizemi, ale především s nadějí. V rámci inscenace zaznívají útržky z rozhovorů s lidmi z České republiky a ze Slovenska napříč generacemi a sociálními vrstvami… Pestrost prezentovaných názorů a vnímání světa jako takového dává inscenaci další rozměr. A stejně tak fyzická performance, zvukový design a vizuální instalace. Vše funguje nezávisle vedle sebe, ale zároveň v synergii a společně tak vytváří pozoruhodný celek. Premiéru si můžete připomenout ZDE.

SE.S.TA zve na barokně-futuristickou tour v Národní galerii
Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA ve spolupráci s Národní galerií Praha a Centre Chorégraphique National en Caen en Normandie uvádí taneční představení A Fancy – Barokně-futuristická tour, které propojuje barokní umění se současným tancem v unikátním site-specific projektu. Uskuteční se 12. a 13. dubna a začíná ve Schwarzenberském paláci, kde se nachází stálá expozice NG Staří mistři I.
„Jak praktikovat výstavu, jak ji obývat? Jak našimi těly procházejí přízračná těla uměleckých děl?“ Performance A Fancy je choreografickým „průvodem“ mezi sbírkami Starých mistrů Národní galerie Praha a barokní architekturou Hradčan. Futuristická procházka barokem s profesionálními choreografy i lidmi z pražských komunit zve diváky k novému prožití historie, umění a místa. Interdisciplinární spojení tance a výtvarného umění je jednou z linií projektů, které SE.S.TA pravidelně představuje veřejnosti. Za tímto novým stojí francouzský choreograf Alban Richard, umělecký ředitel Centre Chorégraphique National de Caen en Normandie. „Kde v našich duších sídlí duše staré? A proč se ony přízračné postavy v naší představivosti zdají tak živé?“ ptá se Richard – a skrze své vize přivádí baroko opět k životu.
Na projektu spolupracují Andrea Steckerová (kurátorská spolupráce), Hana Polanská, Viktor Černický a Katarína Brestovanská spolu s lidmi z pražských komunit. Choreografická aktivace zkoumá, jak umělecká díla ovlivňují naše těla a emoce. Performance vzniká v rámci cyklu Tanec v galerii Centra choreografického rozvoje SE.S.TA, který rozvíjí dialog mezi choreografií, kurátorstvím a site-specific uměním.
Program se uskuteční během víkendu třikrát:
So 12. 4. 2025 | 17:00 | rezervace na GoOut.cz
Ne 13. 4. 2025 | 14:00 | rezervace na GoOut.cz
Ne 13. 4. 2025 | 17:00 | rezervace na GoOut.cz
Podrobnosti najdete souhrnně na našem webu ZDE.

Nedělní soiré v Cirqueon LABu: work in progress tří projektů
Další možnost podívat se na nové projekty ve fázi work in progress bude tentokrát ve Vršovicích v Cirqueon LABu. V neděli 13. dubna tam od 18:00 hodin představí svou novou tvorbu čtyři umělci pracující na třech projektech. Alžběta Tichá, Eliška Brtnická a dvojice Pavlína Podzimková a Tomáš Brt. Vstup je zdarma, podrobnosti ZDE. Jak o svých rezidenčních projektech píší sami tvůrci?
Bětka Tichá: Frekvence (premiéra plánovaná na podzim 2025):
„Ať tělo mluví! Frekvence je novocirkusová experimentální performance propojující tělo, pocity a technologii. Skrze měření srdečního tepu v reálném čase se zvuk a světlo synchronizují s fyzickým stavem performerky. V této ukázce work in progress diváci nahlédnou do jedné scény, která odhaluje momenty extrémního fyzického prožívání. Co se děje uvnitř těla, když emoce mizí nebo se naopak přelévají jako horská dráha?“
Eliška Brtnická: Round table (premiéra plánovaná na rok 2026):
„Mohla bych si najít ‚pořádnou‘ práci, ale já zavěšuju velkou dřevěnou desku… Jak se vyrovnat s podmínkami pro uměleckou tvorbu v ČR? Vycházím ze svých nejnutnějších potřeb a kladu je mezi překážky. Sdílím s vámi svůj proces tvorby DIY cirkus. Přijměte pozvání ke kulatému stolu na téma status umělce.“
Pavlína Podzimková a Tomáš Brt: Tyč on the beach (premiéra v červnu 2025):
„Tyč on the beach je duet dvou akrobatů na pláži. Novocirkusová koláž s příchutí léta, dovolené a naivního humoru. Přeplout oceán v lodičce z papíru, namíchat piňa coladu hlavou dolů, utopit se v nafukovacím bazénku. Letní romance barevná jako slunečníky na pláži a lehká jako písek, co vám zůstane v plavkách. Prostřednictvím cirkusových technik, jako je akrobacie na čínských tyčích, závěsná akrobacie nebo partnering, vás vezmeme na dovolenou all inclusive.
Naše work in progress prezentace bude rozdělená na dvě poloviny. Nejdřív načrtneme skicu první části představení. Následně bychom se s diváky rádi podělili o náš dosavadní research a odprezentovali zatím neopracovaný pohybový materiál.“

Open call na unikátní projekt Elišky Brtnické All Shapes
Novocirkusoví umělci mají možnost přihlásit se masterclass se závěrečnou veřejnou performance vedenou Eliškou Brtnickou, který proběhne v termínu 10. až 15. 11. 2025. Uzávěrka je ovšem již 18. dubna. Masterclass účastníkům nabízí nahlédnout do tvorby Elišky Brtnické, vyzkoušet si principy práce s abstraktním a modelovatelným objektem na zemi a v zavěšení, otestovat specifické tvůrčí nástroje, na jejichž základě mohou rozvinout své vlastní tvůrčí, performativní i choreografické dovednosti.
Proces zakončí long durational performance na pomezí pohybové instalace v rámci Cirkusových nocí dne 15. listopadu v Cirqueon LABu. Prezentace bude honorována.
„Hledáme profesionály se zájmem o mezižánrový umělecký výzkum s centrem v současném cirkuse a fyzickém divadle.“ Trapezistka Eliška Brtnická se dlouhodobě zabývá uměleckým výzkumem na poli současného cirkusu. Z její inscenace Thin Skin vychází masterclass zakončená veřejnou performancí, která dále využívá jinak jednorázový kovový materiál. „Tvarované železné kulatiny tvoří krajinu, do které se organicky zanořuje tělo a stává se její součástí. Každý objekt má jiný tvar, žádné dva nejsou stejné, což platí jak u objektů, tak u těl. Jedinečnost každého tvaru připomíná originalitu každého z nás. Vzniká komplexní živý organismus, pohybová instalace, kde impulzy k pohybu přicházejí z obou stran: můžeme vidět objekt manipulovaný tělem, ale i tělo manipulované objektem, a tak dochází k mizení hranic mezi oběma. Svět je jeden, každý může ovlivnit a každý je ovlivněn,“ komentují Eliščinu tvorbu pořadatelé s Cirqueonu.
Práce s objekty bude probíhat na zemi i v zavěšení. Účastníci by měli být schopni jak pozemní, tak vzdušné části, ale lze vyhovět i požadavku zůstat na zemi. Pohybové techniky se budou točit kolem tance, vzdušné akrobacie, manipulace s objektem, pozemní akrobacie, vše uchopeno velmi decentním způsobem s respektem k materiálu a jeho dynamice. Nepůjde o akrobacii jako takovou, spíše o využití akrobatických a tanečních dovedností k hledání nového jazyka a výrazu. Dalším důležitým aspektem tvorby je vnímání kompozice v prostoru a pojetí celého aktu jako vizuální performance. Proto bude podstatnou součástí masterclass také pozorování.
Přihláška: Zašlete tři libovolné obrázky nebo fotografie, které vás umělecky inspirují, jednu vaši fotografii v pohybu a krátký motivační dopis na e-mail zuzana.malina@cirqueon.cz. Na základě zaslaných přihlášek bude vybráno 8–12 performerů pro účast v tvůrčí dílně. Uzávěrka přihlášek je 18. dubna 2025.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]