Týden s tancem

Aktuální zpravodajství ze světa tance a pohybového divadla přináší řadu novinek. Premiéry následujících dní: Laterna magika s novinkou V parku od Radima Vizváryho, FysioART s novou inscenací pro nejmenší, Divadlo F. X. Šaldy uvádí balet Mariky Mikanové Frida, Moravské divadlo Olomouc uvede Ptáka Ohniváka a Svěcení jara choreografa George Williamsona, DEKKADANCERS uvedou premiéru Studio 54, Balet Praha Junior uvede premiéru komponovaného programu v Divadle ABC, Taneční konzervatoř hl. m. Prahy a Divadlo Hybernia nového Louskáčka. Na českou premiéru inscenace WOLVES mezinárodního souboru Allen’s Line zve CreWcollective do Žižkostela, soubor tYhle uvádí work in progress Matěje Poura a Emy Poliakové, taneční festival Bread & Dance Prague rozšiřuje svůj program a více se otevírá divákům a Studio ALTA připravilo Dušičkový večer.

redakce
41 minut čtení
Radim Vizváry: V parku, Laterna magika, La Fabrika – Zuzana Hrzalová a Josef Kotěšovský (foto Jan Malíř)

Laterna magika dnes uvede novou inscenaci Radima Vizváryho V parku

Dnes a zítra, tedy 4. a 5. listopadu 2025 se v pražské La Fabrice od 19:30 hodin uskuteční premiéra nové komorní multimediální inscenace pod hlavičkou Laterny magiky. Její umělecký šéf, mim a režisér Radim Vizváry představí poetickou grotesku o setkání dvou osamělých lidí v podzimu života. Novinka propojuje nonverbální divadlo s filmovou poetikou, na jevišti přivítá dlouholeté členy Laterny magiky Zuzanu Hrzalovou a Josefa Kotěšovského, které již před několika lety oslovil Radim Vizváry k účinkování v inscenaci Krajina těla. Inscenace V parku bude směsí pantomimy, klaunérie a klasických postupů Laterny magiky s filmovou technikou. S jemností a humorem se dotkne témat stáří, přátelství, samoty i naděje a připomene, že i ve chvílích, kdy tělo ztrácí sílu, zůstává prostor pro radost, lidskost a nové začátky.

Městský park, hlavní prostor inscenace, je místem, kde se odehrává nespočet příběhů. Mladý pár si pod rozkvetlým stromem dává první polibek, paní se psem usměrňuje svého mazlíčka a školák mezi keři ztratil svůj nový fotbalový míč. Na obyčejné lavičce se náhodou setkávají Josef a Zuzana; senioři, jejichž životy se na první pohled tolik neprolínají, a přesto tři odpolední setkání mohou změnit mnohé. Park se stává nejen místem odpočinku, ale i tichého zrcadla vzpomínek a zkušeností, které utvářely životy jeho návštěvníků. Díky specifickému stylu Laterny magiky a Vizváryho práci s tělesným mimem a mimikou se každodenní okamžiky promění v poetické obrazy, kde drobné náhody a setkání nabývají nečekané hloubky a humoru.

„Laterna magika vždy byla místem setkávání technologie a poezie, obrazu a těla, skutečnosti a snu. V této inscenaci se k jejím principům vracíme: film se stává pro účinkující rovnocenným partnerem a otevírá dialog s herci,“ říká Radim Vizváry. V parku se tak beze slov rozvíjí humor, drobné náhody i lidská moudrost, zatímco divák sleduje, jak osamělost ustupuje do pozadí a vzniká prostor pro přátelství a porozumění.

Vedle Zuzany Hrzalové a Josefa Kotěšovského vystupuje Halka Třešňáková jako ošetřovatelka a Teo Jeřábek v roli kluka, ve filmové části doplňují obsazení Jiří Bilbo Reidinger a Julie Miadíková. „Když jsem se zařekl, že mou poslední inscenací bude Krajina těla, nevěděl jsem, že záhy po derniéře přijde Radim s nabídkou na V parku. Tím zásadním byla možnost spolupráce se Zuzkou, to mě naprosto přesvědčilo,“ poznamenává Josef Kotěšovský, jehož zkušenosti se Zuzanou Hrzalovou doplňují komickou i dramatickou polohu díla. Zuzana Hrzalová dodává: „Byla jsem moc šťastná, že mám tuhle příležitost a že mi dal Radim důvěru.“

Dramaturgyně Ladislava Petišková doplňuje: „Jádrem V parku je sled dní prožívaných dvojicí seniorů během poklidného odpočinku v městském parku. Laterna magika využívá filmovou projekci k zobrazení intimních pocitů a vzpomínek, jež formovaly jejich život, pracovní zkušenosti i tvůrčí aktivity.“ Prostředí parku se tak stává místem setkávání, kde se běžné okamžiky proměňují ve výjimečné události a kde se každodenní život seniorů stává poeticky stylizovanou oslavou lidského bytí. Autorský tým dále tvoří Jan Malíř (režie a kamera filmu), Marek Zelinka (choreografie), Marek Cpin (výprava), Ivo Gregorec Sedláček (hudba) a Karel Šimek (světelný design).

Hana Strejčková: ŤukyŤuk – Filip Novák a Matěj Výborný (foto Ivo Šafus)
Hana Strejčková: ŤukyŤuk – Filip Novák a Matěj Výborný (foto Ivo Šafus)

FysioART uvedl premiéru nové inscenace pro nejmenší s poetickým názvem ŤukyŤuk

ŤukyŤuk je poetická a hravá výprava do světa zvuků a fantazie pro nejmenší děti i jejich doprovod, kteří se nebojí slyšet a vidět svět trochu jinak. Po premiéře v Městském divadle Varnsdorf 2. listopadu 2025 nyní probíhá ta pražská – 4. listopadu 2025 od 15:00 a 16:30 hodin v nově vzniklém Prostoru KUK určeném pro divadlo určené nejmenším. Autorkou nové inscenace je Hana Strejčková, tuzemská režisérka a průkopnice v oblasti divadla 0+ neboli theatre for very young, skutečně ty úplně nejmenší. Dílo vzniklo v úzké spolupráci s hudebním skladatelem Michalem Müllerem. Účinkují v něm performeři Filip Novák a Matěj Výborný.

Autorská inscenace pro úplně nejmenší děti si hraje s komickými představami, kdo či co to ťuká na dveře a na úplně cokoli okolo nás. Odkud je slyšíme? Shora, zdola, ze zdi, anebo je někdo venku za oknem či pod námi v přízemí? A současně to není ledajaké ťukání, ale za každým se skrývá i kdyby maličký příběh nebo postavy jako máma či táta, ale také třeba vítr v průvanu, zbloudilý čmelák i odražený míček. Do kterých směrů a situací nás všechny zvuky zavedou? A jaká hudba z nich může vzniknout? V ŤukyŤuk se dvojice kluků (performerů) nechává překvapovat, protože každé zákoutí v rozestavěném domě zní jinak. Představení je výzkumně vtipným lovem ruchů, tónů a rytmů, ale také novým bato-cirkusem a hudebně-objektovým divadlem. ŤukyŤuk je jazykově bezbariérové představení v žánru pohybového divadla s prvky nového cirkusu a je vhodné pro děti od 10 měsíců,“ upřesňuje Hana Strejčková.

Nejbližší reprízy se uskuteční 25. listopadu opět od 15:00 a od 16:30 hodin. Další program souboru FysioART naleznete na jejich webových stránkách.

Allen´s Line Company: Wolves (foto Patrick Beelaert)
Allen´s Line Company: Wolves (foto Patrick Beelaert)

Česká premiéra inscenace WOLVES mezinárodního souboru Allen’s Line – CreWcollective zve do Žižkostela

Pražské publikum čeká 6. listopadu 2025 od 20:00 hodin výjimečný večer improvizovaného tance, slova i poezie. CreWcollective, platforma podporující současný tanec, mezinárodní spolupráci a živé umění, uvádí českou premiéru nejnovějšího projektu Wolves mezinárodního souboru Allen’s Line, vedeného legendárním performerem a básníkem Julyenem Hamiltonem – výraznou osobností evropské taneční improvizace, choreografem, jehož tvorba propojuje pohyb, jazyk a hudbu v živém, okamžitém dialogu. Představení se uskuteční v Komunitním centru Žižkostel.

WOLVES je nejnovější dílo souboru Allen’s Line, který už více než patnáct let pod vedením Julyena Hamiltona, předního představitele taneční improvizace, tvoří a vystupuje po celé Evropě. Po červnové premiéře se nyní představí českému publiku. Ve Wolves se soubor vydává novým směrem – zkoumá mnohovrstevnatost lidské i zvířecí přirozenosti, střet dávného a současného světa a prolínání instinktů, pohybu a jazyka. Opouští charakteristickou práci s množstvím objektů a zaměřuje se na prázdné jeviště, otevřený prostor, který dýchá spolu s tanečníky. Pohyb a text se v něm vrství, proplétají a vytvářejí složitou choreografii plnou kontrastů. V jádru WOLVES stojí živý dialog – mezi tělem a hlasem, mezi viděným a cítěným, mezi jednotlivcem a společenstvím. Každé uvedení se rodí znovu, formované intuicí a vnímavostí performerů.

„Mnoho vrstev – my, zvířata, vnímání života dávného i moderního; mnoho vhledů soustředěných do jednoho celku. V jeho pohybu a obrazech se probouzejí detaily, které dosud ležely skryté – nyní zřetelné. Mezi všemi křičícími hlasy našeho pohybu – vlk osamělý; vlci společní. Ti, od nichž jsme se tolik naučili,“ píše Hamilton ve svých poznámkách k dílu. Jeho soubor pracuje komplexně s tancem, prostorem, textem a hlasem. Všechny tyto prvky propojují přímo na jevišti – vznikají tak okamžité kompozice, které se rodí přímo před očima diváků. Každý element si zachovává svou vlastní kvalitu, zároveň se ale prolínají a vytvářejí společný, mnohovrstevnatý celek. Na jevišti se objevují příběhy, rozhovory, melodie i dialogy, které se navzájem podporují a dávají jeden druhému smysl. Smyslem jejich spojování je využít výrazovou sílu, která se uvolňuje, když se různé proudy setkají a vzájemně propojí. Tvůrci materiál současně „rozkládají na části“ i „vrství“, okamžitě jej upravují přímo v průběhu představení tak, aby byl srozumitelný a čitelný. Používají také objekty a scénografii – nejen jako vizuální prvky, ale i jako symbolické a hravé prostředky, které obohacují a odhalují význam každého díla. Ačkoliv inscenace WOLVES bude podle všeho trochu jiná.

Na jevišti se představí Julyen Hamilton, Barbara Pereyra, Paolo Cingolani, Maya M. Carroll a Claudia Pelliccia, pět osobností, které spojují poezii, hudebnost a hluboké porozumění okamžiku. Vstupenky je možné zakoupit na stránkách Komunitního centra Žižkostel a na prodejním portále BoomEvents. Více o Julyenu Hamiltonovi se můžete dočíst zde.

Marika Mikanová: Frida, Divadlo F. X. Šaldy Liberec (foto Daniel Dančevský)
Marika Mikanová: Frida, Divadlo F. X. Šaldy Liberec (foto Daniel Dančevský)

Tělo jako plátno, tanec jako štětec: příběh Fridy Kahlo v Liberci ožije v pátek

Baletní soubor Divadla F. X. Šaldy v Liberci slaví 80 let od svého založení a k tomuto jubileu si na začátku listopadu nadělí premiéru inscenace Frida. Autorský balet choreografky Mariky Mikanové vypráví bouřlivý životní příběh mexické malířky Fridy Kahlo, což dává tušit, že půjde o vizuální i hudební zážitek spojující současné taneční divadlo s melancholií i živelnou energií Latinské Ameriky. Premiéry se uskuteční 7. a 9. listopadu 2025 v historické budově Šaldova divadla v Liberci od 19:00 hodin. V titulní roli se představí Nuria Cazorla García a Johana Březinová, druhou tvář Fridy ztvární Maria Gornalova. V roli Diega Rivery tančí František Vlček, v alternaci Máté Brünn. Další postavy ztvární členové souboru baletu DFXŠ.

Taneční portrét Frida přibližuje osud ženy, která se navzdory těžkým ranám osudu nevzdává. Sleduje její život poznamenaný tragickou nehodou z mládí, přes dramatický vztah s malířem Diegem Riverou, až po vrchol její umělecké tvorby. Režisérka a choreografka Marika Mikanová se zaměřila na vnitřní svět slavné umělkyně a její tichý vzdor proti bolesti. Vzdor, který nekřičí, ale proměňuje utrpení v umění. Na jevišti se prolíná realita Fridina života se sny a fantazií, podobně jako v jejích ikonických obrazech.

Marika Mikanová: Frida, Divadlo F. X. Šaldy Liberec (foto Daniel Dančevský)
Marika Mikanová: Frida, Divadlo F. X. Šaldy Liberec (foto Daniel Dančevský)

„Mám tendenci ukazovat příběhy v jejich opravdové podstatě. Fridin život je úplný vodopád životních zvratů a dramat. Byla ženou, která se nebála žít autenticky. Prosazovala svou osobitost, i když se vymykala dobovým konvencím. Ukázala, že handicap není překážkou, ale výzvou, a učí nás nezabývat se malichernostmi a užívat den, jako by byl poslední,“ říká choreografka Marika Mikanová, pro kterou je Frida atraktivním tématem, ke kterému se opakovaně vrací.

Choreografie stojí na základech neoklasické taneční techniky s prvky současného tance a španělských rytmických inspirací. „Inscenace mluví srozumitelným a emotivním tanečním jazykem, který v sobě nese velkou dávku světla a lidskosti. Frida jde pod povrch. Není to jen příběh známé umělkyně, ale obraz života ve všech jeho odstínech. Vybízí k zastavení někde mezi nádechem a výdechem – vede k aha uvědomění.“ přibližuje pocity z díla produkční Barbora Svobodová.

Hudební koláž tvoří skladby autorů jako Elliot Goldenthal, Manuel de Falla, Francisco Tárrega, Heitor Villa-Lobos a dalších, doplněné výraznými latinskoamerickými rytmy. Atmosféra hudby podtrhuje emoční krajinu příběhu, přechody od melancholie k vášni, od ztišení k expresivnímu výrazu. Scénu a kostýmy navrhl renomovaný výtvarník Aleš Valášek, který vytvořil vizuálně bohaté a rezonující jevištní prostředí. „Jeho styl mistrně kombinuje barvy, tvary a textury, čímž podtrhuje symboliku Fridina života a přetváří scénu v živý obraz. Jeho kostýmy jsou ovlivněny folklorní mexickou stylizací,“ doplňuje Barbora Svobodová.

Igor Stravinskij: Pták Ohnivák/Svěcení jara, Moravské divadlo Olomouc – zkouška (foto Tereza Hrubá)
Igor Stravinskij: Pták Ohnivák/Svěcení jara, Moravské divadlo Olomouc – zkouška (foto Tereza Hrubá)

Moravské divadlo Olomouc uvede premiéru baletů Svěcení jara a Pták Ohnivák

Novou premiéru připravil baletní soubor Moravského divadla Olomouc, uskuteční se také 7. listopadu 2025 od 19:00 hodin. Program složený ze svou Stravinského baletů, Pták Ohnivák a Svěcení jara, je v rukou britského choreografa George Williamsona. V titulní roli baletu Pták Ohnivák vystoupí primabalerína Ksenia Ovsyanick, pro niž byla tato role vytvořena v roce 2012. Když George toto dílo před 13 lety tvořil, Ksenia byla členkou sboru English National Ballet, tato role byla její první velkou sólovou příležitostí a hned jí vynesla cenu National Dance Award. Také pro George Williamsona se jedna de facto o debut, o první zakázku ve velké baletním souboru.

Ksenia Ovsyanick je jednou z nejvýraznějších osobností světového baletu, bývalá první sólistka Státního baletu v Berlíně. Balet MDO má čest hostit tuto vynikající tanečnici dokonce již druhou sezonu. Publikum má možnost Ksenii vidět jako Odettu/Odilii v Labutím jezeře a také jako Kláru v Louskáčkovi – Kouzelném příběhu.

Igor Stravinskij: Pták Ohnivák, 2012, English National Ballet – Ksenia Ovsyanick (foto Eliott Franks)
Igor Stravinskij: Pták Ohnivák, 2012, English National Ballet – Ksenia Ovsyanick (foto Eliott Franks)

George Williamson vnímá hudbu Igora Stravinského jako klíčový prvek svého choreografického procesu – je pro něj nejen strukturou pohybu, ale i klíčem k objevování emocí a významů, které se skrývají za každým gestem a rytmem. Pták Ohnivák podle něj spojuje pohádkový svět s inovativním hudebním jazykem, což mu umožňuje vytvářet choreografii, která je abstraktní a technicky náročná. Pro Balet MDO své dílo přepracoval, vznikla tedy nové autorská verze. Svěcení jara ho provází od studentských let, její komplexnost a vrstevnatost považuje za ohromující. Williamson přiznává, že hudbu plně pochopil až ve chvíli, kdy s ní začal tvořit. Proces objevování nových významů a emocí skrze Stravinského hudbu je pro něj hluboce inspirativní a tvoří základ jeho abstraktního choreografického přístupu. Náš rozhovor s choreografem si můžete přečíst zde.

George Williamson spolupracoval na tvorbě Ptáka Ohniváka s kostýmním výtvarníkem Davidem Bamberem, který má zkušenosti jako návrhář z oblasti módy. David vytvořil pro postavu Ptáka Ohniváka kostým, který připomíná haute couture róbu, něco nápadně sochařského, moderního a živého, co postavě okamžitě dodává na jevišti silnou fyzickou přítomnost. Ksenia ztvárnila tajemnou bytost v třpytivém kostýmu připomínajícím brnění, s peřím evokujícím exotického ptáka ráje. Kostým zahrnuje výraznou přilbu a křídlový postroj, které vytvořil designér kožených doplňků Rob Goodwin speciálně pro tuto roli. Během představení postupně „ztrácí“ části svého kostýmu, které přecházejí k jiným postavám, což symbolizuje proměnu a sílu jejího charakteru. Kostým Ptáka Ohniváka byl zapůjčen přímo z English National Ballet a znovu ožívá na jevišti Moravského divadla Olomouc.

Soubor tYhle na festivalu 4 + 4 dny v pohybu v roce 2023 (foto Libor Svoboda)
Soubor tYhle na festivalu 4 + 4 dny v pohybu v roce 2023 (foto Libor Svoboda)

Soubor tYhle uvádí mladé talenty a jejich work in progress

Soubor tYhle zve na ukázku prací Matěje Poura a Emy Poliakové v rámci Otevřeného projektu dne 7. listopadu 2025 v 16:00 hodin ve Studiu Truhlárna (Rokycanova 136/33, Praha 3). Otevřený projekt je iniciativou kolektivu tYhle, která otevírá a sdílí prostor pro tvorbu absolvenstvu Ateliéru fyzického divadla na JAMU. Členstvo kolektivu se tím vrací ke svým počátkům a navazuje partnerství s mladšími tvůrci a tvůrkyněmi, s nimiž má částečně stejné kořeny. Kolektiv tYhle tvůrkyním*tvůrcům a připravovaným projektům nabízí dramaturgickou, produkční a administrativní podporu. V rámci Otevřeného projektu tYhle nyní poskytují zázemí pro vznik projektů Matěje Poura Man extinction a Emy Poliakové Vrána.

Matěj Pour se v Man extinction zabývá fenoménem Érota, který byl ve starověkém Řecku řádný příklad všech mužů, příklad, jak si zasloužit lásku stejného či opačného pohlaví, ideál, ke kterému všichni muži směřovali. Ideál, který je citlivý ale zároveň statečný, silný ale zároveň něžný, bojácný ale zároveň rozvážný a chápavý. „Ale kým je Erós dneška? A kým je dnešní muž? Hrdina, nepřítel, sperma banka, soused, neznámý kolemjdoucí či bratr? Je to Andrew Tate, James Dean, Martin Myšička, Dominik Feri, Filip Titlbach, Tomáš G. Masaryk, Filip Turek či Leoš Mareš? Jsi to ty? Jsem to já? A je to vůbec někdo, nebo už muži (konečně) vymřeli?“ Projekt Man extinction využívá prvky fyzického divadla, současného tance, expresivní práce s tělem i hlasem a nových médií k intenzivnější komunikaci s divákem o tom, co se dnes (některým) mužům honí hlavou.

Ema Poliaková se inspirovala románem Maxe Portera Žal je to s křídly: Vrána přichází nečekaně… hlučná, černá, groteskní i něžně laskavá. Objevuje se tam, kde zůstalo prázdno po ztrátě. Je průvodkyní smutku – provokativní a neúprosná. Někdy působí hrozivě, jindy léčivě, ale vždy proměňuje prostor, v němž se ocitne. Chystané dílo spojuje fyzické divadlo, masku a současný tanec. Je sólovou výpovědí, v níž se tělo, rytmus a obraz setkávají s fragmentární, metaforickou a emocionálně nabitou poetikou Maxe Portera. „Vrána je vizuálně-pohybová alegorie o ztrátě, paměti a překvapivé přítomnosti toho, co nás učí přežít. Vrána zde není jen symbolem bolesti, ale také tvůrčí silou, která proměňuje vše a všechny kolem sebe.“

Jana Burkiewiczová: Ostrov! (foto Václav Jirásek)
Jana Burkiewiczová: Ostrov! (foto Václav Jirásek)

Taneční festival Bread & Dance Prague rozšiřuje svůj program a více se otevírá divákům

Festival založený pěti předními soubory současného tance především jako platforma pro sídlení zkušeností a hledání cest rozvoje mezinárodní spolupráce přizval pro rok 2025 ke spolupráci další soubory a výrazně se otevírá i divákům. Program složený z inscenacích souborů současného tance a fyzického divadla budou moci diváci navštívit v Praze od 10. do 12. listopadu 2025. Předcházet mu budou workshopy pro profesionální tanečníky i manažery souborů.

„Chceme rozvíjet český tanec, a tak se učíme porozumět jeden druhému. Respektujeme odlišné přístupy jednotlivých souborů, sdílíme své nadšení i zkušenosti, hledáme možnosti spolupráce. Vysvětlujeme a společně jdeme naproti svým divákům. Otvíráme český tanec mezinárodní spolupráci. Spolupracujeme, protože pouze sdílení zkušeností nám může přinést další rozvoj,“ definuje cíle festivalu jako zakladatelka a vůdčí osobnost Jana Burkiewiczová.

Diváci stejně jako zahraniční promotéři budou moci vidět během tří dnů 9 inscenací vybraných samotnými 9 soubory jako svá aktuálně nejžhavější díla. Svou práci soubory představí také osobně v rámci programu Artist presentation. Festival iniciuje a pořádá soubor BURKICOM choreografky Jany Burkiewiczové, který byl mj. v loňském roce vybrán mezi 14 nejdůležitějších souborů světa na loňském Performing Arts Expo v Hong Kongu.

Tým BURKICOM pořádá festival ve spolupráci se zakladateli festivalu soubory 420PEOPLE, DEKKADANCERS, Farma v jeskyni, a Lenka Vagnerová & Company. V letošním roce přizvali organizátoři ke spolupráci také soubory Cirk La Putyka, kolektiv POCKETART, Temporary Collective a Viktora Černického. Každý soubor je jiný, každý pracuje s jinou vizí i uměleckými prostředky, všechny však spojuje velkorysost, originální pojetí scénické formy, spolupráce s dalšími umělci a mezinárodní pole působnosti.

Pascal Marty & Emilie Leriche: Your Ghosts, My Shadows (foto Vojtěch Brtnický)
Pascal Marty & Emilie Leriche: Your Ghosts, My Shadows (foto Vojtěch Brtnický)

Program je rozdělen do tří sekcí. Showcase je přehlídkou aktuálních prací souborů, v networtkingová část propojuje soubory s mezinárodními producenty, bookery či zástupci významných festivalů a v sérii workshopů otvírá své pole profesionálním tanečníkům či studentům tance. Dává jim možnost profesního rozvoje, seznamuje je s postupy předních českých choreografů a otvírá možnost profesního uplatnění.

Pořádající BURKICOM oslaví 10 let své existence speciální verzí svého oceňovaného představní Ostrov! (choreografie Jana Burkiewiczová) v kostele sv. Šimona a Judy na Praze 1, tedy v místě, kde se BURKICOM poprvé veřejně představili working progress verzí svého budoucích prvního projektu Divočina. Uvedení Ostrova v kostele je i premiérou site specific verze této nečekané a expresivní výpravy do světa neporušené v přírody. Uvedení je zároveň na delší dobu jedinou možností, jak vidět představení Ostrov! v Praze. DEKKADANCERS oslaví 10 let své novodobé existence představením/večírkem Studio 54 (choreografie Štěpán Pechar a Ondřej Vinklát), které je inspirováno slávou a aférami legendárního neworského klubu 70. let.

Poprvé se na Bread & Dance představí Cirk La Putyka a to svou nenovější inscenací St.Art, u které se choreografie chopili Josef Fruček a a Linda Kapetanea z athénského studia Fighting Monkey. Inscenace, jejímž režisérem je Rostislav Novák ml. je sondou do světa vrcholového sportu. Novinkou se krátce po premiéře na Bread & Dance Prague představí také soubor Lenka Vagnerová & company, který letos reprezentoval Českou republiku na Edinburgh Fring. Tématem inscenace Your Ghosts, My Shadows je emocionální svět odloučení a návratu. Jeho autory jsou choreografové a tanečníci Pascal Marty & Emilie Leriche. V off programu festivalu se pak představí mladý progresivní soubor Nebojsy a v choreografii Dory Solženko Hoštové Heroes také studenti pražské taneční konzervatoře Duncan Centre. Jeho uvedení bude vyvrcholením workshopů Mezinárodní burzy tance.

Jana Burkiewiczová na Bread and Dance 2023 (zdroj Bread and Dance Prague)
Jana Burkiewiczová na Bread and Dance 2023 (zdroj Bread and Dance Prague)

Bread & Dance Prague přivede do Prahy mimořádné osobnosti současného tance, které bez nadsázky ovlivňují směr, jakým se tanec v současnosti vydává. „Tak jako jsme mohli v loňském roce se zatajeným dechem poslouchat postřehy a filozofii velké osobnosti světového bookingu Gie Bagueta, který pro svět objevil mj. fenomenální Peeping Tom či hvězdu současného divadla Miet Warlop, letos se můžete těšit například na uměleckou a výkonnou ředitelku norského národního souboru současného tance Carte Blanche Annabelle Bonnéry, která z něj vybudovala jedno nejuznávanějších a vůbec nejprogresivnějších divadel současného tance v Evropě. Annabelle Bonnéry vystoupí na Panelové diskusi společně s Natalií Álvarez Simó, spoluzakladatelkou vlivné mezinárodní platformy pro scénické umění Supernovae, André Schallenbergem, programovým ředitelem pro tanec a divadlo Evropského centra umění Hellerau v Drážďanech a uměleckým ředitelem Holland Dance Festivalu Samuelem Wuerstenem. Diskusi bude moderovat Saša Michailidis,“ zve produkce festivalu. Panelová diskuse stejně jako program Artist presentation jsou otevřeny veřejnosti na základě akreditací.

Workshopy pro profesionální tanečníky a studenty tance letos povedou v jednotlivých dnech Jana Burkiewiczová (BURKICOM), Viliam Dočolomanský (Farma v jeskyni), Václav Kuneš (420PEOPLE) a Jiří Pokorný (choreograf a pedagog, bývalý člen věhlasného holandského souboru NDT). Mezinárodně vyhledávaní choreografové, vedoucí souborů, skvělí pedagogové a mentoři. Více o programu na webu BDPrague.

Ondřej Vinklát a Štěpán Pechar (foto Pavel Hejný)
Ondřej Vinklát a Štěpán Pechar (foto Pavel Hejný)

DEKKADANCERS na prknech ARCHY+ oživí newyorskou legendu Studio 54 – již tuto sobotu

Hudební klub Studio 54 fungoval na 54. avenue v New Yorku koncem 70. let pouhé dva roky, přesto v underground kultuře zanechal nezapomenutelnou stopu. Pulzující atmosféru ostrůvku svobody, kde nic nebylo nemožné, chce nyní přenést soubor DEKKADANCERS do prostředí ARCHY+ v centru Prahy. „Čeká vás strhující mejdan! Bizarní i dojemné výjevy, lahodné drinky a nemilosrdní paparazzi, kteří sledují každý váš krok,“ lákají tvůrci. Premiéra je na programu v sobotu 8. listopadu 2025 od 19:30 hodin (diváci mohou přicházet již o hodinu dříve), reprízy následují 9., 10. a 11. listopadu.

„Vstup do pozlátka showbyznysu není jen tak, a proto je vhodné dorazit na představení do ARCHY+ s dostatečným předstihem. Na spektakulární a blyštivou podívanou navnadí Decompression Room s výstavou fotografií Pavla Hejného. Na cestu do minulosti, která se během pár okamžiků stane současností, diváky vybaví také signature welcome drink. Každý si může vybrat, zda se cítí být více Biancou & Mickem Jaggerovými, disco maniakem, gruppie nebo rookie – podle toho si lze zvolit kategorii vstupenek. Doporučený dress code jednotlivých kategorií se pak stane důležitou součástí představení,“ doplňují tvůrci.

Hudebně-taneční show Studio 54 je pro DEKKADANCERS dosud nejnáročnější inscenací ve vlastní produkci, kterou si nadělili k 10. výročí založení. Autory jsou Štěpán Pechar a Ondřej Vinklát, kteří se zároveň představí v rolích zakladatelů klubu Iana Schragera a Steva Rubella. Hudbu skládá Jan Šikl, známý např. ze spolupráce s Orchestrem BERG.

Téma Studia 54 a jeho příběhu v nás rezonuje dlouho a oslavy 10 let od vzniku 2. generace nám připadají jako dobrá příležitost pro jeho uchopení. Shodli jsme se, že nechceme vytvářet dokumentární představení, které by příběh legendárního newyorského klubu vyprávělo od jeho počátku do jeho rychlého konce. Hledali jsme dramaturgickou nadstavbu, která by v nás zažehla touhu objevovat víc než příběhy lidí, které jsou se Studiem 54 spjaty. Chtěli jsme si zafabulovat. A tak nás napadla myšlenka posledního večírku před koncem světa. Jak by takový večírek vypadal ve Studiu 54? Jaký by byl program? Kdo by na něj přišel? A co by jeho návštěvníci prožívali během posledních hodin svého života?” říká Ondřej Vinklát.

Balet Praha Junior (foto Jan Chaloupka)
Balet Praha Junior (foto Jan Chaloupka)

Bolero, Carmen a Hapka s Horáčkem na jednom jevišti: Balet Praha Junior uvádí premiéru sezony

Ravelovo Bolero, Bizetova Carmen a písně Petra Hapky s texty Michala Horáčka. Takovou koncentraci expresivní hudby v jednom večeru nabídne nový komponovaný večer BOLERO, který uvede Balet Praha Junior premiérově v neděli 9. listopadu 2025 od 19:00 hodin v Divadle ABC. Představení propojuje čtyři choreografie současného tanečního divadla. Hudební podklad dvou z nich připomíná významná výročí světových skladatelů Georgese Bizeta a Maurice Ravela.

Večer zahájí choreografie Pět nebeských sól Lidie Wos na hudbu Georgese Bizeta. Soubor dílo nastudoval jako poděkování choreografce za dlouholetou spolupráci (od roku 2006) u příležitosti kulatého výročí jejího narození. Současně tak vzdává hold skladateli – letos uplynulo 150 let od Bizetovy smrti. Jednotlivá sóla odhalují originalitu vnitřního života ženy a zároveň její místo ve společnosti.

„Pro mě je tanec vizuální forma, prostřednictvím které mohu přenášet své představy inspirované hudbou. Pro Pět nebeských sól jsem vybrala hudbu z opery Carmen, která je mou oblíbenou. Každý z pěti sólových obrazů vypráví svůj vlastní příběh a ukazuje osobní výpověď. Dílo tak zachycuje neustálý boj všech lidí – mezi snahou být výjimečný a strachem, že nezapadneme do skupiny,“ říká Lidia Wos.

Další částí večera je choreografie Rozeznávám Vlasty Schneiderové na hudbu Petra Hapky s texty Michala Horáčka, doplněná o verše Jaroslava Seiferta, Františka Hrubína a Vladimíra Holana, které přednese herec Vladimír Javorský. Před diváky tak ožije spojení tance, hudby a poezie ve všech emocionálních odstínech. „Když Petr sedl ke svému mizerně naladěnému pianinu a s velkou intonační svobodou zazpíval novou píseň, byly to okamžiky, které se zapisují hluboko do paměti a mohou změnit pohled na celý život,“ vzpomíná Michal Horáček. Choreografie Rozeznávám reflektuje dlouholetou práci autorky s Baletem Praha Junior – od jeho založení až po současnost. Je poctou spolupráci Petra Hapky a Michala Horáčka a představuje harmonii slova a hudby. „Dílo vypráví o lidském prožívání, naději, úzkosti a hledání, o touze po dorozumění a souladu,“ dodává Vlasta Schneiderová.

Dílo nazvané Abby na hudbu současného britského skladatele Travise Lakea vytvořil Šimon Kubáň, bývalý člen Baletu Praha Junior a dnes již renomovaný choreograf mladší generace. Jako motto svého díla uvádí slova římského filosofa Seneky: „Uvědom si, že i těžkosti se dají zvládnout – těžké časy lze zjednodušit, úzká místa rozšířit a těžká závaží zlehčit, pokud použiješ správný tlak.“

Večer zakončí choreografie Rouge maďarského choreografa Attily Egerháziho na hudbu Maurice Ravela, kterému vzdává poctu u příležitosti 150. výročí jeho narození. Díla Attily Egerháziho jsou díky dlouhodobé spolupráci od roku 1999 základním kamenem repertoáru Baletu Praha Junior. „Bolero je celé o touze – touze, která pohání každé lidské jednání. Je to fyzické vyjádření lásky. Proto jsem zvolil název Rouge, tedy červená – barva, která symbolizuje ženskost, rtěnku, krev, vztah mezi ženou a mužem. Ravelova hudba, s rytmickým opakováním a narůstajícím tempem i dynamikou, působí jako aktivní sopka. Moje choreografie je jejím ztělesněním: to intimní a neviditelné se stává viditelným,“ vysvětluje.

Petr Iljič Čajkovskij: Louskáček, Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, Divadlo Hybernia – Maria Yoshimoto a Albert Schmidtmayer (zdroj Divadlo Hybernia)
Petr Iljič Čajkovskij: Louskáček, Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, Divadlo Hybernia – Maria Yoshimoto a Albert Schmidtmayer (zdroj Divadlo Hybernia)

Divadlo Hybernia a Taneční konzervatoř hlm m. Prahy přinášejí nového Louskáčka

Jeviště Divadla Hybernia se změní v pohádkové království. Jeden z nejkrásnějších vánočních příběhů nočního dobrodružství malé Klárky, balet Louskáček, přenese malé i velké do světa zázraků, čisté lásky a svátečního kouzla. Klasicky pojaté baletní představení v podání studentů i absolventů Taneční konzervatoře hlavního města Prahy, kteří vystupují na významných českých i evropských baletních scénách bude ozvláštněno projekcemi vytvořenými moderními technologiemi, které slibují přinést pohyb a dynamiku: chybět nebude sněžení, pohádkové víly i zdobení vánočního stromu. Autoři děj navíc zasadili do atraktivní čtvrti Prahy – Starého Města. Premiéru se koná v úterý 11. listopadu 2025 od 19:00 hodin.

Děj baletu je notoricky známý. Malá Klárka dostane k Vánocům dřevěného panáčka – Louskáčka. Netuší, že s úderem půlnoci se její hračka probudí a vezme ji na neobyčejnou cestu. Společně se vydají na výpravu do kouzelného světa, kde Louskáček bojuje jako udatný princ proti zlému Myšímu králi. Jejich putování je zavede do říše sněhových vloček, kde tanec vytváří křehkou a třpytivou krajinu, putují exotickými krajinami plných motýlů a ptáčků a poté do Království Víly Vánoc. Tam Klárku čeká bohatá paleta barev, hudby a tanců.

„V našem podání je to klasický balet podle libreta Lva Ivanova z 19. století, stylizací kostýmů přenášíme děj do roku 1930. Příběh se neodehrává ale ve virtuálním světě, použili jsme kulisu Prahy, konkrétně Starého Města. V rekvizitách není žádný plyšák ani létající postel, s kouzly nám pomáhají moderní technologie,“ upřesňuje Pamela Morávková, ředitelka Taneční konzervatoře hlavního města Prahy, která si letos připomíná 80 let svojí existence. Na jevišti se představí studenti všech ročníků konzervatoře od malých vojáčků, přes sněhové vločky až po absolventy v rolích udatného prince Louskáčka a dívky Klárky.

Vůbec poprvé u nás bude Louskáčka doprovázet projekce vytvořená s pomocí moderních technologií, která propojuje tradici českých Vánoc s digitálním kouzlem. Scénografie využívá projekční plátno, které vytváří pohyb a jemné interakce mezi tanečníky a pozadím. Místo statických kulis se celý prostor stává živým organismem – reagujícím na hudbu, choreografii i příběh. „V jedné z nejznámějších scén například virtuální vánoční víly ‚oblékají‘ digitální stromeček současně s fyzickými tanečníky na jevišti, čímž vzniká dojem, že skutečný a kouzelný svět se prolínají. Chtěla jsem, aby diváci cítili, že se ocitli uvnitř snu – aby se hranice mezi realitou a fantazií rozplynula. Díky projekcím může scénografie poprvé pracovat s proměnlivým měřítkem prostoru – pokoj Klárky se v jejím snu zvětšuje do obřích rozměrů, aby Myší král i jeho vojáci mohli ožít v lidské velikosti. V divadle jsme zvyklí na statickou scénu – tady jsme ji oživili. Každý obraz se lehce pohybuje, mění, dýchá. Je to jemné, neokázalé kouzlo – právě to, které dělá z Vánoc něco, čemu chceme věřit znovu a znovu,“ upřesňuje Nataliya Grimberg, tvůrkyně projekcí, designérka a futuristka.

Další část děje se má například odehrávat v zámeckém skleníku Víly Vánoc, kde se prostředí bude jemně proměňovat podle jednotlivých tanců – barvy, světlo i dekor reagují na kostýmy a rytmus choreografie. Každý výjev tak zůstane ve stejném prostoru, ale s jinou náladou, čímž má vzniknout plynulý vizuální přechod mezi kulturami i emocemi jednotlivých tanců. Nebude chybět sněžení, blýskání hvězd nebo chvění stromů. Představení vzniklo pod vedením renomovaného choreografa a pedagoga TK HMP, bývalého baletního sólisty Jiřího Horáka. Součástí vizuálního kouzla jsou kostýmy z fundusu konzervatoře, jejichž úpravy vytvořil designér Oldřich Vojta, který se ve své tvorbě zaměřuje na propojení estetické elegance, pohybové funkčnosti a řemeslné kvality.

„Mladí profesionální umělci a absolventi Taneční konzervatoře hlavního města Prahy, kteří Louskáčka tančí jsou úžasní, skvěle si rozumí také s mladým týmem, který představení připravoval, věříme proto, že bude toto provedení ideální pro celé rodiny a diváky, kteří chtějí vidět klasické dílo propojené s moderními technologiemi. Všechny zveme, aby si přišli zpříjemnit zimní čas jedním z nejlaskavějších svátečních příběhů,“ říká Eva Homindová, ředitelka Divadla Hybernia. Více informací a obsazení rolí najdete na webových stránkách divadla.

Levin Eichert: GGGHHHHOOOOOSSSSTTT (foto Darja Lukjanenko)
Levin Eichert: GGGHHHHOOOOOSSSSTTT (foto Darja Lukjanenko)

Dušičkový večer Studia ALTA v zámku a podzámčí

Na sobotní odpoledne a večer 8. listopadu 2025 připravilo Studio ALTA nový program. Probíhat bude od 16:00 do 21:00 hodin. Jak připomínají organizátoři, Dušičky nejsou důvod ke strachu – právě naopak. „V sobotní odpoledne se v ALTĚ zjeví duchové všech věkových kategorií, barev a tvarů – hravé bytosti, kterých se není třeba bát. Duchové jako vzpomínky na ty, které jsme milovali, na ty, jejichž vůni občas ucítíme ve snu, jejichž odraz zahlédneme při procházce ulicí. Oživené příběhy a duše, které se chtějí na chvíli vrátit mezi nás. Přijďte se s nimi smát, tančit, hrát si a nechat se překvapit.“

Program zprostředkováváme bez úpravy, vstup zdarma:

17:00, 18:00, 19:00 / venku před Studiem ALTA

tYhle a kol.: Gats překvapuje

Mají velkou rodinu, ale trpí osamělostí.
Zajímají se o Tarkovského a komiksy.
Uvnitř vypadají úplně jinak než zvenku, ale nikdo neví jak.

Gats překvapuje je krátký sólo výlet tajemného tvora jménem Gats, pocházejícího ze světa Na kraji krajina. Gats překvapí nejen publikum, ale většinou také sebe samo tím, co se z nich vyklube.

~ nonverbální / 15 min. / vhodné pro děti / participace publika 

17:00, 19:00, 20:00 / zahrada Studia ALTA

Levin Eichert: GGGHHHHOOOOOSSSSTTT

Většinu času jsou duchové skrytí, ale při této zvláštní příležitosti se objeví. Duchové jsou bytosti z meziprostoru, živené vzpomínkami, plné zvědavosti. Duchové jsou barevní.

Jste stejně zvědaví jako oni? Chcete se s nimi setkat? Nebo je raději pozorovat z dálky?
Zveme diváctvo všech věkových kategorií na setkání s duchy během jednoho listopadového odpoledne. Performance zpochybňuje představu strašidelných duchů a představuje jejich jinou, alternativní podobu. Protože duchové jsou pozůstatky a ozvěny pocitů, milovaných lidí a nenaplněných přání, objímáme je a vítáme mezi námi.

~ Česky, anglicky (nízká jazyková bariéra) / 30–40 min / participace publika / vhodné pro děti

17:30, 18:30, 19:30 / lednice Studia ALTA

Dočasná Company: Zatmění slunce

fragment nové inscenace Dočasné Company 

Kdysi dávno, asi tisíc anebo možná jen dva roky zpátky, žily dvě kamarádky, herečky a tanečnice, a připravovaly “nejlepší a nejvtipnější show na světě”. Všechno bylo zkrátka fenomenální, dokud jedna neodjela na dovolenou… a už se nikdy nevrátila. Slunce potemnělo, svět ztratil barvy, zbyl jen čas.

Zatmění slunce je oslava, rozloučení, rituál druhého pohřbu na jevišti. Je o vyrovnávání se, zármutku i zlosti, ale hlavně o nacházení podpory, přátelství i života na nových místech a v nových lidech. Je o překonávání a léčení skrze sdílení i nezbytné dávce šílenství a nevyhnutelné lehkosti i tíži lidské existence.

~ Čeština / 15 min. 

Dušičkový večer bude průchozí od zámku do podzámčí.

Krátké zprávy

Muzika Rozmarýn a taneční skupina souboru Vycpálkovci z Prahy uvedou 8. listopadu 2025 od 18:00 hodin v branickém Divadle BRAVO! premiéru nové netradiční hudebně-taneční inscenace Kytice, v níž ožije pět balad z proslulé stejnojmenné sbírky Karla Jaromíra Erbena. Autorem hudby je vedoucí muziky a houslista Vojtěch Mahelka, choreografie vytvořily tanečnice Markéta Čermáková a Kateřina Battěková. Inscenace je výsledkem dlouhodobé umělecké spolupráce obou souborů, které propojují lidovou hudbu, tanec a divadelní vyprávění. Vstupenky jsou k zakoupení v systému GoOut.cz.

POCKETART uvede work inprogress v galerii v Týně nad Vltavou. Tvůrčí proces připravovaného sólového projektu Sabiny Bočkové Making Love vyvrcholí v tomto roce veřejnou ukázkou v Městské galerii v Týně nad Vltavou. V rámci vernisáže výstavy Za okny mého těla je taky světlo 7. listopadu 2025 od 18:00 hodin budou moci návštěvníci zhlédnout performanci Sabiny Bočkové s hudbou Lukáše Palána a v obklopení děl čtyř umělkyň z Jižních Čech. Výstava i performance jsou součástí projektu Womenpedie v kuratele Petry Lexové. Making Love vzniká s podporou Českých Budějovic – Evropského hlavního města kultury 2028 a má tak možnost zapustit svoje kořeny i v Jižních Čechách. Premiéra projektu je plánovaná na podzim roku 2026 v Českých Budějovicích.

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře