Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
V nových tanečních událostech od 7. května 2019 vás zveme na první představení ze série Dance Brno 2019, na novinku v ND Brno, nebo na současnou premiéru Temporaliter, na kterou jsou zváni zvláště taneční fotografové. Zajímavé projekty se konají v Praze i mimo ni, třeba v trutnovském Uffo.
Festival DANCE BRNO 2019 – Jihočeské divadlo – Klíče odnikud (zdroj JD)

Festival Dance Brno 2019 zahájí Klíče odnikud Petra Zusky
Letošní ročník festivalu Dance Brno 2019 navazuje na loňský projekt Dance Brno 100 a více než čtvrt století v Brně uváděný a Baletem NdB pořádaný festival Tanec Brno. Aktuální ročník představí jeden z předních souborů Pobaltí, konkrétně Litevský národní balet. Ten v programu doplní Slovinský balet národního divadla v Mariboru, italský soubor současného tance Spellbound Contemporary Ballet a jako českého zástupce uvidí diváci balet Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Přehlídka není souvislá, inscenace budou postupně uvedeny od 7. května do 24. června. První tedy připadá hned na dnešek – Klíče odnikud, balet v choreografii Petra Zusky na hudbu Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka.

Celovečerní taneční divadlo se opírá o ostrý kontrast dvou velice rozdílných hudebních děl. Jde o skladby dvou neporovnatelných geniálních českých skladatelů, Dvořákovo Requiem a Janáčkovu klavírní lyriku. V prvním případě jde o „vysokou“ duchovní symfonicko-vokální hudbu, v druhém o „pouhý“ a jakoby osamocený klavír. Celovečerní „choreografická variace“ Petra Zusky je inspirována nedávnou návštěvou dnes již úplně opuštěného domu jeho prarodičů. Ten byl po několik posledních desetiletí obýván jednou osamocenou ženou, která zde posléze v naprosté samotě i zemřela. Představení začíná v 19.00 v Mahenově divadle.

Další program bude následovat v odstupu až v červnu. Litevský národní balet Vilnius zatančí 20. června v Janáčkově divadle Der Prozess. Balet na motivy románu Franze Kafky je prvním celovečerním dílem mladého litevského choreografa Martynase Rimeikise. Společně s působivou původní hudbou (Mindaugas Urbaitis) a chladnou scénou představující monumentální gilotinu, vypráví autor silný příběh konfrontující individualitu člověka a oficiální systém.

Jako další vystoupí 22. června Spellbound Contemporary Ballet, soubor založený v roce 1994 choreografem Maurem Astolfim. O dva roky později se k němu připojila kulturní manažerka Valentina Marini a od té doby se začal soubor mezinárodně prosazovat. S nezaměnitelným stylem a kvalitním tanečním souborem, který je dle organizátorů v této generaci považován za nejlepší, se Spellbound řadí k nejvýraznějším moderním italským souborům s významným mezinárodním přesahem. To dokazuje účast na hlavních festivalech v Evropě, Asii a Americe. Spellbound se v inscenaci Rossini Ouvertures vydává na snovou cestu lemovanou mnoha vzpomínkami a postavami, které vyprávějí příběh o muži, osamělém, veselém, smutném i statečném. Tyto vzpomínky a postavy obývají symbolickou a tajemnou strukturu, která není ničím jiným než velkým archivem, tajným domem Rossiniho, který zachoval, katalogizoval a proměnil ve sbírku jeho kouzlo, jeho jídlo, jeho lásky. Dům, ve kterém se mísí chutě a barvy rušného života, který není prost strachů a problémů a je poznamenán dlouhou chorobou, ale vždy byl vzrušující, smyslný a tělesný. Rossiniho život byl plný života. Pro choreografa Maura Astolfiho je uvedení díla způsob, jak vzdát tomuto umělci hold.

Nakonec se představí Balet Slovinského národního divadla Maribor, který vystoupí 26. června se dvěma opusy. Prvním bude Hora v choreografii Edwarda Cluga. V díle původně vytvořeném pro dortmundský balet, se choreograf Edward Clug poprvé ve své kariéře obrací ke svým kořenům a k hudebnímu dědictví rodného Rumunska, kdy zkoumá význam osudových událostí v našich životech a sílu rituálů ve společnosti. Hudebním motivem se mu staly sofistikované a pečlivě upravené etnické prvky v tvorbě legendárního smyčcového kvarteta Balanescu. Druhou choreografií večera bude Cantata Maura Bigonzettiho (hudba: Gruppo Musicale Assurd. Vznikla pro lisabonský baletní soubor Gulbenkian (2001). Jedinečný choreografický jazyk italského choreografa Bigonzettiho, jeho vášnivá i niterná gesta odrážející středomořský temperament vyvolávají celé spektrum emocí, které v kontrastu k hořkosladkým tradičním melodiím jižní Itálie oslavují krásu života ve své všudypřítomnosti a smyslnosti. Na program zahraničních souborů v Janáčkově divadle je možné získat Festival Pass, který umožní divákům vidět všechna červnová představení za lepší cenu. Jestliže si zakoupí vstupenky na všechna tři představení, získají 25% slevu.

Petite Mort – Balet Národního divadla Brno (foto Pavel Hejný)

Nová choreografie na repertoáru brněnského baletu
Komponovaný večer Petite Mort přinesl do repertoáru brněnského baletního souboru historicky první choreografii Jiřího Kyliána. Při obnovení titulu po rekonstrukci Janáčkova divadla zařazuje NdB premiérově novou choreografii dalšího skvělého choreografa současnosti, Johana Ingera. Jeho dosud nejslavnější choreografie Walking Mad na hudbu Ravelova Bolera je jakousi symbolickou cestou, na níž se setkáváme s vlastními obavami, tužbami i lehkostí bytí. Choreografie bude důstojným doplněním večera: Nejuznávanější taneční tvůrce současnosti, Jiří Kylián, je autorem mistrovské Petite Mort, tance pro šest mužů, šest žen a šest kordů. Po boku tohoto mistra uvádí svá díla v průběhu večera i choreografové, pro které je Jiří Kylián velkým vzorem a jež spojuje společná zkušenost s působením v Nederlands Dans Theater pod jeho vedením. Kromě Johana Ingera je tu i vynikající slovenský choreograf Lukáš Timulák se svým Masculine / Feminine, kde s vtipem zkoumá některé z největších záhad našeho každodenního života, jak napovídá název, jde o rozdíly mužského a ženského světa. A představuje se i umělecký šéf Baletu NdB Mário Radačovský, který uvede celý večer choreografií Spolu, mikropříběhem o vítězstvích a prohrách, hledání a nacházení, společných prožitcích a zkušenostech, které nás spojují s druhými lidmi.

Temporatelier (zdroj KD Mlejn)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na