V ND žádají vysvětlení nástupu uměleckého ředitele opery Hansena

Zaměstnanci a umělci Národního divadla (ND) v Praze žádají vysvětlení okolností nástupu uměleckého ředitele Opery ND a Státní opery Pera Boyea Hansena, který se má ujmout funkce 1. srpna. V dopise, který dnes zaslali řediteli ND Janu Burianovi, pokládají 31 otázek k vizi a směřování Opery ND a Státní opery. Dopis podepsalo 339 osobností včetně vedení Opery, sólistů, dirigentů, členů orchestru ND, členů orchestru Státní opery, členů sboru ND, členů sboru Státní opery a řady dalších významných osobností.
Per Boye Hansen (foto archiv)

Připravíme formou otevřeného dopisu odpověď, která bude obsahovat i ta fakta, která jsou všeobecně známa z otevřených zdrojů, nebo o kterých jsme měli za to, že jsme soubor Opery informovali prostřednictvím ředitelky Opery Národního divadla a Státní opery,” sdělil ředitel ND Burian v reakci na dopis, který podepsali mimo jiné dosavadní umělecký ředitel Opery ND a Státní opery Petr Kofroň, ředitelka Opery ND a Státní opery Silvia Hroncová, dramaturgyně opery Jitka Slavíková, sólista opery Jiří Brückler nebo legenda české opery Soňa Červená.

Doufáme, že jde o upřímnou starost o budoucnost Opery, nikoliv o snahu zbytečně zkomplikovat nástup nového uměleckého ředitele, který byl řádně jmenován, mimo jiné na základě doporučení ředitelů oper ve Stockholmu, Curychu, a Frankfurtu a na základě doporučení týmu odborníků pod vedením výkonného ředitele Opera Europa Nicholase Payna. Nový umělecký ředitel Per Boye Hansen nastoupí do Národního divadla se začátkem příští sezony, jejíž program byl navržen současným vedením Opery a jako takový mnou schválen,” dodal Burian.

V textu zaslaném médiím, který není součástí podpisového archu, organizátoři otevřeného dopisu vyjadřují znepokojení nad dosavadní činností Hansena, který byl před nástupem do funkce uměleckého ředitele jmenován poradcem ředitele ND Buriana. “Za devítiměsíční působení v této funkci nepředstavil základní vizi a uvedl soubor opery do krizového stavu,” píše se v textu. Mimo jiné Hansenovi vyčítají, že se dosud věnoval úzkému segmentu, zejména výměně českých sólistů za sólisty ze zahraničí, a neseznámil se s českou legislativou, vnitřním chodem divadla a uměleckým provozem. “Do dnešního dne není definovaná nová organizační struktura opery, vymezení kompetencí a odpovědností za kroky, které se v souboru odehrají od 1. 8. 2019,” píšou umělci s tím, že situace byla způsobena netransparentním výběrem Hansena.

Norský divadelní režisér Hansen po příjezdu do Prahy letos v únoru uvedl, že chce posílit mezinárodní postavení Opery ND, oživit historii české opery, zvýšit počet nových produkcí a profilovat umělecké soubory Opery ND a Státní opery. Hansenův tým, do kterého patří i německý dirigent a budoucí hudební ředitel Státní opery Karl-Heinz Steffens, se soustředí na znovuotevření historické budovy Státní opery po generální rekonstrukci. Divákům se Státní opera poprvé představí slavnostním operním gala 5. ledna 2020, přesně 132 let od prvního otevření v roce 1888.

Hansen na univerzitě v Oslu vystudoval divadelní vědu a pak studoval operní režii v německém Essenu. Od dubna 2012 do července 2017 byl uměleckým ředitelem Norské národní opery, která se vypracovala mezi přední operní scény a v roce 2015 obdržela v Londýně Mezinárodní operní cenu v kategorii Nejpřístupnější scéna.

Mohlo by vás zajímat


7
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
3 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
HonzaB

Je asi něco shnilého ve “státě dánském” když petici podepíše většina ze současného vedení opery ND… Buriana jsem si dost vážil, ale vybrat do čela Opery ND cizince, to je vážně pkěná blbost. Zvláště když o dotyčném nechodí moc dobré reference, resp. je znám svou konfliktností z přechozí štace. Zdá se, že lidi ze současného vedení opery ND s dotyčným asi moc spolupracovat nedokáží. Což pro začátek je fakt dost smutné…

dalibor

Proč by ND na tom mělo být „lépe“, než např. Ostrava či Opava?
Všude v čele lidé bůhví-odkud, kvantům hostujících zpěváků, dirigentů a dalších inscenátorů se rozdávají deseti- a statisíce, uvádějí se inscenace, při nichž hlediště zejí 50% návštěvností, neboť nejsou pro publikum zajímavé. Inscenátoři se pak představují „tvůrčími činy“ a zapisují se do historie opery v ČR.
Praha je „jen“ špičkou ledovce „dánského státu“. Držím petentům palce!!!

HonzaB

Nemám pocit, že by v Ostravě bylo zle…Návštěvnost není všechno. Odvážná dramaturgie má sice své riziko, ale není to víc chyba diváků než vedení operních souborů. Ostrava mi přijde dnes asi nejlepší české operní divadlo,cofakt má odvážnou a atraktivní dramaturgii. A mimochodem v Opavě by příští rok měli dávat mnou i zde zmiňovanou Fibichovu opomíjenou operu Hedy….K jejímuž uvedení neměli jinde odvahu. Ač jde o operu jíž se v své době přezdívalo česká Tristan a Isolda. Zas možná nebude návštěvnost nic moc, protože lidi asi nemají touhu objevovat nové věci… Což tedy za sebe moc nechápu. K čemu furt opery… Číst vice »

dalibor

Tož nevím co odvážného je na Traviatě (loni OVa, letos Opa), která je na těchto jevištích “furt”! Ostrava byla úžasná v době Jindry a Jägera, kteří měli nejen “odvážný” repertoár, ale díky dramaturgickým úvodům na 100násobně vyšší úrovni!!! přesvědčili publikum, že např. Makropuloska je naprosto úžasná. A publikum v plném divadle aplaudovalo i koncertnímu provedení!
Hedy, Robert ďábel, Korngold, Glass – ano! Ale Opava např. je převážně financována městem – a klobouk dolů, že město ji stále drží!!! Jak dlouho při poloprázdném hledišti???

Vandal

Musíte v sezoně dát představení s jistotou zaplnění hlediště. Takže Traviatu plně chápu. Navíc je dobré Traviatu mít, protože když kiksne představení, Traviatu postavíte jako náhradní program vždycky abyste nemusel vracet lístky. Ale inscenaci Hedy a Dido v Opavě vidím jako dost výrazný počin. Asi jste četl jen část programu.

jamka

Celá kauza a hlavne zákulisie tejto kauzy je podrobne popísané v denníku N (slovenskom) pánom Petrom Blehom. Doporučujem toto zaujímavé čítanie :)

Vandal

Ano, článek Petera Blehy je hezký. Sice některým jeho kalkulacím nerozumím, ale líbí se mi, jak popsal principy dramaturgie. Nejsem z oboru, takže mnoho věcí bylo pro mne nových. Ale nemylte se, i ve Vídni se někdy podaří představení, kde Vám nabízejí jeden lístek a druhý k němu zdarma.