Týden s tancem

Asi nemusíme připomínat, že za pár dní začne festival Tanec Praha, který rozhýbá na celý měsíc nejen naši metropoli. Tančí se ale i jinde, v nejbližších dnech máte příležitost vidět letošní absolventy Duncan Centra, další z performancí Martina Talagy nebo v Brně novinky od ProART Company. A Balet ND sklízí úspěchy ve světě.
Martin Talaga: SOMA #8 – Praha 6. dubna 2018 (zdroj Česká taneční platforma / foto Vojtěch Brtnický)

Vernisáž Denise Baštugy: Post-human Form

Dorazila nám pozvánka na 31. května do uměleckého prostoru39 (ulice Řehořova 33/39) na vernisáž, v níž se pojí výtvarné umění a tanec. Projekt Post-human Form je průnik pohybu a výtvarného umění – reflektuje přechod, metamorfózu jednice bez původu, rasy či genderu. Jedince na periferii společnosti, v centru osobního rozvoje, sahajícího daleko za její horizonty. Člověk bez definice, bez potřeby definice. Výstava Denise Baštugy bude zahájena unikátní performance, kde Baštuga spojí síly s choreografem Martinem Talagou. Jde o další vystoupení z téměř nekonečné série SOMA, už s číslem #31!

Slovenský výtvarník Denis Baštuga má za sebou několik výstav v Praze i v zahraničí. Jeho tvorba se pohybuje na pomezí malby, sochy a performance a cizí mu není ani tvorba vizuálu a v neposlední řadě scénografická spolupráce s významnými umělci současné scény.

 

Absolventský koncert konzervatoře Duncan Centre, Gala TCP

Červen je mimo jiné měsícem tanečních škol a konzervatoří, které představují práci svých nadcházejících absolventů a studentů nejvyšších ročníků. Hlavní představení konzervatoře Duncan Centre se koná 29. a 30. května v sídle školy v Branické ulici. Duncan Centre klade důraz na vlastní tvorbu studentů, proto nejde o koncert v pravém slova smyslu, nepreferují se technické taneční výkony, ale autorská práce. Se svou choreografii se představí: Tereza Weinlichová, Lenka Vořechovská, Kristýna Hebelková, Patrik Miker a Lucie Matoušková.

Ovšem připomínáme také, že 8. června se ve Stavovském divadle koná galapředstavení Tanečního centra Praha – konzervatoře a gymnázia. Představení bude poděkováním všem, kteří se na 25letém vývoji této školy podíleli, na jeviště Stavovského divadla shromáždí vybrané absolventy, učitele i tvůrce a představí průřez jejich tvorbou, inscenačními a interpretačními výkony. Oba studentské soubory zatančí poslední plody své letošní práce: Balet Praha Junior „Quatro dances“ a Baby Balet Praha „Letem světem“. V tomto slavnostním večeru se také vrátí i do dramaturgické historie a svými vlastními pracemi poděkují významným zahraničním partnerům: Attilovi Egerházimu, Lidii Wos, Samuelovi Delvaux, členům pedagogického sboru: Vlastě Schneiderové, Pavle Königsmarkové, Tereze Hlouškové a Evě Plockové… a nakonec také absolventům: Anně Jirmanové, Šimonu Kubaňovi, Ihoru Bezděněžnychovi a Michalu Vachovi.

 

ProART Company, Foto Mila Vašíčková

ProART Company představuje nové projekty

Novým projektem ProART Company, který uvede 5. června dvakrát – od 16 a od 18 hodin v rámci festivalu Meeting Brno, bude divadelně-pohybová vzpomínka na tři mladé – komunismem umlčené – životy „srpna šedesát devět“. Danuše, Stanislav, Jiří… tři pohnuté osudy roku 1969. Vzpomínky na „srpen“ předešlého roku vyhnaly do brněnských ulic mnoho mladých, kteří nespokojeni s pookupačním politickým vývojem chtěli dosud svobodně projevit svůj názor či snad připomenout oběti „živých pochodní“. Třem z nich se však stal onen srpnový den osudným. Za doposud ne zcela vyjasněných okolností byli v centru Brna zastřeleni lidovými milicemi a sprovozeni ze světa… Danuše Muzikářová, Stanislav Valehrach a Jiří Ševčík. Poslední z nich zraněním nepodlehl, ale vážně ochrnul. Neschopen plnohodnotného života, po roce 1989 dokonce bez jakékoli morální či finanční satisfakce, byl zmařen a doslova dokonán i jeho život. Tři oběti, které nechtěly být hrdiny. Tři mladé životy, které zničil komunistický režim. „Ani padesát let poté nesmí být pozdě si jejich bolestný odkaz připomenout. Připomenout proto, abychom dali těmto hrůzným činům alespoň nějaký smysl. A nastavili zrcadlo dnům dnešním a budoucím,“ říkají tvůrci. Choreografie se spolu s tanečníky ujal Martin Dvořák. Účinkují Kristýna Křemenáková (Danuše), Lukáš Lepold (Stanislav) a Michal Nagy (Jirka).
Brněnská performance začíná srazem u Měnínské brány, znovu se bude hrát 21. srpna v rámci festivalu Uprostřed.

Později v červnu představí ProART ještě další novinku, současné poetické hudební divadlo o životě, lásce a smrti Orten 100: Ohnice. Multižánrový scénický projekt je věnovaný osobnosti a dílu nesmírně talentovaného básníka Jiřího Ortena, jenž byl pro svůj židovský původ pronásledován a za nejasných okolností přišel o život velmi předčasně při automobilové nehodě v pouhých dvaadvaceti letech. „Poezie jako hudba, tanec jako poezie, hudba jako tanec. Poetický hudebně-divadelní projekt pro všechny generace s touhou se zastavit, vnímat a naslouchat,“ popisují tvůrci. Inscenace vznikla ke stému výročí Ortenova narození. Cílem je vytvoření poeticko-dramatické koláže obrazů inspirovaných sbírkou Ohnice. Tvůrčím klíčem je propojování a vzájemný vliv jednotlivých žánrů – textu na tanec, hudby na text, textu na hudbu atd. Minimální použití rekvizit koncentruje jevištní dění na samotné interprety a obsah díla Ortena. Smyslem je metafyzické sdělení a nepopisná vizualice Ortenovy symbolistní poezie.
Autoři a účinkující: Daniel Krejčík (slovo), Martin Dvořák (režie, tanec), Jitka Břízová, Vojtěch Drahoňovský (hudba). První představení se budou konat 25. a 26. června v brněnské Káznici na Cejlu, a pak 28. června v Praze ve Werichově vile.

 

Opening Tance Praha

Zahájení tanečního festivalu roku proběhne v pondělí 3. června v divadle Ponec. Ale už dnes vystupují korejské tanečnice v brně v Divadle Reduta. Pulzující energie extravagantní a osobité korejské choreografky Eun-Me Ahn je zpět v inscenaci Let Me Change Your Name, v níž pestrost, rytmické elektro beaty a působivá řeč těla diváky prý uchvátí smysly a přivádějí až do transu. Živelná mladistvá energie tanečníků se prolíná s minimalistickým hypnotizujícím vystoupením samotné autorky a světlo a tma, jemné a křiklavé odstíny, vážnost a humor se před našima očima proměňují stejně jako identita tanečníků. Eun-Me Ahn nás neustále vyzývá a překvapuje, a není proto divu, když ze sálu odcházíme jako někdo úplně jiný…

Tanec Praha na PQ 2019

Jak již jistě víte, letos se festival Tanec Praha spojil s Pražským Quadriennale a vznikla tak dramaturgická linie Czech Dance Focus for PQ+, která je zařazena do programu PQ a uvede nejúspěšnější z koprodukcí Tance Praha z posledních let: Guide, Karneval zvířat, Nepřestávej, PLI a Same Same.
Do programu PQ+ bude zařazena také festivalová koprodukční premiéra Eymen – Úhel pohledu. V rámci programové linie PQ – Site Specific Performance Festival bude uvedena inscenace House Beating.
Několik z projektů se bude konat pod širým nebem jako site specific.

Kdy a co uvidíte

Lenka Kniha Bartůňková, Ridina Ahmedová & Ghana Dance Ens. (CZ/GH)
Eymen – Úhel pohledu / Point of View
programové řady VEN.ku TANCI / PQ+
7/6, 17:00, 8/6, 17:00 – Gauč ve Stromovce (Výstaviště 415, Praha 7)

Hygin Delimat / Body Architects (PL/AT)
House Beating
programové řady VEN.ku TANCI / Dance NEWs / PQ Site Specific Performance Festival / Family Friendly
8/6, 15:00, 9/6, 17:15, Maroldovo panorama

Tereza Hradílková, Nepřestávej, Ponec 2019 (foto Michal Hančovský)

Tereza Hradilková, Floex a kol. (CZ)
Nepřestávej / Don‘t Stop
Programová řada Czech Dance Focus for PQ+
8/6, 20:00, Studio Hrdinů

Věra Ondrašíková and kol. (CZ)
Guide
Programová řada Czech Dance Focus for PQ+ / Family Friendly
9/6, 20:00, divadlo Ponec

Barbora Látalová & kol. (CZ)
Karneval zvířat / Animal Carnival
Programové řady TP JUNIOR / pro školy / for schools / Czech Dance Focus for PQ+
10./6, 10:00, divadlo Ponec

Viktor Černický (CZ/SK)
PLI
Programová řada Czech Dance Focus for PQ+
10.6., 20:00, divadlo Ponec

Karine Ponties (BE/FR/CZ)
Same, Same
Programová řada Czech Dance Focus for PQ+
11/6, 20:00, divadlo Ponec

Tanec Praha 2019 motiv z Ghany, zdroj Tanec Praha

O projektu Eymen

Umělci vyhledávají nové impulzy, dokáží propojovat jak generace, tak zcela odlišné kultury různých světadílů. Tradice západní Afriky i střední Evropy skrývají příběhy předávané z generace na generaci. V Africe ti nejstarší jsou přirozeně nejváženějšími členy rodiny i společnosti, jejich odchod ze života je pak nejvýznamnější oslavou moudrosti, zkušeností a dobra. Co je smrt? Skutečnost? Nebo úhel pohledu? Kolik takových úhlů je? Tolik kolik lidí? Tolik kolik kultur? Všichni si procházíme stejným obloukem od zrození k zániku, každý máme své příběhy, obavy a radosti spojené s představou, co nás na konci čeká.

Mezinárodní projekt „Eymen“ Úhel pohledu / “Eymen“ Point of View připravují české organizace ve spolupráci s Institutem afrických studií v Ghaně a jeho Národním tanečním souborem (Ghana Dance Ensemble). Odrazovým můstkem byla cesta tanečnice a choreografky Lenky Knihy Bartůňkové a zpěvačky Ridiny Ahmedové do hlavního města Ghany Akkry, kde začaly se sběrem audio materiálu pro představení, jehož tématem je stáří a smrt: nahrávaly s řadou místních rozhovory na toto téma. Po návratu pokračovaly ve sběru materiálu tak, aby vznikla mozaika výpovědí na téma smrt. Další fáze projektu za účasti ghanských umělců se koná v Praze, kdy vzniká site-specific projekt s premiérou 7. a 8. června. Následuje turné po městech napříč Českou republikou v rámci festivalu TANEC PRAHA 2019 v regionech.

Projektu předcházela obdobná spolupráce na projektu Ghana zrána / Ghana Sunrise, který připravil Tanec Praha se svými ghanskými partnery pod choreografickým vedením Moniky Rebcové v roce 2017. V během svého pobytu v ČR realizovali čtyři umělci z Ghana Dance Ensemble 9 představení Ghana zrána, 21 uvedení tradičních ghanských tanců a 15 workshopů. Základem tvůrčího týmu projektu Eymen jsou Lenka Kniha Bartůňková v úzké spolupráci se zpěvačkou Ridinou Ahmedovou a dva umělci z Ghana Dance Ensemble (tanečníci s hudebním i pedagogickým backgroundem) Ruhia Sadik a Clifford Selorm Ametefe.

O projektu House Beating

Představení ve veřejném prostoru na pomezí architektonické instalace, v jehož jádru stojí silný, ale citlivý duet atletických performerů, kteří jako stavební materiál používají své tělo. Prozkoumávají jeho hranice a možnosti a v interakci s monumentální dřevěnou konstrukcí za doprovodu živých perkusí a upravených elektroakustických kompozic Cage a Xenakise vzniká nový, stále se proměňující objekt. Dva studenti JAMU se zapojí do projektu po úvodním workshopu v Brně a osm dalších při uvedení představení v Brně (4. června na Moravském náměstí).

 

Balet ND on Tour 2019

Rádi připomínáme jarní úspěchy tanečníků Baletu Národního divadla, kteří i přes maximální nasazení v pražských představeních reprezentují soubor na zahraničních akcích. 16. března 2019 předvedli své umění první sólisté Miho Ogimoto a Nikita Chetverikov na 9. Mezinárodním baletním festivalu ve Pforzheimu s pas de deux z baletu La Bayadère. Nabitý program plný nejnovějších choreografií německých moderních tvůrců, klasického tance a kratších opusů mladých umělců předvedli sólisté ze Stuttgart Ballett, Badisches Staatstheater, Staatstheater Kassel, Gärtnerplatztheater München.

Patrik Holeček a Kristina Kornová vystoupili 31. března v rámci mezinárodního setkání Ruské baletní ikony / Gala 2019 v londýnském Coliseu. Prestižní Gala, ve kterém se již od roku 2006 připomíná ruská baletní tradice a tančí světoznámí sólisté z Velkého divadla v Moskvě, Mariinského v Petrohradě, English National Ballet, pařížské Opery, berlínské Staatsoper, New York City Ballet, Monte-Carlo Ballet. Patrik a Kristina zde zatančili duet Rain moldavského choreografa Radu Poklitaru.

Nyní se soubor připravuje na turné do Kazachstánu, kde vystoupí 14. června na prestižním Eurasian Dance Festival v hlavním městě Astana. Vedle významných souborů, jako je Mariinské divadlo v Petrohradě, vystoupí Balet ND s inscenací Slovanský temperament. Ve stejný okamžik se ve Stavovském divadle odehraje 2. premiéra baletu KAFKA: Proces s druhou polovinou souboru.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat