Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Začala sezona a s ní se blíží první premiéry. Na co můžeme v nejbližší době těšit? Na Kytici v Divadle J. K. Tyla v Plzni, nový projekt 420PEOPLE nebo premiéru ve Studiu ALTA. Aktuální zpravodajství z tance je tu pro vás.
Balet Divadla J. K. Tyla v nové sezoně (zdroj FB Balet DJKT)

Premiéra Divadla J. K. Tyla – Kytice
V sobotu 7. září se Malé scéně plzeňského Divadla J. K. Tyla uskuteční první baletní premiéra této sezony, kterou bude Kytice na motivy nesmrtelných balad Karla Jaromíra Erbena. V režii dlouholeté spolupracovnice DJKT Ireny Žantovské a v choreografii sólisty plzeňského baletu a choreografa Richarda Ševčíka vzniklo hodinové rodinné představení na hudbu Antonína Dvořáka ze symfonických básní Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat a kantáty Svatební košile.

Originální dílo přibližuje prostřednictvím tance i nejmladším divákům českou literární klasiku a dokazuje, že nemusí zůstat navždy jen povinnou školní četbou. Ostatně Kytice je populární napříč našimi scénami a snad není náhodou, že po ní v období „osmičkových“ a „devítkových“ let, v nichž si připomínáme tolik událostí souvisejících s naší historií, státností a dějinami kultury nejen slovesné, sahají tvůrci napříč scénami, naposledy Pražský komorní balet.

Jaká bude plzeňská Kytice? „Svět balad a pohádek, který se hemží nadpřirozenými bytostmi, jako jsou vodník nebo polednice, tajuplnými hororovými příběhy a lidskými bytostmi, na které – většinou těžce – dopadají rány osudu. V naší inscenaci se ale objevuje ještě jedna postava, postava samotného autora, pana Erbena, který spolu s námi prochází oněmi „pomyslnými dveřmi“ mezi reálným a baladickým světem tam a zpět, postupně nás provází baladami Svatební košile, Vodník, Polednice a nakonec nás zavede i do pohádkového příběhu Zlatý kolovrat, aby vše skončilo dobře a zlo bylo potrestáno. Vydejte se spolu s námi v průvodu masek, sledujte, jak se v hlavě básníka rodí postavy a příběhy. Můžete se o ně i trochu bát, ale nenechte se vystrašit doopravdy, protože divadelní svět je oproti tomu skutečnému stále ještě pohádkovou zemí, kde vládne spravedlnost a láska,“ vzkazují svým divákům tvůrci nové krátké inscenace pro celou rodinu.

Rozhovor s choreografem inscenace Richardem Ševčíkem přineseme už zítra.

Dekkadancers, zkouška HornyBach (foto Michael Kořínek)

Dekkadancers také hlásí premiéru
A to v neděli 8. září v prostorách Malostranské besedy. V duchu odvážné humoristické linie chystají představení HornyBach, kde nebude jistě nouze o nekorektní humor a absurdní situace. „Ponořte se do našlapané retrospektivy o legendě české punkové scény, na kterou si nikdo nevzpomíná. Možná proto, že se na ten omezený punk bez basy a bicích nakonec vybodli a začali hrát ještě omezenější popík. Někdo by řekl, že se zpronevěřili punkové přísaze, jenže jednak žádnou nesložili, a jednak: někde si na ten chleba vydělat musíte. Nebo aspoň na trochu tý bílý mouky, že jo. A jak hráli? Mladě, dravě, nespoutaně, občas falešně, na začátku s vervou, ke konci šíleně. Jak o nich řekl nejmenovaný kritik: ´Překvapilo mě, že to nakonec nebylo úplně blbý.´“

Choreografie je v rukou Ondřeje Vinkláta, Štěpána Pechara a Marka Svobodníka, režii má tradičně Štěpán Benyovszký a vystupovat by měli: Morgane Lanoue, Krsitina Kornová, Elena Vostřiková, Marek Svobodník, Ondřej Vinklát, Matěj Šust, Alexandr Sadirov, Mathias Deneux a Štěpán Pechar. Každopádně v neděli už je úplně vyprodáno, takže to berte spíš jako tip na další reprízy – až Dekkadancers zveřejní na svém webu termíny, budeme informovat.

Kvint et Sense – zkouška (Studio ALTA, foto Darja Lukjanenko)

Studio ALTA – první premiéra nové sezony, Kvint et Sense
Holešovické Studio ALTA uvede 10. září premiéru s názvem Kvint et Sense, která vzniká pod vedením Petra Šavela, slovenského tanečníka působícího v současnosti v Bruselu. Představení vychází z vědeckého poznatku, že vše kolem nás a v nás je vibrující hmota a naše těla jsou schopná tyto vibrace vnímat. Pětice tanečníků se tak stává prostředkem pro manifestaci všech vibrací, které nás tvoří a obklopují. Obsazení spojuje výrazné česko-slovenské taneční osobnosti a brazilského tanečníka Renana Martinse, kterého pražští diváci znají ze spoluprací se souborem ME-SA.

Čím se tedy tvůrci inspirovali? Einsteinova teorie gravitačních vln a vibrací byla donedávna považovaná za utopii. Západní svět na základě nejnovějších vědeckých poznatků dohání věci, vůči kterým byl odpradávna skeptický. V teorii vibrací jako původu všeho tak dnes panuje vzácná shoda mezi západním racionalismem a východní filozofií. Vibrace je vlnění všech atomů, díky kterému vzniká bioelektrická energie a veškerá hmota ve vesmíru. Tanečníci se snaží tyto vibrace uvědomit, vnímat a artikulovat přes svoje tělo – to vše v kontaktu s vibracemi hudby, diváků, prostoru a všeho kolem nich.

Výsledkem je tanec tady a teď, abstraktní a konkrétní zároveň, plný obrazů, které rozeznáváme, ale neumíme je pojmenovat. Tyto archetypální obrazy umožňují divákům vidět to, co potřebují vidět – od příběhů vzniku a zániku lidstva až po osobní zkušenosti a vzpomínky. V takto vytvořeném prostoru zaniká hierarchie a nepřirozené společenské struktury, které přivedly svět do dnešní krize. Zůstává pouze bytí, kolektivní paměť lidstva, možnosti zapsané v prostoru a času a archetypy, kterým významy vtiskuje každá individualita…“ Takovou nápovědu dávají tvůrci divákům.

Inscenace je společným dílem performerů, jejichž skupinu tvoří Martina Hajdyla Lacová, Tereza Ondrová, Lucia Kašiarová, Renan Martins de Oliveira a Peter Šavel, hudbu připravil Tomáš Vtipil, světelný design Zuzana Režná.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na