Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden s tancem od 25. 9. 2018 přináší přehled premiér a aktuálních zpráv ze světa tance: Plzeň Trutnov propojí taneční inscenace Opravdoví a Michal Záhora chystá taneční Slavnost. Tančí se na Pražských křižovatkách, v Brně stihnete závěr výstavy o I. V. Psotovi a další zprávy.
Opravdoví, Networked-Performance (foto Ian Biscoe)

Multimediální inscenace “Opravdoví” propojí živě dvě jeviště

Ve středu 26. září se bude konat premiéra multimediální inscenace Opravdoví, která spojí 300 kilometrů vzdálená místa do jednoho uměleckého díla. Bude se jednat o první a jediné uvedení takzvaného „Networked Performance“ mezi českými divadly. Představení proběhne v Moving Station v Plzni a současně v divadle Uffo v Trutnově. Inscenace, která je fúzí současného tance, hudby a nejnovějších technologií, otevře před diváky taková témata, jako jsou příslušnost k místu, opravdovost, přenos informací, jejich zkreslování a vnímání.

Co všechno se děje v momentě, kdy sledujete toto představení? A ovlivňují se souběžné události navzájem? Na jevišti pozorujeme performera a jeho přítomnost je znásobena anebo naopak konfrontována s děním na plátně. Nepromítá se však předtočený film, do divadla v Trutnově vstupuje simultánní dění z Plzně a naopak. Kdo je ve světě obývaném přítomnými, vzdálenými i virtuálními aktéry tím Opravdovým a dá se to vůbec určit? „Zajímá mě, jaký vztah si jako pozorovatel vytváříme k osobám přenášeným skrz média. Jak naše pozornost putuje od fyzicky přítomného dění k obrazovkám a projekčním plátnům a zpět. Baví mě zkoumat, co a kdo vytváří naši realitu a kolik ta má vrstev,“ objasňuje inspiraci choreografka projektu Jana Bitterová.

Opravdoví, Networked-Performance (foto Ian Biscoe)

Ian Biscoe, spoluautor konceptu a zároveň autor scénografie a inovativního technologického řešení, popisuje neobvyklé dimenze, které představení přinese: „V Networked Performance se prostor diváků i umělců rozšiřuje za hranice divadla, přesahuje do druhé zúčastněné lokality a obsahuje meziprostor, který se rozprostírá mezi vzdálenými místy a spojuje je. Vzniká jedno velké a rozmanité jeviště skládající se z různých geograficky vzdálených míst i virtuálních světů, je místem setkávání, konfrontace i imaginace.“ V mezinárodním uměleckém týmu inscenace působí vedle autorského dua – Jany Bitterové a původem Angličana Iana Biscoe – také hudební skladatel George De Decker (BE), performer Roman Zotov-Mikshin (RU) a tanečnice Helena Šťávová Ratajová (CZ).

Jana Bitterová a Ian Biscoe, sdruženi pod značku MovementTouch, doposud působili převážně v zahraničí, kde vytvořili jakožto představitelé žánru Networked Performance řadu úspěšných projektů a spojili tak umělce a diváky napříč zeměmi i kontinenty do společných představení. Spolupracovali s New World Symphony v Miami, The Royal Danish Academy of Music v Kodani či Royal College of Music v Londýně. Propojili do jednoho díla například hudebníky a tanečníky v Barceloně, Kodani a Londýně (Longing for the Impossible, 2017) anebo umožnili společné (tzn. networked) představení umělců kubánského původu v Miami a tanečníků v Havaně, kteří jinak kvůli omezené svobodě pro překročení hranic Kuby téměř ztratili kontakt (Bridge to Everywhere, 2016). Networked Performance kombinuje múzická umění, v tomto případě hlavně současný tanec, s neobvyklými scénografickými řešeními a dramaturgickými postupy, pomocí kterých je vystavěno dílo sestávající z dění v několika lokalitách zároveň. Autoři využívají nejnovějších IT technologií, které umožňují spojení mezi lokalitami s minimálním zpožděním zlomku sekundy.

Hrad a zámek Klenová (zdroj Plzen.cz)

Slavnost – taneční pouť krajinou

Choreograf Michal Záhora představí jednorázový projekt v rámci oslav 100 výročí vzniku samostatné republiky. Jeho performance Slavnost bude jednorázovou událostí, která se uskuteční 29. září v Galerii Klenová. Pro tuto příležitost se choreograf spojil s duchovním P. ThLic. Ing. Petrem Vacíkem, aby skrze taneční obrazy a mluvené slovo „provedli poutníky introspektivní cestou vnější krajiny do krajiny vnitřní, posvátné.“ Na české umělecké scéně ojedinělé tanečně-výtvarné dílo bude také tvůrčím setkáním umělců Aleše Hnízdila, Terezy Buškové, Carla Natoliho a dvanácti profesionálních tanečníků spolu se studenty Duncan Centre. Projekt bude uveden jen jednou.

Klenová se nachází v plzeňském kraji, asi 13 kilometrů západně od Klatov. Na akci, která sama o sobě bude přístupná veřejnosti volně a s dobrovolným vstupným, je možné zakoupit jízdu autobusem z Prahy (12.00 hod. PONEC – divadlo pro tanec), Plzně (13.30 hod v DEPO2015) a Domažlic (13.30 hod autobusové nádraží).Tvůrců podílejících se na výsledném tvaru je celá řada: Helena Arenbergerová, Branislav Bašista, Lenka Kniha Bartůňková, Dagmar Chaloupková, Radim Klásek, Dora Sulženko Hoštová, Tereza Krejčová, Pavel Mašek, Nikola Němcová, Lucie Plachá, Anna Šefrnová, Jana Vaníčková a studenti 4. a 5. ročníku Konzervatoře Duncan centre. O kostýmy a výtvarné řešení se postaraly Tereza Bušková a Mariana Novotná, autorem scénografie je sochař Aleš Hnízdil a italský současný hudební skladatel Carlo Natoli.

O měsíc později, 28. října, uvede Michal Záhora zaštiťovaný produkční platformou Pulsar další premiéru k výročí české státnosti, a to v divadle Ponec. Inscenace Výročí bude reprizovaná, ale Slavnost proběhne, jak název napovídá, jen jednou.

Ballet Hommes Fatals (foto Sergej Gherciu)

Komický balet: pražská skupina Ballet Hommes Fatals obměnila program

Reklama
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na