Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Pravidelné zprávy z tanečního světa: premiéra Jany Burkiewiczové Růžový samuraj rozpohybuje Trutnov, v Plzni se objeví nová Sněhurka, zástupci obce současného tance navázali dialog s ministrem kultury Lubomírem Zaorálkem a další:
Růžový samuraj, choreografie Jana Burkiewiczová – zkoušky (foto Vojtěch Veškrna)

Růžový samuraj, premiéra Jany Burkiewiczové v Trutnově
Premiéra souboru choreografky Jany Burkiewiczové Růžový samuraj / Příběh zuřivého větru se měla původně uskutečnit již 5. listopadu s pražskými reprízami o několik dní později. Z důvodu zranění bylo však první uvedení přesunuto na leden. O projektu jste si nedávno mohli přečíst na Opeře PLUS i čerstvý rozhovor (zde). Nyní přichází opožděná premiéra, která se uskuteční 21. ledna. Hostí ji UFFO, společenské centrum Trutnov. Pražské publikum si ovšem bude muset počkat až do března.

Příběh hledající nového hrdinu vznikl na základě workshopů s 304 dětmi z jedenácti škol. Inscenace, v níž vystupuje sedm performerů, spojuje současný tanec, prvky nového cirkusu, fyzické divadlo, zpěv, hudbu i výtvarné prostředky do jednotícího celku. Autorka Jana Burkiewiczová více jak půl roku postupně zkoumala s pomocí pedagogů a dětí v Praze, Trutnově, Moravské Třebové, Ostravě a Čeladné pojem hrdinů v současném světě. Děti o nich psaly slohové práce, vyprávěly příběhy, zkoušely definovat hrdinské vlastnosti, kreslily je i absolvovaly pohybové workshopy. Příprava představení byla tak vedle vlastní divadelní práce především zajímavou sondou do myšlení nejmladší generace a současně cestou k základům hrdinských příběhů, k jejich zákonitostem.

Někde mezi dětskými kresbami hrdinů jsem narazila i na Růžového samuraje. Právě ten pro mě nakonec celý příběh symbolicky spojuje. Je v něm síla, čest i odvaha, ale také srdečnost a něha. Představení, ve kterém jsou hlavním nástrojem vyprávění dynamické choreografie, přináší i velký prostor fantazii. Divák s ním zažije strhující příběh, který jej však především přivádí k sobě samotnému, k jeho vlastnímu cestě,“ popisuje představení režisérka, Jana Burkiewiczová.

Autorem originální scénografie je jeden z nejvýraznějších designérů současné české scény Maxim Velčovský. Jedná se o jeho první spolupráci s tanečním divadlem. Za kostýmy stojí módní návrhářka Petra Ptáčková, jejíž oblečení se prodává v Paříži stejně jako v Los Angeles. Výjimečné je také složení performerů, kdy se v sestavě Burki&com objevují například poprvé dva kmenoví tanečníci švédských Norrdans Hanna Nussbaumer a Viktor Konvalinka (mj. zakladatel Dekkadencers a někdejší sólista baletu Národního divadla). Vedle nich stojí dva talentovaní mladí tanečníci Eduard Adam Orszulik a Michal Toman, z nichž první je studentem pražské HAMU a druhý absolventem současného tance na bratislavské Vysoké školy múzických umění. Za pozornost stojí i trojice hudebníků, kteří jsou součástí živé produkce, písničkář Dominik Zezula (Perský chrt, Děti mezi reprákama), bubeník Michal Budinský (Lazer Viking) a operní pěvec Libor Kasík. Autorem scénické hudby je Jiří Konvalinka (Vložte kočku, Mutanti hledaj východisko).

Divadlo Ponec (zdroj wikipedia.org, autor VitVit)

Setkání představitelů tanečního oboru s ministrem kultury
Yvona Kreuzmannová (Tanec Praha) iniciovala jednání pěti zástupců oboru tance, nonverbálního umění a nového cirkusu s ministrem kultury Lubomírem Zaorálkem s cílem osvětlit krizovou situaci oboru, pokud jde o zkušební prostory a podmínky pro tvorbu, a zároveň poukázat na významné úspěchy a stoupající mezinárodní uznání oboru, který zažívá dynamický růst již od 90. let.

Ministr tímto zahájil konstruktivní dialog, na který nezávislá scéna po dlouhá léta čekala. Jeho rezort chystá širší kulaté stoly k dané problematice, což odborná veřejnost velmi vítá. Vnímá také význam investic do kulturní infrastruktury jak v regionech, tak v souladu se specifickými potřebami oboru v hlavním městě. V tomto ohledu ho zaujal projekt Domu tance, který byl prvotním impulzem tohoto jednání, a přislíbil mu nadále věnovat pozornost.

Všichni zúčastnění, tzn. nejen Yvona Kreuzmannová a Markéta Perroud (Tanec Praha), ale rovněž Lúcia Kašiarová (Alta), Šárka Maršíková (Cirqueon) a Petr Boháč (Spitfire Company), si velmi váží otevřenosti a zájmu pana ministra o reálné fungování nezávislé scény a těší se na další spolupráci,“ dodávají zástupci Tance Praha.

Oslava (foto Pablo Kornfeld)

Inscenace Andrey Miltnerové a Jana Komárka hostuje v Olomouci
Olomoucké Divadlo na cucky uvede dnes večer taneční projekt, který měl premiéru v listopadu 2018 ve Studiu ALTA (tehdejší recenzi najdete zde). Choreografka Andrea Miltnerová a (nejen) světelný mág Jan Komárek diváky zavádějí na Oslavu, na níž by se mohl stejně tak ocitnout i kdokoli z nás, a zkoumají chování lidí v neobvyklém prostředí. „Měl to být dokonalý večírek, kde nesmí nikdo chybět. Komorní večírek pro několik známých. Přesto přišli i ti, které nikdo nezval. Jiní pozvaní zase nepřišli vůbec. Měla to být oslava, ale někudy unikl důvod. Měla to být oslava…“ dí anotace.

Představení Oslava je zábavné, má v sobě hravost a lehkost, ale zároveň hlouběji nahlíží do světa ,oslavy’ jako metafory, která odráží atributy lidské existence ve společnosti i ve světě vůbec, kdy se přes zdánlivě povrchní žertování a přetvářku postupně odhalují skutečné pocity a lidé se stávají průhlednějšími, zranitelnějšími a více pak zjevují svou podstatu, která je nám všem v zásadě společná.“ Na tvorbě se podíleli interpreti: Anna Kukuczková, Daniel Raček, Tereza Hradilková, Lukáš Homola a Markéta Jandová.

DJKT – zkouška baletu Sněhurka (Miroslav Suda, Andronika Tarkošová, Sara Aurora Antikainen, Michal Lenner, Kristina Kodedová, Richard Ševčík, foto z FB DJKT)

V Plzni má premiéru balet pro celou rodinu, Sněhurka
Choreografka Alena Pešková a hudebnice Gabriela Vermelho připravily pro plzeňský balet novou rodinnou inscenaci. Sněhurka bude mít premiéru v sobotu 18. ledna na Malé scéně DJKT.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat